تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836228465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسجد؛ اولين پايگاه حكومت جهاني امام زمان (عج)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مسجد؛ اولين پايگاه حكومت جهاني امام زمان (عج)
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: شروع حكومت جهانى حضرت مهدى (عج) چون پيامبر اعظم(ص) از مسجد خواهد بود.‏ مسجد از نگاهى خانه خداست و از نگاهى ديگر، مجلس و جايگاه پيام‌‌آوران بزرگ الهى و خانه همه تقوا‌پيشگان ‏است.
ضرورت تلاش براى آبادانى و رونق اين جايگاه ملكوتي تا آنجاست كه يكى از رازهاى تشريح فريضه جهاد، ‏پاسدارى از اين پرستشگاه پرعظمت در برابر يورش حاكمان ستمگر است و تاريخ مسجد با تاريخ دين اسلام گره ‏خورده‌، كه از شروع بعثت بسياري از حركت‌ها و فعاليت‌ها از مسجد صورت گرفته ‌است.‏

مسجد پايگاه وحدت

مسجد پايگاه عبادت و ياد خداوند متعال و پايگاه جهاد فكرى و تعليم و تعلم معارف اسلامى و نمايش روح وحدت و ‏يكپارچگى به دشمنان اسلام است. مسجد به عنوان پايگاه عبادت و ياد خداوند متعال و به عنوان پايگاه جهاد ‏فكرى و تعليم و تعلم معارف اسلامى و همچنين بعنوان پايگاه تجمع نيروهاى رزمنده و اعزام آنان به جبهه و جهاد ‏و مركز وحدت مسلمان و نمايش روح وحدت و يكپارچگى به دشمنان اسلام مورد استفاده قرار گرفته‌ است.‏

معناي مسجد

مسجد واژه‌اى عربى از ماده «سجد» است كه اسم مكان به معناي محل سجده است زيرا سجده فرد كامل‌ترين ‏مصداق عبادت به شمار مي‌رود و نهايت خضوع در برابر خالق هستى است. مسجد خانه دوم هر مسلمان است ‏و تعلق به معبود دارد و خانه خداست، محل پرستش، نيايش و ارتباط با خالق يكتا، غنى و فقير در آن يكسان ‏است.‏

اهميت مسجد بر كسى پوشيده نيست و مانند كعبه، حرم الله است و جنگ در آن حرام و احترامش بر همگان ‏لازم است، مسلمانان نيز بيشتر از هر چيز و هر جاى ديگر به عمران و آبادانى و توسعه مسجد اهتمام مي‌ورزند و ‏به شكوه و عظمت آن مي‌انديشند كه وجود مساجد مستحكم و باشكوه در سرزمين‌هاى اسلامى دليل بر اين ‏مطلب است. بعد از انقلاب اسلامى مساجد اهميت بيشترى يافتند و فعاليت‌هاى سياسي، اجتماعى به خصوص ‏نظامى در مسجد شكل گرفت و مردم از مسجد نهضت را شروع كردند و از آنجا انقلاب به ثمر رسيد.‏

ظهور امام زمان (عج)‏

ظهور يعنى ظاهر شدن امام زمان (عج) از پس پرده غيبت تا جهان را پر از عدل و داد كند، چنانچه از ظلم و جور پر ‏شده‌است. آنچه كه حايز اهميت است، اهداف و اعمال آن وجود مقدس در دوران ظهور است. در عصر ظهور چون ‏فتنه‌ها زياد مي‌شود، بسياري از مكان‌ها در اثر اين فتنه‌ها و فسادها، آلوده مي‌شوند و كمتر مكان سالم در دنيا ‏پيدا مي‌شود كه محيط سالم داشته باشد.‏

مسجد محلي براي شناخت خدا

از طريق مسجد مي‌شود راه‌هاى اطاعت خدا را شناخت و با زندگى رسول خدا و ائمه اطهار عليهم السلام آشنا ‏شد تا انسان زندگى خود را رنگ و بوى اهل بيت بدهد و مؤمن مخلص به كسي مي‌گويند كه كارهايش براى جلب ‏رضايت خدا باشد و از خدا و رسولش و جانشينان بر حق ايشان اطاعت كرده باشد، رفتن به مسجد انسان را به ‏اين مقام راهنمايى مي‌كند و در اثر مداومت رفتن به مسجد انسان به درجه عالى اخلاص و ايمان مي‌رسد.‏

محيط مسجد اثر تربيتى خاصي دارد و انسان را به مقام صديقين و شهداء مي‌رساند و كسى كه به اين مقام ‏برسد آن همان متقين و مخلصين هستند كه اين افراد در آخر‌الزمان هستند كه زمينه ظهور امام زمان (عج) را ‏فراهم و خودشان را براى جنگ با كفار درركاب امام زمان عليه السلام آماده مي‌كنند.‏

نيروهاى مؤمن و مخلص زمينه‌سازان ظهور

نيروهاي مخلص و مؤمن وقتى زندگيشان را بر اساس دستورات قرآن و فرمايش معصومين عليهم السلام تنظيم ‏كردند، اجامعه را در سايه خودسازى متوجه حقايق احكام متعاليه اسلام خواهند كرد و بنا به فرموده قرآن در ‏سوره شريفه بقره آيه سوم، اولين صفت متقين ايمان به غيبت، يعنى ايمان به جهان عالم غيب كه گسترده‌تر از ‏اين جهان است بوده و يكى از مصداق‌هاى غيب و زندگى، وجود مقدس امام زمان عليه السلام است كه از اول با ‏غيب گره خورده‌است و تمامى مراحل و لحظات زندگى مبارك ايشان با غيب آميخته است تا اينكه به غيبت صغرى ‏و غيبت كبرى مي‌رسد.‏

اكثر مساجد به دست مبارك امام زمان عليه السلام مي‌رسند چون مسجد اولاً تنها مكانى است كه كاربرد آن ‏عوض نمي‌شود و فقط براى عبادت خداوند ساخته شده است و هميشه هم در اين راستا مورد استفاده قرار ‏مي‌گيرد و ثانياً كارهايى كه براى تقريب به خدا و از روى اخلاص صورت گيرد باقى خواهند ماند و آثارى كه با ‏اخلاص ساخته شود و بنا نهاده شود ماندگار هستند و به دست مبارك صاحب‌الامر در اين دنيا خواهند رسيد.‏

رسول خدا صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد:‏

‏«من بنى‌لله مسجداً لا يريد به رياء و لا سمعة بنى الله له بيتاً فى الجنة؛ هر كسي براى خدا ‏مسجدى را بسازد و آن را براى ريا و خودنمايى به كار نبرد خداى تعالى در بهشت خانه‌اي براى او بنا ‏مي‌كند» بناى مسجد ثواب خانه بهشت دارد كه از روى اخلاص ساخته شود پس مساجدى كه از روى اخلاص بنا ‏شده‌اند به دست ايشان خواهد رسيد و امام زمان (عج) آن مساجد را آباد خواهند كرد تا مردم از آن مساجد براي ‏عبادت خدا و رسيدگى به امور دينى و دنيايى استفاده ‌كنند.‏

ارتباط مسجد با حكومت اسلامى

مسجد به عنوان يك نهاد سياسى پر تحرك در جامعه اسلامى مطرح است در شروع حكومت سياسى دين ‏اسلام و ابقاء آن حكومت اسلامى مسجد نقش مهمى ايفا كرده‌است و بسياري از مسايل مهم سياسى با ‏مساجد آميخته است.‏

شروع حكومت اسلامى و اداره آن از مسجد

وقتى سيره و زندگى پيامبر اسلام را بررسى مي‌كنيم در سال‌هاى آغازين دعوت به اسلام از مسجدالحرام به ‏عنوان يك سنگر تبليغى و ارتباطى در راستاى پيشبرد رسالت خود استفاده مي‌كرد با اينكه قريش و كفار بر ايشان ‏سخت مي‌گرفتند اما هر وقت فرصت مي‌يافتند در مسجدالحرام مذاكراتى را با برخى از هيئت‌ها انجام مي‌دادند. ‏بعد از هجرت رسول خدا صلي الله عليه و آله و با ورود ايشان به مدينه بى‌درنگ مسجدالنبى بنا شد و قلب ‏فعاليت‌هاي تبليغى و فرهنگى و اجتماعى و سياسى مسلمانان شد و اين نهاد مقدس در حقيقت براى حيات ‏سياسي و اجتماعى و پيدايش تشكل سالمى در جامعه آن روز همچون قلبى تپنده بود، قضاوت و رسيدگى به ‏دعاوى توسط پيامبر اسلام در مسجد صورت مي‌گرفت و مذاكرات و گفت و گوهاي سياسى حضرت با افراد و ‏هيئت‌هاى اعزامى از قبايل و طوايف گوناگون در مسجد انجام مي‌گرفت و پيمان بيعت با تازه مسلمانان در مسجد ‏منعقد مي‌شد.‏

مسجد و ظهور امام زمان (عج)‏

شروع و ادامه حكومت اسلامى در زمان رسول خدا از مسجد بوده است و همچنين وصى بر حقش، حضرت على ‏عليه السلام در مسجد حكومت را تشكيل داد و اداره حكومت هم از مسجد بوده، در اين راستا معلوم است كه ‏شروع حكومت جهانى حضرت مهدى عليه السلام از مسجد خواهد بود و بعضى روايات مؤيد آن است كه حضرت ‏حجت (عج) در آغاز كار با اندكى از ياران ظهور مي‌كند و از مسجدالحرام ظهورش شروع مي‌شود.‏

امام باقر عليه السلام فرمودند:‏

‏«همانا قائم ما از راه كوه ذى طوبى با 313 مرد به عدد رزمندگان جنگ بدر مي‌آيد تا اينكه به ‏حجر‌الاسود تكيه داده و پرچم پيامبر (ص) را مي‌افرازد.» بنابراين روايت شروع نهضت جهانى حضرت مهدى ‏عليه السلام از مسجدالحرام است و از آنجا به دنيا پيام خواهد داد و نداي ملكوتى انا المهدى را به گوش ‏جهانيان رسانده و براي فتح جهان از مسجد شروع خواهد كرد.‏

مسجد در عصر ظهور

با توجه به افكار شيطانى كه در آخرالزمان شيوع پيدا مي‌كند و در اثر تهاجم فرهنگى برخي از مردم به فساد و ‏انحراف كشيده مي‌شوند و موجب نزول بلاها و گرفتاري‌ها و مشكلاتى در جامعه مي‌شود اما بنا به فرمايش ‏رسول اكرم صلي الله عليه وآله اهل مسجد در امانند، ايشان مي‌فرمايند:‏

‏«اذا نزلت الافات عوفى اهل المسجد؛ هنگامى كه مشكلات و بلاها (براى اهل زمين) نازل مي‌شود ‏اهل مساجد درامانند.» با توجه به اين حديث اهل مسجد از انحرافات در امان هستند و افكار شيطانى در آنها ‏اثر نخواهد كرد و تهاجم فرهنگى را پاسخ داده و خودشان را نجات مي‌دهند و از فساد و انحرافات در امان مي‌مانند ‏و به خاطر همين دچار بلاها و گرفتاري‌ها و مشكلاتي كه در آخرالزمان پيش مي‌آيد نمي‌شوند.‏

جهاد اكبر در عصر ظهور

مبارزه با نفس جهاد اكبر است در آخرالزمان مؤمنين بايد شب و روز در جهاد اكبر باشند تا از انحرافات و تهاجمات ‏فرهنگى در امان بمانند، اين جهاد با رفتن به مسجد انجام مي‌گيرد. رسول خدا صلي الله عليه وآله مي‌فرمايد:‏

‏«الغدو و الدواج الى المساجد من الجهاد فى سبيل الله؛ شب و روز به سوي مسجد شتافتن از ‏اقسام جهاد كردن در راه خداست.» دو نوع جهاد وجود دارد كه جهاد اصغر همان جنگ با كفار و دشمنان ‏خارجى است و جهاد اكبر، جهاد و مبارزه با نفس اماره است و چون در آخرالزمان انواع هجمه‌هاي شيطانى براى ‏فريب انسان و انواع خواهش‌هاي نفسانى در جامعه رواج پيدا مي‌كند بايد جهاد اكبر انجام دهد، بنابر روايت براى ‏اين جهاد بهترين جا و وسيله مسجد است كه انسان در اين زمان با رفتن به مسجد از اين هجمه‌ها و فريب‌هاى ‏شيطانى و خواهش‌هاى نفسانى ايمن مي‌ماند.

منبع: تبيان
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن