تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829617620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاتپرسش‌هايي در باب ماهيت فيلم


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كاتپرسش‌هايي در باب ماهيت فيلم
محمد شهباپرسش اول اين است كه ماده خام سينما چيست؟ يعني سينما از چه ساخته مي‌شود.
كه خود اين پرسش مسائلي چون رابطه سينما با واقعيت، اين مساله كه يك فيلم حركت مي‌كند يا توهم حركت است، رابطه سينما با زمان و مكان را در بر مي‌گيرد. همچنين مساله (آپارتوس) هم كه در فارسي برايش معادل وجود ندارد، مطرح است. آپارتوس يعني هر چيزي كه باعث تحقق سينما مي‌شود، از بليتي كه خريده مي‌شود تا ميزانسن، صدا، تدوين، معماري ساختمان سينما، دستگاه نمايش فيلم يا به عبارت ديگر اينكه شرايط تحقق سينما چيست.
پرسش دوم نظريه فيلم بحث روش‌ها و فنون است، يعني اينكه اين ماده خام به چه طرقي در سينما پرداخته مي‌شود. اين مساله به مولفه‌هايي چون تحول فني سينما، روانشناسي كارگردان و اقتصاد سينما ربط پيدا مي‌كند.
سومين پرسش نيز بحث شكل‌ها و سبك‌هاي سينمايي است. اينكه چه سبك‌هايي تاكنون شكل گرفته‌اند و با امكاناتي كه وجود دارد سمت و سوي آينده سينما چيست؟ مساله مهم در اين پرسش بحث ژانر است. چه مي‌شود كه ژانرها شكل مي‌گيرند، تداوم پيدا مي‌كنند و اصلا براي چه به وجود مي‌آيند؟ كه در اينجا مساله چرخه‌ها پيش مي‌آيد، يعني اينكه چرا مثلا ژانر وسترن در يك دوره‌اي حذف مي‌شود و پس از مدتي دوباره باز مي‌گردد. پرسش چهارم نيز بحث هدف‌ها و ارزش‌ها است. يعني اينكه فيلم به چه دردي مي‌خورد؟ براي جامعه چه فايده‌اي دارد؟ چه سودي براي هنرهاي ديگر دارد.
مترجم كتاب دنياي درام گفت: حال با اين تفاسير اين سوال پيش مي‌آيد كه چه احتياجي به فلسفه فيلم است؛ چراكه نظريه فيلم تقريبا از سال 1916 سابقه دارد، اما فلسفه فيلم 5 سال است كه به وجود آمده است. زماني كه دو واژه فلسفه و فيلم را كنار هم قرار مي‌دهيم سه گزاره فلسفه و فيلم، فلسفه در فيلم و فلسفه فيلم پديد مي‌آيد كه نبايد آنها را با هم يكسان تلقي كرد. فلسفه فيلم به ماهيت، كاركرد و نقش سينما مي‌پردازد و بايد دقت كرد برخي از مباحثي كه در اين حيطه مطرح مي‌شوند، فلسفه خالص نيستند و لزوما كساني هم كه در اين زمينه صحبت مي‌كنند، فيلسوف اطلاق نمي‌شوند.
فلسفه فيلم پنج حيطه يا پرسش اصلي دارد. اول اينكه فيلم چيست؟، دوم اينكه مولف فيلم كيست؟ كارگردان است، فيلمنامه نويس است، بازيگر است يا اصلا مولف واحد ندارد. سوم بحث ارتباط عاطفي تماشاگر با فيلم است، مساله چهارم رابطه فيلم و جامعه است و آخرين مورد اين است كه آيا فيلم را مي‌توان منبع دانش يا خرد در نظر گرفت يا خير؟
اگر بپذيريم رشته فلسفه فيلم بايد وجود داشته باشد اين پرسش مطرح مي‌شود كه فلسفه فيلم چه سبكي بايد داشته باشد. يعني اينكه اهل فلسفه بايد آن را پيش ببرند يا اهل سينما؟ و نيز اينكه الگوي پي ريزي فلسفه فيلم چيست؟ كه دو پاسخ به اين مورد داده شده است. اول ديدگاه سنتي است كه معطوف به خود عنوان فلسفه فيلم است، يعني اينكه بايد همان روش پژوهش‌هاي فلسفي را در فلسفه فيلم به كار ببريم و پاسخ جديدتر اين است كه بايد فلسفه فيلم را براساس الگوهاي علوم تجربي بنا كرد.
* بخشي از سخنراني دكتر محمد‌شهبا در نشست هفتگي شهر كتاب با عنوان «نظريه و فلسفه فيلم»
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن