تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834823596
انقلاب فرهنگى و سیاسى در سیره امام صادق علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انقلاب فرهنگى و سیاسىدر سیره امام صادق علیه السلام
امام صادق علیه السلام هشتمین ستاره فروزان آسمان عصمت، و ششمین اختر تابان سپهر امامت و ولایت در هفدهم ربیعالاول سال83 ه. ق در مدینه چشم به جهان گشود، و در 25 شوال سال 148 در 65 سالگى به دستور منصور دوانیقى (دومین طاغوت عباسى) مسموم شده و به شهادت رسید. در زندگى سراسر افتخار او، دو موضوع همچون دو جریان همیشگى با پر تلاشترین شكل در راس موضوعات دیگر دیده مىشد، كه هر دو در یك صراط قرار داشته و تكمیل كننده همدیگر بودند كه عبارتاند از: طاغوتزدایى و نشان دادن چهره اسلام ناب؛ اسلام محمد صلی الله علیه و آله و على علیه السلام.شاگردان امام باقرعلیه السلام پس از درگذشت آن حضرت به گرد شمع وجود امام صادق علیه السلام حلقه زدند. امام علیه السلام نیز با جذب شاگردان جدید به تاسیس یك نهضت عظیم فكرى و فرهنگى و بالنده مبادرت ورزید، به گونهاى كه طولى نكشید مسجد نبوى در مدینه منوره و مسجد كوفه در شهر كوفه به دانشگاهى عظیم تبدیل شد.آن حضرت در وضعیتى قرار گرفت، كه اسلام چهره حقیقى خود را از دست داده بود، و از قرآن و اسلام جز نامى باقى نمانده بود، چرا كه مدتى با امویان و سپس با عباسیان درگیر بود كه بر كشور پهناور اسلامى حكومت مىكردند، و همه چیز را با میل و هوسهاى نفسانى خود رتق و فتق مىنمودند، و اسلام را به دنبال اهداف شوم خود مىكشیدند و آن را پلى براى اجراى مقاصد طاغوتى خود قرار داده بودند.امام صادق علیه السلام در طول 34 سال امامت خود (114 148 ه.ق) با پنج حكمران اموى؛ یعنى هشام بن عبدالملك، ولید بن یزید، یزید بن ولید، ابراهیم بن ولید، مروان بن محمد، درگیر بودند، پس از انقراض آنها با دو خلیفه عباسى یعنى عبدالله بن محمد، معروف به سفاح و منصور دوانیقى رو به رو گردید. آن حضرت براى نجات اسلام و مسلمین چارهاى نمىدید، جز این كه مانند پدرش امام باقرعلیه السلام دو موضوع را مساله اصلى زندگى خود قرار دهد؛ یعنى همان دو موضوعى كه از كلمه طیبه «لا اله الاالله» نشات مىگرفت، و تحقق عینى چنین كلمهاى كه اساس اسلام محمد صلی الله علیه و آله و على علیه السلام را تشكیل مىداد، نیاز به انقلاب سیاسى و نفى طاغوتها، و انقلاب فرهنگى و آموزش براى رشد و آگاهى بخشى جامعه داشت، تا با این «نفى» و «اثبات» بتواند اسلام را از زیر حجابهاى جهل و غرور خودكامگان رهایى بخشد، و چهره ناب آن را به عموم نشان دهد. روشن است كه چنین كار بزرگى، بسیار دشوار و طاقت فرسا بود، در عین حال امام صادق علیه السلام كه خود را وقف اسلام و قرآن نموده بود، با همتى بلند و ارادهاى محكم، به این كار بسیار عمیق و بزرگ دست زد، و تا آخر عمر هم چنان با قاطعیت ادامه داد و سرانجام در این راه شهد شهادت نوشید.در دانشگاه عظیم امام صادق علیه السلام صدها مجتهد، استاد، دانشمند و محقق تربیت شدند، كه هر كدام از شخصیتهاى بزرگ علمى به شمار مىآمدند، و گروهى از آنان داراى آثار علمى و شاگردان متعدد شدند. شیخ مفید (وفات یافته 413 ه.ق) مىنویسد: «به قدرى علوم از امام صادق علیه السلام نقل شده كه در همه جا پخش شده، و زبان به زبان به گردش درآمده است، و از هیچ یك از افراد خاندان رسالت، آن همه علم و حدیث، نقل نشده است.»آن حضرت همه وجودش را در مسیر این نفى و اثبات فدا نمود، و به پیروان خود آموخت كه اصلىترین كار آنها باید این دو كار سیاسى و فرهنگى باشد، كه اساس رشد و تكامل همه جانبه در پرتو آن به دست خواهد آمد.تاسیس دانشگاه جعفرى یا حوزه علمیهشاگردان امام باقرعلیه السلام پس از درگذشت آن حضرت به گرد شمع وجود امام صادق علیه السلام حلقه زدند. امام علیه السلام نیز با جذب شاگردان جدید به تاسیس یك نهضت عظیم فكرى و فرهنگى و بالنده مبادرت ورزید، به گونهاى كه طولى نكشید مسجد نبوى در مدینه منوره و مسجد كوفه در شهر كوفه به دانشگاهى عظیم تبدیل شد. درگیرى شدید بین بنىعباس و بنىامیه، آنان را آن چنان به خود مشغول كرده بود، كه فرصتى طلایى براى امام صادق علیه السلام و یارانش به دست آمد، آن حضرت با استفاده از این فرصت به بازسازى و نوسازى فرهنگ ناب اسلام پرداخت و شیفتگان مكتب حق از اطراف و اكناف، از بصره، كوفه، واسط، یمن و نقاط مختلف حجاز به مركز اسلام؛ یعنى مدینه، سرازیر شدند و چون پروانگانى دلباخته به گرد شمع وجود امام صادق علیهالسلام تجمع كردند.روز به روز به تعداد شاگردان مىافزود، به گونهاى كه تعداد آنها به چهار هزارنفر رسید. شیخ طوسى (وفات یافته 460 ه.ق) در رجال خود تعداد شاگردان امام صادق علیه السلام را 3197 مرد و 12 زن نام مىبرد.از حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شاگردان برجستهاى كه خود بعدها به عنوان استاد و اسطوانه جهان تشیع به شمار مىآمدند و هر كدام موسس كلاسهاى بزرگ علمى، و صاحب تالیفات شدند بروز نمودند؛ مانند هشام بن حكم، جابر بن حیان، زراره بن اعین، ابان بن تغلب، مفضل بن عمر، هشام بن سالم، مؤمنالطاق و...«حسن بن على بن زیاد و شاء» كه خود از اساتید حدیث، و از شاگردان امام رضا علیه السلام است، مىگوید: «من در مسجد كوفه نهصد استاد حدیث را دیدم كه از امام صادق علیه السلام نقل حدیث مىكردند، و مكرر مىگفتند: قال الصادق، قال جعفر بن محمد(ع»).در این دانشگاه عظیم صدها مجتهد، استاد، دانشمند و محقق تربیت شدند، كه هر كدام از شخصیتهاى بزرگ علمى به شمار مىآمدند، و گروهى از آنان داراى آثار علمى و شاگردان متعدد شدند. شیخ مفید (وفات یافته413 ه.ق) مىنویسد: «به قدرى علوم از امام صادق علیه السلام نقل شده كه در همه جا پخش شده، و زبان به زبان به گردش درآمده است، و از هیچ یك از افراد خاندان رسالت، آن همه علم و حدیث، نقل نشده است.»با توجه به این كه شاگردان امام صادق علیه السلام به شیعیان انحصار نداشتند، بلكه دیگران نیز از خرمن فیض او خوشه مىچیدند. مالك، پیشواى فرقه «مالكى» در ضمن گفتارى گوید: «در علم و عبادت و پاكزیستى، برتر از جعفربن محمد علیه السلام هیچ چشمى ندیده، و هیچ گوشى نشنیده و به قلب هیچ بشرى خطور نكرده است.» ابوحنیفه پیشواى فرقه حنفى، دو سال شاگرد امام صادق علیه السلام بود، به طورى كه این دو سال را اساس و سرمایه اصلى علوم خود دانسته و مىگوید: «لولا السنتان لهلك نعمان؛ اگر آن دو سال نبود، نعمان هلاك مىشد.» از گفتنىها این كه: روزى منصور دوانیقى طاغوت عصر امام صادق علیه السلام، ابوحنیفه را احضار كرد و به او گفت: مردم شیفته جعفر بن محمد شدهاند و او داراى شاگردان بسیار شده است، یك سرى مسائل دشوارى را نزد خود در نظر بگیر، تا در ملا عام از او بپرسى، تا او در پاسخ فرو ماند، و از نظر چشم مردم ساقط شود.آن حضرت گرچه قیام مسلحانه بر ضد طاغوتهاى عصرش نكرد، ولى با شمشیر زبان و قلم، در هر فرصتى به جنگ آنها رفت و آنها را محكوم كرد، و در مورد قیام مسلحانه، به یكى از شاگردانش به نام سدیر كه در كنار چند عدد گوسفند توقف كرده بودند فرمود: «والله لو كان لى شیعه بعدد هذه الجداء ما وسعنى القعود؛ سوگند به خدا اگر شیعیان (راستین) من به اندازه تعداد این گوسفندها بودند، خانه نشینى برایم روا نبود، و قیام مىكردم.» وقتى كه سدیر آن گوسفندها را شمرد، هفده عدد بودند.ابوحنیفه مىگوید: چهل مساله مشكل نزد خودم ردیف كردم، و به مجلس منصور دوانیقى در «حیره» حاضر شدم، دیدم جعفر بن محمد علیه السلام در سمت راست منصور نشسته است، همین كه چشمم به آن حضرت افتاد آن چنان تحت تاثیر شكوه و جلال او قرار گرفتم كه خود را باختم، سلام كردم و با اشاره منصور نشستم، منصور به امام رو كرد و گفت: «این ابوحنیفه است.» امام فرمود: آرى او را مىشناسم. سپس منصور به من رو كرد و گفت: «اى ابوحنیفه! مسائل خود را از جعفر بن محمد علیه السلام بپرس.» من سؤالهاى خود را مطرح كردم، هر سوالى كه از آن حضرت مىپرسیدم، او بىدرنگ پاسخ مىداد، و ابعاد مساله را بیان مىكرد، و مىگفت: عقیده شما درباره این مساله چنین است، و به عقیده مردم مدینه چنان است و به عقیده ما چنین مىباشد، در بعضى از موارد نظر آن حضرت با عقیده من موافق بود و در بعضى موارد با نظر اهل مدینه توافق داشت و گاهى با هر دو مخالف بود، و به این ترتیب به چهل سؤال مطرح شده من پاسخ داد، آن گاه ابوحنیفه گفت: «الیس ان اعلم الناس اعلمهم باختلاف الناس؛ مگر نه این است كه دانشمندترین مردم آن كسى است كه آگاهترین آنها به اختلاف مردم به فتواها و مسائل فقهى باشد.» از حوزه علمیه امام صادق علیه السلام شاگردان برجستهاى كه خود بعدها به عنوان استاد و اسطوانه جهان تشیع به شمار مىآمدند و هر كدام موسس كلاسهاى بزرگ علمى، و صاحب تالیفات شدند بروز نمودند؛ مانند هشام بن حكم، جابر بن حیان، زراره بن اعین، ابان بن تغلب، مفضل بن عمر، هشام بن سالم، مؤمنالطاق و...هشام بن حكم علامه عصر خود بود و تعداد تالیفات او را كه بیشتر در محور معارف و عقائد به ویژه درباره مساله امامت بود، تا 31 كتاب ذكر نمودهاند.منصور پس از دریافت پاسخ كوبنده امام نوشت: «نزد ما بیا و ما را نصیحت كن.» امام صادق علیه السلام در جواب نوشت: «كسى كه دنیا خواه است تو را نصیحت نمىكند (زیرا دنیایش به خطر مىافتد) و كسى كه آخرت خواه باشد، نزد تو نمىآید.» به این ترتیب امام صادق علیه السلام انقلاب سیاسى خود را پىریزى مىكرد، و مردم را بر ضد حكومت طاغوتیان مىشورانید و از نزدیك شدن به آنها برحذر مىداشت، و دو موضوع انقلاب فرهنگى و سیاسى را در راس مسائل، و از مسائل اصلى قرار داده بود، پیروان راستین او نیز باید در همین صراط مستقیم كه همان صراط مستقیم قرآنى است گام بردارند.جابر بن حیان كه او را پدر علم شیمى مىخوانند، یكى از شاگردان امام صادق علیه السلام بود كه كتابى در هزار صفحه، شامل پانصد رساله در علوم مختلف تالیف نمود.كوتاه سخن آن كه: تاریخنویس و تحلیلگر مشهور «ابن خلكان» مىنویسد:«جعفر بن محمد (امام صادق) یكى از امامان دوازدهگانه بر اساس مذهب شیعه امامیه، از بزرگان خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است كه به خاطر راستى و درستى رفتار و كردار و گفتارش، او را صادق نامند، فضایل و كمالاتش مشهورتر از آن است كه نیاز به توضیح باشد.» سپس به عنوان نمونه یكى از شاگردانش، جابر بن حیان را معرفى مىكند.مبارزه امام صادق علیه السلامهمان گونه كه گفتیم امام صادق علیه السلام دوش به دوش نهضت عظیم علمى و انقلاب فرهنگى، در هر فرصتى به طاغوت زدایى پرداخت، او هرگز تسلیم طاغوتهاى عصرش نشد، بلكه همواره با آنها در ستیز بود، و سرانجام در همین راستا، او را شهید كردند.آن حضرت گرچه قیام مسلحانه بر ضد طاغوتهاى عصرش نكرد، ولى با شمشیر زبان و قلم، در هر فرصتى به جنگ آنها رفت و آنها را محكوم كرد، و در مورد قیام مسلحانه، به یكى از شاگردانش به نام سدیر كه در كنار چند عدد گوسفند توقف كرده بودند فرمود: «والله لو كان لى شیعه بعدد هذه الجداء ما وسعنى القعود؛ سوگند به خدا اگر شیعیان (راستین) من به اندازه تعداد این گوسفندها بودند، خانه نشینى برایم روا نبود، و قیام مىكردم.» وقتى كه سدیر آن گوسفندها را شمرد، هفده عدد بودند.امام صادق علیه السلام همواره مساله ولایت را مطرح مىكرد، و مىفرمود: «ولایت از نماز، روزه، زكات و حج برتر است، و دلیل آن را چنین ذكر مىكرد: «لانها مفتاحهن والوالى هو الدلیل علیهن؛ زیرا ولایت كلید همه آنها است، و حاكم و رهبر، راهنماى مردم به سوى همه آنها است.» و گاهى مىفرمود: «من مدح سلطانا جائرا و تخفف وتضعضع له طمعا فیه كان قرینه فى النار؛ كسى كه سلطان ستمگرى را تمجید كند، و در برابر او فروتنى و كرنش نماید، تا در كنار او به نوایى برسد، چنین كسى همدم آن سلطان در میان آتش دوزخ خواهد بود.» و زمانى دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل مىكرد كه فرمود: «الفقهاء امناء الرسل ما لم یدخلوا فى الدنیا؛ علماى دین نمایندگان امین پیامبران هستند تا هنگامى كه وارد در دنیا نشدهاند.» شخصى از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: نشانه ورود آنها در دنیا چیست؟رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اتباع السلطان، فاذا فعلوا ذلك فاحذروهم على دینكم؛ پیروى سلطان، هر گاه دانشمندان چنین كنند، براى حفظ دینتان از آنها بپرهیزید.»منصور دوانیقى، دومین طاغوت خشن عباسى، ضمن نامهاى به امام صادق علیه السلام نوشت:«چرا مانند سایر مردم به مجلس ما نمىآیى و جزء اطرافیان ما نمىشوى تا از سوى ما بهرهمند گردى؟!» امام صادق علیه السلام در پاسخ نوشت: «در نزد ما (از امور مادى) چیزى نیست كه براى آن از تو بترسیم، و در نزد تو از نظر معنوى چیزى نیست كه به خاطر آن به تو امیدوار گردیم، در نزد تو نه نعمتى وجود دارد كه به حضورت بیاییم و به خاطر آن به تو تبریك گوییم، و نه تو خود را در بلا و مصیبت مىبینى كه بیاییم و به تو تسلیت بگوییم، بنابراین براى چه نزد تو بیایم و در مجلس تو شركت كنم؟» منصور پس از دریافت این پاسخ كوبنده، نوشت: «نزد ما بیا و ما را نصیحت كن.»امام صادق علیه السلام در جواب نوشت: «كسى كه دنیا خواه است تو را نصیحت نمىكند (زیرا دنیایش به خطر مىافتد) و كسى كه آخرت خواه باشد، نزد تو نمىآید.» به این ترتیب امام صادق علیه السلام انقلاب سیاسى خود را پىریزى مىكرد، و مردم را بر ضد حكومت طاغوتیان مىشورانید و از نزدیك شدن به آنها برحذر مىداشت، و دو موضوع انقلاب فرهنگى و سیاسى را در راس مسائل، و از مسائل اصلى قرار داده بود، پیروان راستین او نیز باید در همین صراط مستقیم كه همان صراط مستقیم قرآنى است گام بردارند."حجة الاسلام و المسلمین محمد محمدى اشتهاردى"منبع:ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 195.ارسالی کاربر گرامیحمیدرضا محمدرضاییلینک : - شیوه هاى ارتباط شیعه با امام صادق علیه السلام - تكیه بر عقل، منش صادق آل رسول - امام صادق علیه السلام و اولویت جهاد فرهنگى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 455]
صفحات پیشنهادی
امام صادق (ع) و جهاد فرهنگی
امام صادق(علیهالسلام) شریط را بری به دست گرفتن قدرت سیاسی آماده نمیدید زیرا ... دعوت فرهنگی و انقلاب فرهنگی نظام امامت و رهبری دینی و دولت اسلامی شکل نمیگیرد. ... مخالفت با سیره و سنت نبوی در زندگی اجتماعی، تضعیف جایگاه پاسداران قرآن و ...
امام صادق(علیهالسلام) شریط را بری به دست گرفتن قدرت سیاسی آماده نمیدید زیرا ... دعوت فرهنگی و انقلاب فرهنگی نظام امامت و رهبری دینی و دولت اسلامی شکل نمیگیرد. ... مخالفت با سیره و سنت نبوی در زندگی اجتماعی، تضعیف جایگاه پاسداران قرآن و ...
تفاوت دوران امام صادق با دوران امام حسین علیهماالسلام
زمان امام صادق علیه السلام در تاریخ اسلام یک زمان منحصر به فرد است، زمان نهضتها و انقلابهای ... حال متوجه شدیم که چه زمینهای از نظر فرهنگی برای امام صادق علیه السلام فراهم بود و امام ... ولی برای امام موسی کاظم علیهالسلام اوضاع سیاسی و اجتماعی دوباره وضع خیلی بد شد .... منبع:کتاب سیری در سیره ائمه اطهار، شهید مرتضی مطهری، صفحات ...
زمان امام صادق علیه السلام در تاریخ اسلام یک زمان منحصر به فرد است، زمان نهضتها و انقلابهای ... حال متوجه شدیم که چه زمینهای از نظر فرهنگی برای امام صادق علیه السلام فراهم بود و امام ... ولی برای امام موسی کاظم علیهالسلام اوضاع سیاسی و اجتماعی دوباره وضع خیلی بد شد .... منبع:کتاب سیری در سیره ائمه اطهار، شهید مرتضی مطهری، صفحات ...
سیره امام سجاد (علیه السلام) از منظر ولایت
این روایت را ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل كرده و امام صادق علیه ... نقش حضرت زینب علیها السلام بود; یعنی پیام رسانی انقلاب حسینی علیه السلام. .... اثر اختناق و ارعاب و فقر و فشار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی، متلاشی شده، نیروهای كادر ...
این روایت را ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام نقل كرده و امام صادق علیه ... نقش حضرت زینب علیها السلام بود; یعنی پیام رسانی انقلاب حسینی علیه السلام. .... اثر اختناق و ارعاب و فقر و فشار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی، متلاشی شده، نیروهای كادر ...
فعالیتهای سیاسی پیشوای ششم
در اینجا برای اینكه بی پایگی این تصور «كه امام صادق (علیه السلام) بنا به ملاحظه .... از لحاظ علمی در جامعه داشت، موقعیت چشم گیری برای زید و حركت انقلابی او به وجود ... نخست امام صادق - علیه السلام - یك سیاست فرهنگی و در جهت پرورش اصحابی بود كه ..... فكري و سياسي امامان شيعه(علیه السلام)سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي، ص377 /خ ...
در اینجا برای اینكه بی پایگی این تصور «كه امام صادق (علیه السلام) بنا به ملاحظه .... از لحاظ علمی در جامعه داشت، موقعیت چشم گیری برای زید و حركت انقلابی او به وجود ... نخست امام صادق - علیه السلام - یك سیاست فرهنگی و در جهت پرورش اصحابی بود كه ..... فكري و سياسي امامان شيعه(علیه السلام)سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي، ص377 /خ ...
حضور امام رضا (ع)باعث تثبیت تشیع در ایران
این مسأله را در میزگردی با حضور دكتر صادق علمی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی .... ما نیز باید به سیره امام در جلسات نقد علمی عمل كنیم و به طرف مقابل مجال طرح ... حضرت رضا علیه السلام در 1300 سال پیش برای جامعه مدرن امروز ما مفید خواهد بود؟ ... در واقع شما به تاثیرات فرهنگی حضور امام رضا(علیه السّلام) در ایران معاصر اشاره فرمودید. ...
این مسأله را در میزگردی با حضور دكتر صادق علمی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی .... ما نیز باید به سیره امام در جلسات نقد علمی عمل كنیم و به طرف مقابل مجال طرح ... حضرت رضا علیه السلام در 1300 سال پیش برای جامعه مدرن امروز ما مفید خواهد بود؟ ... در واقع شما به تاثیرات فرهنگی حضور امام رضا(علیه السّلام) در ایران معاصر اشاره فرمودید. ...
«خودی» و «غیرخودی» در سیره امام علی علیه السلام (2)
... رهبر فرزانه انقلاب، ادبیات جدیدی در این زمینه گشوده و واكنشها و موضعگیریهای .... اگر بخواهیمملت راحساب كنیم، نه، آحاد ملت همه خودیاند، اما جریانات سیاسی، بلی، ..... در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «مردمی از سرزمین بصره به نزد من آمدند .... (مائده: 82) خوشبختانه در فرهنگ دینی ما، نه تنها برقراری ارتباط و اظهار دوستی با ...
... رهبر فرزانه انقلاب، ادبیات جدیدی در این زمینه گشوده و واكنشها و موضعگیریهای .... اگر بخواهیمملت راحساب كنیم، نه، آحاد ملت همه خودیاند، اما جریانات سیاسی، بلی، ..... در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «مردمی از سرزمین بصره به نزد من آمدند .... (مائده: 82) خوشبختانه در فرهنگ دینی ما، نه تنها برقراری ارتباط و اظهار دوستی با ...
شکافنده ي دانش ها
امتياز دوم :اينکه امام محمدباقر (علیه السّلام) پايه گذار انقلاب فرهنگي شيعه محسوب مي شود.گرچه انتشار معارف شيعه به وسيله امام صادق (علیه السّلام) صورت گرفت ولي پايه ... (6)اوضاع سياسي عصر امام محمد باقر (علیه السّلام)امام محمد بن علي عليه السلام در ..... وپسنديده سيره عملي امام باقر (علیه السّلام)1- حلم امام : بيان شد که لقب امام(علیه ...
امتياز دوم :اينکه امام محمدباقر (علیه السّلام) پايه گذار انقلاب فرهنگي شيعه محسوب مي شود.گرچه انتشار معارف شيعه به وسيله امام صادق (علیه السّلام) صورت گرفت ولي پايه ... (6)اوضاع سياسي عصر امام محمد باقر (علیه السّلام)امام محمد بن علي عليه السلام در ..... وپسنديده سيره عملي امام باقر (علیه السّلام)1- حلم امام : بيان شد که لقب امام(علیه ...
قیامهای علویان در زمان امام رضا علیه السلام (1)
ب ـ کتابهای رجال و سیره 1. ..... اين انقلاب ها در پهنه ی گسترده ی سرزمين های اسلامی بروز و ظهور پیدا می کرد و با محيط طبيعی و فرهنگ ... (39) روش سیاسی امام صادق عليه السلام برخي ازنويسندگان اهل سنت بر اين عقيده اند که امام صادق عليه ... در حقيقت امام با اين روش خود هويت فرهنگی و سياسی جامعه را حفظ کرد و در برابر حاکميت ، امامت خود ...
ب ـ کتابهای رجال و سیره 1. ..... اين انقلاب ها در پهنه ی گسترده ی سرزمين های اسلامی بروز و ظهور پیدا می کرد و با محيط طبيعی و فرهنگ ... (39) روش سیاسی امام صادق عليه السلام برخي ازنويسندگان اهل سنت بر اين عقيده اند که امام صادق عليه ... در حقيقت امام با اين روش خود هويت فرهنگی و سياسی جامعه را حفظ کرد و در برابر حاکميت ، امامت خود ...
قیامهای علویان در زمان امام رضا علیه السلام (4)
آئینه وند ، صادق ، قیام های شیعه در تاریخ اسلام ، تهران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ... پیشوائی ، مهدی ،سیره پیشوایان ، قم ، مؤسسه ی امام صادق علیه السلام ، چ سیزدهم ، 1381ش. ... سیاسی هشتمین امام ، سید خلیل خلیلیان ، بی جا ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ...
آئینه وند ، صادق ، قیام های شیعه در تاریخ اسلام ، تهران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ... پیشوائی ، مهدی ،سیره پیشوایان ، قم ، مؤسسه ی امام صادق علیه السلام ، چ سیزدهم ، 1381ش. ... سیاسی هشتمین امام ، سید خلیل خلیلیان ، بی جا ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ...
فرهنگ عاشورا در سیره معصومین(علیهم السلام)
فرهنگ عاشورا در سیره معصومین(علیهم السلام) ... ساختمان سیاسی، نحوه تفکر، مؤسسات اقتصادی و فرهنگ مادی آن را به وجود میآورد. .... بسیار مناسب است که آنچه را امام صادقعلیهالسلام در اینباره بیان فرموده است ..... شهيد محمد منتظري و دادگاه هاي انقلاب ...
فرهنگ عاشورا در سیره معصومین(علیهم السلام) ... ساختمان سیاسی، نحوه تفکر، مؤسسات اقتصادی و فرهنگ مادی آن را به وجود میآورد. .... بسیار مناسب است که آنچه را امام صادقعلیهالسلام در اینباره بیان فرموده است ..... شهيد محمد منتظري و دادگاه هاي انقلاب ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها