تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814438878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی سامانه اطلاع‌رسانی سوابق و اصالت خودرو


واضح آرشیو وب فارسی::

 

سامانه استعلام سوابق و اصالت خودرو با حضور صاحبکار خراسانی، معاون راهبردی قوه قضاییه، سردار رادان فرمانده انتظامی کل کشور، و دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور رونمایی شد. این سامانه به طرح‌های فاوایی نوآورانه و هوشمندسازی فراجا پرداخته و در اختیار مردم جهت استعلام اطلاعات مرتبط با سوابق و اصالت خودروها قرار داده شده است.



 

یکی از طرح‌های مهمی که به تازگی افتتاح شده، سامانه استعلام سوابق و اصالت خودرو است. این سامانه قبل از انجام معاملات خرید و فروش خودرو، اطلاعات لازم را به طرفین معامله ارائه می‌دهد و از وقوع اختلافات و دعاوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می‌کند، این اقدام به کاهش دعاوی مرتبط با معاملات خودروها در دادگاه‌ها کمک می‌کند.

صاحبکار در این مراسم توضیح داد: یکی از مهمترین اهداف این طرح، پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی است. در فعلیت‌های کنونی، به علت ریسک‌های مرتبط با معاملات خودروها، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با افرادی که نمی‌شناسند معامله نکنند. با این حال، تعداد پرونده‌های مرتبط با معاملات خودروها در دادگاه‌ها، بسیار زیاد است و بیش از ۱۰۰ هزار پرونده از نوع‌های مختلف وارد دستگاه قضائی شده است. برخی از دعاوی معاملات خودروها شامل موارد حقوقی مانند الزام به انتقال سند خودرو، الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، استرداد وجه معامله، تایید فسخ قرارداد، مطالبه وجه بابت... و دعاوی جنایی مانند کلاهبرداری، جعل، استفاده از اوراق مجعول و فروش مال غیر می‌شوند.

وی افزود: این اقدام تاکنون به عنوان یک پیشگیری موفق محسوب می‌شود. اما برای تکمیل طرح، دو مرحله دیگر نیز باید انجام شود. ابتدا تبادل اطلاعات از طریق مرکز ملی اطلاعات انجام شود و این پروژه به عنوان یک الگوی موفق در آینده توسط تمامی بخش‌های کشور مورد توجه قرار گیرد. در مرحله دوم، شیوه‌نامه ثبت معاملات تا حداکثر دو ماه آینده تدوین و ابلاغ شود و به مردم امکان ثبت معاملات خودروها از طریق سکوها فراهم شود. با تکمیل این دو مرحله، امیدواریم دعاوی مرتبط با معاملات خودروها به حداقل برسد و مردم از این اقدام بهره‌مند شوند.

 

صاحبکار خراسانی در مراسم افتتاحیه گفت: یکی از طرح‌هایی که امروز با تلاش‌های فراجا و بیمه مرکزی معرفی شده، سامانه استعلام سوابق و اصالت خودرو است. این سامانه به طور آنلاین و پیش از انجام معاملات خرید و فروش خودرو، اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه را به طرفین معامله ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل وضعیت قابل معامله یا غیرقابل معامله بودن وسیله نقلیه براساس معیارهایی مانند سوابق مالکیت، سابقه سرقت، تعویض قطعات بدون مجوز، توقیف‌های مختلف (از جمله توقیف‌های انجام شده توسط کارگزاران حجاب، مراجع قضایی، سازمان ثبت، تامین اجتماعی، مالیات و سایر سازمان‌ها)، جزئیات فنی وسیله نقلیه (شامل نوع، برند، مدل، سال ساخت، رنگ، کلاس، نوع سوخت)، تاریخ شروع و پایان اعتبار بیمه، تعداد معاملات وسیله نقلیه (با توجه به تعداد دفعات تعویض پلاک)، مبلغ جریمه‌های مرتبط با تخلفات، هزینه‌های آزاد راهی و خسارت‌های پرداختی توسط بیمه نیز می‌شوند.

معاون راهبردی قوه قضاییه به تصویب قانون بودجه ۱۴۰۲ و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیأت وزیران اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه، اطلاعات متعلق به هویت و وضعیت حیات متعاملین، اهلیت متعاملین، وجود وکالت‌نامه‌های مرتبط با وسیله نقلیه و تصدیق اصالت و اعتبار آن، اطلاعات مربوط به وکالت‌نامه‌ها (شامل هویت موکل و وکیل، نوع وکالت‌نامه، مشخصات وسیله نقلیه و مدت اعتبار وکالت‌نامه) و اطلاعات مرتبط با هویت اشخاص حقوقی، وضعیت، نوع و اعتبار معاینه فنی وسیله نقلیه، احراز هویت اتباع خارجی دارای گذرنامه و افراد بدون گذرنامه، اطلاعات مرتبط با اعتبار تضمین (گارانتی) و تعویض قطعات، سابقه تعمیرات و خسارت‌های مرتبط با وسیله نقلیه و قطعات آسیب‌دیده در فازهای بعدی به سامانه افزوده خواهد شد.

وی افزود: تاکنون فاز اوّل این سامانه به صورت موفقیت‌آمیزی راه‌اندازی شده است و فازهای بعدی سامانه در ماه‌های آینده به رونمایی خواهد شد.

 

 

 

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 517]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن