محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826107030
تحریفات عاشورا(1)
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تحریفات عاشورا (1)
معنای تحریف انواع تحریف مثالی برای تحریف تفاوت تحریف در موضوع معرفی حاج میرزا حسین نوری(ره) مسئولیت مهم مردم مطلب حاضر برگرفته از کتاب "حماسه حسینی" است که شامل سخنرانی های استاد شهید آیت الله مطهری در خصوص تحریفات صورت گرفته در مورد واقعه عاشورا می باشد.لازم به ذکر است که مطالب استاد چون سخنرانی بودند پردازش و ویرایش شده اند. متاسفانه با توجه به رشد روز افزون تحریفات و غلوهایی که در مورد روز عاشورا و وقایع آن ایجاد شده است؛ بررسی این واقعه بزرگ تاریخ مسلمین، لازم می نمود، بنابراین در چند مقاله به بررسی تحریفات واقعه کربلا می پردازیم. امید است همه ما بتوانیم با درک واقعیتهای این واقعه تاریخی به ارزش اصلی نهضت حسینی پی برده و در ترویج واقعیات و ارزشهای آن تلاش کنیم.با كمال تاسف باید بگویم تحریفهایی كه به دست ما در این حادثه صورت گرفته است همه در جهت پایین آوردن قضیه و در جهت نسخ كردن قضیه بوده و هم در جهت بی خاصیت و بی اثر كردن قضیه بوده است. و در این قضیه، هم گویندگان و علمای امت و هم مردم تقصیر داشتهاند.موضوع بحث ما، تحریفات در واقعه تاریخی كربلاست. در بازگویی این واقعه بزرگ تحریفاتی صورت گرفته است لهذا این بحث را در چهار فصل خلاصه میكنیم.فصل اولدر اطراف معنی تحریف و انواع تحریف هایی كه در دنیا وجود دارد و اشاره به این كه انواع این تحریف ها در حادثه تاریخی عاشورا واقع شده است.فصل دومدرباره عوامل تحریف است یعنی به طور كلی در سایر قضایای دنیا كه تحریف صورت میگیرد به چه علت صورت میگیرد، چرا بشر حوادث و قضایا و احیانا شخصیت ها را تحریف میكند؟ مخصوصا در حادثه عاشورا و نقل حادثه كربلا، چه عواملی دخالت داشته است كه تحریفاتی در این قضیه ایجاد شود.فصل سومعبارت است از توضیحی درباره تحریف هایی كه در همین داستان و حادثه تاریخی صورت گرفته است.فصل چهارمدر اطراف وظایف ما، اعم از علما و توده مسلمان ما است. معنای تحریف تحریف در زبان عربی از ماده "حرف" است یعنی منحرف كردن چیزی از مسیر و وضع اصلی خود كه داشته است یا باید داشته باشد.به عبارت دیگر تحریف نوعی تبدیل و تغییر است ولی تحریف مشتمل به چیزی است كه كلمه تغییر و تبدیل نیست. شما اگر كاری كنید كه جملهای، نامه ای، شعر و یا عبارتی آن مقصودی را كه باید بفهماند، نفهماند و مقصود دیگری را بفهماند، میگویند شما این عبارت را تحریف كردهاید. مثلا شما گاهی مطلبی یا حرفی را به یك نفر میگویید، بعد آن شخص سخن شما را در جای دیگری نقل میكند. پس از آن، كسی به شما میگوید فلانی از قول شما چنین چیزی نقل میكرد شما میفهمید آن چه شما گفته بودید با آنچه كه او نقل كرده خیلی متفاوت است. او سخنهای شما را كم و زیاد كرده است، قسمتی از حرف های شما را كه مفید مقصود شما بوده حذف كرده و قسمت هایی از خود به آن افزوده است در نتیجه سخن شما نسخ شده و چیزی دیگری از آب در آمده است. آن وقت شما میگویید این آدم حرف مرا تحریف كرده است. مخصوصا اگر كسی در سندهای رسمی دست ببرد میگویند كه تحریف كرده است. اینها مثال هایی بود برای روشن شدن معنی كلمه تحریف و این كلمه بیش از این احتیاج به توضیح ندارد. حال به شرح انواع تحریف میپردازیم:(مرحوم حسین نوری) این مرد بزرگ، صریحا میگوید، امروز باید عزای حسین را گرفت اما در عصر ما برای حسین یك عزای جدیدی است كه در گذشته نبوده است و آن عزای جدید، برای این همه دروغهایی است كه درباره حادثه كربلا گفته میشود و هیچ كس جلوی این دروغها را نمیگیرد. به این مصیبت حسین بنعلی باید گریست نه برای شمشیرها و نیزههایی كه در آن روز بر پیكر شریفش وارد شد. انواع تحریف تحریف انواعی دارد كه مهم ترین آنها عبارت است از تحریف لفظی و تحریف معنوی. تحریف لفظی این است كه ظاهر مطلبی را عوض کنند مثلا از یك گفتاری عبارتی حذف شود یا عبارتی اضافه شود و یا جملهها را چنان پس و پیش كنند كه معنی آن فرق كند، یعنی در ظاهر و در لفظ گفتار تصرف كنند. این را تحریف لفظی میگویند.تحریف معنوی این است كه شما در لفظ تصرف نمیكنید، لفظ همان است كه بوده. گاهی لفظ را همانطور معنی میكنید كه مقصود گوینده بوده ولی گاهی هم لفظ را طوری معنی میكنید كه خلاف مقصد و مقصود گوینده است. آن را طوری معنی میكنید كه مطابق مقصود خود شما باشد، نه مطابق مقصود اصلی گوینده؛ این را تحریف معنوی میگویند.قرآن كریم كلمه تحریف را مخصوصا در مورد یهودیها به كار برده است و با ملاحظه تاریخ معلوم میشود كه اینها قهرمان تحریف در طول تاریخ هستند. نمیدانم این چه نژادی است كه تمایل عجیبی به قلب حقایق و تحریف دارد. لذا همیشه كارهایی را در اختیار میگیرند كه در آنها بشود حقایق را تحریف و قلب كرد. من شنیدهام بعضی از همین خبرگزاریهای معروف دنیا كه رادیوها، روزنامهها همیشه از اینها نقل میكنند منحصرا در دست یهودیها است. چرا؟ برای این كه بتوانند قضایا را در دنیا آن طوری كه دلشان میخواهد منعكس كنند و قرآن چه عجیب درباره اینها حرف میزنند. این خصیصه یهودیان كه تحریف است، در قرآن به صورت یك خصیصه نژادی شناخته شده است. در یكی از آیات قرآن در سوره بقره میفرماید: «افتطمعون ان یومنوا لكم» ؛ ای مسلمانان آیا شما طمع بستید كه اینها به شما راست میگویند. اینها همانها هستند كه با موسی میرفتند و سخن خدا را میشنیدند و اما از همان جا كه بر میگشتند تا در میان قومشان نقل بكنند آن را زیر و رو میكردند.افتطمعون ان یؤمنوا لكم و قد كان فریق منهم یسمعون كلام الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه و هم یعلمون[2]؛ تحریف هم كه میكردند، نه از باب این كه نمی فهمیدند و عوضی بازگو میكردند، كه اینها ملت با هوشی هستند و خوب هم میفهمیدند. اما در عین این كه خوب میفهمیدند معذالك حرفها را، سخنان را، كج میكردند و به گونهای دیگر برای مردم بیان میكردند، تحریف همین است. یعنی پیچ دادن، كج كردن چیزی، از مسیر اصلی منحرف كردن؛ اینها در كتابهای الهی تحریف كردند. قرآن بسیاری از جاها یا كلمه تحریف را آورده و یا به صورت دیگری مطلب را بیان كرده است.ولی مفسرین ذكر كردهاند كه تحریفی كه قرآن میگوید اعم از تحریف لفظی و تحریف معنوی است؛ یعنی بعضی از این تحریفها كه صورت گرفته است در لفظ بوده و بعضی دیگر در تفسیر و در معنا بوده است كه چون از مطلب خیلی خارج میشوم نمیخواهم در اطراف این مطلب بیشتر از این بحث كنم. مثالی برای تحریف یك نفر از علما نقل میكرد كه در ایام جوانیش مداحی از تهران به مشهد آمده بود كه روزها در مسجد گوهر شاد و یا در صحن میایستاد و شعر و مدیحه میخواند و غزل معروف منسوب به حافظ را میخواند: ای دل غلام شاه جهان باش و شاه باش پیوسته در حمایت لطف الله باش قبر امام هشتم و سلطان دین رضا از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش این آقا برای این كه او را دست بیندازد، رفته بود و به او گفته بود آقا چرا این شعر را غلط میخوانی باید این طور بخوانی: قبر امام هشتم و سلطان دین رضا از جان ببوس و بر در آن، بار، كاه باش یعنی وقتی در حرم رسیدی همان طور كه یك بار كاه را از روی الاغ به زمین میاندازند، تو هم فورا خود را به زمین بینداز؛ از آن پس هر وقت مداح بیچاره این شعر را میخواند، به جای بارگاه میگفت بار كاه و خود را هم به زمین میانداخت. به این عمل تحریف گویند. تفاوت تحریف در موضوع قابل توجه است که از نظر موضوع، تحریف فرق میكند. یك وقت تحریف در یك سخن عادی است. مثل این كه دو نفر در نقل و قول گفتار یكدیگر تحریف كنند. یك وقت هم تحریف در یك موضوع بزرگ اجتماعی است مثل تحریف كردن در شخصیتها. شخصیتهایی هستند كه قول و عملشان برای مردم حجت است، خُلقشان برای مردم نمونه است. مثلا كسی سخنی را به علی علیه السلام نسبت می دهد كه از ایشان نیست یا مقصودش چیز دیگری بوده، این خیلی خطرناك است. خلق و خویی را به پیغمبر، و یا به امام نسبت می دهند در صورتی كه خُلق او طور دیگری بوده است. یا در یك حادثه بزرگ، در یك حادثه تاریخی كه از نظر اجتماعی یك سند اجتماعی و یك پشتوانه اخلاقی و تربیتی است تحریف به وجود آورد. این دیگر چقدر اهمیت دارد و چقدر خطرناك است كه تحریفات چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی در موضوعاتی صورت بگیرد كه آن موضوعات، موضوع عادی نیست. یك وقت كسی در شعر حافظ و یا مثلا در كتاب موش و گربه تحریف ایجاد میکند که گرچه نباید چنین اتفاقی بیافتد ولی چندان اهمیتی ندارد. ولی گاهی در یک سند مهم تاریخی تحریف ایجاد می شود. یكی از استادها مقالهای درباره كتاب موش و گربه كه از نظر ادبی بسیار كتاب با ارزشی است، نوشته بود و ثابت كرده بود كه در آن اثر بسیار دست برده شده است و اشعاری كم و زیاد و كلمات عوض كرده شدهاند. بعد نوشته بود كه به نظر من قومی در دنیا به اندازه قوم ایرانی بی امانت نیست كه این همه در آثار خودش دخل و تصرفها و تحریف های بی جا بكند. در مثنوی مولوی نیز تحریف شده است. مثلا یك شعر عالی راجع به اثر محبت در مثنویهای اصل بوده است كه میگوید: از محبت تلخها شیرین شود وز محبت مسها زرین شود كه حرف حسابی است. محبت مثل چیزی است كه تلخها را شیرین می كند، محبت حكم كیمیا را دارد كه مس وجود انسان را تبدیل به زر می كند. بعد دیگران آمدند و بدون این كه تناسبی وجود داشته باشد اشعاری به آن افزودند مثلا گفتند:مردم دو مسوولیت بزرگ دارند:1- نهی از منكر بر همه واجب است. مردم وقتی متوجه می شوند كه روضهها دروغ است نباید در آن مجلس بنشینند كه حضور در آن مجلس حرام است و باید با آن مجالس مبارزه كنند.2- مشکل دیگر تمایلی است كه صاحب مجالس و مستمعین به گرم بودن مجلس دارند و به اصطلاح مجلس باید بگیرد، باید كربلا شود. روضهخوان بیچاره میبیند كه اگر همه روضهها راست و درست باشد آن طور كه شاید و باید مجلسش نمیگیرد و مردم هم برای مجالس دعوتش نمیكنند، ناچار یك مطالبی اضافه میكند. مردم باید این انتظار را از خودشان دور كنند و با رفتارشان آن روضهخوانی را كه میمیراند و مجلس را كربلا میكند تشویق نكنند. كربلا میكند یعنی چه؟ مردم باید روضه راست بشنوند تا معارفشان، سطح فكرشان بالا بیاید به طوری كه روحشان در یك كلمه اهتزاز پیدا كرد، یعنی روحشان با روح حسین بنعلی هماهنگ شد و در نتیجه اشكی ولو ذرهای، و به قدر بال مگس هم از چشمشان بیرون آمد واقعا مقام بزرگی است، اما اشكی كه از راه قصابی كردن از چشم بیرون بیاید اگر یك دریا هم باشد ارزش ندارد.از محبت مار، موری میشود و یا از محبت مثلا سقف دیوار میشود و یا از محبت خربزه هندوانه میشود و اینها دیگر ربطی به موضوع ندارد كه البته اینها نباید بشود ولی این تحریفها به حیات و سعادت اجتماع ضربه نمیزند؛ در مسیر اجتماع، انحرافی ایجاد نمیكند اما در چیزهایی كه بستگی به اخلاق و تربیت و دین مردم دارد خطرناك است و وای به آنجا كه در اسناد و پشتوانههای زندگی بشر تحریف صورت بگیرد.حادثه كربلا برای ما یك حادثه بزرگ اجتماعی است. یعنی در تربیت ما، در خلق و خوی ما این حادثه اثر دارد. حادثهای است كه خود به خود بدون این كه هیچ قدرتی ما را مجبور كرده باشد، میلیونها نفر و قهرا میلیونها ساعت از وقت خودمان را برای استماع قضایای مربوط به آن صرف میكنیم. میلیونها تومان در این راه خرج میكنیم، این قضیه باید همانطوری كه هست و همان طوری كه بوده است بدون كم و زیاد بیان شود و اگر كوچكترین دخل و تصرفی از طرف ما در این حادثه صورت بگیرد،حادثه را منحرف می كند و به جای این كه ما از این حادثه استفاده بكنیم قطعا ضرر خواهیم كرد. حالا بحث من این است كه در نقل و بازگو كردن حادثه عاشورا ما هزاران تحریف وارد كردهایم!هم تحریفهای لفظی یعنی شكلی و ظاهری كه رد مورد اصل قضایا، مقدمات قضایا، راجع به متن مطلب و راجع به حواشی مطلب است و هم در تفسیر این حادثه ما تحریف كردهایم! با كمال تاسف این حادثه، هم دچار تحریفهای لفظی و هم دچار تحریفهای معنوی شده است. گاهی از اوقات لااقل تحریفهایی كه میشود هماهنگی با اصل مطلب دارد ولی گاهی وقتها تحریف، كوچكترین هماهنگی كه ندارد هیچ، قضیه را هم نسخ می كند، قضیه را به كلی واژگون می كند و به شكلی در میآورد كه به صورت ضد خودش در میآید. با كمال تاسف باید بگویم تحریفهایی كه به دست ما در این حادثه صورت گرفته است همه در جهت پایین آوردن قضیه و در جهت نسخ كردن قضیه بوده و هم در جهت بی خاصیت و بی اثر كردن قضیه بوده است. و در این قضیه، هم گویندگان و علمای امت و هم مردم تقصیر داشتهاند. حال نمونههایی از بعضی تحریفهایی كه در لفظ ظاهر یعنی در شكل قضیه به وجود آوردهاند و چیزهایی كه نسبت دادهاند را ذكر میكنم.مطلب آنقدر زیاد است كه قابل بیان كردن نیست، آنقدر زیاد است كه اگر بخواهیم روضههایی را كه می خوانند و دروغ است جمعآوری كنیم شاید چند جلد كتاب پانصد صفحهای بشود! معرفی حاج میرزا حسین نوری(ره) مرحوم حاج میرزا حسین نوری اعلیالله مقامه، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی و مرحوم شیخ علی اكبر نهاوندی در مشهد و مرحوم حاج شیخ محمد باقر بیرجندی محدث، مرد بسیار فوقالعادهای بوده است. محدثی است كه در فن خودش فوقالعاده متبحر بوده و حافظه ای بسیار قوی داشت. مردی با ذوق و بسیار با شور و حرارت و با ایمان بوده است. گو این كه این مرد بعضی از كتابهایی را كه نوشته در شان او نبوده و علمای وقت هم ملامتش كردند. ولی معمولا كتابهایش خوب است مخصوصا كتابی در موضوع منبر نوشته است به نام "لؤلؤ و مرجان" كه با این كه كتاب كوچكی است ولی فوقالعاده كتاب خوبی است. در این كتاب راجع به وظایف اهل منبر سخن گفته است. همه این كتاب در دو فصل است. یك فصل آن درباره "اخلاص" یعنی خلوص نیت است. یعنی شرط گوینده، خطیب، واعظ، روضهخوان در منبر این است كه خلوص نیت داشته باشد.پایه دوم "صدق" است و در اینجاست كه موضوع راست گفتن و دروغ گفتن تشریح شده و انواع دروغها را چنان بحث كرده كه من خیال نمیكنم در هیچ كتابی درباره دروغ و انواع آن به اندازه این كتاب بحث شده باشد و شاید نظیر این كتاب در دنیا وجود نداشته باشد، که این مرد تبحر از خود نشان داده است.این مرد بزرگ در همین كتاب نمونههایی از دروغ هایی كه معمول است و به حادثه تاریخی كربلا نسبت میدهند ذكر میكند. آنچه كه من میگویم غالبا، همانهایی است كه مرحوم حاجی نوری هم از آنها ناله كرده است، و حتی این مرد بزرگ صریحا میگوید امروز باید عزای حسین را گرفت، اما در عصر ما برای حسین یك عزای جدیدی است كه در گذشته نبوده است و آن عزای جدید، برای این همه دروغهایی است كه درباره حادثه كربلا گفته میشود و هیچ كس جلوی این دروغها را نمیگیرد. به این مصیبت حسین بنعلی باید گریست نه برای شمشیرها و نیزههایی كه در آن روز بر پیكر شریفش وارد شد.و در مقدمه كتاب هم نوشته است كه فلان عالم بزرگ از علمای هندوستان نامهای به من نوشته و از روضههای دروغی كه در هندوستان خوانده میشود شكایت كرده و از من خواهش كرده است كه كاری کنم و كتابی بنویسم كه جلوی روضههای دروغ در آنجا گرفته شود. بعد مرحوم حاجی مینویسد، این عالم هندی خیال كرده است كه روضه خوانها وقتی به هندوستان می روند دروغ میگویند نمیداند كه آب از چشمه گل آلوده است و مركز روضههای دروغ، كربلا و نجف و ایران است و همین مراكز تشیع، مركز روضههای دروغ هستند. حالا من برای نمونه یك قسمتهایی را بیان میكنم كه بعضی از اینها مربوط به وقایع قبل از عاشورا، بعضیها مربوط به وقایع بین راه، بعضیها مربوط به ایام اقامت در محرم، بعضی از آن مربوط به ایام اسارت و بعضیها هم مربوط به ائمه، بعد از قضایای كربلا است و اغلب مربوط به روز عاشوراست. حال برای هر كدام، یكی دو نمونه میآورم. مسئولیت مهم مردم گفتن یك مطلب هم لازم است كه در همه اینها مردم مسوولند. یعنی مردمی كه در روضه خوانیها شركت میكنند در این قضیه مسوول هستند. مردم دو مسوولیت بزرگ دارند:1- نهی از منكر بر همه واجب است. مردم وقتی متوجه می شوند كه روضهها دروغ است نباید در آن مجلس بنشینند كه حضور در آن مجلس حرام است و باید با آن مجالس مبارزه كنند.2- مشکل دیگر تمایلی است كه صاحب مجالس و مستمعین به گرم بودن مجلس دارند و به اصطلاح مجلس باید بگیرد، باید كربلا شود. روضهخوان بیچاره میبیند كه اگر همه روضهها راست و درست باشد آن طور كه شاید و باید مجلسش نمیگیرد و مردم هم برای مجالس دعوتش نمیكنند، ناچار یك مطالبی اضافه میكند. مردم باید این انتظار را از خودشان دور كنند و با رفتارشان آن روضهخوانی را كه میمیراند و مجلس را كربلا میكند تشویق نكنند. كربلا میكند یعنی چه؟ مردم باید روضه راست بشنوند تا معارفشان، سطح فكرشان بالا بیاید به طوری كه روحشان در یك كلمه اهتزاز پیدا كرد، یعنی روحشان با روح حسین بنعلی هماهنگ شد و در نتیجه اشكی ولو ذرهای، و به قدر بال مگس هم از چشمشان بیرون آمد واقعا مقام بزرگی است، اما اشكی كه از راه قصابی كردن از چشم بیرون بیاید اگر یك دریا هم باشد ارزش ندارد. تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا (4) تحریفات عاشورا (5) آفات مداحی آسیب شناسی عزاداری سالار شهیدان علیه السلام آسیبشناسی محرم و عزاداری آن (1) آسیبشناسی محرم و عزاداری آن (2) آسیب شناسی عزاداریهای محرم امام حسینعلیه السلام از نگاه دکتر شریعتى دل می تپد برای حسین (ع) باز این چه شورش است که در خلق عالم است مسئولیت مردان منبر و مدح ادبیات " عاشورایی " تاثیرگذار و پر مخاطب است
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 606]
صفحات پیشنهادی
تحریفات عاشورا(1)
تحریفات عاشورا (1) معنای تحریف انواع تحریف مثالی برای تحریف تفاوت تحریف در موضوع معرفی حاج میرزا حسین نوری(ره) مسئولیت مهم مردم مطلب حاضر برگرفته از کتاب ...
تحریفات عاشورا (1) معنای تحریف انواع تحریف مثالی برای تحریف تفاوت تحریف در موضوع معرفی حاج میرزا حسین نوری(ره) مسئولیت مهم مردم مطلب حاضر برگرفته از کتاب ...
تحریفات عاشورا (5)
تحریفات عاشورا (1) تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا (4) آفات مداحی آسیب شناسی عزاداری سالار شهیدان علیه السلام آسیبشناسی محرم و عزاداری ...
تحریفات عاشورا (1) تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا (4) آفات مداحی آسیب شناسی عزاداری سالار شهیدان علیه السلام آسیبشناسی محرم و عزاداری ...
فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1)
فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1) نويسنده:علی آقا جانی قناد تحریف و آسیبها متوجه هر پدیده اجتماعی و به ویژه تحریف مربوط به قیام حسینی و عزاداری، اساسا از ...
فرهنگ عاشورا، آسیبها و تحریفها(1) نويسنده:علی آقا جانی قناد تحریف و آسیبها متوجه هر پدیده اجتماعی و به ویژه تحریف مربوط به قیام حسینی و عزاداری، اساسا از ...
شهید علامه مطهری، پیامهای عاشورا و خطر تحریف، مروری دوباره
شهید علامه مطهری، پیامهای عاشورا و خطر تحریف، مروری دوباره. ... (1) قیام امامحسین (ع) نیز از آن دست قیامهایی است که بر اساس اصول بنیادین اسلام، با روش ...
شهید علامه مطهری، پیامهای عاشورا و خطر تحریف، مروری دوباره. ... (1) قیام امامحسین (ع) نیز از آن دست قیامهایی است که بر اساس اصول بنیادین اسلام، با روش ...
دل می تپد برای حسین (ع)
... تحریفات عاشورا (1) تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا ... سالار شهیدان علیه السلام آسیبشناسی محرم و عزاداری آن (1) آسیبشناسی محرم و ...
... تحریفات عاشورا (1) تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا ... سالار شهیدان علیه السلام آسیبشناسی محرم و عزاداری آن (1) آسیبشناسی محرم و ...
تحریفات عاشورا و رسالت خواص و عوام
تحریفات عاشورا و رسالت خواص و عوام. ... مجتهد جاهل (جامع الصغیر ج 1/ ص 4). سه چیز آفت دین است. اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. دوم زعیم و پیشوای ستمکار. ...
تحریفات عاشورا و رسالت خواص و عوام. ... مجتهد جاهل (جامع الصغیر ج 1/ ص 4). سه چیز آفت دین است. اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر. دوم زعیم و پیشوای ستمکار. ...
مقالات محرم
نهضت كربلا از ديدگاه اهل سنت • عوامل تحریف در تاریخ عاشورا • ذلت ماندگار • زیارت ... علیهالسلام(1) • شکوه قيام عاشــورا (قسمت اول) • عاشورا در نگاه برخی مستشرقین ...
نهضت كربلا از ديدگاه اهل سنت • عوامل تحریف در تاریخ عاشورا • ذلت ماندگار • زیارت ... علیهالسلام(1) • شکوه قيام عاشــورا (قسمت اول) • عاشورا در نگاه برخی مستشرقین ...
آسیب شناسی عزاداریهای محرم
تحریفات عاشورا (1) تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا (4) تحریفات عاشورا (5) آفات مداحی آسیب شناسی عزاداری سالار شهیدان علیه السلام ...
تحریفات عاشورا (1) تحریفات عاشورا (2) تحریفات عاشورا (3) تحریفات عاشورا (4) تحریفات عاشورا (5) آفات مداحی آسیب شناسی عزاداری سالار شهیدان علیه السلام ...
عزاداري و مداحي؛ آسیبها و راهکارها
برخي از راهكارهاي مبارزه با تحريفات عاشورا به قرار ذيل است:1.معرفي منابع معتبر و قابل استفاده در قيام حسيني و نقد و بررسي كتابهايي كه به نقل جعليات و خرافات ...
برخي از راهكارهاي مبارزه با تحريفات عاشورا به قرار ذيل است:1.معرفي منابع معتبر و قابل استفاده در قيام حسيني و نقد و بررسي كتابهايي كه به نقل جعليات و خرافات ...
قداست و تحريف ناپذيري قيام عاشورا
قداست و تحريف ناپذيري قيام عاشورا. ... فرمود: «قد کثرت علي الکذابه و ستکثر»، (1) دروغ بستن بر من زياد شده و به زودي بعد از من کسان زيادي به دروغ احاديثي را ...
قداست و تحريف ناپذيري قيام عاشورا. ... فرمود: «قد کثرت علي الکذابه و ستکثر»، (1) دروغ بستن بر من زياد شده و به زودي بعد از من کسان زيادي به دروغ احاديثي را ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها