تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816430273




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صله ارحام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صله ارحام

خویشاوندان، ارتباط خونى با هم دارند وشاخ و برگهاى یك ‏درخت و گلهاى یك بوستان هستند. پس، ارتباطشان طبیعى است و قطع‏ رابطه و رفت وآمد میان اقوام، عارضه‏اى ثانوى و یك بیمارى ‏اجتماعى و «آفت‏ خانوادگى‏» به حساب مى‏آید و اگر بى ‏دلیل باشد، زشت‏ و نارواست. اگر دلیلى هم داشته باشد، قابل رفع و شایسته تجدید رابطه ‏است.حضرت على علیه السلام مى‏فرماید:«صلة الرحم توجب المحبة.‏» (1)پیوند با خویشاوندان (صله‏رحم) محبت مى‏آورد.روشن است كه قطع این رابطه هم، سردى و كدورت و جدایى ‏دلها را در پى دارد. در احادیث، از صله رحم به عنوان «محبوب‏ كننده ‏انسان میان بستگان‏» یاد شده است: «صلة الرحم ... محبتة فى‏الاهل.‏» (2)سفارش اكید دین، بر این است كه حتى با آنان كه با شما بریده وقطع رابطه كرده‏اند، صله رحم و تجدید رابطه كنید (صل من قطعك) كه ‏این، نوعى ایثار و گذشت فوق‏العاده مى‏طلبد.محدوده این پیوند نیز گسترده است و هر بهانه را از دست انسان ‏مى‏گیرد. امام‏ صادق علیه السلام مى‏فرماید:«صل رحمك ولو بشربة من ماء.» (3)صله رحم كنید، هر چند در حد خوردن جرعه آبى باشد.در حدیث معروف دیگرى آمده است:«صلوا ارحامكم ولو بالسلام.‏» ؛هرچند با سلام گفتن، با خویشاوندان پیوند برقرار كنید.آنچه گاهى مانع رفت و آمدهاى خانوادگى و دیدار ‏خویشاوندان یا دوستان مى‏شود، توقعات بالا، هزینه و مخارج، معطلى‏ رفت وبرگشت، وقت نداشتن افراد و ... است. اما اگر به حداقل هم ‏راضى باشیم و به لحظه‏اى نشستن و حالى پرسیدن و آبى و چایى خوردن‏ و برخاستن، یا از همان دم در، سلام كردن و جویاى حال شدن وبرگشتن هم باشد، «صله رحم‏»ها بیشتر و ارتباطها قویتر خواهد گشت.آثار و نتایجاین نوع پیوند، فواید بسیار و آثار دنیوى و اخروى فراوانى دارد كه ‏از احادیث‏ بسیار آن، تنها به دو نمونه زیر، اكتفا مى‏كنیم:حضرت امام باقرعلیه السلام فرموده است:«صلة الارحام تزكى الاعمال و تنمى الاموال و تدفع البلوى و تیسر الحساب وتنسى‏ء فى الاجل.‏» (4)صله ارحام، «اعمال‏» را پاك، «اموال‏» را افزون، بلاها را دفع، حساب ‏را آسان مى‏كند و«اجل‏» را به تاخیر مى‏اندازد.همچنان كه مى‏بینید، نتایج ‏یاد شده، برخى به امور دنیوى مربوط ‏است، برخى هم نتایج اخروى و پاداشهاى خدایى را نسبت ‏به این‏ عمل، بازگو مى‏كند.حدیث دیگرازامام صادق علیه السلام است:«صلة الارحام تحسن الخلق و تسمح الكف و تطیب النفس و تزید فى الرزق وتنسئ الاجل‏.» (5)صله رحم، اخلاق را نیكو، دست را بخشنده، دل و جان را خوش ‏مى‏سازد، رزق را مى‏افزاید و اجل و مرگ را به تاخیر مى‏اندازد.این كار نیك و ساده، آن ‏قدر سازنده و مفید است و آنچنان مورد رضاى پروردگار، كه گاهى تقدیرالهى به خاطر آن عوض مى‏شود وخداوند به پاداش این عمل نیكو، بر عمر كسى مى‏افزاید. در مقابل، قطع‏ رابطه‏ها و بریدن از خویشاوندان، به حدى شوم و نفرت‏بار و درنظرخداوند، ناپسند است كه عمر را مى‏كاهد.محتواى دیدارهاگاهى رفت و آمدها و زیارتها، به جاى سودمندى، زیانبار است وبه جاى آن كه بهره تربیتى یا پاداش اخروى داشته باشد، محصولى جز افزایش گناه یا هدر رفتن فرصتها ندارد. هوشیاران مى‏كوشند از همه ‏دیدارها سود ببرند و از تباهى فرصت، جلوگیرى كنند.باید با «حصارشكنى‏»، خود و زندگى خود را از انزوا درآورد و روحیه جمعى و تعاون و همزیستى را تقویت كرد. آنان كه پاى خود وخانواده خود را از رفت و آمد با افراد با ایمان و خانواده‏هاى شریف و با فرهنگ مى‏برند، راه خیر را به روى خود مى‏بندند. مگر نه این كه ‏اینگونه انزواها، حالتى از یاس براى انسان پدید مى‏آورد و افسرده ‏مى‏سازد و نشاط از چنین زندگیهایى رخت ‏برمى‏بندد؟!امام صادق علیه السلام به اصحاب خویش سفارش مى‏فرمود:«تزاوروا و تلاقوا و تذاكروا امرنا و احیوه‏.» (6)به دیدار و ملاقات یكدیگر بروید و «امر» ما را یاد كنید و به یاد هم ‏آرید و آن را زنده نگهدارید. این حدیث، محتواى سازنده و تربیتى و جهت‏دار و هدفدار بودن دیدارها را تبیین مى‏كند. ملاقاتهایى كه ‏شیعیان اهل بیت داشتند، محتوایى مكتبى داشت و به توصیه امام، مى‏بایست در راستاى «احیاى امر» و زنده نگهداشتن مرام و مكتب الهی باشد، تا «امت‏»، روح و جان یابد و به بیراهه نیفتد.بهره ‏هاى دیداردر بین ایرانی ها ایامی وجود دارد که مردم به بهانه آن دور هم جمع می شوند و ساعاتی را در کنار هم سپری می نمایند. برخی از آن ایام عبارتند از: ایام عید نوروز، اعیاد مذهبی، ایام ولادت اهل بیت علیهم السلام، شب یلدا و... که شایستهاست در سایه ملاقاتها و دید و بازدیدها، خانواده‏ها وافراد، از دردها و مشكلات یكدیگر آگاه شوند و در حد توان، در رفع ‏آنها بكوشند. مشورت و همدلى و همدردى، گوشه‏اى از این بهره‏ها است. تشریك مساعى در حل معضلات و رسیدگى به نیازمندان، گوشه‏اى دیگر.«خیثمه‏» مى‏گوید: خدمت ‏حضرت امام باقرعلیه السلام رسیدم تا با آن‏ حضرت خداحافظى كنم. امام فرمود:«اى خیثمه! هر كدام از دوستان ما را دیدى، سلام ما را به آنان ‏برسان و آنان را به تقواى الهى توصیه كن و سفارش كن كه توانگرانشان به فقیران سربزنند، توانمندان به ناتوانان سركشى كنند، زندگان در تشییع جنازه مردگان شركت كنند، در خانه‏هاى هم، یكدیگر را دیدار كنند. این گونه دیدارها سبب احیاء امر ما(خط ولایت و رهبرى اهل بیت) مى‏گردد.» (7)اگر دیدارها، چنین بركتهایى نداشته باشد، جز اتلاف وقت وسرمایه چیزى نیست!وقتى جمعى دور هم مى‏نشینند و ساعاتى را به صحبت‏ مى‏گذرانند، در جمع ‏بندى پایانى، اگر دیدند از آن همه صحبت، چیزى ‏نه در یاد مانده، نه سودى به كف آمده، دریغ از آن اتلاف فرصت! اما اگر بحثهاى علمى و اجتماعى، به روشنگرى افكار كمك كند، نقل ‏خاطرات و سرگذشتها، براى دیگران عبرت‏آموز و راهگشا باشد، بازگویى حالات دیگران، حس همدردى و كمك ‏رسانى را تقویت كند، اینجاست كه ملاقات، به بهره‏ورى رسیده است.پى‏نوشتها:1- غررالحكم.2- اصول كافى، ج‏2، ص‏151.3- همان.4- همان، ص‏150.5- همان، صص‏150 و 151، حدیث 6 و 12.6- اصول كافى، ج‏2، ص‏175.7- همان.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 509]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن