تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819573567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روايت ثانيه هاي هشت سال دفاع در باغ موزه دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: روايت ثانيه هاي هشت سال دفاع در باغ موزه دفاع مقدس
تهران - حيات

تاريخ صرفا ثبت وقايع عيني گذشته نيست ، خود تجسم عيني باورها ، هنجارها و ارزش هاي ذهني و غير مادي است . تاريخ عملا به شرح رويارويي ارزش ها و كارزار باورها نيز مبدل مي شود . از همين روست كه جوامع بشري همواره به ثبت و ضبط تاريخ همچون ثبت تبارشناسي ارزشها، معيارها و هنجارهاي عقيدتي و اجتماعي خود علاقه مند بوده اند.
تاريخ جنگ در سرزمين ما و مهم ترين مصداقش در دوران هاي اخير يعني دفاع مقدس هشت ساله ، با تاريخ جنگ در غالب ملل و در اكثر ادوار تاريخي متفاوت است.
جهاني مجهز به آخرين دستاوردهاي نظامي و فني با جنگ افزار هاي مهيب و ابزار هاي كشتار جمعي و مستظهر به سرمايه هاي نامحدود به رويارويي اين سرزمين آمده بود و دلاورمردان اين سرزمين باري ديگر حماسه روح در مصاف ماده و برتري ايمان براي قواي مادي را به اثبات رساندند.
با هر معياري حتي از چشم دشمنان ارزش هاي مقدسي كه در اين سوي ميدان حاكم بود نه فقط عامل پيروزي در برابر سرب و پولاد بلكه دليل بازگشت اعتماد به نفس تاريخي ملتي بود كه در قرون اخير فرصت ابراز وجود و قدرت نمايي و اثبات حقانيت خود در جنگ هاي پياپي و نا برابر را نيافته بودند.
اگر اين جنگ هشت ساله را قائد پير اين قوم "نعمتي براي ما" خواند از آن رو بود كه دفاع مقدس فرصت و آزموني فراهم آورد براي كشف دوباره آن ارزش ها در ميدان عملي جهاد و شهادت ، غرور و غيرت و ايمان استقامت ارزش هايي ناشناخته براي دنيايي كه در ميدان جنگ جز سلاح آهنين نمي شناسد.
از همين رو است كه در عرصه دفاع هشت ساله مقدس با هويت اسلامي و ايراني اين ملت عجين دانسته مي شود.
حفظ ياد و يادگاران اين تجربه بي مانند تاريخي و تذكار دائمي دستاوردهاي معنوي و مادي آن و استمرار ارزش هاي والاي آن در سطح جامعه و حتي جهان وظيفه اي خطير محسوب مي شود كه حفظ پيوند نسل حاظر و نسل هاي آتي با آن طرح و احداث دستاوردها و ارزش ها و حتي تداوم حيات قومي و تماميت ارضي و وحدت ملي اين سرزمين در گرو آن است.
طرح و احداث باغ - موزه دفاع مقدس در جهت همين ديدگاه و با هدف ساماندهي و تمركز بخشي به مجموعه تلاش هاي پراكنده دلسوزان و يادآوران مخلص آن يادها در طول قريب به دو دهه كه از دوران دفاع مقدس سپري مي شود رسالت ثبت و يادآوري آگاهي ها، ارزش ها، احساسات و عواطف عميق و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس را نشانه رفته است.
دفاع مقدس از وجوه مادي و معنوي مختلفي برخوردار بوده است كه درك ابعاد تاريخي اش نيازمند بازخواني و بررسي همه آن چيزهاست كه بر جاي مانده خاطرات ، اسناد، ثبت شده ها و ثبت ناشده ها اما زنده و حاضر در سينه هاي شاهدان عيني است .
مجموعه باغ - موزه دفاع مقدس رسالت تذكار دائمي فرهنگ سلحشوران عاشق در روزگار پس از جنگ را همچون رسالت زينب كبري پس از واقعه عاشورا بر عهده مي گيرد.
محتواي اين باغ - موزه هر آن چيزي است كه بازتاب دهنده تاريخ دفاع در ادوار مختلف گذشته سرزمين ما باشد.
از آلات و ادوات حرب در دوران هاي باستان تا به امروز تا اسناد و فرامين و نشان هاي جنگي دوران هاي مختلف از تصوير و تنديس بزرگان تاريخ دلاوري - شهيدان نام آور تاريخ - تا آثار هنري مختلفي ( همچون آثار تجسمي ، ادبي، سينمايي، نمايشي و ....) كه در دوران هاي مختلف تاريخ در حاشيه جنگ يا درباره آن توليد و عرضه شده اند و نيز تجسم عيني برخي فضاها و نمونك هاي ميادين جنگ در ابعاد واقعي يا نمادين ، با جنگ افزارهاي واقعي يا شبيه سازي شده و ....
ضمن اينكه تاكيد بر وجود فضاهاي باز ( اعم از فضاي سبز براي حضور و تفرج عامه مردم و نيز فضاهاي قابل استفاده براي برگزاري رزمايش ها در مناسبت هاي مختلف) امكان تنوع كاربري بسته به مناسبت هاي زماني را نيز افزايش مي دهد.
كاربري هايي از رزمايش هاي هفته دفاع مقدس تا برگزاري آيين تعزيه (سرنمودن ستيزه ازلي خير و شر در فرهنگ و تاريخ ايران اسلامي) در ماه محرم، يا نمايش فيلم هاي جنگي بر پرده بزرگ و درهواي آزاد و حتي جشنواره هاي فيلم و نمايش دفاع مقدس.
مقدمات طرح و برگزاري مسابقه:
مطالعات طرح باغ موزه دفاع مقدس در آذرماه 1383 آغاز و طرح اوليه در جلسات متعدد با مديريت شهري، شوراي اسلامي شهر تهران، بنياد حفظ و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و ستاد كل نيروهاي مسلح در فروردين 84 به تاييد رسيد و ساختار و مديريت طرح و اجرا مشخص شد.
سپس طراحي باغ موزه دفاع مقدس به مسابقه گذاشته شد و 250 گروه در مسابقه شركت كرده كه از آن بين 42 اثر به دبير خانه تحويل و در نهايت طرح باغ موزه دفاع مقدس بر گرفتاه از چند طرح مختلف انتخاب شد.
پروژه باغ موزه دفاع مقدس در زميني به مساحت 200 هزار مترمربع در اراضي عباس آباد در شمال تهران در حال ساخت بوده كه كل پروژه در دو فاز در حال اجراست.
فاز اول اين طرح شامل فضاهاي باز ، دره باغ دفاع مقدس و فضاهاي سبز و تداعي كننده هشت سال دفاع مقدس است كه در ان طراحي فضاهايي چون "درياچه حور" يا "پل هاي معلق" انجام شده است.
اين فضا كاملا متناسب با زبان نسل سومي و داراي فضاهاي تفريحي و سبز جهت استفاده عموم شهروندان بوده كه رستوران در فضاي سبز يا كافي شاپ از جمله ويژگي آن است.
اما بخش مهم و پر زحمت باغ موزه دفاع مقدس مربوط به فضاهاي روبسته يا هفت تالار عشق آن است.

هفت تالار عشق
انوشيروان نورفردي معاون برنامه ريزي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران به عنوان مجري اين طرح در توضيح تالارهاي در نظر گرفته شده براي اين باغ موزه مي گويد: تالار اول تالار آستانه است كه بخش دائمي موزه و مجموعه وقايعي است كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي و فاصله سال 57 تا آغاز جنگ است.
در اين تالار تمامي وقايع رخداده كه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز جنگ تحميلي شد به نمايش درآمده و روزهاي آستانه جنگ تحميلي به تصوير كشده مي شود.
تالار دوم تالار حيرت و واقعيت است كه حيرت مردم ايران از شوك جنگ تحميلي به نمايش در مي آيد. در روزهايي كه هنوز شيرني پيروزي انقلاب اسلامي به كام مردم كاملا ننشسته بود و نظام اسلامي ايران شكل كامل و واقعي خود را پيدا نگرفته بود حمله رژيم بعثي به ايران با حمايت همه جانبه امريكا موجب حيرت و شوك مردم شد كه اين حيرت در كنار حقانيت ملت ايران در دفاع از خود برابر هجوم دشمنان به تصوير در مي آيد.
ملت ايران در طول دفاع همه جانبه از خاك خود در جنگ تحميلي حقانيت خود را بايد به جهانيان براي دفاع از ارزش ها ثابت مي كرد كه اين حقانيت به تصوير كشيده مي شود.
تالار دفاع سومين تالار باغ موزه است كه در آن ساختار دفاعي كشور اعم از ارتش و بسيج و نيروهاي مردمي در دفاع از خاك و تمامينت ارضي كشور در جايگاه خود قرار گرفته و اين دفاع به طور قابل ملموسي در كنار استفاده از ادوات جنگي و ... به نمايش در مي آيد.
نورفردي با بيان بيان اينكه ثانيه به ثانيه جنگ تحميلي سرشار از خاطرات و رشادت هاي جوانان اين مرز و بوم است تاكيد كرد: به تصوير درآوردن اين ثانيه ها كاري بسيار سخت و زمان بر است كه تمام تلاش خود را در اين باغ موزه براي اثبات حقانيت ايران در هشت سال جنگ تحميلي به كار گرفته شده است.
معاون برنامه ريزي شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران چهارمين تالار باغ موزه دفاع مقدس را تالار آرامش مي نامد كه در اين تالار روزهاي جنگ و دفاع از ناموس و خاك ميهن در عين سختي ها و دشواري هايي كه براي ملت داشت تبديل به آرامشي براي آنها براي دفاع از ارزش هاي انقلاب اسلامي شد.
اين آرامش كه دفاع مقدس را در سال هاي دهه 60 به عنوان جزيي از بدنه جامعه نشان مي دهد در اين تالار به تصوير در مي آيد.
پنجمين تالار، تالار شهادت است كه شايد اصلي ترين و مهمترين تالار باغ موزه باشد. در اين تالار با استفاده از روش هاي مختلف شهادت به عنوان آرزوي بزرگ جوانان در دفاع از جبهه به نمايش در مي آيد .
مجموعه تالار شهادت به هفت مرحله تقسيم شده كه شهادت را از نيت تا عروج به تصوير كشانده تا عظمت، ارزش، جايگاه و تقرب شهيد و شهادت به نمايش درآيد.
تالار پيروزي تالار ششم اين باغ موزه است كه پيروزي هاي دلاورانه جوانان ايراني در روزهاي جنگ به تصوير كشيده مي شود.
از پيروزي درعمليات هاي مختلف گرفته تا آزادسازي خرمشهر و پيروزي هاي عرفاني و معنوي كه هرگز قابل تصور نيست به تصوير در مي آيد.
اما تالار هفتم اين باغ موزه فضايي متفاوت از آنچه تاكنون درباره جنگ گفته شده به شمار مي رود.
در اين تالار كه آخرين مرحله از هفت تالار عشق باغ موزه است بازديد كنندگان پس از گذر از آن شش مرحله با بالاترين نقطه از باغ موزه رسيده كه در آنجا با يادمان، تصاوير، تنديس ها و بازمانده هاي جنگ تحميلي مواجه مي شوند كه در اين تالار به آنها احترام مي كنند.
نورفردي با بيان اينكه گذر از اين هفت تالار و تمركز بر روي هر يك از بخش هاي موزه حداقل 12 تا 13 ساعت زمان مي خواهد تاكيد مي كند: با توجه به آنكه حضور در اين زمان براي اكثر بازديد كننده ها ممكن نيست در طراحي باغ موزه فضاهاي باز و تداعي كننده دفاع مقدس طراحي شده تا بازديد كنندگان امكان خروج از تالارها را پس از هر مرحله داشته و با وقت بيشتري به مرور خاطرات جنگ تحميلي بپردازند.
وي با بيان اينكه در كنار اين تالارها باغ دره دفاع مقدس در فضاي باز نيز در حال احداث است گفت: اين باغ دره حدفاصل دو ايستگاه مترو مصلي و ميرداماد تهران به طور طولي در حال احداث بوده كه البته امكان گذر خودروهاي شخصي شهروندان وجود نداشته و قرار است با احداث پاركينگ هاي طبقاتي شهروندان خودروهاي خود را در پاركينگ متوقف كرده و با خودروهاي سرويس داخل باغ موزه از فضاي 200 هزار متري باغ موزه ديدن كنند
وي ابراز اميدواري كرد مجموعه باغ موزه دفاع مقدس حداكثر تا دهه فجر انقلاب اسلامي و سي امين سالگرد پپيروزي انقلاب به بهره برداري رسد و سال آينده عمده برنامه هاي هفته دفاع مقدس در اين باغ موزه اجرايي شود.

پايان پيام
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن