واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
چگونه ساکرپانچ با Ghost of Tsushima یک پتانسیل بزرگ داستانی و تاریخی را برای خود رقم زده است؟ "به قلم سینا ربیعی" بدون شک یکی از نقاط طلایی کنفرانس شرکت سونی در نمایشگاه پاریس، معرفی پروژه جدید استودیوی "ساکرپانچ" بود، استودیویی که نامش با سری بازی Infamous عجین شده است اما برای بازی آینده خود سراغ یک ستینگ و مقطع تاریخی بسیار منحصربفرد و دور از ذهن رفته، یعنی دورهی فئودالی ژاپن. هنوز اطلاعات خاصی از Ghost of Tsushima منتشر نشده اما با مشاهدهی نمایشِ بازی و البته باز کردن کتابهای تاریخی موفق به استخراج نکات جالبی در مورد داستان احتمالی میشویم! پس با من همراه باشید تا سفری را به تاریخ ژاپن داشته باشیم.
همانطور که در صحنه آغازین نمایش بازی متوجه شدیم، وقایع Ghost of Tsushima در سال 1274 و در جزیرهی استراتژیک تسوشیما رخ میدهد و آنطور که از نمایش میتوان برداشت کرد، بازی در دورهی تاریخی حمله مغولها به ژاپن روایت خواهد شد. قوبلایخان، خانِ بزرگ مغولها و نوهی چنگیز در طول دوران زندگی خود تقریبا به تمامی آرزوهایش رسید به جز فتح ژاپن. قوبلای دو بار سعی کرد که ژاپن را فتح کند، بار اول در سال 1274 و بار دوم در سال 1281. پیش از شروع جنگ، قوبلایخان پنج بار به دربار ژاپن نامهای ارسال کرد تا ژاپن بپذیرد که تابع مغولها باشد و به آنها خراج دهد اما هر پنج بار فرستادهی مغولها بدون پاسخ بازگشت. همزمان با این رویدادها، قوبلای در حال بازسازی ساختار تهاجمی ارتش خود بود و به نیروهای خود در کره دستور داده بود که 900 کشتی جنگی را طی مدت زمان پنج ماه بسازند. سرانجام در سال 1274 دستور حمله به ژاپن را صادر کرد.
حملهی مغولها به ژاپن از طریق جزیره مهم تسوشیما صورت گرفت و در تصویر بالا شما میتوانید جایگاه مهم این جزیره که عامل اتصال ژاپن به کره بود را مشاهده کنید. حملهی مغولها به تسوشیما با تلفات فراوانی همراه بود اما نهایتا آنها توانستند که نیروهای فئودالی ژاپن را شکست دهند و با خشونتی وصف ناشدنی مردم آنجا را قتل و عام کنند. اما این حمله حاوی دو راز مهم تاریخی است. 1- مغولها پس از پیروزی بدون هیچ دلیلی به کشتیهای خود بازگشته و به چین برگشتند. در مورد علتِ این تصمیم تئوریهای مختلفی در طول تاریخ مطرح شده اما هنوز علت اصلی مشخص نیست. 2- بیش از نیمی از کشتیهای مغولها، به چین باز نگشت. یکی از بزرگترین معماهای تاریخی سرنوشت این کشتیها است. اما نکته مهمی که در مورد بستر داستانی بازی وجود دارد، این است که جنگ بین مغولها و ژاپنیها در تسوشیما تنها چند روز طول کشید و سپس مغولها عقبنشینی کردند. یک جنگ چند روزه طبیعتا نمیتواند بستر مناسبی برای یک بازی جهانبازِ طولانی باشد و برای من سوال است که ساکرپانچ چطور در این بستر کوتاهمدت تاریخی میخواهد که داستانش را روایت کند.
حدس شخصی من بر این است که نویسندگان مقداری در تاریخ دست برده و رویدادهای تاریخی را ابزاری برای روایت داستان خود قرار میدهند. اگر به سایت ساکرپانچ برویم، در توضیحات بازی آمده است: "در سال 1974، امپراطوری مغول با حمله به تسوشیما، آنرا ویران و مردمش را قتل و عام میکند. در بازی شما به عنوان یکی از آخرین ساموراییهای زنده مانده از خاکستر بیرون میآیید و برای آزادی ژاپن فراتر از سنتها و با روش خودتان نبردی بزرگ را آغاز میکنید" این ستینگی که ساکرپانچ برای بازی طراحی کرده، نشان میدهد که در بازی مغولها بر ژاپن مسلط شدهاند و شما نقش یک سامورایی را دارید که وظیفه دارد تا ژاپن را آزاد کند. همچنین حدس شخصی من بر این است که در این مسیر احتمالا بخشی از نزدیکان و افراد مهمِ قهرمان بازی توسط مغولها کشته میشوند و این آتش خشم و انتقام را درون قهرمانِ قصه شعلهور میکند. در مورد گیمپلی، به نظر میرسد که دست سازندگان چندان بسته نیست. سیستم مبارزات فوقالعادهی inFamous: Second Son و مهارتهای جانبی آن نمایانگر توانایی ساکرپانچ بود و در این نسخه نیز علاوه بر نبرد بر پایه شمشیر و کمان، آنها میتوانند از ابزارهای جنگی دیگری نظیر بمبهای باروتی نیز استفاده کنند! اما شاید بپرسید که چطور میشود در یک بازی سامورایی از بمب استفاده کرد؟
در بخش پایانی نمایش شاهد اصابت یک نارنجک به سرباز مغول بودیم که چنین چیزی کاملا ریشه تاریخی دارد. در جنگ مغول علیه ژاپن، مغولها علاوه بر شمشیر ، نیزه و کمان، از باروت نیز برای تهیه بمب و نارنجک استفاده میکردند اما این بمبها حالت بمبهای انفجاری امروز را نداشتند بلکه صرفا دود و صدای مهیبی ایجاد میکردند و این باعث ترس سربازان ژاپنی و رم کردن اسبها میشد. احتمالا یکی از امکاناتی که در گیمپلی برای شما وجود دارد، تهیه کردن همین بمب و نارنجکهاست. در هر صورت ساکرپانچ برای بازی جدید خود به گذشته رفته و یکی از مقاطع مبهم و رازآلود تاریخی یعنی حمله مغولها به ژاپن را انتخاب کرده است. این مقطع تاریخی و کلا قرارگیری ستینگ یک بازی در ژاپن، پتانسیل شگفتانگیزی است که به مانند الماسی نتراشیده میماند و اکنون ساکرپانچ این شانس را دارد که با ایدهپردازی مناسب و بهرهمندی از پتانسیلهای تاریخی ژاپن و عصر ساموراییها، یک بازی خاص و منحصربفردِ اکشن-ماجراجویی را خلق کند. در انتها دیدگاه شما در مورد Ghost of Tsushima چیست؟
2 ساعت پيش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]