تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835555538
مصطفی ملکیان: آیت الله مصباح اطرافیان خودش را به جد از اینکه در جنگ شرکت کنند باز می داشت / پذیرفتنی نیست که ایشان روی گذشته خاک می پاشند / شیفتگی که قبل از انقلاب نسبت به امام داشتم را در مصباح نمی دیدم / وقتی امام انجمن حجتیه را تخطئه کردند، مصباح در این تخطئه همراه نبود
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
روایت متفکر مشهور از رهبر جبهه پایداری؛
مصطفی ملکیان: آیت الله مصباح اطرافیان خودش را به جد از اینکه در جنگ شرکت کنند باز می داشت / پذیرفتنی نیست که ایشان روی گذشته خاک می پاشند / شیفتگی که قبل از انقلاب نسبت به امام داشتم را در مصباح نمی دیدم / وقتی امام انجمن حجتیه را تخطئه کردند، مصباح در این تخطئه همراه نبود
آقای مصباح خیلی دست خوش جذم و جمود و تعصب و پیش داوری و بی مدارایی نسبت به هرگونه دگر اندیشی بود و من این روحیه را نمی پسندیدم. استاد مصطفی ملکیان طی مصاحبه ای به بیان ناگفته هایی در مورد آیت الله مصباح یزدی پرداخته است.
روز نو : آقای مصباح خیلی دست خوش جذم و جمود و تعصب و پیش داوری و بی مدارایی نسبت به هرگونه دگر اندیشی بود و من این روحیه را نمی پسندیدم.
استاد مصطفی ملکیان طی مصاحبه ای به بیان ناگفته هایی در مورد آیت الله مصباح یزدی پرداخته است.
به گزارش روز نو ؛ ملکیان با اشاره به نگاه آیت الله مصباح یزدی به مبارزات پیش از انقلاب می گوید: «در زمانی که من با ایشان بودم خودم خیلی موافق انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی بودم و خیلی علاقه شخصی به آقای خمینی داشتم. در آن زمان ولی در نشست و برخاست هایی که من با آقای مصباح داشتم همیشه یک نوع بی اعتنایی به این امور می دیدم و شیفتگی ای که من در آن زمان نسبت به آقای خمینی داشتم در آقای مصباح دیده نمی شد. مصباح اطرافیان خودشان را به جد از اینکه در جنگ شرکت کنند باز می داشتند.»
گزیده این گفتگو که در نشریه برای فردا منتشر شده، در زیر می آید:
از سال 58 که من ساکن قم شدم تماس نزدیک با آقای مصباح پیدا کردم ولی یکی از نکاتی که کاملا درباره آن دوران من تحریف شده است و به دروغ گفته شده این است که به صورتی آن دوران بیان شده که گویا من شاگردی آقای مصباح را می کردم، من فقط و فقط علم النفس اسفار را در جلسات درس ایشان شرکت کردم. من دو کار دیگر در ارتباط با آقای مصباح داشتم یکی اینکه من مدت مدیدی آثار آقای مصباح را به تعبیری که گاهی هم در مقدمه های آن آثار به کار رفته نگارش وتنظیم می کردم، معمولا آقای مصباح درسی را طی چندجلسه می گفتند، صورت شفاهی به صورت نوشتاری تبدیل می شد و به عنوان ماده خام در اختیار من قرار می گرفت و من از مجموع این مواد خام با افزوده هایی که معمولا کم هم نبود کتابی تدوین می کردم. مثلا کتاب فراسوی مارکسیسم، کتاب جامعه و تاریخ در قرآن، فلسفه اخلاق، حقوق در قرآن، سیاست در قرآن و ... . این یک کار بود که من می کردم که واقعا در این کار گاهی حجم نوشته من 4 تا 5 برابر ماده خام اولیه بود که من تنظیم مجدد می کردم و معمولا به کتاب های دیگر هم برای تکمیل بحث زیاد رجوع می کردم.
کتاب هایی که شما در منابع و مآخذ این آثار می بینید هیچ کدام مورد رجوع خودآقای مصباح یزدی نبودند همه را من رجوع کردم. مثلا وقتی جامعه و تاریخ ازدیدگاه قرآن تدریس شد فقط آقای مصباح توجه شان به کتاب جامعه و تاریخ در سلسله جهان بینی اسلامی آقای مطهری بود در آن زمان، اما اگر کتاب را ببینید متوجه می شوید به کتاب های زیادی از غربیان ارجاع شده که اینها کار شخص بنده بود. در فلسفه اخلاق هم بدین صورت. بنابراین مراد از شاگردی آقای مصباح اگر چیزی است که در حوزه های علمیه متعارف است من تکذیب می کنم جز در عیب النفس اسفار که من سرکلاس ایشان بودم.
من به جهت 3 ویژگی به شخص آقای مصباح علاقه داشتم، می گویم علاقه داشتم و تاکید می کنم من هیچ گاه مرید آقای مصباح نبودم و مرید دیانی نبودم در طول عمرم، چه شرقی چه غربی چه کهنه چه نو. جهت اول علاقه ام آقای مصباح تا جایی که من اطلاع داشتم یگانه روحانی ای بود که در آن زمان در دهه 50، که به ضرورت یادگیری علوم و معارف غربی توجه داشت و تاکید داشت طلاب باید علوم و معارف غربی را یاد بگیرند ، این برای من که همیشه مجذوب فرهنگ و نه تمدن غربی بودم علاقه برانگیز بود. البته شکی نیست که کسی مثل آقای مصباح غرب شناسی می کرد فقط برای غرب ستیزی اما به هرحال مقدمه غرب ستیزی غرب شناسی بود که آن را هیچ روحانی دیگری در حوزه تجویز نمی کرد. آقای بهشتی در همان زمان ها چه در تهران چه در قم کسی بودند که ترغیب می کردند طلاب را برای یادگیری علوم و معارف جدید غربی ولی ایشان شخصیت مستقری در حوزه علمیه نبودند. در مدرسه منتظریه یا حقانیه قم آقای بهشتی و مصباح دو چهره ای بودند که وزانت علمیشان بیش از بقیه بود و اتفاقا در تقابل حادی هم با هم بودند. تنها روحانی در حوزه علمیه که دوست داشتند طلاب با فرهنگ غربی آشنایی پیدا کنند آقای مصباح بودند و من ازاین جهت بسیار لذت می بردم.
نکته دوم عامل علاقمندی من به ایشان این بود که آقای مصباح در آن زمان خیلی از جلال و جبروت و جاه و مقامی که حول روحانیون بود کناره می گرفت. آقای مصباح کسی نبود که شان روحانی برای خودش بتراشد خیلی ساده تر رفت و آمد می کرد، ساده تر با طلاب تماس داشت و من که بواسطه پدرم با روحانیت آشنا بودم برایم جذابیت داشت که آن دنگ و فنگی که روحانیون در اطراف خودشان پدید می آوردند در ایشان نبود.
نکته سوم این بود که آقای مصباح معمولا اهل تامل بود، معمولا بر سخنان خودش نظارت داشت، من به ندرت دیدم سخنی از دهان ایشان بپرد بلکه معمولا سخنانش را مزمزه می کرد و با تامل و تانی پاسخ می داد. این در میان روحانیون کم هست، روحانیون ما انگار یک جام جهان نما دارند و وقتی شما یک سوال می کنید فورا در آن نظر کرده و جواب شما را می دهند. آقای مصباح متامل بود، اهل سنجیده گویی بود و سخنان بی رویه کمتر از ایشان صادر می شد، چرا گاهی که خشمگین می شد حرف بی رویه هم می گفت اما به ندرت، این سه نکته مرا مجذوب آقای مصباح کرده بود اما من مریدش نبودم
سه دلیل دیگر داشت که من مرید ایشان نشدم: اول این که آقای مصباح خیلی دست خوش جذم و جمود و تعصب و پیش داوری و بی مدارایی نسبت به هرگونه دگر اندیشی بود و من این روحیه را نمی پسندیدم. من از نوجوانی نسبت به همه افکار خیلی باز بودم، آقای مصباح بسیار متعصب بود و دارای پیش داوری منفی نسبت به دگراندیشان منجمله دکتر شریعتی در آن زمان بود. نکته دوم اینکه آقای مصباح تحمل مخالفت با خودش را نداشت. نمی شد ایشان را به جد نقد کرد، شما باید از آقای مصباح تنها رهنمود بگیرید، نمی توانستید به جد وارد یک بحث با او شوید و مخالفت خود را اعلام کنید. نکته سوم اینکه ایشان خیلی کم مطالعه بود و کتاب های خیلی محدودی می خواند.
جهت دیگری که من از مریدان ایشان نبودم مربوط می شد به مسائل انقلاب. در زمانی که من با ایشان بودم خودم خیلی موافق انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی بودم و خیلی علاقه شخصی به آقای خمینی داشتم. در آن زمان ولی در نشست و برخاست هایی که من با آقای مصباح داشتم همیشه یک نوع بی اعتنایی به این امور می دیدم و شیفتگی ای که من در آن زمان نسبت به آقای خمینی داشتم در آقای مصباح دیده نمی شد. مصباح اطرافیان خودشان را به جد از اینکه در جنگ شرکت کنند باز می داشتند. در آن زمان بسیاری از آرا و انظاری که بزرگان آن زمان جمهوری داشتند را دارای سبقه مارکسیستی می دیدند، با بسیاری از مواضع آقای بهشتی مخالفت داشتند، وقتی آقای خمینی انجمن حجتیه را تخطئه کردند مصباح در این تخطئه همراه نبود، اینها مواردی است که من آگاهانه نام می برم و اینها چه مواضع حقی بود و چه ناحق در آن زمان که من با آقای مصباح بودم از نظر من رماننده و گریزاننده بود.
شاید الان من بعضی از مواضع آقای مصباح را بپسندم چون تحول فکری پیدا کرده ام ولی آن زمان که من در نشست و برخاست با ایشان بودم برای من پذیرنده نبود و این باعث می شد من به این جهت از ایشان اجتناب فکری عاطفی، دوری گزینی فکری عاطفی داشته باشم. الان بعضی از مواضع برای من پذیرفتنی است ولی آن زمان نبود ولی چیزی که الان هم برای من پذیرفتنی نیست این است که آقای مصباح آن مواضعی که آن زمان داشتند را الان انکار می کنند. مثلا یادم می آید در این سال های بعد من یک بار شنیدم که به بسیجی ها می گفتند همان گونه که ما در سال های جنگ در میدان جنگیدیم الان هم باید در میدان های فرهنگی بجنگیم و من در تعجبم کی آقای مصباح کسی را به جنگیدن ترغیب می کردند و این اصلا برای من پذیرفتنی نیست که ایشان روی گذشته خاک می پاشند.
من خاطراتی دارم از کسانی که می خواستند به جبهه بروند و در عین حال رضایت آقای مصباح را هم داشته باشند اما این رضایت حاصل نمی شد. من به چیزهای بیشتری اشاره نمی کنم و از این موج افشاگر که در مملکتمان به وجود آمده اصلا استقبال نمی کنم و نظرم این است یکی از صفات خوب خداوند که ما باید داشته باشیم ستارالعیوب بودن است. من بسیار از روحیه افشاگری که یک روحیه مارکسیستی است منزجرم. یکی دیگر از دلایلم برای بازگو نکردن همه چیز این است که اگر چیزی نقل کنم به شدت تکذیب خواهد شد و در اوضاع و احوال کنونی هیچ کسی در هیچ جا به نفع من شهادت نخواهد داد بنابراین من خودم را در مهلکه ای حقوقی نمی اندازم ولی این چیزهارا نمی توانستم بگذرم چون همه کسانی که آقای مصباح را می شناسند چه موافقان و چه مخالفان این نکات را تایید می کنند
منبع: انتخاب
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]
صفحات پیشنهادی
آیت الله مصباح: انتخاب راه حق از باطل جای مذاکره نیست
آیت الله مصباح انتخاب راه حق از باطل جای مذاکره نیست رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت مسیر انتخاب راه حق از راه باطل مسیر سرنوشت سازی است که نتیجه اش در ابدیت روشن می شود و قابل مذاکره نیست به گزارش ایسنا آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه در جمع 400 نفر اآیتالله مصباح یزدی مطرح کرد ترس از فراموشی ارزشهای انقلاب و رواج اشرافیگری/ تقویت شناختهای بنیادین دینی ضا
آیتالله مصباح یزدی مطرح کردترس از فراموشی ارزشهای انقلاب و رواج اشرافیگری تقویت شناختهای بنیادین دینی ضامن ایمان و ارزشهای انقلاب است رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره امروز ترس آن وجود دارد که برخی ارزشها که با خون صدها هزار از بهترین فرزندان این کشور آبیاری شدهآیت الله مصباح یزدی: نوآوری بر اساس نیاز جامعه از ویژگی های برجسته شهید مطهری بود
آیت الله مصباح یزدی نوآوری بر اساس نیاز جامعه از ویژگی های برجسته شهید مطهری بود قم ـ ایرنا ـ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره قم گفت شهید مطهری همواره فعالیت های علمی خود را بر اساس نیاز روز جامعه دنبال کرده و در این جهت ابتکارات بسیاری داشت به گزارش ایرنا آیت اللهآیت الله نوری همدانی: ایرانیان برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند
آیت الله نوری همدانی ایرانیان برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند قم- ایرنا- آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت همه ایرانیان در داخل و خارج از کشور برای تعیین سرنوشت و عمل به وظیفه ملی و دینی خود در انتخابات شرکت کنند به گزارش ایرنا وی روز چهارشنبه درجلسه درآیت الله مصباح یزدی: باوجود اهمیت آخرت، برخی میگویند نباید غصه آخرت مردم را خورد و فقط باید تحریمها رفع شود؛
آیت الله مصباح یزدی باوجود اهمیت آخرت برخی میگویند نباید غصه آخرت مردم را خورد و فقط باید تحریمها رفع شود دیدیم چگونه همه تحریمها برداشته شد اگر آخرت را فراموش کنیم تفاوت ما با کفار چیست تفاوت در این است که مسلمان میجنگند لتکون کلمة الله هی العلیا اگر ملاک دفاع از آآیت الله مصباح یزدی:در کارهای نامزدی که به او رای می دهیم مسئول هستیم
آیت الله مصباح یزدی در کارهای نامزدی که به او رای می دهیم مسئول هستیم مشهد- ایرنا- رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت در انجام امور باید اذن خدا را احراز کنیم در غیر این صورت هر گناهی که منتخب ما مرتکب شود ما نیز شریک هستیم آیت الله محمد تقی مصباح یزدی جمعه شب در مسآیت الله مصباح یزدی: شاید در بين مسئولان كساني باشند كه آرزو داشته باشند، ایران مانند يكي از ايالت هاي امريكا
آیت الله مصباح یزدی شاید در بين مسئولان كساني باشند كه آرزو داشته باشند ایران مانند يكي از ايالت هاي امريكا شودتاریخ انتشار جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴ ۲۸ عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت تحقق اهداف انقلاب اسلامی از عهده يك فرد یا یک گروه برنمیآید بلكه این کار به برنآیت الله جنتی: دولتمردان امکانات خودشان را مصرف کنند/ هر کس از خط ولایت عبور کند ضلالت است
آیت الله جنتی دولتمردان امکانات خودشان را مصرف کنند هر کس از خط ولایت عبور کند ضلالت است رئیس مجلس خبرگان رهبری از دولت دوازدهم خواست که درخصوص وضعیت معیشتی مردم بیش از پیش تلاش کند به گزارش ایرنا آیت الله احمد جنتی وی روز جمعه در خطبه های نماز عید سعید قربان در مسجد مقدس جمکرکدخدایی: دلیل رد صلاحیت آیتالله هاشمی و احمدینژاد به خودشان گفته شد
کدخدایی دلیل رد صلاحیت آیتالله هاشمی و احمدینژاد به خودشان گفته شدتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹ ۳۷ سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری گفت باید در قانونگذاری جدید شفافتر عمل شود و به شکل دیگری با بررسی صلاحناشنیدههای آیتالله هاشمی درباره اتمام جنگ/ امام به من گفت جام زهر برایم شیرین شده است
ناشنیدههای آیتالله هاشمی درباره اتمام جنگ امام به من گفت جام زهر برایم شیرین شده است جام زهر و آن چیزهایی که درباره من و آقای روحانی وجود دارد از افتخارات ما است ما این کار را کردیم که این جنگ تمام شود بچه های ما مثل برگ درخت روی زمین می ریختند اگر یکی از آن بمب هایی که در-
گوناگون
پربازدیدترینها