واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: «نقاشيخط» آينده درخشاني پيش رو دارد خبرگزاري فارس: پنج نفر از هنرمندان حاضر در نمايشگاه نقاشيخط سه نسل معاصر ايران در نگارخانه ساربان با اشاره به اين كه نقاشيخط آينده درخشاني پيش رو دارد، توضيحاتي در مورد جايگاه نقاشيخط در ايران، بازار جهاني فروش آثار و همچنين اقتصاد هنر در اين حوزه ارايه دادند. به گزارش خبرگزاري فارس، پنج نفر از هنرمندان حاضر در نمايشگاه نقاشيخط سه نسل معاصر ايران در نگارخانه ساربان در مورد جايگاه نقاشيخط در ايران، بازار جهاني فروش آثار و همچنين اقتصاد هنر در اين حوزه توضيحاتي ارائه دادند. عليرضا سعادتمند كه با اثري با توناليتههاي قرمز همراه با المانهايي طلايي رنگ كه ازفرم خطوط فارسي وام گرفته شدهاند، در اين نمايشگاه شركت كرده است. ميگويد: من از خط به عنوان يك نماد يا نشانه در خلق آثارم بهره ميگيرم و به علت بازار خوب نقاشيخط به سوي اين هنر جذب نشدهام. وي درباره بازار فروش جهاني اضافه ميكند: زماني كه هنرمند پركار باشد و اثر خوبي ارائه دهد به نتيجه مطلوب اقتصادي هم خواهد رسيد. كار اصلي من نقاشي است و كارشناس اقتصاد هنر نيستم اما نكتهاي كه اهميت دارد، اين است كه در بازارهاي جهاني و حراجهاي بينالمللي آثاري كه از قيمت بالايي برخوردارند به نوعي از فرم خطوط الهام گرفته شدهاند و يا نقاشيخط بودهاند. روشنضمير عضو انجمن خوشنويسان ايران است و اثرش در نگارخانه ساربان با حفظ اصول سنتي خط نستعليق به صورت سياهمشقهايي با ابعاد بزرگ ارائه شده است. او در خلق اثرش سعي در حفظ هندسي سنتي خطوط داشته است. روشن ضمير وضعيت بازار فروش آثار نقاشيخط را خوب ارزيابي ميكند و ميگويد: هنرمندان نقاشيخط سعي ميكنند در آثارشان فرم خطوط را ارائه دهند و آن چه ديده ميشود، فرم و رنگ است. مخاطب از تركيببندي، فرم ، ابعاد تابلو و در نهايت پيامي كه در اثر مستتر است حيرت ميكند، وابستگي در آثار نقاشيخط به ادبيات، بسيار كمتر از كارهاي خوشنويسي است. وي نقاشيخط را سوار بر موجي ميبيند كه همراه خود گرد و غبار دارد و گذر زمان باعث زدودن اين گرد و غبار از روي هنر ميشود و ما شاهد رشدي بالنده در آينده نقاشيخط خواهيم بود. پيمان پيروي اكثر آثارش روي زمينه تيره خودنمايي ميكند و عقيده دارد هر خط و رنگي در زمينه تيره تأثيرگذارتر است. وي ميگويد: نقاشيخط جاي پيشرفت دارد و با توجه به اتفاقات اخير و حراجيهاي بينالمللي، نقاشيخط آينده درخشاني را پيش رو دارد. وي با اشاره به حضور پر رنگ جوانان در اين حوزه ميگويد: مشكل اصلي سر راه هنر نيست، بلكه سر راه هنرمند است. هنرمندان قشر مظلومي هستند و اولين حمايت از هر هنرمند خريد اثر هنري اوست. هنرمندان هيچ تريبوني براي بيان مشكلاتشان ندارند. تريبون هنرمند بومش است كه درآن درد دلهايش را به تصوير ميكشد. بهرام حنفي از ديگر هنرمندان حاضر در نمايشگاه نگارخانه ساربان كه كار بداههاي را برگرفته از حركتها و پتانسيلهاي موسيقي و شعر به معرض تماشا گذاشته است در تصديق نظرات هنرمندان ديگر ميگويد: بعد از فضايي كه توسط دكتر عليرضا سميعآذر ايجاد شد. هنر ايران در بازارهاي جهاني و حراجهاي بينالمللي كريستي و بونامز و... قدعلم كرد، بازار اقتصاد هنر داغ شد هر چند كه بعضي از دوستان در اين عرصه تنها بازار را ميبينند و بس. وي افزود: خط عالمي بسيار غني دارد كه پتانسيلهاي زيادي چه در بخش خط گرافيك و نقاشيخط براي ارائه دارد و به عبارتي ميتوان گفت نقاشيخط يك نقاشي اكسپرسيونيستي فيگوراتيو از خط است. نقاشيخط پديدهاي است با سن كم، پس بگذاريم اين كودك نوپا بزرگ شود و سپس او را به قضاوت بنشينيم. صادق تهراني كه اثرش در اين نمايشگاه از واژگان ادبي و شعر بيبهره نيست، ميگويد: نقاشيخط با توجه به اهميتي كه در حراجهاي بينالمللي به دست آورده در داخل نيز موقعيت بسيار والايي پيدا كرده است ولي نيل به اين توفيق نبايد باعث انحراف ذهن هنرمند شود. وي درباره جايگاه نقاشيخط اضافه ميكند: من جايگاه فعلي به دست آمده در نقاشيخط را كمتر از مجسمه سازي و نقاشي نميبينم در اين نمايشگاه سه نسل هنرمندان معاصر نقاشيخط در كنار هم جمع شدهاند و اين فرصتي است براي محك زدن هنرمندان جوان و حتي تلنگري براي هنرمندان پيشكسوت تا دچار تكرار نشوند. نمايشگاه نقاشيخط سه نسل معاصر ايران تا نهم شهريور در گالري ساربان واقع در خيابان شهيد صابونچي (مهناز)، خيابان مهماندوست، پلاك 8 داير خواهد بود و علاقهمندان ميتوانند همه روزه از ساعت 4 تا 8 شب از اين آثار ديدن كنند. انتهاي پيام/ا-8
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]