واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نیروهای ویران کننده علیه معماری سنتی ایران تهران-خبرگزاری ایسکانیوز:کارگردان و مستندساز گفت:میزان نیروهای ویرانکننده معماری شهر اصفهان بیشتر از بازسازی بناهای قدیمی بوده است و بسیاری از نمادهای معماری سنتی این شهر درحال ویرانی است. به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری آسمان وابسته به فرهنگستان هنر، در نشستهای تخصصی دومین روز از نمایش فیلمهای مستند همایش معماری و سینما که با حضور محمد سعید محصصی، شادمهر راستین و احمد میراحسان بعداز ظهر دوشنبه 27 آبان برگزار شد ، محصصی به نقد و بررسی «طلوع جدی» به کارگردانی احمد فاروقی قاجار و بخشهایی از فیلم «رم» ساخته فدریکو فلینی پرداخت. به اعتقاد این مستندساز «طلوع جدی» یکی از مستندهای چالشگرایانه است که با نگاه به معماری شهر اصفهان ساخته شده است. او بر وجود نشانهها و شباهتهای میان این فیلم و «بوف کور» و «دکتر فاستوس» تاکید کرد. این مستندساز با انتقاد از افزایش نیروهای ویرانکننده معماری در شهراصفهان گفت:« متاسفانه در سالهای اخیر بسیاری از بناهایی که باید مورد بازسازی قرار میگرفتند، ویران شدند تا به جای آنها برج ساخته شود. میزان نیروهای ویرانکننده معماری شهر اصفهان بیشتر از بازسازی بناهای قدیمی بوده است و بسیاری از نمادهای معماری سنتی این شهر درحال ویرانی است.» محصصی همچنین به تحلیل بخشهایی از فیلم «رم» پرداخت وگفت:« این فیلم داستانی و بسیاری از صحنههای آن ساختگی است اما تنها عاملی که باعث میشود، فیلم را مستند بدانیم،این است که «رم» تمام خصوصیات فیلمهای مستند شهری را دارد و از سوی دیگر چالش میان شهرسازی و میراث فرهنگی به خوبی در آن به تصویر درآمده است.» شادمهر راستین به تحلیل دو فیلم «همشهری» ساخته عباس کیارستمی و «تازه نفسها» به کارگردانی کیانوش عیاری پرداخت و گفت:« در این دو فیلم تشکیل نهادهای مردمی در شهر به خوبی به نمایش درآمده است و در بخشهایی از هر دو اثر می بینیم افرادی با لباس شخصی به نظم دادن امورمیپردازند درحالیکه هیچ حقوقی از هیچ سازمانی دریافت نمیکنند. » این فیلمنامهنویس با اشاره به نحوه مدیریت شهری ایران گفت:« یکی از مهمترین ویژگیهای جامعه ما این است که مهمترین طرحهای شهری توسط سنتیترین مدیران انجام میشود. در این وضعیت مناسبات شهری به هم ریخته میشود. مدیران شهری حتی بر ابعاد در و پنجره خانههای مردم مدیریت میکنند. شهرنشینی نیاز به دیدن و دیدهشدن دارد و این مسئله توسط مدیران برنامه ریزی شهری دیده نمیشود، چون آنها بر اساس جمعیت برنامهریزی میکنند نه جامعه.» احمد میراحسان در سومین نشست، مستند «پیدایش بیمارستان»ساخته ژان لویی کومولی را مورد تحلیلی قرار داد و گفت:« این فیلم براساس کتاب ریبوله ساخته شده و انطباق زیادی بین معماری ریبوله و سینمای کومولی وجود دارد. چالشهای یک اثر هنری با معماری در این فیلم به خوبی به نمایش درآمده و برای اولین بار است که معماری را به عنوان یک فضا در فیلم مستند میبیینیم. وحدت تخیل، فکر و علم به طور ملموس در این مستند دیده میشود و فرایند دورنی پیدایش یک اثر معماری همراه با روح هنری و رویارویی معماری و مرگ در این فیلم به نمایش گذاشته میشود.» احمد میراحسان در سومین نشست، مستند «پیدایش بیمارستان»ساخته ژان لویی کومولی را مورد تحلیل قرار داد و گفت:« این فیلم براساس کتاب ریبوله ساخته شده و انطباق زیادی بین معماری ریبوله و سینمای کومولی وجود دارد. چالشهای یک اثر هنری با معماری در این فیلم به خوبی به نمایش درآمده و برای اولین بار است که معماری را به عنوان یک فضا در فیلم مستند میبیینیم. وحدت تخیل، فکر و علم به طور ملموس در این مستند دیده میشود و فرایند دورنی پیدایش یک اثر معماری همراه با روح هنری و رویارویی معماری و مرگ در این فیلم به نمایش گذاشته میشود.» خبرنگار:251
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1141]