واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
دیوید تامسون: رایدلی اسکات فیلمساز بی خطایی نیست ، فیلم های زیادی دارد که موفقیتی نداشته اند اما خالق تعداد انگشت شماری فیلم است که به شدت قابل توجه اند و نایاب
هر زمانه ای رابین هود خود را دارد و در یک نگاه کلی ، این رابین هود روز به روز آدمی تلخ تر و مرموزتر می شود ، رابین جدید که رایدلی اسکات آن را خلق کرده ، غمگین است و نا امید ، داستانی از عصر تاریکی و آن مردک بدبخت و بدعنق ، راسل کرو ، در آن بازی می کند (رابین هود سرخوشانه ای را که ارول فلین در آن بازی می کرد یادتان هست ؟! فیلم پر برق و لعاب اما بی محتوایی که سال ۱۹۳۸ ساخته شد ؟!)
اما این یک افسانه کلاسیک انگلیسی است که رایدلی اسکات روایت می کند ، کارگردانی که در دوران اوجش ، مایکل کورتیس روزگار مدرن نام گرفته بود ، کورتیس کارگردان همان رابین هودی است که فلین در آن بازی می کرد ، فیلم کازابلانکا را نیز کارگردانی کرده و میلدرد پی یرس و یانکی دودل دندی نیز از دیگر فیلم های او هستند یعنی کورتیس قادر به کارگردانی هر فیلمی بود ، می توانست هر فیلمی را زیبا بسازد و البته بدون امضای خودش
در دوران اسکات ، زیبا کردن فیلم ها دشوارتر شد و فناوری دیجیتال آن را به خاک سیاه نشاند ، با این همه ممکن است یادمان باشد که نخستین فیلم اسکات ، «دوئل کنندگان» شبیه یک تبلیغ طولانی تلویزیونی بود ، تبلیغ شکلات یا زیبایی های رودخانه دوردوین ، در آن روزگار اسکات تیزرهای تبلیغاتی می ساخت و آن نگاه تاثیرگذار اما فاقد جدیتش هرگز در او از میان نرفت.
«دوئل کنندگان» (اقتباسی از رمان جوزف کنراد) یک پیش گویی بود از آنچه بعدتر یکی از ویژگی های ماندگار آثار اسکات شد یعنی ارتباط عجیب مردان در زمان جنگ و بحران ، در نتیجه دشمنی حل نشدنی هاروی کایتل و کیث کارادین در «دوئل کنندگان» به خصومت های بین مردان در فیلم های بعدی اسکات تسری پیدا کرد ، به دشمنی هریسون فورد و راجر هوئر در «بلد رانر» ، کرو و دنزل واشنگتن در «گانگستر آمریکایی» ، در وارسیون های گوناگونی مانند شهامت ، شخصیت و نگرانی در «سقوط شاهین سیاه» و حتی در روابط گروه نوجوانان فیلم به ناحق نادیده گرفته شده «توفان سفید»
اما اسکات به احساسات متکی است ، رفتارهای او به عنوان خالقی نامهربان با شخصیت هایش معروف است ، کسی که موقعیت های سخت و دشوار را ترجیح می دهد تا شخصیت هایش چنان درگیر وظایفشان باشند که چندان وقت فکر کردن پیدا نکنند ، فاش کردن تدریجی حس تهدید در نسخه اولیه فیلم «بیگانه» از طریق تنش میان شخصیت های غیرعادی انجام می شود: آرامش یان هلم در نقش روبات و پرشوری سیورنی ویور در نقش ریپلی که در نهایت در آخرین رو یاروی اش با هیولا به اوج خود می رسد.
«بیگانگان» جیمز کمرون تریلری پر زد و خورد بود اما نسخه اصلی «بیگانه» اسکات قلمروهایی ضد هم را نشان می داد ، ارتباط نسبی ریپلی و هیولا را و این اسکات بود که راهی پیدا کرد تا آنها از میان ترس و هراس هایشان با هم بجنگند و به درک مشترک برسند ، پس اسکات فیلمسازی استاد است اما تعداد زیادی فیلم دارد که موفقیتی نداشته اند و تعداد زیادی فیلم دارد که از خلال آنها به آسانی نمی توان حدس زد که مرد حقیقی درون جناب رایدلی کیست.
روزگار درازی بود که در آن اسکات باهوش و نه چندان جدی به راحتی از خیر الزامات روایی و قواعد سفت و سخت دراماتیک می گذشت ، «کسی که مراقب من باشد» بی نهایت خوش ساخت بود اما منطقی نبود ، «باران سیاه» عاشق ظاهر توکیو بود اما هیچ توجهی به این مکان نمی کرد ، ۱۴۹۲ ، توفان سفید و جی ای جین فیلم های موفقی نبودند و در این اواخر نیز اسکات با فیلم هایی چون «Matchstick men» ، «قلمرو ملکوت» و «یک سال خوب» دوران خوبی را سپری نکرد ، در نتیجه او فیلمساز بی خطایی نیست و به نظر می رسد که همچنان می خواهد به سراغ داستان هایی برود که شخصیت زن در آن جایی ندارد (گذشته از شخصیت ریپلی و تک فیلم باشکوه تلما و لوییز)
او همچنان پیش می رود ، با آنکه ۷۲ سال دارد اما مقابلش انبوهی از پروژه های «در دست تولید» است ، از جمله نسخه ای که خیال دارد براساس «Red Riding» دیوید پیس بسازد که البته امیدوارم آن را به حال خودش رها کند ، اسکات هرگز نمی تواند به آن بصیرت مسئله داری دست پیدا کند که الهام بخش آن سریال تلویزیونی بود اما او همچنان آفریننده تعداد انگشت شماری شاهکار سینمایی است که به شدت قابل توجه اند و نایاب: دوئل کنندگان ، بیگانه (دنباله ای بر این فیلم از جمله پروژه های در دست تولید رایدلی اسکات است) ، بلد رانر و سقوط شاهین سیاه
شاید رابین هود در اوایل اکران خوب بفروشد و مورد توجه قرار بگیرد اما فکر نمی کنم دوام بیاورد ، مانند فیلم گلادیاتور -تماشاگران فیلم بازیگری را می خواهند که بیشتر از کرو برای فیلم ارزش قائل باشد ، آنها جزئیات جنرال درد کشیده سم شپارد در سقوط شاهین سیاه را می خواهند ، شخصیتی عاجز و دردمند در بیمارستان اما کسی که دولا می شود تا لکه های خون را از کف زمین پاک کند ، این آن فیلم رایدلی اسکات است که باقی خواهد ماند ، فیلمی که مردان اهل عملش از دلمردگی خود می ترسند ، درست مثل دکارد در بلد رانر یا کتل دیوانه در دوئل کنندگان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1432]