محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829544279
اصلاحطلب کیست؛ اصولگرایی چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: اصلاحطلب کیست؛ اصولگرایی چیست؟
علیرضا علوی تبار، روزنامهنگار و تئوریسین اصلاحطلب در هفتههای اخیر بیشتر از گذشته با رسانهها در ارتباط است و در مورد مباحث مختلف سیاسی، نظری و عملی به اظهارنظر میپردازد. او اینبار از زاویه نگاه خود به سه جریان اصلاحطلبی، اصولگرایی و اعتدالگرایی پرداخته و آنها را تحلیل کرده است. از دید علوی تبار با در نظر گرفتن برخی ویژگیها میتوان اصلاحطلبی را از سایر گرایشهای فکری و سیاسی موجود متمایز ساخت.
به گزارش ایرنا، او معتقد است این ویژگیها را میتوان ذیل سه عنوان کلی دیدگاهها و مواضع، روش و الگوی رفتاری دستهبندی کرد.
علویتبار در گام بعدی تحلیل خود ویژگیهای متمایزکننده دیدگاه و موضع فکری و سیاسی اصلاحطلبی را برمیشمرد: نخستین ویژگی این است که اصلاحطلبی وضع موجود را مطلوب نمیداند: وضع موجود را در زمینههای مختلف وضع مطلوب نمیداند و از تغییر در آنها دفاع میکند. اصلاحطلب نهتنها از وضع موجود راضی نیست، بلکه معتقد است ادامه روند کنونی نیز به حل مسائل منجر نمیشود و نیاز به دخالت آگاهانه در روند امور برای اصلاح آنها وجود دارد.
این تئوریسین سیاسی اصلاحطلب در ادامه تعریف خود سراغ مردمسالاری میرود: اصلاحطلب به دنبال افزایش میزان مردم سالاری در تصمیمگیریهای عمومی است. میزان مردمسالاری در تصمیمگیریهای عمومی صفر یا یک نیست، بلکه یک پیوستار است. یعنی میتوان نظامهای تصمیمگیری سیاسی را از نظر میزان برخورداری از مردمسالاری روی یک پیوستار مرتب کرد؛ از کمترین تا بیشترین. البته این پیوستار پایان ندارد. اصلاحطلبها با وجود تفاوتها همگی در ضرورت مردمسالاری بیشتر اتفاق نظر دارند.
باور به حضور دین در عرصه عمومی
علوی تبار سپس به موضوع دین باوری و نقش دین در اصلاحطلبی میپردازد: اصلاحطلب ایرانی اغلب به حضور دین در عرصههای عمومی باور دارد، اما با تبعیض بر اساس دین و مذهب بین شهروندان مخالف است. اصلاحطلبان اغلب از تفسیر و فهمی در دین دفاع میکنند که با توجه به مقتضیات زمان (اجتهاد با توجه به زمان و مکان) صورت گرفته است. از این رو کم و بیش با نواندیشی دینی همسو هستند.
به علاوه اغلب تاکید میکنند که اجرای حکم شریعت با تکیه بر قهر میتواند به تضعیف گرایش دینی و ایمان آزادانه در جامعه منجر شود. نسبت اصلاحطلبی در جمهوری اسلامی ایران با مفاهیمی چون انقلاب و قانون اساسی ویژگی متمایز بعدی اصلاحطلبان از نگاه علویتبار است: اصلاحطلبان اگرچه به اصالت انقلاب اسلامی ایران باور دارند و کم و بیش نتایج حاصل از آن (نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، نهادهای قانون اساسی و...) را متناسب با سطح تکامل اجتماعی در مقطع پس از انقلاب میدانند، اما این دستاوردها را فوق چون و چرا نمیدانند. آنها نقد دستاوردهای انقلاب با توجه به ارزشهایی متعالی انقلاب را هم حق مردم و هم وظیفه آنها میدانند.
در حوزه استکبارستیزی و ارتباط با جهان پیرامون نیز علوی تبار شاخصههای اصلاحطلبی را اینگونه تعریف میکند: اصلاحطلبان ایرانی اگرچه به وجود تلاش برای سلطه و توطئه در سطح جهانی باور دارند، اما ریشه مشکلات ایران را در درون جستوجو میکنند و گمان میکنند که انداختن مشکلات بر دوش سلطه گران جهانی و توطئههای آنها، ما را از ضعفها و تنگناهای درونی غافل میکند. به همین دلیل ضمن تلاش برای تنش زدایی با جهان خارج، باور دارند که باید با نگاه به درون دردها و درمانها را جستوجو و از این طریق تهدیدهای خارجی را هم به فرصت تبدیل کرد.
اصلاحطلبان اغلب باور دارند که باید هم در حل مشکلات خویش، هم در شناسایی و ریشهیابی مشکلات و در ارایه راهحل برای آنها، دانش و تجربه جهانی را جدی تلقی کرد و مبنا قرار داد. نباید خود را بینیاز از تجربه جهانی و به ویژه دستاوردهای مثبت تجدد در جهان دانست. نباید گمان کرد که میتوان از صفر شروع کرد و همهچیز را ابداع و از نو اختراع کرد.
او ویژگیهای اصلاحطلبی را این گونه جمعبندی میکند: از نظر روش، روش اصلاحطلبانه اصطلاحا در برابر روش انقلابی قرار میگیرد. اصلاحطلبی یعنی استفاده از روش گام به گام و پرهیز از ایجاد دگرگونیهای انفجاری و ناگهانی، استفاده از روشی که در آن همه مشکلات به عرصه سیاست تقلیل و ارجاع داده نشود (پرهیز از تقلیل گرایی سیاسی)، بهرهگیری از مدیریت و رهبری جمعی برای تصمیمگیری و پیشبرد طرحهای تغییر. فعال کردن نهادهای مدنی (انجمنهای داوطلبانه غیرحکومتی) برای پیشبرد برنامهها و پرهیز از ایجاد جنبشهای توده وار و از همه مهمتر پرهیز از خشونت و برخورد قهرآمیز. از نظر الگوی رفتاری نیز میتوان یک ویژگی دیگر افزود.
خشونت ابزار نیست
علوی تبار در فراز پایانی صحبتش در مورد بررسی شاخصهای اصلاحطلبی میگوید: اصلاحطلبان هیچگاه نباید از «خشونت به عنوان ابزار تغییر» بهره گیرند. پرهیز از خشونت و بهرهگیری از شیوههای مسالمت آمیز که طیف بسیار وسیعی را در برمیگیرند و به خصوص تاکید بر گفتوگو و تلاش برای توافقهای اساسی برای پیشبرد گذار به مردمسالاری و خروج از بحرانهای ملی از ویژگیهای رفتاری اصلاحطلبان و هویت بخش آنهاست. البته برخی از روشهایی که مخالفان اصلاحات آنها را غیرمسالمتجویانه میدانند در واقع و در عرف بینالمللی مسالمتجویانه هستند و نباید تعریف محدود و بسیار کموسعت آنها را پذیرفت. مثلا تحصن، اعتصاب و روزه سیاسی نباید خشونتآمیز تلقی شود.
شکاف میان اصولگرایان
او سپس به جریانشناسی اصولگرایی میپردازد اما پیش از آن به شکاف و افتراق موجود میان نحلههای اصولگرایی اشاره دارد: در درون جریان اصولگرا دو گرایش کاملا متفاوت وجود دارد که هر روز هم بیشتر از یکدیگر فاصله میگیرند. از این رو بسیار دشوار است که آنها را ذیل یک عنوان معرفی کرد. اما میتوان برای هر کدام مشخصاتی برشمرد. در اینجا برای نامگذاری من این دو را «اصولگرایی محافظهکارانه» و «اصولگرایی تندروانه» مینامم.
از دید علوی تبار این دو نحله اصولگرایی شاخصهای متمایزکنندهای از یکدیگر دارند که در خور توجه است: اول اینکه محافظهکاران وضع موجود به ویژه در زمینه توزیع قدرت سیاسی را کم و بیش میپذیرند و حداقل تغییر را در آن خواستارند. اما تندروها به دنبال تغییراساسی در وضع موجود هستند که در آن اصلاحطلبان حذف شده و اصولگرایان محافظهکار هم در حاشیه قرار گیرند.
اندک سالاری یا تمامیت خواهی
شاخصه دوم از نگاه این روزنامهنگار اصلاحطلب این است که «اصولگرایان محافظهکار از استقرار نوعی از اندکسالاری و مردمسالاری شکلی در ایران دفاع میکنند. در این نظام سیاسی اگر چه در نهایت ترکیبی از روحانیون سنتی و معتمدان آنها ساختار قدرت را در اختیار دارند اما نهادهای مردمسالاری مانند انتخابات ریاستجمهوری، انتخابات مجلس و شوراها نیز به کار خود ادامه میدهند و رقابت در محدوده نیروهای قابل قبول جریان خواهد داشت.
در حالی که گرایش اصولگرایان تندرو به سوی یک نظام سیاسی تمامیت خواه است که در آن نهادهای مردمسالاری جای خود را به نهادهای دارای توان گردآوری مردم و ایجاد جنبشهای تودهوار میدهد. در کوتاهمدت این تمایل آنها خود به خود به نوعی نظامیگری و تقدیس سازماندهی و ارزشهای نظامی در عرصه سیاست میانجامد.»
سومین شاخصه متمایزکننده دو شاخه اصولگرایی از نگاه او این است: همه اصولگرایان به حضور دین در حکومت باور دارند و از حکومت دینی دفاع میکنند. محافظهکاران بهترین تفسیر از دین را سرمشق سنتی رایج در حوزههای علمیه میدانند. در پذیرش تغییر نگاه به آموزههای دینی سختگیر بوده و حفظ اصالت برداشت را بسیار مهم تلقی میکنند. تندروها تفسیر آموزههای دینی را تحت تاثیر گرایش ایدئولوژیک انجام میدهند. بسیاری از مواضعی که برای محافظهکاران خروج از سرمشق سنتی تلقی میشود برای تندروها قابل پذیرش است.
تندروها بیشتر دین و آموزههای آن را تحت تاثیر الزامات حکومت کردن درک و تفسیر میکنند. میتوان آنها را مروج «دین حکومتی» دانست. در حالی که محافظهکاران بیشتر به دنبال «دین سنتی» هستند و اغلب در عناصر هویت بخش مذهبی سخت میگیرند. اغلب اصولگرایان از اجرای قاطع احکام شریعت در جامعه دفاع میکنند و بهرهگیری از قوه قهریه حکومت در این زمینه را مجاز میدانند. اما نگاه این دو نحله به انقلاب اسلامی نیز واجد اهمیت است. علوی تبار در این باره میگوید: اصولگرایان برخی از نتایج انقلاب اسلامی را مقدس (فوق چون و چرا) قلمداد میکنند و با هر گونه نگاه انتقادی به آن مخالفند. البته میتوان از نظر میزان سختگیری با مخالفان، بین آنها تمایز گذاشت.
این تحلیلگر سیاسی سپس به حوزه آموزههای دینی و به کارگیری آنها در حکومت از نگاه اصولگرایان میپردازد: در تلقی سنتی از آموزههای عملی- دینی، نابرابریهایی به رسمیت شناخته شده که در حکومت دینی سنتی میتواند مبنای قانونگذاری قرار گیرد. نابرابری زن و مرد، نابرابری میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف، نابرابری بر مبنای میزان دانش دینی و... از آن جملهاند. اصولگرایان در مجموع از تلقی سنتی از آموزههای دینی در این زمینه و قوانین و مقررات برآمده از آنها حمایت میکنند.
از این رو برخی گرایشهای موجود در میان آنها را که شعارهای برابری طلبانه میدهند از نظر دستهبندی «راستگرا» تلقی میشوند. از دید علویتبار ششمین وجه تمایز اصولگرایان محافظهکار از اصولگرایان تندرو به مساله سیاست خارجی بر میگردد: اصولگرایان محافظهکار اغلب از تنش زدایی در سیاست خارجی دفاع میکنند و قرار گرفتن در شرایط جنگی یا درگیری مداوم را نمیپسندند. اما اصولگرایان تندرو از سیاست خارجی تهاجمی دفاع میکنند.
بخش کوچکی از جریان تندرو حتی از درگیری نظامی به عنوان ابزاری برای تحقق بخشیدن به ارزشها چه در سطح داخلی و چه منطقهای دفاع میکنند. از نظر آنها ترک «نبرد» به معنای «تسلیم» است. هفتمین تمایز از نگاه علوی تبار تمایز روشی میان دو نحله اصولگرایی است: از نظر «روش» اصولگرایان تندرو کاملا به روش انقلابی برای ایجاد تغییرات مورد نظرشان پایبند هستند. از این رو میتوان ویژگیهای روش مورد نظر آنها را به این صورت خلاصه کرد: مجاز بودن به بهرهگیری از خشونت به عنوان ابزار تغییر، تمایل به ایجاد حرکتهای توده وار، نفی نهادهای مدنی، استقبال از تحولات ناگهانی و غافلگیرکننده و تاکیدی بر اهمیت عرصه سیاست در شکلدهی به جامعه و شروع همه اقدامات از این عرصه. اما اصولگرایان محافظهکار در نوسان روشی قرار دارند و گاه از روش انقلابی و گاه از نفی این روش دفاع میکنند. شاخصه پایانی اصولگرایان در زمینه بهرهگیری از دستاوردهای تمدن مدرن است.
جایی که آنها دیدگاه یکسانی ندارند: اغلب آنها بهرهگیری از میوهها و ثمرات مدرنیته را در برخی زمینه ها (فناوری و به ویژه فناوری نظامی، ماشین آلات و ساختوساز) میپذیرند اما برخی دیگر (مانند نهادهای مدرنی چون انتخابات) را با تبصرهها و اما و اگر قبول میکنند. در مورد برخی دیگر (مانند علوم تجربی و به ویژه علوم انسانی و حقوق بشر مدرن) با شک و تردید بسیار برخورد میکنند. گرایش اغلب آنها به سوی «ساختن از نو» علوم با ارزشهای سنتی است.
اعتدال جریان فکری – سیاسی نیست
پایانبندی صحبتهای علوی تبار با تحلیل اعتدالگرایی همراه است. او اعتدال را یک جریان فکری- سیاسی نمیداند: به نظر من جریان اعتدال را نمیتوان یک جریان فکری- سیاسی تلقی کرد.
اعتدالگرایی بیشتر یک «شیوه عملی» و حداکثر یک «الگوی رفتاری» است. با توجه به مصادیق این جریان میتوان مشخصات این شیوه عملی را به این شکل برشمرد:
١. عملگرایی و گشتن به دنبال راه خروج عملی از مشکلات به جای تاکید بر آرمانها و اصول از پیش مشخص شده.
٢. پذیرش همکاری و هماهنگی با جریانهای مختلف سیاسی. اعتدالگرایان اهل گفتوگو، توافق و کنار آمدن با جریانهای متضاد هستند.
٣. رواداری و تحمل آرای مختلف و متعارض و تلاش برای رسیدن به همسویی عملی به جای وحدت فکری و نظری٤. انعطافپذیری و پیشرو بودن یا محافظهکار بودن با توجه به شرایط و امکانات موجود. مروجان اعتدالگرایی هیچ کدام در موقعیت ایجاد گفتمان فکری و سیاسی نیستند. اغلب آنها از نظر فکری در محدوده همپوشانی دو طیف اصلاحطلب و اصولگرای محافظهکار قرار میگیرند و نمیتوان از مواضع آنها، دیدگاه و موضع سیاسی مشخصی را استخراج کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 11 September 2017
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
اسلام حق باور براساس اصولگرایی واصلاحطلبی نیست/اهمیت تقوای سیاسی
امامجمعه بجنورد اسلام حق باور براساس اصولگرایی واصلاحطلبی نیست اهمیت تقوای سیاسی شناسهٔ خبر 3964214 - جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴ ۴۶ استانها > خراسان شمالی jwplayer display inline-block; بجنورد- امامجمعه بجنورد گفت اسلام بر محور حق معاد و خداشناسی قرار دارد و اصولگرانواصولگرایی میخواهد خود را به اصلاحطلبی نزدیک کند/ قالیباف نمیخواهد عدول خود از اصولگرایان را صراحتا بیان ک
غرویان نواصولگرایی میخواهد خود را به اصلاحطلبی نزدیک کند قالیباف نمیخواهد عدول خود از اصولگرایان را صراحتا بیان کند یک فعالسیاسی اصولگرا با بیان اینکه قالیباف نمیخواهد صریح و آشکار عدول خود را از اصولگرایان بیان کند گفت این موضوع تحت عنوان نواصولگرایی مطرح میشود اما میعلی شکوریراد: روحانی در انتخابات فیتیله حزب اعتدال و توسعه را پایین کشید و انتخابات را به اصلاح طلبان سپرد/ ک
علی شکوریراد روحانی در انتخابات فیتیله حزب اعتدال و توسعه را پایین کشید و انتخابات را به اصلاح طلبان سپرد کارکرد حسن روحانی بهعنوان اصولگرای معتدل بهتر از یک فرد اصلاحطلب است ما باید نگران باشیم اما باید مراقبت کنیم بین اصلاحطلبان و حسن روحانی فاصله ایجاد نشود فاصلهای کجهانگیری: رهبری با نام بردن از فردی، اشاره کردند که من پذیرفتم افرادی از اصلاحطلبان بتوانند نامزد انتخابات شو
جهانگیری رهبری با نام بردن از فردی اشاره کردند که من پذیرفتم افرادی از اصلاحطلبان بتوانند نامزد انتخابات شوند گفت وگوی ملی را تا آخر پیش میبرم روزنامه ایران نوشت اسحاق جهانگیری هنگام گفتوگو همان است که در مناظرهها بود صریح صمیمی و البته شفاف به همین دلیل بود که درپورمحمدی: اصولگرایی بدون «خودانتقادی» یعنی مرگ زودرس
پورمحمدی اصولگرایی بدون خودانتقادی یعنی مرگ زودرستاریخ انتشار يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷ ۳۷ عضو جامعه روحانیت مبارز تهران گفت گروهها و جناحهای سیاسی باید به بازسازی هماهنگی درون مجموعهای و تقویت خودشان فکر و توجه کنند حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در گفتگصدور قرار ۵۰۰ میلیون تومانی برای مدیران کانالهای تلگرامی اصلاحطلب/ سه نفر آزاد شدند
مجتهدزاده به ایلنا خبرداد صدور قرار ۵۰۰ میلیون تومانی برای مدیران کانالهای تلگرامی اصلاحطلب سه نفر آزاد شدند وکیل مدیران کانالهای تلگرامی اصلاحطلب از صدور قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای متهمان این پرونده خبر داد و گفت سه نفر از این افراد با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدنتصمیم مشترک فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان
در جلسه مشترک اعلام شد تصمیم مشترک فراکسیون امید و شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان جلسه اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس و هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بعد از ظهر امروز به ریاست محمدرضا عارف برگزار شد به گزارش ایلنا در این جلسه هریک از اعضا به بیان نظراتقالیباف: از نداشتن خودانتقادی جریان اصولگرایی تا عدم تمایل برای شهردار شدن در دوره سوم
قالیباف از نداشتن خودانتقادی جریان اصولگرایی تا عدم تمایل برای شهردار شدن در دوره سوم محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه جهانآرا به صورت مستقیم در خصوص سه موضوع حضور در انتخابات طرح ایده نواصولگرایی و عملکرد خود در شهرداری تهران صحبت کرد به گزارش ایسنا محمدباقر قالیباف در ایندرخواست یک اصلاحطلب از روحانی؛ «حصر» را دستور کار شورای عالی امنیت قرار دهید
درخواست یک اصلاحطلب از روحانی حصر را دستور کار شورای عالی امنیت قرار دهید آفتابنیوز احمد مازنی در گفتگویی با جماران از آخرین تغییرات کابینه اختلاف نظرها درباره برخی از وزرا و رفع حصر اظهارات روایت کرد بخشی از گفتگو با حجتالسلام احمد مازنی را در ادامه بخوانید آخرعارف: کابینه بدون شک منبعث از مشی اصلاحطلبان است /میخواستند آخرین میخ را بر تابوت اصلاحات بزنند
عارف کابینه بدون شک منبعث از مشی اصلاحطلبان است میخواستند آخرین میخ را بر تابوت اصلاحات بزنند رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت انقلاب اسلامی ایران انقلابی اصلاح طلبانه بود که در پاسخ به مطالبات مردم به پیروزی رسید که باید با حفظ شور و نشاط با امید به آینده و بهبود-
سیاسی
پربازدیدترینها