تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825809675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جام جم و خون دل


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: جام جم و خون دل
اصطلاحي است كه در سال‌هاي اخير وارد ادبيات سياسي و اجتماعي اين مرز و بوم شده است. منظور از اين مفهوم نه فقط استفاده‌ي نابه‌جا و غير مورد از واژه‌ها، تصويرها، ضرب‌المثل‌ها، حِكَم‌ و امثال است بلكه روح اين اصطلاح در صدد ستيز و مقابله با سوءاستفاده از پاره‌اي ادات و مفاهيم است. شايد در تاريخ ديني آشناي ما اولين و بدترين استفاده‌ي ابزاري، زماني صورت گرفت كه لشكريان معاويه به اشاره‌ي عمروعاص به آهنگ تزوير و نيرنگ در جنگ صفين، قرآن‌ها را بر سر نيزه كردند و همان، آغازي شد بر بروز سلسله فتنه‌هايي كه تا آخرين روز، اميرالمؤمنين را يك دم فارغ از آن فتنه‌ها نگذاشت. استفاده‌ي ابزاري يعني تزوير و نيرنگي كه با رنگي ظاهري از بخشي از حقيقت، نهايتاً باطلي را به عرصه مي‌آورد و جايگيرش مي‌كند.

تعبير اميرالمؤمنين عليه‌السلام در آن واقعه اين بود كه: هان، اي ياران خودي! فريب مخوريد، كه كلمه‌ي حقي در استخدام باطل در آمده است؛ و البته آن فريب‌كار خود را كرد و فتنه‌هاي بعدي را رقم زد. اگر آن قرآن‌هاي بر سر نيزه، بالاترين نمود بود، كه بود؛ در عين حال نمي‌توان بر نمودهاي نازل‌تر و به ظاهر پيش پا افتاده‌تر اين تزوير ديده فرو بست.

استفاده‌ي ابزاري، يعني سوءاستفاده از يك حق در جهت به كرسي نشاندن يك باطل، مذموم و ناپسند است و كوچك و بزرگ نمي‌شناسد؛ گاه قرآنِ برسر نيزه است، گاه خواندن يك بيت شعر نفيس از شاعري بزرگ، گاه به كار بردن يك ضرب‌المثل اخلاقي و يا حتي به استخدام آوردن يك فولكلور و فرهنگ سنتي عامه. هر كدام اينها اگر نابه‌جا، و بدتر از آن، ناحق به استخدام آورده شوند عملي مذموم بلكه نيرنگ آميز است. چگونه مي‌توان از كنار اين بي‌حرمتي به زبان و ادبيات فاخر فارسي به راحتي گذشت، كه اشعار شاعران بزرگ و زاييده‌هاي نفيس ذوق و قريحه‌ي آنان امروز در تيزرها و آگهي‌هاي تبليغاتي در استخدام فروش كالاهاي نامرغوب و يا حتي مرغوب (!) در آيد و گويندگان خوش صوت و لحن كه بعضاً سوابقي هم در شعرخواني دلنشين و گويندگي ادبي دارند بدين امر حقير و بلكه غيراخلاقي تن در دهند و ابيات حافظ و سعدي و فردوسي را پيشوندو دستمايه‌ي تبليغ فلان سود بانكي يا فلان حل‌المسائل كنكوري كنند؟! درست است كه بانكداران و آموزشگاه گردانان، كه اولي سخت به سود مردم مي‌انديشد و دومي شديداً به فكر علم و دانش فرزندان مردم است(!!)، ممكن است در تبليغات خود به هر ترفندي بينديشند و هر طراحي را مجاز شمارند، ليك سؤال اينجاست كه رسانه‌ي ملي ما كه بايد اولين متكفل فرهنگ و ادب اين سرزمين باشد چگونه چنين اجازتي مي‌دهد؟ اگر رسانه‌ي ملي نيز خود، بنا به ضرورت‌ها و احياناً تأمين پاره‌اي كمبودهاي بودجه‌اي، اين استفاده‌ي ابزاري را فعلاً مباح مي‌شمارد، گويندگان خوش سابقه و حريم‌دار ادب و زبان فارسي، چرا بدين حد نازل،‌خود را پايين كشيده‌اند؟ آيا و را بايد به هر قيمتي پاي ساختمان جام‌جم شكست و فدا كرد؟ و آيا حكيم ناصرخسرو را بايد به آب آلوده‌ي برخي آموزشگاه‌ها و دكان‌هاي كنكورفروشي در آگهي‌هاي تبليغاتي پژمرده و بي‌ريشه ساخت؟ آيا استفاده‌ي ابزاري شاخ و دم دارد!؟ اگر فلان بانكدار محترم در صدد جلب سرمايه‌هاي مردم است؛ و لابد هيچ نيتي هم جز خيررساني(!) به مردم ندارد و ماهيانه و ساليانه سود علي‌الحساب (بخوانيد كلاه شرعي ربا) به مشتريان شديداً متشرع خود مي‌دهد، آيا نمي‌تواند عادي‌تر تبليغ كند و جوانمردانه‌تر به ميدان آيد و در اين صفين كارزار زياده‌خواهي و پول‌پرستي، لااقل ديوان سعدي و حافظ و فردوسي را بر سر نيزه نگذارد؟ و اگر آن حضرت بانكدار را اين مقدار نمي‌رسد كه به چنين نفايسي انديشه بسوزاند، آيا دستگاه تبليغ فراگير رسانه‌اي نيز اين مقدار كفايت و نظارت را شايسته نمي‌داند؟ و آيا اصولاً مجمع نظارت بر اين دستگاه محترم و پرتلاش، پاسداري و حرمت‌باني ذخاير و ادبيات فارسي در مقابل اينگونه ابزارها را از حيطه‌ي وظايف خود حذف كرده است؟ بحث ‌شيرين (!) آموزشگاه‌هاي كنكورفروشي و توليد علم(!) سخني است كه مكتوبي مجزا مي‌طلبد. در آن مكتوب شايد نگاشته شود كه در اين تركتازي، چگونه همه‌ي علم و دانش و معرفت در ميان دانش‌آموزان ما به مذبح سطحي‌گرايي و حل‌المسائل‌خواني رفته است و بر سر روحيه‌ي دانش‌آموزي، معرفت‌طلبي، كاوشگري، حل‌ مسأله و تعميق در دانش و علم در ميان دبيرستاني‌ها چه آمده و چه‌ها كه نخواهد آمد! ليك در اين باقيمانده‌ي مجال مي‌خواهم بزرگواراني را كه بر سر پاره‌اي استفاده‌هاي ابزاري، سخت حساس و متعصب و غيرتمندند(!)، نيز به حساسيت و دغدغه‌‌ورزي در اين امر فرا خوانم كه در شعر ناصرخسرو قبادياني بسيار پاكيزه‌تر و تر از آن است كه بخواهد هزينه‌ي رونق بيشتر در پاره‌اي دكان‌هاي كنكور شود. آن و آن را نيز درگاه ادب و ادبيات، فراتر و بالاتر از آن است كه بخواهد سر از ناودان تنگ اما پر قيل و قال سودهاي علي‌الحساب بانكي در آورد و مفهومي نفيس و ارزشمند، خرج آتش توپخانه‌ي ربح و ربا و شبهه‌ناكي در سودآوري و سوداگري شود. به كجا مي‌رويم؟ تا كجا خط قرمزها را مي‌شكنيم؟ دير نباشد كه مثنوي مولانا و خمسه‌ي نظامي و هفت اورنگ جامي نيز در خدمت فروش بيشتر پودر رختشويي و پوشك دوجداره و برنج دم سياه از نوع استخواني و غيراستخواني‌اش در آيد!!‌




 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن