تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820798786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شخصيت طالقاني در تاريخ تحريف شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شخصيت طالقاني در تاريخ تحريف شد


سرمايه:اعظم طالقاني نسبت به آنچه تاريخ مكتوب از زندگي انقلابي پدرش نقل كرده، انتقاد دارد و اين طور پرداختن تاريخ به زندگي شخصيت ها را موجب بي اعتمادي نسل جوان به تاريخ و روايت هاي مكتوب مي داند.سرانجام مسجد هدايت چه شد؟ چرا بعد از انقلاب ديگر مسجد هدايت كاركرد فرهنگي-سياسي سابق را نداشت؟ در حال حاضر مسجد هدايت زيرنظر جامعه روحانيت اداره مي شود و كساني كه پا به آن مسجد مي گذارند مورد تاييد آن گروه هستند و قاعدتاً چندان رويكرد سابق مسجد هدايت را نمي پسندند و اين روزها همچنان برنامه سالگرد درگذشت پدر در مسجد هدايت برگزار مي شود اما نه با رويكرد فكري سابق. حتي شنيده ام طي سال هاي پيش زنان اجازه ورود به مراسم را پيدا نكرده اند البته امسال خبري از اين ماجرا ندارم.

اما به هر حال مسجد هدايت عرصه مثبتي براي ترويج تفكر انقلابي و اسلامي بود كه مرحوم طالقاني به خوبي از آن بهره برد و توانست با برگزاري جلسه هاي تفسير قرآن افراد زيادي را در آنجا گرد هم آورد.
شاگردان و دوستان طالقاني تا چه اندازه راه او را ادامه دادند؟
به هر حال تعدادي از افرادي كه در نحله فكري طالقاني قرار داشتند بعد از انقلاب مسووليت هايي را پذيرفتند اما شرايط ساختاري حاكم به گونه اي بود كه ترجيح دادند استعفا بدهند و كنار بروند. اگر چه به اين كنار كشيدن آنها از قدرت نقد وجود دارد اما نمي شود منكر فضا و شرايطي شد كه آنها را وادار به استعفا كرد. اما نحله فكري ملي-مذهبي كه ريشه در مبارزات سيدجمال الدين اسدآبادي و اقبال لاهوري دارد تا ايران امروز همچنان پايدار باقي مانده چرا كه انديشه و توليد فكر را نمي توان به اين راحتي ها از سطح جامعه فكري حذف كرد. البته بايد اين را هم اضافه كنم در آن دوران غالب افرادي كه به قدرت رسيدند با گروه هاي فشاري مواجه شدند كه بر سر راهشان مانع مي تراشيدند. اين گروه ها ضوابط اخلاقي را رعايت نمي كردند.
ميان آنچه از شخصيت تاريخي-سياسي و اجتماعي پدرتان به خاطر داريد و آنچه از او در تاريخ كنوني ايران روايت شده تا چه حد تفاوت مي بينيد؟
در كتاب هاي درسي تا جايي كه من خواندم و اطلاع دارم خيلي اوقات تاريخ تحريف شده است و اين اعتماد نسل جوان و نسل هاي ديگر را به كتابت تاريخ ما كمرنگ مي كند. در تاريخ ما به نقش آيت الله منتظري و تاثير آيت الله طالقاني در شكل گيري و به ثمر رسيدن انقلاب آن طور كه شايسته بود، پرداخته نشده است.
خودتان قصد داريد كتابي در اين باره بنويسيد؟
بله. چون سانسور و تحريف زياد اتفاق مي افتد به ويژه در برنامه هاي راديو و تلويزيون اين كار را انجام مي دهم، البته مصاحبه اخيري كه با راديو گفت وگو كردم سانسوري صورت نگرفت و بخش هاي عمده اي از خاطراتم را با پدر به شكل شفاهي اعلام كردم.
به پدرتان انتقادي هم داشتيد؟
بله، آن دوران رفتارهاي دوگانه اي از سوي اطرافيان نسبت به پدر مي ديدم و اين را بارها با پدر در ميان گذاشتم. او شايد اينها را مي دانست اما چون نمي خواست تفرقه اي پيش آيد از كنار چنين رفتارهاي دوگانه اي مي گذشت.
فكر نمي كنيد پدرتان بعد از انقلاب به يكباره صحنه سياست را ترك كرد؟
او هيچ وقت انزوا پيشه نكرد. پدرم بعد از انقلاب هم به حضرت امام(ره) مشاوره مي داد و مدام به همان شكل قبل مشاركت داشت. او در تفسير قرآن به دنبال يك قرائت روشنگرانه بود و تا آن زمان كه او چنين رويكردي را دنبال مي كرد بساط تاويل هاي غلط از قرآن به دور بود.
تكليف خانه تان در پيچ شميران چه شد؟
در دوران آقاي كرباسچي خانه را از خانواده طالقاني خريداري كردند و حالا هم در كوچه طالقاني كه منتهي به خانه قديمي ما مي شود كتابخانه طالقاني راه اندازي شده است.
مهم ترين آموزه اي كه از پدر گرفته ايد، چيست؟
تقوا پيشه كردن در همه امور. خاطرم است كه مي گفت تقوا را در تمام كارها سرآغاز امور قرار بده. آدمي كه تقوا نداشته باشد مثل فردي است كه در سرازيري قرار گرفته و يك پوست خربزه هم زير پايش مي آيد.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن