واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به فيلم روي پرده/"حقيقت گمشده"؛ فيلمي با روابط و مسائل ايراني
"حقيقت گمشده" محمد احمدي هر چند بر اساس ايده اوليه فيلم "21 گرم" شكل گرفته، اما در پرداخت شخصيتها و انتخاب خط داستاني با وارد كردن نگاه مستقل فيلمساز تبديل به فيلمي با روابط و مسائل ايراني شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، احمدي در دومين فيلم خود كه اين روزها روي پرده سينماها است تلاش كرده نگاه مستقل خود را به مضمون پيوند اعضا با تكيه بر ايده اوليه فيلم خارجي "21 گرم" به تصوير بكشد، هر چند خودش ارتباطي بين اين دو فيلم نميبيند.
او در اولين خود "شاعر زبالهها" نيز نگاه مستقل و علاقهاش به نوعي سينماي شخصي را مورد توجه همگان قرار داد. اين فيلم با توجه به قصه كمرنگ و كم اوج و فرود و كندي متأثر از اين وجه در ريتم، توانست تا حدي زياد به دنياي دروني يك مأمور شهرداري راه پيدا كند و دغدغههاي خاص او را در روال عادي زندگي روزمرهاش به تصوير بكشد.
اين فيلمساز ايده اصلي دومين فيلمش را از فيلم ساختارشكن "21 گرم" ساخته آلخاندرو گونزالس ايناريتو با فيلمنامهاي از گييرمو آرياگا گرفته و بر بستر اين ايده نگاه خاص و دغدغههاي مستقل خود را وارد كرده است. "21 گرم" قصهاي متقاطع از سه خط داستاني دارد كه بر محور موضوع اهدا عضو بنا شده است.
اين سه خط رابطه در هم پيچيده يك گيرنده عضو با همسر دهنده عضو و فردي را كه باعث مرگ همسر زن شده با تقدم و تأخر زماني روايت ميكنند كه بر يك وجه اساسي بنا شده است. اين نكته مهم كه قلب پيوندي داراي هويت است و گيرنده عضو را به گونهاي غريب به سمت همسر مرد مرگ مغزي پيش ميبرد.
اين همان وجه ماورايي است كه متكي بر برداشت شخصي نويسنده و كارگردان وارد "21 گرم" شده و البته موتور پيشبرنده فيلم است. احمدي در "حقيقت گمشده" اين موقعيت را وامدار "21 گرم" است كه يك گيرنده عضو به جستجوي كسي كه كليهاش را به او اهدا كرده برميآيد و چالشهاي پيش روي اين شخصيت او را در مسيري ناخودآگاه پيش ميبرد.
اما مهمترين وجه و موتور پيشبرنده "21 گرم" در فيلم احمدي غايب است كه ميتواند بنا به ديدگاه و جهانبيني خاص او باشد. به اين ترتيب كه وجه ماورايي كششهاي قلب پيوندي كه شخصيت را به جستجو براي يافتن همسر دهنده قلب واميدارد در "حقيقت گمشده" غايب است و محرك و پيشبرنده شخصيت اصلي در اين جستجو شكايت او از ادامه زندگي بدون همسر و فرزندان است.
به اين مفهوم كه اين شخصيت كه در تصادف همسر و فرزندانش را از دست داده و با كليه پيوند شده به زندگي بازگشته، در ميان نااميدي و اقدام به خودكشي تصميم ميگيرد فردي را كه عضو را به او اهدا كرده پيدا كند و شكايت و اعتراض خود را به گوش او برساند كه اجبار براي ادامه اين زندگي را به او هديه كرده است.
در واقع هر چند انگيزه قهرمانهاي هر دو فيلم دروني و شخصي است اما در "21 گرم" با رويكرد ماورايي به انگيزههاي اين جستجو موتور حركت با پتانسيلي پرقدرت و البته با جذابيتهاي دراماتيك پررنگتر حركت ميكند. در حاليكه رويكرد نويسنده و كارگردان "حقيقت گمشده" به اين وجه حركت شخصيت اصلي را كمرنگ و حتي در لحظاتي بيرنگ كرده است.
انتخاب سه خط قصه اصلي كه با تداخل در هم روايت و درام را ميسازند در فيلم احمدي با تكيه بر ايده "21 گرم" انجام شده اما انتخاب و چگونگي اين پرداخت نتوانسته به نتيجهاي بهتر منجر شود. رابطه مردي كه كليه را دريافت كرده و همسر مردي كه كليه را به او اهدا كرده در همين پيچ و خمها و با تكيه بر انگيزههاي اشاره شده پيش ميرود.
اما براي انتخاب خط سوم به دليل حذف حادثه تصادف به عنوان علت مرگ و حذف كاراكتر ضارب، احمدي و نويسندهاش خط فرعي زوج جوان همسايه را انتخاب كردهاند كه اين خط قصه نتوانسته در تعامل با دو خط قصه ديگر وارد روابط و انگيزههاي شخصيتها شود.
به اين ترتيب زوج جوان با ايده الحاقي سقط جنين با اصرار به قصه سنجاق ميشوند تا هم از ايده اوليه تخطي نشود و هم اينكه درام ميان دو خط قصه به تنهايي جوابگو نيست. در اين ميان مهمترين وجه فيلم كه منجر به حضور نگاه فيلمساز و شناسنامهدار شدن آن شده انتخاب دهنده عضو است كه جانباز بودن او همراه با خود يك سري مفاهيم تازه را وارد فيلم ميكند.
هر چند ميتوان كنار هم قرار گرفتن اين زن و مرد تنها را از همان ابتدا نيز پيشبيني كرد، اما فيلمساز تلاش كرده اين مسير را با تقطيع روايت به گونهاي غير قابل پيشبيني و جذاب براي پايان نگاه دارد. روايت متقاطع و ساختارشكن كه وجه تعيينكننده در "21 گرم" دارد، در "حقيقت گمشده" تنها براي تقدم و تأخر اطلاعاتدهي و غافلگيري مخاطب كاركرد پيدا كرده است.
"حقيقت گمشده" دومين فيلم احمدي پس از "شاعر زبالهها" است. اين فيلم بر اساس فيلمنامه محمود غلامي و رضا خطيبي در قالب سه داستان موازي نگاهي به زندگي سه خانواده دارد كه تقدير باعث ارتباط بين آنها ميشود. حميد فرخنژاد، پريوش نظريه، حبيب دهقاننسب، احمد مهرانفر، ستاره چالاكي و مريم رهبري بازيگران اين فيلم هستند.
از ديگر عوامل فيلم مي توان به احمدي مدير فيلمبرداري، اصغر شاهوردي صدابردار، كيوان مقدم طراح صحنه و لباس، بابك شعاعي طراح گريم و حسين صابري تهيهكننده اشاره كرد. "حقيقت گمشده" در بخش ميهمان بيست و ششمين جشنواره بينالمللي فجر به نمايش درآمد و از چهارشنبه سيام مرداد در گروه سينمايي آزاد اكران شد.
جمعه 8 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]