پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848583009
انوار امام حسن عسكری علیه السلام در آفاق جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انوار امامحسن عسكری علیه السلامدر آفاق جهان
سمرقند
جغرافیاى اسلام
یمن
غرب ایران
اهواز
خراسان
آذربایجان
بلخ
شهر مقدس قم
جرجان (گرگان)
بغداد
امام عسكرى علیهالسلام در گرگان
جغرافیاى اسلاماز روزى كه رسول گرامى اسلام آئین حیات بخش خویش را به جهانیان عرضه نمود، این دین آسمانى و جاویدان به سرعت در حال گسترش بود و در مدت 23 سال رسالت حضرت پیامبراكرم صلى الله علیه و آله و سلم نداى توحیدى اسلام از اقصا نقاط عربستان به خارج از آن كشیده شد. استقبال بىنظیر تشنگان عدالت و معنویت در شام، یمن، ایران، روم، مصر و حبشه، آئین محمد صلى الله علیه و آله و سلم را به عنوان یك مكتب جهانى مطرح كرده و در اندك زمانى مرزهاى جغرافیایى را در نوردیده و به گوش جهانیان رسانید. سه سال قبل از رحلت آن حضرت سفیران اسلام، جهانى بودن آن را به عالمیان عرضه كردند و خداوند متعال به صراحت به پیامبر صلى الله علیه و آله دستور دادند كه به همه اعلان كند كه: «یا اَیُّهَا النّاسُ اِنّى رَسُولُ اللهِ اِلَیْكُمْ جَمیعاً»(1)؛ اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم .بعد از رحلت پیامبر صلى الله علیه و آله، جانشینان آن حضرت و پیشوایان معصوم علیهمالسلام هر یك در عصر خود در مناطق مهم و حیاتى دنیاى اسلام همچنان نفوذ داشتند و علىرغم فشارهاى امویان و عباسیان، ارتباط محكم خود را با دوستداران و شیفتگان معارف قرآن و اهلبیت علیهمالسلام حفظ مىكردند.در عصر امام رضا علیهالسلام كشورهاى زیادى در قلمرو جهان اسلام قرار داشت. ایران، افغانستان، سند، تركستان، قفقاز، تركیه، عراق، سوریه، فلسطین، عربستان، سودان، الجزائر، تونس، مراكش و اسپانیا(اندلس)، بخشى مهمى از قلمرو جهان اسلام در آن عصر به شمار مىآید. زمانى كه امام رضا علیهالسلام با فشار حكومت وقت از مدینه به مرو ـ پایتخت آن روز جهان اسلام ـ وارد شد، ارتباط آن حضرت با بسیارى از سران ملیتهاى مختلف اسلامى و حتى غیر اسلامى افزایش یافت.خلفاى عباسى براى جلوگیرى از نفوذ امامان معصوم علیهمالسلام در میان مسلمانان، از هر فرصت و وسیلهاى سود جستند. اِعمال فشار و محدودیت كمسابقه، مهمترین حربه آنان بود. این فشارها بعد از شهادت امام رضا علیهالسلام در عصر امام جواد، امام هادى و امام عسكرى علیهمالسلام به اوج خود رسید. از آنجایى كه شنیده بودند «مهدى موعود علیهالسلام » كه طومار حكومت ستمگران را در هم خواهد پیچید و حكومت عدل جهانى تشكیل خواهد داد، از نسل حضرت عسكرى علیهالسلام است، آن حضرت را بیشتر در تحت مراقبت و محدودیت قرار داده بودند؛ به طورى كه امام یازدهم در میان سایر ائمه اطهار علیهمالسلام از كوتاهترین زمان براى امامت و رهبرى شیعیان برخوردار بوده است. چرا كه امام على علیهالسلام در حدود 30 سال، امام حسن علیهالسلام 10، امام حسین علیهالسلام 11، امام سجاد علیهالسلام 35، امام باقر علیهالسلام 19، امام صادق علیهالسلام 34، امام كاظم علیهالسلام 35، امام رضا علیهالسلام 20، امام جواد علیهالسلام ـ با این كه كوتاهترین عمر را داشت ـ 17، امام هادى علیهالسلام 33 و امام عسكرى علیهالسلام فقط 6 سال (254 تا 260 ق.) امامت امت را عهدهدار گردیدند.با این اوصاف، امام عسكرى علیهالسلام در این مدت كوتاه براى نفوذ در افكار و اندیشههاى مسلمانان و انسانهاى تشنه معارف و معنویت از هیچ كوششى فروگذارنبودند و با مناطق مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار كرده و مردم مشتاق را راهنمایىمینمودند.در عصر حضرت عسكرى علیهالسلام شهرها و مناطقى چون: بغداد، نیشابور، قم، رى، بلخ و سمرقند از رهبرىهاى آن برگزیده الهى برخوردار بودند.در این نوشتار، افق رهبرى و امامت آن حضرت را در شهرهاى جهان اسلام، به نظاره مىنشینیم .غرب ایراننگاهى به زندگانى حضرت عسكرى علیهالسلام نشان مىدهد كه آن حضرت در نقاط مختلفى از جهان اسلام نفوذ داشته و شیعیان و دوستداران حضرتش با تلاشهاى فراوان و اهتمام، به حضورش رسیده و یا به وسیله نامه و پیك با آن بزرگوار به گفت وگو مىپرداختند. گزارش زیر، یكى از این موارد را نشان مىدهد:مردى از علویان در زمان امام عسكرى علیهالسلام براى كار و امرار معاش به سوى غرب ایران و بخشهاى كوهستانى (جبل) سفر كرد. در آنجا شخصى از اهالى سرپل ذهاب (حلوان) از دوستداران امام عسكرى علیهالسلام با وى ملاقات نموده و از مرد علوى پرسید:ـ از كجا آمدهاى؟!ـ از سامرا.ـ آیا در سامرا فلان محله و فلان كوچه را مىشناسى؟ـ آرى.ـ از حسن بن على علیهماالسلام خبر دارى؟ـ نه.ـ براى چه به اینجا آمدهاى؟ـ براى كسب درآمد و امرار معاش.ـ من پنجاه دینار به تو مىدهم، آن را بگیر و مرا در سامرّا به خانه حسن بن على علیهماالسلام برسان.مرد علوى پیشنهادش را پذیرفته و او را در سامرّا به محضر امام حسن عسكرى علیهالسلام آورد. امام در صحن منزل خود نشسته بود كه آن مرد به همراه مرد علوى وارد شد. امام به وى نگاهى كرده، فرمود:آیا تو فلانى هستى؟ـ بله.ـ پدرت براى تو در مورد ما وصیتى كرده و تو آمدهاى آن را ادا كنى! چهار هزار دینار به همراه توست، آن را بیاور!ـ آرى، چنین است.و آنگاه اموال را به امام پرداخت و سپس امام رو به مرد علوى كرده، فرمود:ـ تو به ناحیه جبل در ایران رفته بودى تا درآمدى كسب كنى و این مرد، پنجاه دینار به تو پرداخت تا او را نزد ما آورى و ما نیز به تو پنجاه دینار دیگر مىپردازیم.(2)خراسانامام عسكرى علیهالسلام بیشترین نفوذ را در منطقه خراسان ـ به ویژه شهر نیشابورـ داشته است. فضل بن شاذان، از شخصیتهاى برجسته نیشابورى است كه پیشواى یازدهم تألیفات وى را تأیید نموده و در مورد برخى از احادیث او نوشته است: «صحیح است و شایسته است كه به مطالب آنها عمل شود.» امام عسكرى علیهالسلام در مورد این شخصیت خراسانى فرمود: «اَغْبِطُ اَهْلَ خُراسانَ لِمَكانِ الْفَضلِ بن شاذان(3)؛ من بر مردم خراسان غبطه مىخورم كه فضل بن شاذان در میان آنهاست.»ابراهیم بن عبده یكى دیگر از سرشناسان شیعه در نیشابور است كه امام یازدهم وى را به عنوان وكیل خویش برگزید.در بخشى از نامه امام عسكرى علیهالسلام به اهل نیشابور آمده است:«من ابراهیم بن عبده، را به عنوان نماینده خویش در نیشابور نصب كردم؛ تمام آن مناطق موظفند وجوهات شرعى و حقوق واجب خود را به او بپردازند. و او را امین و مورد اعتماد خویش در میان شیعیان آنجا قرار دادم.»(4)داود بن ابىزید، حمدان بن سلیمان، ابراهیم بن محمد، العمركى و محمد بن احمد(5) از دیگر بزرگان و محدثان نیشابور هستند كه در ردیف اصحاب امام حسن عسكرى علیهالسلام به شمار مىآیند.بلخشهر بلخ نیز در عصر امام حسن عسكرى علیهالسلام مورد توجه آن حضرت بود. در این باره، ابن بابویه قمى مىنویسد:شخصى از اهالى بلخ مقدارى وجوهات نقد و نامهاى را كه حاوى سؤالات شرعى بود، در سامرّا به محضر امام عسكرى علیهالسلام ارسال داشت. وى در روى نامه با انگشت خود چیزهاى نامرئى نوشت كه اساساً خطى در آن دیده نمىشد. او به حامل نامه تأكید كرد كه: این مال را به سامرّا ببر و هر كس از قصه آن گزارش داد و وجوهات نامه را مشخص كرد، به او تحویل بده.پیك مرد بلخى به سامرّا آمد و نزد جعفر برادر امام عسكرى علیهالسلام رفت و ماجرا را بیان كرد. جعفر از وى پرسید: آیا تو «بداء» را قبول دارى؟ حامل نامه گفت: بلى. جعفر گفت: براى فرستنده این اموال، بداء حاصل شده و به تو دستور داده كه اموال را به من بدهى. این جواب، حامل نامه را قانع نكرد. لذا ازنزد جعفررفت و به دنبال اصحاب امام عسكرى علیهالسلام مىگشت تا این كه رقعهاى از سوى حضرت صاحب علیهالسلام بیرون آمد و قصّه اموال و مطالب نامه را بیان كرد و او را راهنمایى نمود.(6)عبدالعزیز بلخى نیز از شیعیان برجسته آن سامان است كه در سامرّا به حضور امام عسكرى علیهالسلام رسیده و با حضرت از نزدیك گفت و گو نموده است.(7)جرجان (گرگان)گرگان (استرآباد) از ایام گذشته، منطقه تاریخى و مذهبى بوده است. و مُعَرّب آن جرجان مىباشد.طبق روایتى كه علامه مجلسى نقل مىكند، حضرت عسكرى علیهالسلام در عصر خویش به گرگان تشریف آورده و با دوستان و یاران بىشمار خویش دیدار داشته است.جعفر بن شریف جرجانى مىگوید:در یكى از سالها كه به حج مىرفتم، در سامرّا به زیارت امام حسن عسكرى علیهالسلام نائل شدم. در آن سفر، شیعیان گرگان اموال زیادى را در اختیار من گذاشته بودند تا به امام علیهالسلام برسانم. بعد از تحویل اموال، عرض كردم: شیعیان شما در گرگان سلام رساندند. امام فرمود: آیا بعد از انجام حج به گرگان بازخواهى گشت؟ گفتم: بله. امام فرمود:از امروز تا صد و هفتاد روز دیگر و در روز جمعه، سوم ماه ربیع الآخر و در ساعتهاى اول روز به شهر خود بازخواهى گشت. من نیز در آخرین ساعات آن روز براى دیدار با دوستان و شیعیانمان به گرگان خواهم آمد. به آنان این خبر را برسان.در غیاب تو، نوهات متولد مىشود. او را صلت بن شریف بن جعفر بن شریف نام گذار. به زودى خداوند او را به حد كمال مىرساند و او از دوستان ما مىباشد. برو به سلامت! خداوند تو را سالم به خانوادهات باز خواهد گرداند.امام عسكرى علیهالسلام در گرگانجعفر بن شریف مىگوید:از محضر امام مرخص شدم و بعد از انجام مراسم حج، در همان روز جمعه كه امام فرموده بود، به وطن رسیدم. یاران و دوستانم به استقبال و تهنیت آمدند و من به همه آنان سلام و وعده امام را اعلام كردم و گفتم: كه امام در پایان امروز به اینجا خواهد آمد، سؤالات و حاجات خود را آماده كرده و از امام علیهالسلام بخواهید.شیعیان بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در منزل من اجتماع كرده بودند كه ناگاه بدون این كه ما ملتفت باشیم، امام را در میان خود یافتیم. حضرت فرمود:من به جعفر بن شریف وعده داده بودم كه در این ساعت نزد شما خواهم آمد. نماز ظهر و عصر را در سامرّا خواندم و به میان شما آمدم تا با شما تجدید عهد كرده و مشكلاتتان را رفع نمایم. اكنون هر نوع حاجت و سؤالى دارید، بگویید.نضربن جابر، اولین كسى بود كه گفت: اى فرزند رسول خدا! پسرم نابینا است، شفاى او را مىخواهم. امام فرمود: او را بیاور! حضرت با دستان مباركش چشمان پسر را مسح كرد و او در همان لحظه شفا یافت. آنگاه شیعیان گرگان یكایك آمده، حاجات خود را از امام خواسته و همگى حاجت روا شدند. امام عسكرى علیهالسلام در همان روز به سامرّا بازگشت.(8 )سمرقندشیخ طوسى مىنویسد:حسین بن اشكیب مروزى، كه در سمرقند مقیم بوده است، یكى دیگر از یاران حضرت عسكرى علیهالسلام است. وى دانشمندى متكلم و پدیدآورنده كتابهاى متعدد مىباشد.(9)این سخن شیخ طوسى، بیانگر وسعت دامنه رهبرى پیشواى یازدهم ـ در دورترین نقاط جهان اسلام در آن عصر ـ مىباشد كه در اثر نفوذ معنوى آن حضرت، عالمان برجستهاى از جهان اسلام به وى عشق ورزیده و با آن حضرت در تماس بودهاند.یمنابوهاشم جعفرى، یكى از یاران آن حضرت، نقل مىكند:در محضر امام عسكرى علیهالسلام بودم كه جوانى زیباروى، بلند قامت و درشت اندام از اهالى یمن به حضورش آمد. از خودم پرسیدم: این مرد كیست؟ كه امام فرمود: این، فرزند امّغانم است، همان زن اعرابى كه داراى «سنگریزه» بود و پدران من به آن مُهر زدهاند. آنگاه امام عسكرى علیهالسلام به آن مرد فرمود: آن سنگریزهها را بیاور. او سنگریزههایى در مقابل امام گذاشت و حضرت یكى از سنگها را كه یك سویش صاف بود، با انگشتر خویش مُهر زد.(10)شیخ طوسى ارتباط نزدیك شیعیان یمن با امام عسكرى علیهالسلام را چنین گزارش كرده است:روزى در شهر سامرّا به امام خبر دادند كه گروهى مسافر گردآلود، اجازه ورود مىطلبند. امام فرمود: آنها از شیعیان یمنى ما هستند. آنگاه به خادم خویش امر فرمود: برو و عثمان بن سعید عمرى را اینجا بیاور. وقتى كه عثمان بن سعید آمد، حضرت به وى فرمود: «اى عثمان! تو وكیل و مورد اعتماد ما هستى؛ از این برادران یمنى، اموال را تحویل بگیر كه از كشور خود آوردهاند.»(11)اهوازاهواز نیز از جمله شهرهایى است كه حضرت عسكرى علیهالسلام با مردم آنجا ارتباط نزدیك داشت و در این راستا امام علیهالسلام ابراهیم بن مهزیار اهوازى را به عنوان نماینده خود در این شهر منصوب كرده بود. او وظیفه داشت با دریافت پاسخهاى مسائل شرعى و رفع مشكلات اجتماعى و ارسال وجوهات مردم به امام عسكرى علیهالسلام، ارتباط اهالى آن شهر را با آن حضرت در سامرّا حفظ نماید. در این خصوص، شیخ مفید مىگوید:ابراهیم بن مهزیار اهوازى، مؤلف كتاب البشارات و برادر على بن مهزیار معروف، شاخصترین وكیل امام در اهواز بود. ابراهیم اموال زیادى از بیت المال را در اختیار داشت و قرار بود آنها را به محضر امام علیهالسلام برساند. هنگامى كه پیشواى یازدهم به شهادت رسید، ابراهیم نیز بیمار شد و به فرزندش محمد سفارش كرد كه: این اموال، متعلق به حجت الهى است و باید به دست حضرت صاحب علیهالسلام برسد. محمد نیز به عراق رفته و آن اموال را به نماینده حضرت صاحب الزمان علیهالسلام تحویل داد.(12)آیةالله العظمى خوئى مىنویسد:احمد بن محمد حضینى نیز از دوستان سرشناس امام عسكرى علیهالسلام در اهواز بود.(13)آذربایجانقاسم بن علاء، از یاران نزدیك امام عسكرى علیهالسلام و وكیل آن حضرت در منطقه ران (در فاصله میان مراغه و زنجان) بود.محمد بن احمد صفوانى مىگوید:من با قاسم بن علاء در سن صد و هفده سالگى دیدار كردم. او با امام هادى و امام عسكرى علیهماالسلام ملاقاتهایى داشته و از ناحیه مقدسه حضرت صاحب الزمان علیهالسلام توقیع دریافت كرده بود و نامههاى حضرت مرتب بر وى ارسال مىشد.(14)از این روایت، معلوم مىشود كه حضرت عسكرى علیهالسلام در ناحیه آذربایجان نفوذ داشته و وكیل تام الاختیار معین كرده بود.همچنین احمد بن ابراهیم، موسوم به «ابوحامد مراغى» از افرادى است كه در رجال شیخ طوسى به عنوان صحابى حضرت عسكرى علیهالسلام معرفى شده است. روایات متعددى از این راوى آذرى در كتابهاى حدیث به چشم مىخورد. از جمله در رجال كشى روایتى آمده است كه مقام ارجمند ابوحامد مراغى را نشان مىدهد.(15)شهر مقدس قمدر قم، امام یازدهم علیهالسلام احمد بن اسحاق را به عنوان نماینده رسمى خویش برگزید. شیعیان، مرتب در مسائل شرعى و وجوهات به او رجوع نموده و سؤال مىكردند. او براى این كه در مورد امام بعدى اطلاعات بیشترى كسب كند و جانشین حضرت عسكرى علیهالسلام را شناخته و به اهل قم اطلاع دهد؛ به شهر سامرّا سفر كرده و به محضر امام حسن عسكرى علیهالسلام شرفیاب شد.احمدبن اسحاق از امام پرسید: اى پسر رسول الله! حجت خدا بعد از شما كیست؟ امام به درون خانه رفته و لحظهاى بعد، كودكى سه ساله را كه رخسارش همچون ماه شب چهارده مىدرخشید، در آغوش گرفته و بیرون آورد و فرمود:«اى احمد بن اسحاق! اگر در نزد خداوند متعال و ائمه اطهار علیهمالسلام مقامى والا نداشتى، فرزندم را به تو نشان نمىدادم. این كودك، هم نام و هم كنیه رسول الله است. او زمین را بعد از آن كه از ظلم و ستم پر شود، مملو از عدالت خواهد كرد.»(16)سعدبن عبدالله اشعرى، احمد بن ادریس، على بن بابویه (پدر شیخ صدوق)، عروة الوكیل، عبدالله بن جعفر حِمْیَرى و محمد بن ابىصهبان، از دیگر شیعیان و محدثانى هستند كه از شهر قم با امام عسكرى علیهالسلام در تماس بودهاند.(17)بغدادبغداد، از مناطقى بود كه امام عسكرى علیهالسلام در آنجا نفوذ داشت و افراد متعددى از آن با امام علیهالسلام تماس گرفته و مشكلات مادى و معنوى خود را حل مىكردند.حسن بن ظریف ـ از ساكنان شهر بغداد ـ مىگوید:در ذهن من دو سؤال بود كه مىخواستم به صورت مكاتبهاى از امام عسكرى علیهالسلام بپرسم. هنگام نگارش نامه، یكى از سؤالها را فراموش كرده و تنها یك سؤال از آن حضرت پرسیدم.وقتى جواب نامهام آمد، با كمال تعجب دیدم كه حضرت عسكرى علیهالسلام به هر دو سؤال من پاسخ داده است!(18)على بن عبدالله بغدادى نیز از یاران امام یازدهم در شهر بغداد است.(19) از این شخصیت فرزانه در باب «زیارات ائمه علیهمالسلام » روایاتى نقل شده است.از دیگر شخصیتهاى اهل بغداد، كه امام عسكرى علیهالسلام با آنان رابطه داشته، ابوسهل اسماعیل بن على نوبختى است. او از متكلمان و دانشمندان سرشناس بغداد بود. نجاشى از او به بزرگى یاد كرده و كتابهاى متعدد وى را نام برده است.ابن ندیم نیز در مورد این صحابى گرانقدر مىنویسد:ابوسهل، كتابهاى بسیارى تألیف كرده است. موضوعات آثار قلمى وى در علم كلام، فلسفه و اعتقادات است. و برخى از كتابهاى او در ردّ مخالفان و گروههاى باطل نوشته شده است.(20)پىنوشتها:1. اعراف / 158.2. كشف الغمّه، ج 3، ص 307.3. وسائل الشیعه، ج 27، ص 101.4. رجال كشّى، ج 2، ص 797.5. رجال شیخ طوسى، ص 402.6. الامامة والتبصرة، ص 141.7. سیره پیشوایان، ص 625.8. بحارالانوار، ج50، ص 264.9. رجال شیخ طوسى، ص 398.10.كشفالغمّه، ج 3، ص 295/ بحارالانوار، ج 50، ص 301.11. الغیبة، شیخ طوسى، ص 356.12. ر.ك: الارشاد، ج 2، ص 356/ معجم رجال الحدیث، ذیل ابراهیم بن مهزیار.13. معجم رجال الحدیث، ج 3، ص 124.14. الغیبة، ص 310.15. رجال كشّى، ج 2، ص 816.16. بحارالانوار، ج 52، ص 23.17. ر.ك: رجال شیخ طوسى، شرح حال یاران امام یازدهم(ع).18. معجم رجال الحدیث، ج 5، ص 359.19. رجال شیخ طوسى، ص 400.20. دائرةالمعارف بزرگ اسلامى، ج5، ص583ـ 579.منبع:مجله كوثر،شماره 60."عبدالكریم پاكنیا" لینك :-مبارزات امام حسن عسكرى علیه السلام-سخنانی از نور-اختر فروزان سامراء
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
لینك : - انوار امام حسن عسكری علیه السلام در آفاق جهان - صحیفه عسكریّه (نگاهى به دعاهاى امام) - تكرار مباهله در عصر امام عسكری علیه السلام شما هم رأی بدید. [ارسال شده از: ...
-