تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798424376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره تغذیه آبخوان‌های ایران و ارائه راهکارهای احیای سفره‌های آب زیرزمینی


واضح آرشیو وب فارسی::


در یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی و راهکارهای احیای این منابع ملی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش توسط انتشارات نیچر منتشر شده است.



با توجه به گزارش ایسنا، تحقیقات انجام شده توسط دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره وضعیت آبخوان‌های کشور و راهکارهای احیای آنها به تازگی در یک نشریه بین‌المللی معتبر منتشر شده است.

دکتر روح‌اله نوری، استادیار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، درباره داده‌های اولیه این پژوهش اظهار داشت: برای انجام این پژوهش از اطلاعات آبخوان‌های کشور در طول دو دهه گذشته که توسط وزارت نیرو منتشر شده است، استفاده شده است. این اطلاعات شامل داده‌های بیش از یک میلیون چاه عمیق و نیمه‌عمیق، سطح آب زیرزمینی ثبت شده در بیش از ۱۱ هزار پیزومتر و همچنین اطلاعات هیدروژئولوژیکی بیش از ۹۵ درصد آبخوان‌های کشور را شامل می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، بانک داده‌ای درباره تغذیه آبخوان‌ها برای اولین بار در سطح کشور ایجاد شده است.

این پژوهشگر منابع آب و محیط زیست درباره یافته‌های این پژوهش که با همکاری محققان دانشگاه کپنهاگ، شرکت مدیریت منابع آب ایران، دانشگاه هاوایی، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه مون‌پلیه، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه کالیفرنیا-ارواین و دانشگاه واریک انجام شده است، اظهار نظر کرده است. نتایج تحلیل بانک داده نشان می‌دهد که تغذیه آبخوان‌ها، یعنی حجم آبی که سالانه از طریق نفوذ به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌شود، کاهش یافته است و در میانگین سالانه حدود ۳.۸ میلی‌متر کاهش یافته است. این کاهش نسبت تغذیه به بارش در مناطق خشک و نیمه خبا توجه به پژوهش اخیری که توسط محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران انجام شده است، وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی و راهکارهای احیای این ذخایر ملی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش توسط انتشارات نیچر منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، نتایج مطالعه محققان دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره وضعیت آبخوان‌های کشور و راهکارهای احیای آن در یک نشریه بین‌المللی معتبر منتشر شده است.

دکتر روح‌اله نوری، استادیار دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره داده‌های اولیه این پژوهش، گفت: برای انجام این پژوهش از اطلاعات آبخوان‌های کشور در طی دو دهه گذشته که توسط وزارت نیرو منتشر شده است، استفاده شده است. این اطلاعات شامل داده‌های بیش از یک میلیون چاه عمیق و نیمه‌عمیق، سطح آب زیرزمینی ثبت شده در بیش از ۱۱ هزار پیزومتر و همچنین اطلاعات هیدروژئولوژیکی بیش از ۹۵ درصد آبخوان‌های کشور است. با استفاده از این اطلاعات، بانک داده تغذیه آبخوان‌ها برای اولین بار در سطح کشور تولید شد.

این پژوهشگر منابع آب و محیط زیست درباره یافته‌های این پژوهش که توسط محققان دانشگاه تهران با همکاری محققانی از دانشگاه کپنهاگ، شرکت مدیریت منابع آب ایران، دانشگاه هاوایی، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه مون‌پلیه، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه کالیفرنیا-ارواین و دانشگاه واریک انجام شده است، گفت: مقدار تغذیه آبخوان‌ها یا حجم آبی که سالانه از طریق نفوذ به سفره‌های آب زیرزمینی وارد می‌شود، یکی از اطلاعات مهمی است که در ترسیم مدیریت پایدار منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از اهداف مهم این پژوهش تولید بانک داده تغذیه آبخوان‌های کشور بود. تجزیه و تحلیل این بانک داده بیانگر کاهش مقدار تغذیه آبخوان‌ها در کشور بود؛ به گونه‌ای که سالانه به طور میانگین معادل ۳.۸ میلی‌متر از میزان آن کاسته می‌شود. نسبت تغذیه به بارش در مناطق خشک و نیمه خشک کشور (نواحی مرکزی، شرقی و جنوبی) کاهش بیشتری نشان می‎‌دهد. منابع آب زیرزمینی در این مناطق، تأمین‌کننده غالب آب مورد نیاز تمامی فعالیت‌ها مانند کشاورزی، صنعتی و شرب است. به گونه‌ای که در برخی  


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در توضیح پیامدهای این وضعیت، بیان کرد که تغذیه سالانه باعث تأمین آب زیرزمینی می‌شود و کاهش آن به افت سطح آب زیرزمینی منجر می‌شود که تأثیرات جبران‌ناپذیری بر آبخوان‌های کشور دارد. این تأثیرات شامل کاهش سطح آب زیرزمینی، فرونشست زمین، فروچاله، کاهش کیفیت آب، کاهش رطوبت خاک و ایجاد سیل، خشکسالی، طوفان‌های گرد و خاک، زوال پوشش گیاهی و غیره می‌شود. افت شدید در سطح آب زیرزمینی ایران همچنین یکی از علل اصلی خشک شدن منابع آب سطحی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در توضیح پیامدهای این وضعیت، بیان کرد که تغذیه سالانه باعث تأمین آب زیرزمینی می‌شود و کاهش آن به افت سطح آب زیرزمینی منجر می‌شود که تأثیرات جبران‌ناپذیری بر آبخوان‌های کشور دارد. این تأثیرات شامل کاهش سطح آب زیرزمینی، فرونشست زمین، فروچاله، کاهش کیفیت آب، کاهش رطوبت خاک و ایجاد سیل، خشکسالی، طوفان‌های گرد و خاک، زوال پوشش گیاهی و غیره می‌شود. افت شدید در سطح آب زیرزمینی ایران همچنین یکی از علل اصلی خشک شدن منابع آب سطحی مانند دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها است.

عضو همکار هیئت علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران درباره عوامل و راهکارهای تغییر وضعیت کنونی آبخوان‌های کشور، اظهار داشت که این پژوهش نشان می‌دهد دو عامل اصلی در کاهش میزان تغذیه سالانه آبخوان‌های کشور، توسعه ناپایدار منابع آب-محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی هستند و بین این دو، عامل اول اهمیت بیشتری دارد. تجربیات گذشته نشان می‌دهد که راهکار برون‌رفت از چالش آب در کشور، راه‌حل‌های سازه‌ای و دیکته‌شده از بالا به پایین نیست. در واقع، برای مدیریت پایدار منابع آب، باید دیدگاه را به سمت مدیریت مصرف با توجه به توان اکولوژیکی سرزمین و درنظر گرفتن عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تغییر داد. این امر تنها از طریق مدیریت آب در کشور قابل دستیابی است و باید رویکرد مشارکتی با ملاحظه نیازها و مشارکت ذی‌نفعان محلی و مصرف‌کنندگان اصلی منابع آب زیرزمینی، به خصوص کشاورزان، اتخاذ شود.

روح‌اله نوری، سرپرست تیم تحقیقاتی این پژوهش، اعلام کرد که آمادگی دارند برای ارائه دستاوردهای این پژوهش به ذی‌نفعان و اجرای طرحی علمی و کاربردی برای احیاینتایج این مطالعه در نشریه تخصصی Nature Communications با ضریب تأثیر ۱۶.۶ منتشر شده استNature Communications

 


 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 805]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن