تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1818703456
چه کسی سوپراستار سینمای ایران است؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چه کسی سوپراستار سینمای ایران است؟
لیلا حاتمی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، محمدرضا گلزار، هدیه تهرانی، رضا عطاران و... بالاخره چه کسی سوپراستار سینمای ایران است؟ در تعاریف مرسوم سینمای جهان، سوپراستار هنرپیشهای است که دایره محبوبیتش چنان گسترده است که به تنهایی میتواند سرنوشت اقتصادی یک فیلم را رقم بزند.
آفتابنیوز :
بر این اساس در سینمای ایران آیا بازیگری هست که محبوبیتش به قدری باشد که مردم صرفا برای دیدن او به سینما بروند؟ در دهه 60 با تغییر مناسبات سینما، مدیران سینمایی علاقهای به ظهور استار یا فراتر از آن سوپراستار نداشتند، اما در آن دوران هم هنرپیشهای مانند جمشید هاشمپور چنان بر پرده سینما خوش درخشید که حضورش در هر فیلمی میتوانست گیشه آن فیلم را تضمین کند.
در دهه 60 البته، غیر از جمشید هاشمپور بازیگرانی مثل فرامرز قریبیان، افسانه بایگان و در ژانر سینمای کمدی نیز اکبر عبدی به عنوان سوپراستار ظهور کردند و به گیشه سینماها جان دادند. از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 با تغییر مناسبات فرهنگی ـ اجتماعی بود که فیلم جریانساز و مهمی چون «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی ساخته شد و بازیگران آن، ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی توانستند در قامت یک سوپراستار ظاهر شوند و اتفاقا در همین دهه بود که شادروان خسرو شکیبایی هم توانست به عنوان بازیگری محبوب به جایگاه ارزشمندی دست پیدا کند. پس از آن در اواسط دهه 70 پرویز پرستویی با ایفای انواع و اقسام نقشها در ژانرهای مختلف (از ژانر اجتماعی گرفته تا کمدی و دفاع مقدسی) توانست در شمایل بازیگری که حضورش در هر فیلمی موفقیت در گیشه را همراه میآورد ظاهر شود.
از اواخر دهه 70 به بعد که ورود جوانها به سینما سهلتر شد، جوانهای بسیاری وارد این عرصه شدند. هدیه تهرانی، محمدرضا فروتن، لیلا حاتمی، محمدرضا گلزار و حامد بهداد هر کدام در دورهای توانستند مخاطب را به سالنهای سینما بکشانند. شهاب حسینی و ترانه علیدوستی نیز از اواخر دهه 80 و با بازی در فیلمهای فرهادی بود که به محبوبیت فوقالعادهای بین مردم رسیدند و در سالهای اخیر هم رضا عطاران هنرپیشهای است که با استفاده از ظرفیت پولسازیاش میتواند کمابیش ضامن فروش مناسب یک فیلم سینمایی باشد.
بیشک هر کدام از ستارههایی که در بالا از آنها نام بردیم، در مقاطعی هم نتوانستند به خودی خود مردم را به شکلی گسترده به سالنهای سینما بکشانند و فیلمهایی هم داشتند که به اصطلاح نفروخت و بنابراین نسبت به این که در سینمای ایران سوپراستار یا فوقستارهای وجود دارد، شبهههایی را به وجود آورد! چراکه یکی از ویژگیهای یک سوپراستار برخورداری از قدرت جذب وسیع مخاطب برای فیلم سینمایی (بدون توجه به کیفیت داستان و کارگردانی) است.
سوپراستار به معنای واقعی نداریم
بهزاد عشقی منتقد و مدرس سینما نیز با تعریف واژه سوپراستارمیگوید: سوپراستار بازیگری است که نامش به تنهایی میتواند فروش یک فیلم را تضمین کند و معمولا اگر سوپراستاری یک یا دو فیلم کمفروش داشته باشد بتدریج از گردونه ساز و کار در سینما حذف میشود. از سوی دیگر معمولا سوپراستارها نمادی از زیبایی، قدرت، جوانمردی و بازیگرانی
تک نقش بودند. برای مثال جان وین همیشه هنرپیشهای وسترنی در خدمت مردم و قانون بود، اما در سینمای ایران مفهوم سوپراستار، به یک غلط متداول تبدیل شده است. ما بازیگران محبوب داریم، اما سوپراستار به معنای دقیق کلمه نداریم. حتی بازیگری مثل محمدرضا گلزار یا شهاب حسینی که بازیگر قدرتمند و بااستعدادی هم هست، فیلمهایی دارند که در گیشه نمیفروشند. بنابراین در یک اقتصاد سوبسیدی ـ دولتی اشتباها بعضی از بازیگران عنوان سوپراستار را یدک میکشند و چون اقتصاد سینمای ایران، اقتصاد بخش خصوصی نیست، برگشت سرمایه هم برایشان مهم نیست.
او ادامه میدهد: بازیگران سینمای ایران دستمزدی میگیرند که یک دهم آن در اکران عمومی برنمیگردد و دریافت چنین دستمزدهایی به خودی خود از عوامل بحران در سینمای ایران است.
عشقی در پایان یادآور میشود: اگر بخواهم با اغماض نام یک بازیگر را که حضورش تضمینکننده گیشه است نام ببرم به رضا عطاران اشاره میکنم که جز یکی دو مورد نامش به تنهایی برای فروش فیلم کفایت میکند. عطاران نمادی از آدمهای میان مایه است که زشتیهای جهان را به سخره میگیرد و این برای مردم دیدنی است، اما من در چند مقاله به این نکته اشاره کردم که وقتی یک سوپراستار محبوبیت خودش را بیش از حد صرف فیلمهای نازل میکند، کمکم خودش را هم زیرسوال میبرد. مثلا مردم به خاطر نام رضا عطاران میروند و فیلمی مثل «دراکولا» را میبینند، اما راضی از سالن سینما برنمی گردند. چنین روندی اگر همین طور ادامه پیدا کند حتی نام رضا عطاران هم نمیتواند فروش فیلمی را تضمین کند.
استار داریم، سوپراستار نه
آنتونیا شرکا، منتقد سینما درباره وجود سوپراستار در سینمای ایران تاکید میکند: در دهه60 از آنجا که سیاستهای سینمایی مخالف چهرهسازی بود این جریان اتفاق نیفتاد و بازیگری برجسته نشد، اما از اواخر دهه 60 به بعد بود که نیکی کریمی در «عروس» چهره شد و استارها کمکم وارد سینمای ایران شدند که البته همیشه حضورشان (بخصوص برای خانمها) از سوی مراجع سینمایی محل مناقشه بوده است.
این استاد دانشگاه میافزاید: در سینمای ایران همواره بودند بازیگرانی که حضورشان تضمینکننده فروش در گیشه بوده، مثلا در حال حاضر نوید محمدزاده یا الناز شاکردوست به یک استار تبدیل شدند یا در سالهای پیش مهناز افشار چنین وضعیتی داشت. این بازیگران وقتی به مجامع عمومی میآیند با استقبال مردم مواجه میشوند، اخبار و حواشیشان دائما پیگیری میشود و تمام اینها حاکی از استار بودنشان است، اما قطعا این ویژگی دلیل بر خوب و بینقص بودن آنها نیست.
او میگوید: به هر حال در سالهای اخیر با وجود نشریات زرد و فضاهای مجازی بازیگرانی به چهره و ستاره تبدیل شدند و من معتقدم در سینمای ایران استار وجود دارد، اما سوپراستار نه.
کارگردان هم میتواند سوپراستار باشد
تهماسب صلحجو، رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی عنوان سوپراستاری را تنها مختص به بازیگران نمیداند و به جامجم میگوید: در هر دورهای بازیگرانی که روی پرده سینما میدرخشند و در خاطرات مردم جایگاه خوبی پیدا میکنند ستاره نام میگیرند و بعضیها که از ستاره هم بالاتر میزنند، عنوان سوپراستار را به خود میگیرند. البته این عنوان فقط به بازیگر تعلق نمیگیرد و حتی ممکن است کارگردانی به قدری سوپراستار شود که مردم به خاطر نام او به تماشای فیلمش بنشینند.
این منتقد سینما یادآور میشود: از نظر من سوپراستار سینمای ایران رضا کیانیان است. او بازیگر خوبی است و موردپسندم است یا از خانمها فاطمه معتمدآریا میتوانم نام ببرم که بازیگر توانمندی است و هر فیلمی که بازی کند برای من دیدنی است.
منبع: جام جم
۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
قم مرکز سینمای معناگرای ایران میشود
رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد قم مرکز سینمای معناگرای ایران میشود حیدریان در سفر به قم اعلام کرد تا پایان شهریور توافقنامه جامعی بین استانداری قم و سازمان سینمایی و سمعی بصری برای توسعه سینما در شهر قم به امضا میرسد به گزارش ایلنا محمدمهدی حیدریان شب گذشته جمعه 10دورهمی ستارههای سینمای ایران در لس آنجلس +عکس
دورهمی ستارههای سینمای ایران در لس آنجلس عکس حضور ستاره های سینمای ایران در آمریکا و شهر لس آنجلس برای افتتاحیه اکران خانه کاغذی را مشاهده می کنید آفتابنیوز ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱ ۲۷آثار منتخب فیلمهای کوتاه جشن سینمای ایران اعلام شد
آثار منتخب فیلمهای کوتاه جشن سینمای ایران اعلام شد آثار منتخب بخش فیلم های کوتاه هجدهمین جشن سینمای ایران توسط هیئت انتخاب اعلام شد به گزارش خبرگزاری فارس هیئت انتخاب بخش فیلمهای کوتاه هجدهمین جشن سینمای ایران از میان ۵۱۶ اثر متقاضی حضور در این جشن 42 فیلم را برگزیده و اسامیدرآمد ۳۸ میلیاردی سینمای ایران
درآمد ۳۸ میلیاردی سینمای ایران فصل پائیز 96 درحالی سپری شد که مجموع فروش سینما در این فصل با 38 میلیارد و 259 میلیون و 941 هزار تومان دارای رشد 18 درصدی نسبت به پائیز سال گذشته بوده است آفتابنیوز معاونت توسعه فناوری و مطالعات سينمايی در تحقیقی به مقایسه تطبیقی گیشه پائیزی سبهجای هنر، سیاست خودش را وسط انداخته/سینمای ایران زیر سلطه تلویزیون و روزنامهنگاری است/برای ارشاد اولویت سین
تقی آزاد ارمکی بیان کرد بهجای هنر سیاست خودش را وسط انداخته سینمای ایران زیر سلطه تلویزیون و روزنامهنگاری است برای ارشاد اولویت سینما و موسیقی است تقی آزاد ارمکی معتقد است که سینمای ایران در موارد بسیاری در سایه روزنامهنگاری و تلویزیون زیست میکند زیرا حوزه اجتماعی در ایرانسینمای ایران از دهه ۸۰ سیاستزده است/ بالادستیها فیلم نمیبینند
فریدون جیرانی بیان کرد سینمای ایران از دهه ۸۰ سیاستزده است بالادستیها فیلم نمیبینند سیزدهمین برنامه زنده اینترنتی سی و پنج به صورت ویژه با حضور فریدون جیرانی به عنوان مهمان و با اجرای امید روحانی شب گذشته 29 مهرماه از تلویزیون اینترنتی تی وی نت tvnet ir پخش شد به گزارتفاهمنامه همکاری «بنیاد سینمایی فارابی ایران» و «انجمن سینمایی عمان» امضا شد
تفاهمنامه همکاری بنیاد سینمایی فارابی ایران و انجمن سینمایی عمان امضا شد تفاهمنامه همکاری میان علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و فایز محمد الکندی رییس انجمن سینمایی عمان امضاء شد به گزارش خبرگزاری فارس با توجه به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و عمان و به منظورواکنش فیلمساز ایرانی به ترامپ در یک رویداد سینمایی
واکنش فیلمساز ایرانی به ترامپ در یک رویداد سینمایی آقای دونالد ترامپ به خودش اجازه میدهد به جای مردم ایران حرف بزند اما نمیداند که ما مردم او را دوست نداریم محسن قرایی کارگردان فیلم برگزیده جشنواره بوسان در محل برپایی این رویداد با تشکر ویژه از حامد بهداد نسبت به اظهارات اختمدید مهلت فراخوان جشن نوشتار سینمای ایران
تمدید مهلت فراخوان جشن نوشتار سینمای ایران دبیر جشن نوشتار سینمای ایران از تمدید مهلت فراخوان ارائه آثار به این جشن برای یک ماه دیگر خبر داد به گزارش ایلنا اصغر نعیمی گفت باتوجه به تقاضای گسترده اعضای انجمن برای حضور در این رویداد تصمیم گرفته شد که به مدت یک ماه دیگر پذیسریالهای ترکی کاملا بر سینمای ایران تاثیر گذاشتهاند /10 سال سر صحنه کات نگفته بودم
گفتوگوی ایلنا با شهرام مکری سریالهای ترکی کاملا بر سینمای ایران تاثیر گذاشتهاند 10 سال سر صحنه کات نگفته بودم شهرام مکری معتقد است بسیاری از فیلمهای ایران و جهان اطلاعات بسیار کمی به مخاطب میدهند به گزارش خبرنگار ایلنا شهرام مکری کارگردان جوان اما خوشفکر سینما بع-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها