واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست «خرد سیاسی در عصر مشروطیت»/بیتاریخی منجر به رنج بیتفکری میشود/ تبدیل حکمت نظری به حکمت عملی در متون اسلامی کار سختی است
استاد فلسفه اسلامی گفت: بیتاریخی منجر به رنج بیتفکری میشود و اگر تفکر تاریخی نباشد تفکر نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نشست علمی با موضوع «خرد سیاسی در عصر مشروطیت» ظهر امروز همزمان با یکصد و دهمین سالگرد مشروطیت با سخنرانی رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در خانه بیداری اصفهان برگزار شد. در این نشست که با حضور طلاب و دانشجویان برگزار شد، پیش از سخنرانی داوری اردکانی، موسی نجفی استاد فلسفه سیاسی، اصغر طاهرزاده استاد فلسفه اسلامی و محمدجواد صافیان استاد فلسفه غرب به دعوت به اندیشه و طرح مسأله بر اساس کتاب «خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی» پرداختند. موسی نجفی استاد فلسفه سیاسی در این نشست علمی با اشاره به بحث تبدیل کردن یا دستگاه مبدل، اظهار کرد: تبدیل کردن مربوط به این مسأله است که وقتی در حوزه فکری با دو عالم مواجه هستیم و میخواهیم بینشان نسبت برقرار کنیم چطور باید اینها را تبدیل کنیم. وی افزود: مثلاً وقتی میخواهیم خرد سیاسی در غرب را به خرد سیاسی در اسلام تبدیل کنیم یا همین که در نوشتههای عصر مشروطه است، بحث سنت و تجدد، پیر و جوان، شیخ و شوخ وقتی میخواهیم این دو عالم را به هم نسبت دهیم چطور مبدل میشود. نجفی بیان داشت: در تبدیل عصر انقلاب نسبت به عصر انقلاب و عصر مشروطه، تمدن غرب و تمدن اسلامی، تمدن گذشته خودمان و تمدن آینده اسلامی، سیاست قدیم و سیاست جدید، عالم قدیم و عالم جدید، توسعه نیافتگی و توسعه یافتگی و ارتباط بین تاریخ و فلسفه میتوانیم طرح مسأله را داشته باشیم. وی ادامه داد: اگر بخواهیم از این تبدیلها در این کتاب سراغ بگیریم یکی تبدیل حکمت نظری به حکمت عملی است که در غرب این کار راحت انجام میشود، اما این سؤال وجود دارد که در اسلام و متون اسلامی چطور میتوانیم حکمت نظری را به حکمت عملی تبدیل کنیم. نجفی اذعان کرد: تبدیل حکمت نظری به حکمت عملی در متون اسلامی کار خیلی سختی است و بزرگانی مثل فارابی در این قضیه شاید نقش مهم و پیشکسوت و مؤسس دارند. استاد فلسفه سیاسی یادآور شد: بحث دیگری که وجود دارد این است که اگر فلسفه نظری بتواند به سهولت به فلسفه عملی تبدیل شود، شاید فلسفه از انتزاع محض در آید و تاریخ نیز یک عمری پیدا کند. نجفی در پایان ضمن قرائت قسمتی از کتاب «خرد سیاسی در عصر توسعه نیافتگی» تأکید کرد: شاید ما اینجا جمع شدهایم که برای شناخت بهتر گذشته و آینده به تاریخ سری بزنیم که هم از گذشته بریده نشویم و هم به آینده پیوسته شویم. * کتاب «خرد سیاسی در عصر توسعه نیافتگی» یک وصیتنامه کامل سیاسی-حکمی است اصغر طاهرزاده استاد فلسفه اسلامی در این نشست علمی اظهار کرد: نوشتن کتاب خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی که معلوم است گرد پیری در نوشتهها هست و عمق و دلسوزی هم دارد، زیبایی همت ایشان را میرساند که بنا دارند این آخرین حرفها و جدیترین حرفها را بزنند. وی افزود: این کتاب یک وصیتنامه کامل سیاسی- حکمی و یک بازخوانی از همه صحبتهای ایشان است و این گفته هم بیدلیل نیست، چون بنده با توجه به یادداشتهای قطوری که دارم، حداقل بیست سال مباحث ایشان را دنبال کردهام. استاد فلسفه اسلامی بیان داشت: در این مطلب که کتاب نمیخواهد تکلیف کسی را روشن کند، بلکه میخواهد فکر کردن را در این تاریخ متذکر شود تا تفکر به تاریخ برگردد. طاهرزاده ادامه داد: بی تاریخی منجر به رنج بیتفکری میشود و اگر تفکر تاریخی نباشد تفکر نیست. وی اذعان کرد: این فکر تاریخی را نیاز داریم ولی این کتاب تکلیف کسی را مشخص نمیکند و بدترین برخورد با کتابی که میخواهد به کسی تفکر دهد این است که در آن جستجو کنیم تا از آن تکلیف بگیریم. استاد فلسفه اسلامی تصریح کرد: تکلیف یعنی اینکه دیگر کار تمام شد و باید به دنبال انجام آن رفت در صورتی که تفکر یعنی چشمانداز، یعنی باز باید فکر کنی و هیچ چیز تمام نشده است. محمدجواد صافیان استاد فلسفه غرب در این نشست علمی اظهار کرد: این کتاب اشارهای به وضعیت تفکر در دوره مشروطه دارد. وی افزود: آگاهی جمعی ما بسیار متأخر است و شاید با مواجه عمیق فلسفی کشور ما با غرب شروع میشود که با آقای فردید شروع شده و با آقای داوری به اوج میرسد. استاد فلسفه غرب بیان داشت: این کتاب از حیث روش، همان روش موجود در سایر آثارشان را دارد که آن روش پدیدارشناسانه نام دارد. انتهای پیام/63088/ت40
1395/05/28 :: 20:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]