تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798239570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه میلگرد را از خوردگی و عواقب ناشی از آن محافظت کنیم؟


واضح آرشیو وب فارسی::

 

میلگرد یکی پرکاربردترین و مهم ترین مصالح ساختمانی است. وظیفه اصلی میلگرد در صنعت ساختمان سازی، تقویت استحکام بتن در برابر نیروهای کششی و در نتیجه آن، افزایش مقاومت ساختمان است؛ بتن به خودی خود دارای مقاومت فشاری بالایی است و استحکام زیادی در برابر نیروهای فشاری از خود نشان میدهد؛ اما در نقطه مقابل، مقاومت خوبی در برابر نیروهای کششی ندارد و نیاز است تا با وجود و حمایت میلگرد، استحکام مکفی و مورد نیاز خود را در برابر نیروهای کششی، همچون لرزشهای ناشی از زمین لرزه تامین کند.
میلگرد انواع بسیار زیادی دارد و هر نوع آن دارای ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود است. به همین دلیل میتوان گفت که قیمت میلگرد در بازار محصولات فولادی از اهمیت خاصی برخوردار است.
قیمت میلگرد

وقتی که به نقش و اهمیت میلگرد پی میبریم، بدیهی است که اهمیت سالم ماندن میلگرد در حین کار و همچنین در طول عمر سازه هم، اهمیت بالای خود را نشان میدهد و این موضوع مشخص میکند که باید عوامل تخریب و از بین رفتن میلگرد را بشناسیم و با روشهای پیشگیرانه، مانع از تخریب میلگرد و تبعات آن شویم.
یکی از مهم ترین عوامل تهدید زا برای میلگرد، قرار گرفتن در معرض رطوبت است. رطوبت عامل ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در میلگرد و به دنبال آن شکستگی میلگرد است. میلگرد میتواند حتی در میان بتن هم دچار این تهدید شده و به دنبال آن ایمنی سازه به خطر بیفتد.
اما پیشرفت علم و تکنولوژی، روشهایی را برای پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی میلگرد ابداع کرده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.


روشهای محافظت میلگرد در برابر خوردگی:


میلگرد علاوه بر آن که میتواند قبل از کارگذاری در فوندانسیون و یا بخش های مختلف ساختمان، در اثر روش های ناصحیح نگهداری، دچار زنگ زدگی شود، پس از وارد شدن به کار و در میانه بتن هم میتواند درگیر خوردگی و زنگ زدگی شود. دلیل این امر وجود مقادیر زیادی از هیدروکسید کلسیم و عناصر قلیایی مانند سدیم و پتاسیم در بتن تازه است که محیط را به یک محیط بسیاری قلیایی تبدیل کرده و در نتیجه آن، روی سطح میلگرد، لایه ای از اکسید به وجود می آورد و میلگرد را دچار خوردگی میکند.
یکی از روشهایی که برای ایمن سازی میلگرد در مقابل اکسید شدن و زنگ زدگی وجود دارد، تقویت میلگرد با مواد مناسب است. این کار سبب جلوگیری از واکنش بین یون های کلراید شده و از خوردگی میلگرد جلوگیری کرده و یا آن را تا حد زیادی به تاخیر می اندازد که نتیجه آن دوام و طولانی تر شدن عمر سازه و ایمن تر شدن آن است.
برای این کار روشهایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

▫️استفاده از مواد اسیدی و قلیایی

در این روش از تقویت میلگردها، پس از برش و خم کاری میلگرد، ابتدا آنها را در محلول ضد خوردگی قرار میدهند تا تمامی فرسودگی های میلگرد از بین رفته و سطح آن صیقلی شود و سپس طی مراحل مختلف و جداگانه ای که همگی باید طبق اصول و در طی یک روز انجام شوند، میلگردها در مواد مختلف قرار داده میشوند و عملیات تقویت توسط مواد اسیدی و قلیایی بر روی آنها اعمال میشود. این مراحل باید در یک محیط ایزوله و طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت صورت گیرد.


▫️تقویت میلگرد و ایجاد خاصیت ضد زنگ با پوشش اپوکسی فیوژنی:

این روش که  از روش قبلی متفاوت، بر اساس اصول منطبق با استاندارد IS:13620 و در محیط کارخانه انجام میشود.
در این روش هم ابتدا میلگردها توسط مواد سایشی، تمیزکاری می شوند تا از هرگونه زنگ زدگی پاک شوند. پس از پاک شدن و تمیزکاری اولیه میلگردها، نهایتا ۸ ساعت زمان برای انجام عملیات اعمال پوشش اپوکسی فیوژنی فرصت باقیست. پس باید هرچه سریع تر این کار انجام شود.
پوشش اپوکسی فیوژنی به شکل پودر خشک و با استفاده از تفنگ اسپری الکترواستاتیک و نیروی الکتریکی بر روی سطح میلگردها اعمال میشود‌. این روش نیازمند آن است که میلگردها تحت یک عملیات حرارتی با کنترل دما، قرار گیرند.
در نهایت پس از انجام عملیات ایجاد پوشش اپوکسی فیوژنی، باید میلگردها را مورد بررسی قرار داد تا از کیفیت ایجاد پوشش، اطمینان خاطر حاصل شود.


▫️ایجاد خاصیت ضد خوردگی میلگرد با ایجاد پوشش بتنی:

این روش تقویت و محافظت از میلگرد از خوردگی، به دو روش سطحی و نفوذی انجام میشود. 
روش پوشش نفوذی با نفوذ به تمامی حفره های بتن، از ورود هرگونه مواد اضافی به داخل آن جلوگیری میکند، اما در روش پوشش سطحی، یک لایه پلاستیکی بر روی بتن کشیده میشود تا از عبور مواد خارجی به بتن جلوگیری شود.
روش پوشش نفوذی عملکرد بهتری نسبت به پوشش سطحی دارد چرا که هم از داخل و هم از سطح رویی، بتن را از ورود مواد و در نهایت آسیب به میلگرد، محافظت میکند.
روش بتنی اقسام مختلفی دارد که عبارتند از:

◾پوشش بتنی با کمک ساروج
◾پوشش نواری شکل پلاستیکی
◾پوشش بتنی شات کریت 
◾پوشش های بتنی رزینی

▫️ روش گالوانیزاسیون برای ایجاد خاصیت ضد خوردگی میلگرد:

در این روش که بسیار هم متداول است، از ایجاد یک لایه از فلز روی بر روی میلگردها استفاده میشود. فلز روی ذاتا دارای خاصیت ضد زنگ است و ایجاد یک لایه از آن بر روی میلگردها میتواند تا حد زیادی از اکسید شدن و خوردگی میلگرد ها جلوگیری کند. در این روش میلگردها در یک حوضچه از فلز روی قرار میگیرند.


روشهای از بین بردن خوردگی میلگرد

حال اگر میلگرد در برابر خوردگی محافظت نشده و دچار خوردگی شود، بازهم روشهای مختلفی وجود دارد که میتوان به کمک آنها، خوردگی میلگردها را از بین برد. برخی از این روش ها عبارتند از:

▫️برس کشی
▫️استفاده از روش آب پر فشار یا واتر جت
▫️سند پلاست
▫️استفاده از مواد شیمیایی مخصوص


سخن آخر:

میلگرد یکی از مصالح اصلی در ایجاد استحکام و تامین امنیت سازه است؛ پس بدیهی است، حفظ کیفیت، تقویت و افزایش طول عمر مفید آن، میتواند نتایجی چون افزایش طول عمر سازه و حفظ ایمنی آن را به همراه داشته باشد. 
پس لازم است روش های صحیح نگهداری، محافظت و تقویت آن را در برابر عوامل تهدید زا بشناسیم و از آنها جلوگیری به عمل آوریم.

روشن است که خرید میلگرد با کیفیت و مطمئن که بر طبق استاندارهای ملی و بین المللی به تولید رسیده باشد هم، بخشی بزرگی از این اطمینان خاطر را فراهم میکند.


مرکز پخش آهن جم، با فروش محصولات برند و با کیفیت بازار آهن آلات، اطمینان خرید را برای شما حاصل میکند.
بهترین قیمت روز آهن در آهن جم، اعم از قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و سایر محصولات مرتبط هم اکنون برای شما قابل دسترسی است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن