تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821376702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/گليم نقش برجسته هنري نوپا با كاستيهاي ديرينه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/"گليم نقش برجسته" هنري نوپا با كاستيهاي ديرينه
ايلام - خبرگزاري مهر: يكي از مهمترين صنايع دستي اصيل و رايج در بين مردم استان ايلام كه در ساليان اخير ابداع شده "گليم نقش برجسته" است كه كاستيهاي ديرينه توسعه صنايع دستي در كشور، گريبان اين هنر اصيل و نوپاي ايلامي را نيز گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر در ايلام، صنايع دستي از شاهكارهاي هنري بشر است كه در رشد و پيشرفت دانش، فرهنگ، اقتصاد و توسعه جوامع نقش موثري داشته و مي تواند به عنوان مهمترين عامل ايجاد ارتباط بين ملل و استوار كردن مباني ارتباط فرهنگي در سطح جهان محسوب شود.

ايران و در اين بين استان ايلام به لحاظ داشتن صنايع دستي غني و نيز تنوع آنها در تلاش است تا از اين طريق به توسعه پايدار دست يابد ولي واضح است دستيابي به اين هدف مستلزم شناخت صنايع دستي و عوامل موثر در ايجاد و تنوع آنها و نيز آثار اجتماعي آن است.

تاريخچه و جايگاه صنايع دستي در استان ايلام

استان ايلام همچون ستاره اي تابناك بر آسمان تاريخ و فرهنگ ايران مي درخشد و هنرمندان زاييده اين ديار، دستانشان آفريننده زيباييهايي است كه به حق "گليم نقش برجسته" گل سرسبد اين زيباييهاست.

زندگي عشيره اي، سنتي و پرورش دام براي تأمين معيشت زندگي، باعث شده مردم منطقه استان ايلام از ديرباز با پشم و نخ همزيستي نزديك داشته باشند و به همين دليل صنايع دستي مرتبط با اين محصولات به خصوص قالي و گليم در استان رونق داشته و دارد.

عشاير استان ايلام به دليل كوچ نشين بودن و حركتهاي مداوم اغلب از دارهاي قالي افقي كه به راحتي جمع شده و در مناطق اسكان ايل قابل استقرار است، استفاده مي كنند. از نظر مصرف نيز قسمت عمده اي از قالي و گليم توليد شده، توسط زنان بافته و جنبه خود مصرفي داشته است.

در حين بافت گليم ساده در بين عشاير استان ايلام، خانم بافنده اي به نام "سحر چلانگر" ساكن روستاي زنجيره از توابع شهرستان شيروان چرداول در قسمتي از گليم بافي خود موفق به اجراي نقشي با استفاده از گره قالي شد كه پس از ارسال اين گليم به سازمان صنايع دستي كشور، مورد استقبال قرار گرفت و از آنجايي كه اين نوع گليم مشابه قاليهاي نقش برجسته اي بود كه در كشور چين بافته مي شد مورد توجه جهاني نيز قرار گرفت.

تصاويري از گليمهاي بافته شده در كشور چين به عنوان الگو، جهت ترويج اين نوع گليم از سوي سازمان صنايع دستي در سال 1366 به استان ايلام ارسال شد تا زمينه رشد "گليم نقش برجسته" در اين منطقه فراهم شود.

گليم نقش برجسته از نظر اصالت و توليد، مهمترين و شاخصترين صنعت دستي و بومي مردم استان ايلام محسوب مي شود كه با توجه به ناچيز بودن سابقه آن، بروز خلاقيت از سوي بافندگان چيره دست ايلامي در امر بافت گليم نقش برجسته، پيشرفت زيادي در زمينه تولدات محصولات آن حاصل كرده است.

در اين نوع گليم، زمينه بافت گليم ساده (صوفي بافي) و نقوش آن گره كامل (گره تركي) قالي است كه بعد از بافت، نقوش آن برجسته تر از زمينه است.

مهمترين عوامل اهميت و جذابيت گليم نقش برجسته در استان ايلام نسبت به سايرهنرهاي صنايع دستي

- جديد و امروزي بودن گليم نقش برجسته و زيبايي تلفيق هنر گليم بافي با فرش بافي

- استفاده از رنگها و نقوش زيباي ايراني در ساخت گليم نقش برجسته

- ارزان بودن اين نوع گليم نسبت به گليمهاي ديگر و جاجيم

- سبك بودن و استفاده هاي متعدد از اين نوع گليم

اين عوامل باعث شده است كه اين هنر اصيل نه تنها به جايگاه اصلي خود در اين استان برسد بلكه به عنوان يكي از عوامل رشد اقتصادي استان محسوب شود.

ولي آنچه امروز در زمينه بافت گليم نقش برجسته در استان ايلام ديده مي شود بازهم كاستي ها و نواقصي است كه در ساير صنايع نيز مشهود است. نبود نيروي متخصص كافي در رشته صنايع دستي، نبود امكانات و محل مناسب جهت اسقرار كارگاه هاي صنايع دستي در استان ايلام، فقدان مكان مناسب جهت عرضه و فروش اين محصول، بالارفتن قيمت بعضي از مواد اوليه از جمله پشم، عدم تبليغات كافي و در جهت شناساندن هر چه بيشتر اين صنعت در استان ايلام، عدم حمايت مالي از توليدكنندگان، عدم آموزش و عدم سرمايه اوليه توليدكنندگان دست در دست هم داده اند تا اين صنعت نيز به رغم نوپا بودن در معرض فراموشي قرار گيرد.

يكي از مهمترين مشكلاتي كه در زمينه صنايع دستي به خصوص در گليم نقش برجسته در استان ايلام ديده مي شود پديده فرار مغزها و سرمايه ها به خارج از اين استان است كه به نظر مي رسد وضع مناسب كار در مراكز علمي استانهاي ديگر، بهبود وضعيت اقتصادي، شغلي، محل كار و ...باعث شده است كه روز به روز اين پديده در استان ايلام افزايش يابد.

سرپرست صنايع دستي استان ايلام در خصوص مهمترين راهكارهاي رونق اين صنعت در استان ايلام به خبرنگار مهر گفت: از مهمترين راهكارهاي رونق بيشتر صنعت گليم نقش برجسته در استان ايلام ساماندهي توليد كنندگان و بافندگان گليم نقش برجسته است كه اين كار در استان ايلام انجام شده است.

علي اصغر احمدي افزود: از ديگر راهكارهاي اين امر ساماندهي توليد است كه در جهت رشد كمي و كيفي گليم نقش برجسته موثر است كه در اين زمينه استان ايلام نياز به طراحان و نيروي متخصص دارد.

وي بيان داشت: آموزش يكي از بنيادي ترين راهكارهاي پيشرف در اين زمينه است كه همه ساله از سوي اين سازمان افراد زيادي در زمينه هاي مختلف صنايع دستي به خصوص گليم نقش برجسته آموزش مي بينند.

احمدي عنوان كرد: نبود پژوهش و تحقيقات در زمينه گليم نقش برجسته يكي از ديگر از كاستيهاي اين صنعت مهم است كه اين كار در استان ايلام به ندرت مشاهده مي شود.

اين مسئول حضور فعال استان ايلام را در نمايشگاه هاي صنايع دستي كشور براي معرفي صنايع دستي استان ايلام به خصوص گليم نقش برجسته را از موفقيت هاي اين استان عنوان كرد.

وي خاطر نشان كرد: هم اكنون بيش از هشت هزار صنعتگر صنايع دستي در استان مشغول به فعاليت هستند.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن