واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: دو تصويرگر صاحبنام روسي به تهران سفر كردهاند تا در كنار برپايي نمايشگاهي از آثار تصويرگري كتابهاي كودك و نوجوان روسيه تجربيات خود را در اختيار همكاران ايراني خود قرار دهند. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نمايشگاه بزرگ آثار مكتب تصويرگري كتابهاي كودك روسيه با نمايش 110 اثر هنري از 60 هنرمند روس عصر روز سوم آذر در موزه كودك كانون و با حضور تعدادي از تصويرگران صاحبنام ايراني و برگزيدگان مسابقههاي بينالمللي آغاز به كار كرد. در ميان كارهاي ارايه شده هنرمندان روسيه آثاري نيز به چشم ميخورد كه در جشنوارهها و مسابقههاي بينالمللي حايز رتبه و جوايز متعددي شده است. اين آثار اغلب با استفاده از فضايي شاد، رنگارنگ و خيالانگيز جلوهاي از مكتبي هنري را در معرض ديد مخاطبين قرار ميدهند كه در عين حال از روحي شرقي نيز برخوردارند و مخاطب ايراني هم با تماشاي آن چندان احساس بيگانگي نميكند. يوليا پاني يارتوآ تصويرگر روسي كه به همراه همسر هنرمند خود ديميتري ماشاخ ويلي كارگاههاي تصويرگري براي هنرمندان ايراني در تهران برپا كرد در باره تأثير نقاشيهاي ايراني در آثار خود ميگويد: نگهداري كتابهاي زيادي از ايران در كتابخانه شخصي ما باعث شده است كه در كارهايمان نيز از هنر اصيل و قديمي تصويرسازي و نقاشي ايراني تأثير بگيريم و بايد به اين نكته اشاره كنم كه آثار ايرانيها فوقالعاده جذاب و ديدني است و از تنوع تكنيكي و موضوعي برخوردار است. وي در عين حال به برگزاري نمايشگاه تصويرگري كتابهاي كودك ايران در مسكو كه ارديبهشت امسال برپا شده بود اشاره كرد و توضيح داد كه اين نمايشگاه تا حد زيادي شناخت او را از اين هنر در ايران بالاتر برده است. سفر اين دو هنرمند روسي به واقع پاسخي است به حضور هدي حدادي تصويرگر ايراني در نمايشگاه تصويرگري مسكو، سفري كه طي آن هنرمند ايراني نيز براي همكاران روسي خود كارگاه تصويرگري برپا كرد. حدادي كه به تازگي دو جايزه ارزشمند پلاك طلايي براتيسلاوا و جايزه اول نمايشگاه بلگراد را در كارنامه موفقيتهاي بينالمللي خود ثبت كرده است در حاشيه اين نمايشگاه مشابهتهاي فرهنگي دو كشور را يادآور ميشود و ميگويد: ريشه بسياري از داستانها و افسانههاي دو ملت ايران و روسيه با يكديگر مشترك است و در آثار آنها روحي كاملاً شرقي حاكم است. وي در پاسخ به اين سؤال كه آثار ارايه شده در نمايشگاه از چه ويژگي بارزي برخوردار است؟ پرداخت و تكنيك قوي را شاخصترين وجه آثار همكاران روس خود برميشمارد و ميافزايد: نگاه آنها به تصويرگري نگاهي كاملاً كلاسيك و در عين حال مدرن است و ميتوان در اين آثار شخصيتهايي را ديد كه دقيق و واقعگرايانه طراحي شدهاند اما تصويرگر با قرار دادن يك بال يا دم اين شخصيت را وارد فضايي فانتزي و تخيلي كرده است. برنده پلاك طلايي براتيسلاوا وقتي در مقابل اين سؤال قرار ميگيرد كه چرا تصويرگري روسيه تا اين حد از رنگهاي شاد و پرنشاط بهره ميبرد و در مقابل احساس ميشود آثار هنرمندان ايراني كمي از اين فضا دور شدهاند توضيح ميدهد كه به اين ارزشگذاري رنگي اعتقادي ندارد ضمن اين كه در كارهاي همكاران روسي نيز ميتوان هر دو شيوه كه يكي از رنگهاي به اصطلاح مرده و وهمآلود و ديگري از رنگهاي خيلي زنده بهره ميبرند را مشاهده كرد. حدادي در مورد تصويرگران ايراني هم اظهار نظر ميكند و ميگويد: معتقدم همكاران ما خيلي شخصي كار ميكنند و تا حدي مخاطب گريزند مسألهاي كه ممكن است در مورد خود من هم صادق باشد و پيش از اين كه براي ذهن مخاطب جايگاهي قايل باشيم بيشتر به درونيات خود توجه كرده و از مخاطب فراتر ميرويم و در نهايت نميتوانيم بين اين هنر و مخاطبينش توازن برقرار كنيم. جذاب نبودن آثار منتشر شده در حوزه ادبيات و شعر كودك از ديگر نكاتي است كه هدي حدادي به آن توجه نشان ميدهد و بخشي از مخاطبگريزي آثار تصويرگري امروز ايران را به چنين عنصري ارتباط ميدهد. به گفته وي تصويرگر در روبرو شدن با آثار ضعيف در حوزه شعر و داستان مجبور ميشود از شخص خودش عناصري را وارد تصويرگري كرده و به عبارتي فرامتني عمل كند و اين موضوع ممكن است نتيجهاش ارضاء هنرمند باشد ولي بدون شك مخاطب را راضي نميكند. حدادي در عين حال تنوع آثار، خارج شدن از فضاي واقعگرايانه و شكستن اسلوب و طراحي و حركت به سمت فانتزي را نقطه قوت آثار تصويرگران ايراني برميشمرد. نمايشگاه آثار تصويرگري كتابهاي روسيه در موزه كودك كانون واقع در خيابان حجاب با همت رايزني فرهنگي ايران در مسكو، كانون و انجمن تصويرگران كتاب روسيه با قدمتي 75 ساله از روز 3 آذر در تهران آغاز شده است و تا 10 آذر صبح و بعد از ظهر پذيراي بازديد كنندگان است. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]