تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816873895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوستان ناباب ، بازيگران خوش نقاب گرداب زندگي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دوستان ناباب ، بازيگران خوش نقاب گرداب زندگي
رنگ و روي زرد و چشمان گود افتاده، لباسهايي نامرتب با لبهايي كه سياهي آنان نشان از غبار گرفته كشيدن مرتب سيگار داشت ، توجه همه را به خود جلب مي كرد.


دندانهايي زرد و بد رنگ و دهاني كه هر بار باز مي شد تا خاطره مرداب را و گرفتاري در چنگال ديو اعتياد را بازگو كند، بوي بد تعفن از آن خارج مي شد.
تازه وارد خوابگاه دانشجويي شده بودم هنوز سرمست از قبولي در رشته مورد علاقه ام و افتخاري كه براي خانواده ام در يك منطقه محروم كسب كرده بودم.
از همان روز اول قبولي، خانواده و دوست و آشنا همگي "آقاي مهندس" خطابم مي كردند گويي كه اكنون چندين پروژه بزرگ را هدايت مي كنم و يا حتي درسم را به نيمه رسانده ام اما من هنوز حتي يك واحد را هم پاس نكرده بودم .
.
.
اشتياق و شور و شعفي داشتم وصف نشدني، رها از نگاههاي تعصب بار پدر و كشيكهاي گاه و بي گاه او كه مرا مي پاييد تا درسم را بخوانم و با دوستان ناباب نگردم.
هنوز گرما و سوز سيلي پدر را كه يك روز مرا با پسر همسايمان سر كوچه ديد در پس گردنم حس مي كنم و تنم گر مي گيرد.
.
.
.
و آن وقت بود كه با توپ و تشرهاي پدر به اتاق و كنار مادر پناه مي بردم تا از لگدها و سيلي هاي ديگر در امان باشم.
بابا كه ساكت مي شد تازه نوبت حرف و حريثها و نصايح مادر بود، "پسرم ناراحت نشو بابات حق مي گه، دوست ناباب مثل دوستي خاله خرسه است كه بجاي كمك تورا نابود مي كنه"، "دوست بد تو را به گرداب بلا و فنا راهنمايي مي كنه و دوست خوب باعث خير و بركت تو مي شود.
".
.
.
سرحال و شاداب هر روز به سر كلاس مي رفتم و هنوز يك هفته نگذشته بود كه نشستهاي شبانه دوستان به طول مي انجاميد و ديگر از درس و دانشگاه بحث نمي شد.
همش حرفهاي مسخره و الكي، سيگارهايي كه مدام روشن مي شد و به هوا دود مي شد، بساط ورق بود و .
.
.
مگر يك آدم چقدر مي تواند مقاومت كند، هر روز مقاومت من در برابر اصرار دوستان كمتر مي شد تا جايي كه من نيز به دليل پافشاري آنان وارد گود معركه شدم و خودم را رها كردم در گرداب .
.
.
كارشناسان اجتماعي مي گويند: براساس مطالعات انجام شده دوست ناباب و تشويق آنان به عنوان مهمترين و اصلي ترين دليل كشيده شدن نوجوانان پسر و دختر به سيگار و ساير رفتارهاي غيربهداشتي است.
آنان معتقدند: در پسران حس "مرد شدن" و "بزرگ شدن " كاذب و در دختران "حالت تفنن" و "ژست سيگار كشيدن" از گيرايي هاي كشيدن سيگار است.
يكي از اين كارشناسان اجتماعي در توضيح علت شيوع مصرف سيگار در نزد دختران گفت: تاثيرپذيري بيشتر دختران از گروه همسال، اعتقاد به تاثير مصرف سيگار بركاهش وزن، پايين بودن سن بلوغ دختران نسبت به پسران و كمبود فعاليت هاي تفريحي دختران ازجمله اين عوامل است.
"ديانا كريمي" افزود: اين حقايق حاكي از آنند كه آموزش افراد در سنين بحراني بلوغ تنها راه پيشگيري از ابتلا افراد به استعمال دخانيات كه خود به عنوان دروازه ورود به دنياي اعتياد محسوب مي شود،است.
وي گفت: بر اساس اطلاعات موجود 85 تا90 درصد از بالغين سيگاري، اولين سيگارشان را قبل از 18 سالگي كشيده اند و اكثر آنها اين سيگار را در سنين 11 تا13 سالگي به صورت تفنني تجربه كرده اند.
وي ادامه داد: هرچه شخص زودتر سيگار كشيدن را شروع كند، هنگام بزرگسالي تعداد سيگار مصرفيش بيشتر بوده و در نتيجه دچار مشكلات بيشتر مي شود.
وي گفت: افرادي كه قبل از 20 سالگي سيگاري مي شوند، دوبرابر كساني كه بعد از 20 سالگي سيگار مي كشند، دچار عواقب و مضرات سيگار مي شوند.
كريمي گفت: اغلب رفتارهاي بهداشتي و غيربهداشتي افراد در سنين نوجواني شكل گرفته و تداوم مي يابد.
وي افزود: بااين وجود، امكان تغيير و اصلاح رفتارهاي غيربهداشتي افراد در اين سنين بااستفاده از روش هاي كارآمد هم چون آموزش توسط همسالان و افراد مورد اطمينان و اعتماد جامعه به دنبال تغيير در نگرش و باور آنها وجود دارد.
يكي ديگر از كارشناسان گفت: افراد جوان وقتي خودآگاهي هاي لازم رادريافت دارند و باور و نگرش مورد نظر در خصوص سيگار را به دست آورند، مي توانند انتقال دهندگان مناسبي براي پيامهاي بهداشتي به ساير همسالان و دوستان خود و هم چنين به افراد خانواده هم باشند.
"صفورا پارياد" افزود: سالانه بيش از هزاران نفر در دنيا به دليل بيماريهاي مرتبط با سيگار مي ميرند.
وي گفت: جوانان و نوجوانان بيشترين الگو و سرمشق را از همسالان خود مي گيرند و عموما در رفتار، نحوه لباس پوشيدن و صحبت كردن از آنان تقليد مي كنند.
وي ادامه داد: نوجواناني كه كنترل و نظارت خانواده بر آنان در حد بسيار كمي است و همچنين دچار مشكل عاطفي هستند و در خانواده در سركوب شديد نيازهاي رواني مواجه اند، بيشتر از ديگر نوجوانان به دامن دوستان پناه مي برند.
وي افزود: در خانواده پدران بايد به فرزندان پسر و مادران به فرزند دختر ارتباط دوستانه برقرار كنند و با ايجاد يك فضاي گرم و صميمانه بتوانند توجه و اعتماد نوجوان را به خود جلب كنند.
وي گفت: در خانواده هايي كه والدين بسيار به فرزندان خود دوست هستند عموما مشكلات و ناهنجاريهاي اجتماعي رخ نمي دهد اما بر عكس بي تفاوتي و سهل- انگاري والدين در رفتار نوجوانان نتايج وخيمي به بار مي آورد.
وي از والدين خواست به جاي دوستان ناباب خودشان براي نوجوانان خود دوست باشند و با رعايت حريم شخصي فرزندانشان با اصول و تربيت صحيح آنان را راهنمايي كنند و همواره راه را به آنان نشان دهند و در انتخاب مسير نيز با دقت به فرزند خود كمك كنند.
پارياد گفت: جواني كه از كانون گرم خانواده برخوردار نباشد و در خانواده او پدر و مرتب در حال تنش و دعوا باشند نوجوان يا منزوي و گوشه گير مي شود و يا با كمك دوستان ناباب بزهكار مي شود.
وي افزود: دوستان ناباب هميشه با تعارف يك سيگار و اصرار بر كشيدن آن از تنهايي و كمبود عاطفي اين نوجوانان استفاده مي كنند و بعد ناخوداگاه فرد دچار آسيبهاي اجتماعي بعدي مي شود.
وي گفت: نوجواناني كه "نه" گفتن و جسارت رد كردن تعارف غير منطقي دوستان را در خانواده ياد نگيرند سرنوشتي جز هلاكت و بزهكاري ندارند.
وي افزود: تربيت صحيح خانواده بر رفتار كودكان و نوجوانان بسيار مهم است، والدين بايد شهامت و جسارت "نه" گرفتن در برابر خواسته ديگران را به نوجوانان خود بياموزند.
براساس آمار اعلام شده از سوي مسوولان ايلامي سرانه مصرف سيگار در ايلام 7/1 نخ سيگار براي هر نفر است.
ك/4 7177/633/1139 شماره 479 ساعت 14:08 تمام
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن