واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: هنری همیشه بهارجستاری در هنر راستین
و چون قلم در سرزمین کاغذ روان گردید آنچه از او میطراود، پرورده اندیشه ای است که به فرمان او ره میپوید و چون اندیشه به جایی ره نبرد، قلم نیز میایستد، راهی ندارد که بدآنجا شود ، هرزه میگردد، یا بیهوده میچرخد و ناگزیر از نفس میافتد، تشنه میشود و در دامها گرفتار میآید و عشق نبود عاقبت ننگی بود و او به سوی پوچستان سیر میکند، اما چون اندیشه در آفاق و انفس و در انظار و آراء سیر نمود و در باغستانهای کتاب و کوی برزنهای آن پیمایش کافی فرمود ، لاجرم آنچه از قلم صاحب آن اندیشه برون طراود، حاصل تمام آن سیرهاست که در ذکر او آمده و در زبان قلم جاری گشته و بدینسان سخن میگوید و چه بسا به سویی ره نماید که حقیقت نیست، خیال است و توهم. کژی است و ناخشنودی و یا آشکار تر بگویم اندیشه نیست که بر نوک قلم جاری است، چرا که اندیشه سیری است از صغری و کبری به سوی حاصل و در این قلمها آنچه یافت می نشود سیر الی الحق است که حقاً نایاب است .اما قلم راستین آن است که چون بر دیار کاغذ روان گردد، تشنگان معرفت را سیراب نماید، جلوههای خدا را بیان گرداند، تبشیر باشد و تحذیر، انذار باشد و ایقاظ، سیر منازل عرفان باشد و ره یافتن به سوی کمال ، راه به سوی دوست نمایانداما قلم راستین آن است که چون بر دیار کاغذ روان گردد، تشنگان معرفت را سیراب نماید، جلوههای خدا را بیان گرداند، تبشیر باشد و تحذیر، انذار باشد و ایقاظ، سیر منازل عرفان باشد و ره یافتن به سوی کمال ، راه به سوی دوست نمایاند و به راستی، اندیشه باشد ، همان اندیشه ای که چینش لطف باشد و انتاج عنایت ، حق در نخستش باشد و حقیقت در انجامش و آن اندیشه ، همان سیر الیالمطلوب است و چون قلم بدینجا رسید، در سخن حکیم نظر میافکنیم، شاید که ما را چراغ هدایت گردد. "افلایتدبرون القرآن" ، صانع اندیشه ثاقب و باعث رای صائب ما را به سوی "تدبر" در قرآن فرا میخواند و می فرماید "آیا قرآن را نمیکاوید؟" و چون در لطائف و نهفته های این کتاب بزرگ بیندیشی همه چیز خواهی یافت "لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین" به قول صادق آل محمد که هزاران درود و تحیت بر او باد "القرآن لکل عصر جدید" یعنی قرآن برای هر زمانی تازه است، پس هنر راستین را باید در قرآن بیابیم و راستین ترین هنرها در لابلای نشانه های آن کتاب آسمانی هویدا و آشکار است و هنر برآمده از اندیشه قرآنی ، یعنی هنری که طراوت یافته اندیشه های بپاخاسته از سیرهای عرفانی این کتاب گرانسنگ است ، آن هنر متعالی است و هنری که بدینسان الهی است ، چون سیر الیالله دارد راستین خواهد بود و چون چنین نبود ناگزیر شیطانی است. نویسنده :سید محمد رضاآقامیری منبع : hozehonari.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]