تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817453276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قیمت طلا در بازار طلا چه نقشی دارد


واضح آرشیو وب فارسی::

 

بسیاری از مردم علاقه دارند بدانند چرا طلا دارای یک چنین اهمیتی در دنیا است. چرا یک فلز دیگر این اهمیت را پیدا نکرده است. تاریخ این فلز گرانبها چیست. در این مقال کوتاه قصد داریم بطور خلاصه به این موضوع بپردازیم.

طلا یکی از فلزات گرانبها در جهان است. همه مردم تقریبا به طلا علاقه دارند اما نوع و علت علاقه مردم به طلا می تواند متفاوت باشد. قیمت طلا نیز یکی از مباحث مهم در بازار طلاست که سعی می کنیم به اجمال به برخی از اینها برای آشنایی شما مطالبی را بیان کنیم.


قیمت طلا

محققان بر این عقیده اند که اولین فلزی که انسان های ما قبل تاریخ توانسته اند آن را کشف کنند طلا بوده است. این فلز قدمت خیلی زیادی دارد و طبق نظر باستان شناسان، قدمت این فلز به 4000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح بر می گردد. این تاریخ فراتر از عصر حجر است.

طلا یک ابزار مهم برا ی تجلی قدرت افراد بوده است و در طول تاریخ به شیوه های مختلف به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده می شده و از همین طریق هم پایگاه اجتماعی برای افراد فراهم می شد . در تحقیقات آمده : واژه انگلیسی “gold” از واژه لاتین “geolu” به معنای زرد گرفته شده و در زمان های قدیم که پول وجود نداشت از طلا برای داد و ستد استفاده می شد. طلا محبوب ترین و معروف ترین فلزی است که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا نه جلای آن از بین می رود و نه در طول زمان دچار فرسایش می شود. علاوه بر این، خصوصیات جالب دیگری نیز وجود دارند که طلا را از دیگر فلزات متمایز ساخته اند.

وقتی تاریخ را ورق می زنیم صفحاتی از تاریخ پرماجرای زندگی به کشف طلا اختصاص می یابد و طلا ارتباط نزدکی با قدرت و سیاست برقرار می کند. طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گران‌ بها و محبوب بوده‌است که برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده می‌ شده‌ است. در گذشته سیاست مالی بسیاری از کشورها بر پایه استاندارد طلا استوار بود یعنی پول هر کشوری معادل مقدار مشخصی از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهانی اول در بیشتر کشورهای اروپایی و پس از آن به تدریج در کشورهای دیگر کنار گذاشته شد و سیاست پول بی‌ پشتوانه جایگزین آن شد. طلا علاوه بر کاربرد سرمایه‌ ای و استفاده در جواهرات کاربردهای گوناگون دیگری از جمله در دندان‌پزشکی، تولید شیشه‌ های رنگی و صنایع الکترونیک دارد و با توجه به رسانایی الکتریکی بالا در سیم‌کشی الکتریکی کاربرد دارد

در برخی از تحقیقات آمده: دندان پزشکان اهل ایتالیا در قرن هفتم میلادی با استفاده از رگه های طلا، دندان مصنوعی می ساختند. بعد از آن این کار تا قرن 16 میلادی، ادامه داشته تا آن قدر پیشرفته شدند که از طلا به منظور پر کردن دندان استفاده می کردند.

ارزش طلا به دلیل کمیابی آن، کاربردپذیری آسان، تصفیه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگی، رنگ متمایز، واکنش‌ناپذیری با دیگر عناصر است ویژگی‌هایی که در کمتر فلز دیگری دیده می‌شود. همچنین این فلز این قابلیت را دارد که تا حد رشته‌های بسیار کوچکی درآید که این خاصیت در ساخت جواهرات کاربرد بسیار مهمی دارد.طلا از آغاز تاریخ مکتوب بشر همواره فلزی گران‌بها و محبوب بوده‌است که برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری استفاده می‌شده‌است. در گذشته سیاست مالی بسیاری از کشورها بر پایه استاندارد طلا استوار بود یعنی پول هر کشوری معادل مقدار مشخصی از طلا بود. استاندارد طلا از آغاز جنگ جهانی اول در بیشتر کشورهای اروپایی و پس از آن به تدریج در کشورهای دیگر کنار گذاشته شد و سیاست پول بی‌پشتوانه جایگزین آن شد.


قیمت طلا

از آنجایی که طلا قابلیت چکش خوری و حتی کشش دارد، از آن در کارهایی همچون ریخته گری استفاده می شود. به این ترتیب در ریختگری می توانند در هر انس خالص طلا می توان 5 میلیون طلای خرد را شکل بدهند . از طرفی آن طلای یک انسی را حدود 820 متر با قطر 5 میکرون کشید که این خاصیت کشش طلا را نشان خواهد داد . این میزان قطر طلا معادل یک دهم قطر یک تار مو است.

همواره از هند به عنوان بزرگترین واردکننده طلا در دهه‌های اخیر یاد می کنند که به دلیل تقاضای بالای جواهرات طلا در این کشور است. برآورد می‌شود که ۱۸ هزار تن طلا در خانه‌های هندی‌ها نگهداری می‌شود.که این رقم و عدد شگفت انگیزی است. هرچند در سال ۲۰۱۳ تقاضای طلا در چین از هند پیشی گرفت. واحد اندازه‌گیری طلا در بازار جهانی اونس تروا معادل ۳۱.۱ گرم است. قیمت طلا در آوریل ۲۰۱۳ معادل ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس بوده که معادل حدود ۴۱٬۸۰۰ دلار برای هر کیلوگرم است.

در ویکی پدیا اطلاعات اولیه خوبی در باره طلا آمده است : طلا در برابر بیشتر اسیدها پایدار است اما در تیزاب سلطانی (نیترو-هیدروکلریک اسید) حل می‌شود دلیل برگزیدن نام «تیزاب سلطانی» برای توانایی حل کردن طلا است. افزون بر این طلا در محلول‌های آلکالینی سیانور که در معدن کاری کاربرد دارد، و در جیوه با ساخت آلیاژ ملغمه هم حل می‌شود. نیتریک اسید که توان حل کردن نقره و فلزهای پایه را دارد در برابر طلا ناتوان است. این ویژگی نیتریک اسید در آزمون اسید برای شناسایی و تأیید طلا به کار می‌آید.

طلا معمولاً به صورت آلیاژ همراه با فلزات دیگر استفاده می‌شود. مس رایج‌ترین فلز برای ساخت آلیاژ طلاست و گاهی از فلزات دیگری مثل نقره، نیکل، و پالادیم هم استفاده می‌شود. درصد طلای موجود در هر مصنوع فلزی به عنوان عیار طلا نامیده می‌شود که معمولاً از واحد ۲۴ یا واحد ۱۰۰۰ بیان می‌شود. مثلاً طلای ۱۸ عیار (۷۵۰) حاوی ۷۵ درصد طلاست و طلای ۹۰۰ شامل ۹۰ درصد طلاست.

این نکته پایانی را هم بگوییم که طلا در کشورهای مختلف با نام های گوناگون به کار می رود.آزتک ها، که در جنوب مکزیک فعلی زندگی می کردند، طلا را با نامی متفاوت یعنی تئوکیوت لت می نامیدند. این لغت به معنی ورقه های طلا بوده است. بنابراین مشاهده می کنیم که این فلز چقدر میان سرخپوستان جنوب مکزیک هم رواج داشته و قدمت دارد.

در یادداشت های دیگری باز هم در باره تاریخ کشف طلا و اهمیت آن در نظام اقتصادی کشورها مطالبی بیان می کنیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2884]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن