تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835066337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احكام حج (مباحثی در باب حج)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: احرام حج 
تصاویر ویژه نامه حج
مسئله 937- واجب است بر مکلف که بعد از تمام شدن اعمال عمره ، احرام ببنددبرای حج تمتع .مسئله 938- اگر نیت کند حج تمتع را و لبیک های واجب را طوری که در احرام عمرهذکر شد بگوید محرم می شود، و لازم نیست قصد کند احرام بستن را و همچنین لازم نیستقصد کند ترک محرمات را چنانچه در احرام عمره گذشت (1) .1- رجوع شود به بحث نیت در احرام .آیة الله مکارم : بلکه باید قصد احرام کند و اموری را که بر محرم حرام است بر خودتحریم کند.مسئله 939- نیت باید خالص برای اطاعت خداوند باشد، و ریاء موجب بطلان عملاست .مسئله -940 کیفیت احرام بستن و لیبک گفتن همان نحو است که در احرام عمره ذکرشد.مسئله 941- تمام چیزهایی  که در محرمات احرام بیان شد در این احرام هم حرام است ،و آنچه کفاره داشت کفاره دارد به همان ترتیب .مسئله 942- وقت احرام موسع است ، و تا وقتی که بتواند بعد از احرام به وقوفاختیاری عرفه برسد می تواند تأخیر بیندازد و از آن وقت نمی تواند عقب بیندازد.مسئله 943- احتیاط واجب (1) آن است که کسی که از عمره تمتع فارغ شد و محلگردید از مکه خارج نشود، بدون حاجت ، و اگر حاجتی برای بیرون رفتن پیش آمد (2)احتیاط واجب آن است . که محرم شود به احرام حج و بیرون رود و به همان احرامبرای اعمال حج برگردد(3) .1- آیة الله خامنه ای ، آیة الله مکارم : بلکه واجب است .آیة الله خویی : بلکه جایز نیست و این حکم در اثنای عمره تمتع هم هست . (مناسک ،مسأله 152) .آیة الله صانعی : مستحب .آیة الله نوری : کسی  که از عمره تمتع خارج شد اگر اطمینان داشته باشد که می تواندبه مکه برگردد و برای  اعمال حج محرم شود می تواند از مکه خارج شود و اگر بدون ایناطمینان نیز خارج شد ولی برگشت و احرام بست و حج بجاآورد عملش صحیح است .آیة الله بهجت : بیرون رفتن از مکه به احرام حج برای ضرورت بعد از فراغ عمره هروقت باشد جایز است و اگر خارج شد بدون احرام پس با رعایت حکم فصل بین عمرتیناحوط تجدید احرام عمره است در صورتیکه رجوعش به مکه در غیر ماه خروج از آنباشد نه با بابقاء بر احرام .حج ، (مناسک ، ص 127) .2- آیة الله خویی ، آیة الله تبریزی : واجب است محرم شود به احرام حج ...آیة الله سیستانی : اگر حاجتی هر چند غیر ضروری پیش آمد اگر خوف فوت اعمال حجنباشد می تواند خارج شود و در این صورت اگر بداند که می تواند برگردد و محرم شودبرای حج مانعی ندارد که بدون احرام خارج شود و اگر نمی داند، باید احرام حج راببندد و برود و در این صورت لازم نیست به مکه بازگردد بلکه می تواند از همانجابه عرفات برود.3- آیة الله مکارم : برای خدمه کاروانها نیز جایز است برای انجام کارهای لازم بهجده و مانند آن بروند و اگر محرم شدن موجب مشقت است می توانند آن را ترک کنند.آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : و اگر با احرام بودن برای شخص حرجی باشد بدوناحرام نیز می تواند خارج شود.مسئله 944- اگر بدون حاجت و بدون احرام بیرون رفت از مکه لکن برگشت و احرامبست و حج بجا آورد عملش صحیح است (1) .1- آیة الله فاضل : مگر آنکه در ماه بعد وارد مکه شود، که در این صورت بایدمجددا عمره تمتع بجا آورد و بعد محرم به احرام حج تمتع بشود.آیة الله سیستانی : اگر در ماه بعد وارد شود و دوباره نخواهد بیرون برود ودر ماه بعد از آن وارد شود باید با عمره تمتع وارد شود و اگر باز هم بخواهد خارجشود و در ماه بعد وارد شود باید با عمره مفرده وارد شود مانند این که در ماهشوال عمره تمتع انجام داده و خارج شده و در ماه ذیقعده وارد شده و باز می خواهدخارج شود و ماه ذیحجه وارد شود در این صورت عمره ماه ذیقعده او باید عمره مفردهباشد.آیة الله مکارم : اگر در همان ماه قمری برگردد چیزی بر او نیست ولی اگر در ماهبعد برگردد و از میقات هم گذشته باشد (مثلا در ذی القعده به مدینه رفت و در ذیالحجه برگشت ) باید دوباره محرم شود و عمره بجاآورد و همان عمره تمتع او حسابمی شود و برای عمره سابق احتیاطا نساء بجا آورد.آیة الله خویی : اگر از میقاتها گذشت و در ماهی که عمره را انجام داده بودهبرنگشته باشد، اعاده عمر لازم است ولی اگر قبل از گذشت ماهی که عمره را انجامداده باشد اعاده عمره لازم نیست . (مناسک ، مسأله 154) .مسئله 945- مستحب است (1) احرام بستن در روز ترویه بلکه احوط است (2) .1- آیة الله بهجت : تعبیر بهترین وقت را دارند.2- آیة الله صافی : و پیش از روز ترویه نیز احرام بستن جایز است و احتیاط آنستکه بیشتر از سه روز پیش از ترویه احرام نبندد چنانکه احتیاط آنستکه اگر محرمشده پیش از روز ترویه از مکه خارج نشود.مسئله 946- محل احرام حج ، شهر مکه است (1) هر موضع که باشد گر چه در محله هایتازه ساز، ولی مستحب است (2) ، در مقام ابراهیم علیه السلام یا حجر اسماعیل علیهالسلام واقع شود.آیة الله خویی : طبق استفتایی که حاج آقای افتخاری نقل فرمودند که در اواخر ازایشان شده بود احتیاط واجب این است که از مکه قدیمه برای حج احرام ببندد.آیة الله تبریزی : بنابر احتیاط احرام حج باید از مکه قدیم باشد.آیة الله بهجت : مکلف می تواند از هر جای مکه قدیم بنابر احتیاط برای حج احرامببندد. (مناسک ، مسأله 265) .آیة الله سیستانی : و احوط و اولی احرام بستن از مکه قدیم است که در زمان رسولالله (ص ) بوده است ، اگر چه اظهر جواز احرام بستن از قسمتهای جدید شهر است مگرقسمتهایی که بیرون حرم باشد. (مناسک ،ص (120.آیة الله مکارم : ولی از بیرون حرم (مانند مناطقی که بعد از مسجد تنعیم است واکنون جزء مکه شده ) خالی از اشکال نیست .آیة الله صافی : و بنابر احتیاط لازم تا می تواند از مکه قدیم محرم شود.2- آیة الله مکارم : مستحب است در مسجدالحرام ببندد.آیة الله خامنه ای : افضل احرام از مسجدالحرام است .آیات عظام اراکی ، نوری ، فاضل : در مسجد یا در مقام ابراهیم .مسئله 947- اگر فراموش کند احرام بستن را و بیرون رود به منی و عرفات ، واجب(1) است برگردد به مکه و احرام ببندد، و اگر ممکن نشد بواسطه تنگی وقت یا عذردیگر از همان جا که هست محرم شود.1- آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : احتیاط آن است که هر قدر می تواند برگردد،و اگر نتوانست برگردد واجب است از همان جا که هست محرم شود. (مناسک فارسی ،ص 101 مسأله 142) .آیة الله مکارم : در عرفات یا مشعر یا منی قبل از رمی جمرات و ذبح ولی اگر بعداز آن متوجه شود وقت احرام گذشته و حجش صحیح است .مسئله 948- اگر یادش نیاید که احرام نبسته مگر بعد از تمامی اعمال ، حجش صحیحاست ظاهرا و احتیاط مستحب آن است که اگر یادش آمد بعد از وقوف به عرفات ومشعر یا قبل از فارغ شدن از اعمال (1) ، تمام کند حج را و در سال بعد اعاده کند(2) .1- آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : فورا همانجا محرم شود و حج را تمام کند واحتیاط آن است که سال آینده دوباره بجا آورد اگر چه بعید نیست جواز اکتفا بهحج اول . (مناسک فارسی ، ص 102 مسأله 143) .آیات عظام اراکی ، نوری ، بهجت : احرام ببندد و تمام کند حج را.آیات عظام خویی ، تبریزی ، سیستانی : اگر بعد از وقوف به عرفات یادش بیاید یاحکم را یاد بگیرد باید از جایی که هست احرام ببندد، هر چند متمکن از بازگشت بهمکه و احرام از مکه باشد.آیة الله صانعی : احرام ببندد و تمام کند حج را.2- آیة الله فاضل : و نیاز به احرام مجدد دهم ندارد.آیة الله سیستانی : اگر ترک کند احرام را از روی علم و عمد تا زمان فوت وقوفاختیاری عرفات حجش باطل است و اگر به مقدار رکن درک کند حجش صحیح است گرچه گناه کرده است .مسئله 949- جاهل به مسأله اگر احرام نبندد در حکم کسی است که بواسطه فراموشیاحرام نبسته .مسئله -950 اگر کسی  از روی علم و عمد ترک کند احرام را تازمان فوت وقوف بهعرفه و مشعر، حج او باطل است (1) .1- آیة الله سیستانی : اگر ترک کند احرام را از روی علم و عمد تا زمان فوت وقوفاختیاری عرفات حجش باطل است و اگر به مقدار رکن درک کند حجش صحیح است گرچه گناه کرده است .استفتائات احرام حجسؤال 951- فاصله بعضی از محلات جدید الاحداث مکه تا مسجدالحرام بیش از 18کیلومتر است و شاید عرفا از توابع مکه حساب شوند نه اینکه جزء مکه باشند، چراکه تابلوهای راهنمایی  با فلش جهت مکه را مشخص نموده اند، با این کیفیت آیامی توان برای حج در محلات فوق الذکر محرم شد؟ج - اگر از محلات مکه است مانع ندارد، و اگر از محلات آن نیست یا مورد شک استکفایت نمی کند (1) .1- به مسأله 946 مراجعه شود.سؤال 952- اشخاص معذوری  که می توانند اعمال مکه را بر وقوفین مقدم بدارند اگرجهلا بدون احرام اعمال مکه را قبل از وقوفین انجام دادند چه صورتی  دارد؟ج - کفایت نمی کند (1) و باید یا قبل از وقوفین آنها را با احرام اعاده کنند یابعد از وقوفین و اعمال ، آنها را بجا آورند.1- آیة الله مکارم : بنابر احتیاط واجب .سؤال 953- حاجی در عرفات یا منی فهمید که در احرام حج تلبیه نگفته است آیا درلحظه التفات ، تلبیه کافی است و تکلیف او چیست ؟ج - (1) اگر می تواند به مکه برود و محرم شود و بقیه اعمال را که باید با احرامانجام دهد بجا آورد، باید چنین کند، و اگر ممکن نیست همانجا لبیک بگوید، و اگربعد از تقصیر یا حلق متذکر شده ، عملش صحیح است و لازم نیست لبیک بگوید (2) .1- آیة الله تبریزی : به مسأله 948 مراجعه شود.آیة الله سیستانی : به مسألع 948 و 947 مراجعه شود.2- مسأله 910مراجعه شود.سؤال 954- شهر مکه را چند رشته کوههای طولانی و مرتفع فرا گرفته و هر دو جانبکوه ساختمان شده است ، گاهی چند کیلومتر باید از این جانب کوه رفت تا به جانبدیگر رسید، و ساکنین احد الجانبین جدای از جانب دیگرند، مثل شعب بنی عامر کهنزدیک مسجد الحرام است و عزیزیه که 9 کیلومتر یا بیشتر در جانب دیگر است ، وبه حسب مسامحه عرفی به همه این قطعات مکه گفته می شود، آیا احرام حج تمتع ازتمام این نقاط و نقاط مشابه صحیح است یا نه ؟ج - اگر در مکه است ، احرام حج از آنجا صحیح است (1) ، هر چند از ساختمانهای  جدیدالاحداث باشد (2) .1- آیة الله مکارم : معیار آن است که جزء شهر مکه باشد و جدایی به خاطر کوههامانعی  ندارد.2- به مسأله 910مراجعه شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن