واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مديرعامل خانه تئاتر كشور: بين المللي شدن جشنواره تئاتر رضوي نيازمند حضور تاثيرگذار كشورهاي مختلف است
مرتضوي- ايرج راد متولد سال 1324 در تهران است، ليسانس خود را از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران گرفته و تحصيلات خود را تا مقطع كارشناسي ارشد كارگرداني تئاتر در دانشگاه كارديف انگلستان ادامه داده است.
وي از سال 1337 كار تئاتر را با اجراهايي براي كودكان آغاز كرد و يك سال بعد دوره فن بيان و تئاتر را در كلاس هاي مهين ديهيم كه در كر ملي تهران و خانه جوانان برگزار مي شد گذراند و مدت كوتاهي هم به عضويت گروه كر خانم باغچه بان در هنرستان عالي موسيقي درآمد.
وي با علي نصيريان در كارهاي مشهوري مثل آي با كلاه آي بي كلاه غلامحسين ساعدي افول اكبر رادي، سياوش برباد حسن زندي و بنگاه تئاترال نوشته نصريان به عنوان بازيگر همكاري داشته است.
وي هم چنين در كارهايي از عزت ا... انتظامي مثل مردي كه مرده بود و خود نمي دانست و يا بازرس گوگول بازي كرده است.
ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر كشور در گفتگو با خبرنگار خراسان در خصوص تاثير برگزاري جشنواره تئاتر رضوي در توليد آثار ديني و حمايت از اين آثار گفت: با آن كه مي توان در عرصه تئاتر به ساخت نمايش هايي در زمينه ها و جنبه هاي مختلفي چون مسائل اخلاقي و اجتماعي، رفتار فرد با فرد و ... پرداخت اما آن چه مسلم است تئاتر براي انديشه، تفكر و فرهنگ سازي در زمينه هاي مختلف شكل مي گيرد.
وي افزود: يكي از اين زمينه ها پرداختن به مسائل و موضوعات مذهبي كه از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
وي با بيان اين كه در عرصه تلويزيون نيز كارهايي با مضامين ديني ساخته شده است اظهار داشت: براي ساخت چنين آثاري ابتدا بايد هدف از برگزاري جشنواره تئاتر رضوي مشخص شود و در مرحله بعدي بايد ديد كه آيا اين جشنواره توانسته به اهداف درنظر گرفته شده خود برسد و اين كه اين اهداف را چگونه و به چه صورتي دنبال كرده است آن زمان مي توان به حمايت و توليد آثاري از اين دست پرداخت.
وي در رابطه با اين كه در جشنواره تئاتر رضوي به لحاظ متني چه قدر مشكل وجود دارد گفت: زماني كه براي يك متن موضوع خاصي تعيين مي شود آن موضوع مشخص كننده چارچوب متن است.
وي با اشاره به اين كه كساني كه در اين چارچوب به نوشتن متن مي پردازند بايد علاوه بر مطالعه و تخصص كافي، يك باور قلبي نيز داشته باشند و بدانند كه دنبال چه هستند و از متن نوشته شده چه مي خواهند افزود: اگر همه موارد فوق در كنار هم قرار بگيرند و فرد داراي زمينه هاي خلاق نمايشي باشد به طور قطع متن هاي باارزشي نوشته خواهد شد.
راد ادامه داد: در جشنواره هم وقتي متن ها مطابق اهداف همان جشنواره و با تخصص و اعتقاد كافي نوشته شود مشكلات برطرف مي شود.
وي با بيان اين كه ضعيف بودن متن هاي نمايشي در يك جشنواره و بررسي آن وظيفه دست اندركاران جشنواره است گفت: آن ها با بررسي جنبه هاي مختلف آن متوجه خواهند شد كه چه تمهيداتي را براي رفع آن به كار ببرند و به برگزاري كلاس هاي نمايش نامه نويسي با شيوه كارشناسانه بپردازند.
وي در خصوص اين كه چطور مي توان از دل اين جشنواره ها آثار قابل توجهي بيرون آورد اظهار داشت: بايد امكانات لازم براي توليد و ساخت آثار نمايشي، اجرا و متن از هر جهت فراهم شود.
وي ادامه داد:در زمينه اجرا بايد تكنيك و تخصص كافي وجود داشته باشد و متن نيز بايد از قابليت هاي موجود در زمينه نوشتاري برخوردار و در حد قابل قبول و متعارفي باشد.
وي در رابطه با توان بين المللي جشنواره تئاتر رضوي گفت: بايد امكانات لازم در كشورهاي مختلفي كه در اين زمينه فعاليت مي كنند وجود داشته باشد و كساني كه مي خواهند در اين جشنواره حضور پيدا كنند بايد با اهداف آن آشنايي داشته باشند چرا كه جشنواره تئاتر رضوي يك جشنواره با مضمون ديني است.
وي با بيان اين كه بسياري از كشورهاي مسلمان توانايي پرداختن به اين موضوع را به دليل جنبه هاي ديني و مذهبي خواهند داشت اظهار داشت: اما بايد ديد كه تا چه حد مي توانند به آن پرداخته و حركتي سازنده داشته باشند چراكه حضور آن ها بايد براي رسيدن به اهداف جشنواره حضوري تاثيرگذار باشد.
شنبه 11 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]