تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818669405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیامد تغییراقلیم در ایران؛ انهدام و تخلیه هزاران روستا


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: پیامد تغییراقلیم در ایران؛ انهدام و تخلیه هزاران روستا
تغییرات شدید اقلیمی که ظاهرا بیش از همه منطقه و کشور ما را در معرض نوسانات آب و هوایی و خشکسالی قرار داده است، در کنار همه آفات و نگرانی ها و چالش های زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی که ایجاد میکند، عوارض فرهنگی دیرپایی نیز با خود به همراه می آورد. خشکسالی مستمر در اقصی نقاط ایران خصوصا در مناطق مرکزی و جنوب شرق و شرق ایران موجب انهدام و تخلیه هزاران روستا و آبادی شده است.
آفتاب‌‌نیوز : تخریب و تخلیه یک روستا صرفا از بین رفتن یک سکونتگاه جمعی انسانی نیست، بلکه انهدام یک گنجینه کهن هویتی و فرهنگی است. تخریب هر روستا را باید به منزله دفن یک خرده فرهنگ با همه عناصر و جزئیات آن شامل زبان و گویش و حتی جهان بینی، انقراض یک هویت دیرپای جمعی و انسانی و مرگ مجموعه ای از خصایص تاریخی این مرز و بوم دانست.


در ایران به دلیل وضعیت خاص محیطی و آب و هوایی، سکونتگاه های انسانی ضرورتا وابستگی تام و تمام به طبیعت پیرامونی داشته اند به این معنا که آبادی ها همانطور که از ترکیب این لغت پیداست، تنها در صورتی شکل می گرفتند و استمرار می یافتند که "آبی" وجود داشته باشد. نتیجه اینکه روستاها و آبادی هایی که تا به امروز دوام یافته اند، به اندازه مطلوبیت نسبی حیط پیرامونی خود یعنی وجود مستمر حداقلی از منابع آبی دیرپا و مستمر بوده اند. این استمرار همراه با خودبسنده بودن آبادی ها از حیث اقتصادی و سایر تعاملات اجتماعی و انسانی- که تا حدود زیادی نتیجه دورافتادگی مکانی ابادی ها از یکدیگر و ارتباط کم ساکنان هر ابادی با ابادی دیگر به دلیل نبود ابزارها و وسائط ارتباطی امروزی (اعم از فیزیکی و مجازی) بود- منجر به شکل گیری نوعی فرهنگ و هویت جمعی خاص و منحصر به فرد برای هر روستا می شد.


نتیجه اینکه دو روستا با فاصله اندکی از یکدیگر نیز صاحب گویش و هویت متفاوت و کاملا متمایزی می شدند که هرچند احتمالا برای یک فرد بیرونی به زحمت قابل تشخیص به نظر می رسید، اما برای مردم آبادی های هر منطقه کاملا روشن و بدیهی بود. بدین ترتیب هر آبادی یا دهکده در نوع خود یک جامعه کامل با نظام ارزشی، هویتی، اقتصادی، تولیدی و حتی امنیتی به شمار می آمد که با گذشت زمان تکامل و بلوغ پیدا کرده و در ضمیر دسته جمعی نسل ها نهادینه می شد.


در نتیجه، ساکنان هر روستا یا آبادی در طی قرون و اعصار صاحب منظومه پیشرفته هویتی با عناصر پیشرفته فرهنگی مشتمل بر کدهای اخلاقی، زبان و گویش، اقتصاد و تولید، شدند که اگرچه متاسفانه به ندرت مکتوب شده اما در قالب فرهنگ شفاهی و روش عملی مردمان روستا از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و قطعا قابل تدوین و جمع آوری هستند.


آنچه مایه نگرانی جدی حال و تاسف عمیق آینده است، قدرناشناسی ما نسبت به این گنجینه بی بدیل هویتی-فرهنگی و تنگ بودن فرصت برای ثبت و ضبط این گنجینه های فرهنگی و هویتی جمعی است. با توجه به تغییرات بس شگرف و بیسابقه ای که طی چند دهه اخیر از حیث تحولات اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و ارتباطات روی داده است، به ناگاه از دهه 1350 به بعد شاهد یک انقطاع عظیم در شیوه زندگی بودیم و به تبع آن گنجینه عظیم معرفت شناختی و فرهنگی که کرد ظاهری آن طیف بسیر متنوع و گسترده ای شامل گویش ها و حکایت های عامیانه و ضرب المثل ها و بازی ها و سرگرمی ها و حرفه ها و دانش های سنتی و ... بود با سرعتی روزافزون رو به زوال رفت به نحوی که اکنون آخرین حاملان و ناقلان آن گنجینه فرهنگی و معرفتی دیرپا که در دهه های 70 و 80 زندگانی خود هستند نیز دیر یا زود از این جهان رخت خواهند بست و همه داشته های خود را که خلاصه قرن ها انباشت معرفتی و فرهنگی این آب و خاک است را با خود به گور خواهند برد.


پس وقت بسیار تنگ است و فرصت بس محدود. اگر برای داشته های تاریخی و فرهنگی گذشتگان و اجدادمان ارزش قائلیم باید قبل از اینکه کاملا دیر شود تمهیدی بیندیشیم و برای ثبت و ضبط دست کم بخش هرچند کوچکی از این گنجینه عظیم اقدام کنیم. سازمان میراث فرهنگی که مهمترین رسالتش شناسایی و پاسداشت میراث فرهنگی این مملکت است باید با تشکیل یک گروه چابک، دلسوز و فرهنگ دوست به صورت ضربتی برای ثبت و ضبط سمعی بصری این گنجینه عظیم از طریق مصاحبه های آزاد و موضوعی با پیرمردان و پیرزنان مناطق و آبادی های ایران زمین اقدام کند.


ایسنا 





۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن