تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816346906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باغ ایرانی، تلاش انسانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تجسمی  - باغ ایرانی نتیجه تلاش انسانی در ایجاد محیطی مساعد با عناصر طبیعی در گستره طبیعت است. باغ ایرانی نتیجه تلاش انسانی در ایجاد محیطی مساعد با عناصر طبیعی در گستره طبیعت است. عناصر طبیعی براساس داده‌ها و شاخص‌های بی‌شمار ذاتی و پنهان خود به وجود می‌آید. مشارکت عناصر در ترکیب و ایجاد محیط مساعد، هرچند مشروط عوامل مشخص به خود، در کل اتفاقی است؛ یعنی رویدادی است بدون قصد انسانی که بدون نظم معینی رخ کرده است. تکرار اتفاق‌ها طبیعت را شکل می‌دهد اما انسان در شکل دادن به محیط مساعد اتفاق را به خواست تبدیل می‌کند. خواست پدیده‌ای است تاریخی؛ بنابراین متغیر و هدفمند است. خواست به مثابه اداره آگاه با هدف دگرگون کردن محیط نامساعد در ایجاد باغ متکی به قدرت و تصمیم، مهارت، دانش و پاکی روان سازندگانش، به طور هدفمند، تابع وضعیت طبیعی، عمل می‌کند.طبیعت با تمام قدرت و توانایی‌اش تمام شرایط ضروری هستی را آماده کرده و در آن شرایط ضروری عوامل قاطع در فرآیند ظهور پدیده‌ها و همچنین شکل‌یابی زندگی و محیط‌زیست در کار است. بنابراین، باغ ایرانی به مثابه بازتولید طبیعت نیست اما عوامل قاطع واقعیت‌های ناپیدای طبیعت را به کار می‌گیرد و نظم لازم را در طبیعت بدون نظم به وجود می‌آورد.فضای باغ توأمانی از شکل عینی و شکل حسی است؛ باغ در شکل عینی به طور کالبدی قابل مشاهده یا قابل تأکید است و در شکل حسی از فرآیند ابتدایی تأثیر مستقیم شیء‌های متعلق به واقعیت روی اندام‌های حسی انسان وارد فرآیند مرکب ادراکی شده و در حوزه عمل شناختی- دانشی شکل عینی و شکل حسی به وحدت می‌رسد و کنش متقابل آنها بر مبنای عمل اجتماعی- تاریخی انسان کشف مفاهیم ناشناخته و حالت‌های ابهام‌دهنده فضای باغ را میسر می‌سازد.در باغ ایرانی نهایت مادی به بی‌نهایت معنوی ارتقا پیدا می‌کند و از میان نمودها و وجودهای متنوع و بی‌پایان طبیعت، به مثابه واقعیت عینی خارج از شعور و مستقل از آن عناصری چون آب، خاک، گیاه، نور و حتی جریان هوا (باد) در ایجاد باغ به کار می‌آیند. باغ تا آنجا که ممکن است ساده و روشن شکل می‌گیرد و ابهامی مادی در رابطه انسان و فضا باقی نمی‌گذارد. برای ترتیب دادن و ایجاد فضای باغ ایرانی، برای داشتن روشنی (وضوح) ریاضی به کار گرفته می‌شود و زیرساختار هندسی فراگیری در ترکیب‌بندی باغ اساس قرار می‌‌گیرد. باغ ایرانی با حصاری در شکل مستطیل محصور می‌گردد، با محورهای عمود بر هم و موازی با اضلاع حصار تقسیم می‌شود و در شکل‌یابی نظام استقرار (سازمان‌ فضایی) باغ زمینه هندسی مربوط به دیگر نظام‌ها، از جمله نظام آبیاری، نظام کاشت، نظام معماری و نظام منظری فراهم می‌گردد.در نظام استقرار باغ ایرانی دو محور اصلی عمود بر هم آن را به چهار قسمت اصلی تقسیم می‌کند. تقسیم بر چهار شدن دارای بار تاریخی طویلی است و شکل بارز خود را در اشاره آب از باغ عدن خارج می‌شود و به سمت چهار گوشه جهان جاری می‌گردد از روز ازل نشان می‌دهد. باوری نیز بر آن است که زمانی که چهار محور اصلی، چهار نهر آب اصلی، چهار ردیف درختان سایه‌گستر اصلی و چهارراه اصلی مکانی را به چهار قسمت تقسیم می‌کند، واژه چهارباغ به میان می‌آید. محور اصلی در میان باغ سراسر طول را می‌پیماید و جایگاه ورودی، کوشک و خانه مسکونی را به طور عمده معین می‌کند. نهرها، حوض‌ها، باغچه‌ها و پیاده‌راه‌های اصلی نیز در طول محور اصلی قرار می‌گیرد. در دو طرف محور اصلی کرت‌های میوه تا دیوار جانبی حصار ادامه دارد. دیگر ابنیه موردنیاز باغ برای مخدوش نکردن فضای باغ در بخش خارجی حصار قرار می‌گیرد. نظام آبیاری در تشدید نظام استقرار باغ را یاری می‌کند. آب در شکل مادی و در شکل مظهری خود، برای باغ، روح و روان می‌آفریند. نظام گیاهی نظام منظری توأم با نظام استقرار و نظام آبیاری شکل باغ را در طبیعت به برداشت عینی تعریف می‌کند. حس نظم، تقارن، ضرب، هماهنگی از نظام استقرار؛ حس طراوت، تلألؤ، روانی، پاکیزگی از نظام آبیاری؛ حس سایه روشن، نسیم، خنکی و رنگ‌آمیزی از نظام کاشت القا می‌شود و تمامی اینها در فرآیند استنباط ذهنیات از عینیات قرار می‌گیرد و زمینه درک و فهم باغ ایرانی فراهم می‌شود. بدین صورت است که باغ فضای آرامش و آسایش و محل غور و اندیشه تعریف می‌شود. گزیده​ای از صحبت​های میرفندرسکی در مصاحبه با روزنامه​ها  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن