واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
نقد و بررسی The Escapist 2 "به قلم کسرا کریمی اصل" ایده پشت ساخت خیلی از عناوینِ "نسبتا بدی" که ما یک روزی دیدیم و نشستیم بازی کردیم و سپس فردایش به تمسخر و استهزای آن مشغول شدیم در پس پرداختهای بد تیم سازنده "درخشان" و بسیار بسیار "قابل ستایش" بوده است. مثال برای جمله بالا زیاد است اما خب نسخه اول The Escapists 2 که در سال 2015 توسط Mouldy Toof Studios ساخته و سپس به کمک Team17 منتشر شد، در این زمینه یکی از بزرگترین نمونههاست. عنوانی که ایدهی فوق العاده درخشان "فرار از زندان" را با یک پرداخت واقعا سطحی به یک بازی شاید حتی با کمی اغماض بتوان گفت "غیرقابل بازی کردن" تبدیل کرد و مستوجب آه و حسرت بسیاری از مشتاقان و حامیانش شد. اما با تمام این اوصاف بکر بودنش و نبود رقیبی درخور و شایسته، The Escapists 2 را بیآنکه خود بخواهد تبدیل به یک اثر کالت با یک سری دوستدار و هوادار اندک کرد، هوادارانی که با درک تمامی مشکلات بازی را دوست داشتند به امید رفع نواقص آن در آپدیتها و نسخههای بعدی میگشتند.
نسخه دوم بازی حدود 3 سال پس از قسمت پیشین در نهایت مقابل ماست و این سوال بزرگ در کنارش که آیا این بار این ایده درخشان "فرار از زندان" به شکوفایی رسیده یا که خیر؟ اصولا یک سوبرداشت بزرگی از توجه به انتقادات در صنعت گیم وجود دارد که نتیجهاش در دنبالهسازی آثار میشود گسترش دادن و منبسط کردن، در حالی که خیلی از اوقات اتفاقا با طی کردن یک روند حذفی و زدودن المانهای زائد نسخههای پیشین میشود به یک دنباله قابل احترام و در عین حال بهتر دست پیدا کرد. The Escapists 2 هم بلافاصله بعد از تجربه مراحل نخستش میتوان متوجه شد که دقیقا در چنین دامی افتاده، هر چند به انتقاداتی که از نسخه پیشینش میشد تا حد بسیاری توجه کرده و پایبند بوده. ایراد اصلی نسخه اول به نظر من در "سر در هوایی" و به نوعی "نداشتن یک طراحی درست مرحله" خلاصه میشد، و این نکته الزاما رها کردن گیمر در یک محیط بزرگ و قرار دادن صدها المان در کنارش منجر به خلق یک تجربه درست و حسابی نمیشود. The Escapists 2 در درجه اول یک نیمچه داستان که نمیشود گفت، به نوعی دارای یک روایت در هر زندان است، روایتی که تا حد خیلی زیادی ما را از آن بیهدفی نسخه قبلی جدا میکند و افزوده شدن یک ویژگی خیلی خیلی خیلی مهم دیگر به نام "نقشه" که نبودش در نسخه قبلی علامت سوال بینهایت بزرگی بود و صدمات جبران ناپذیری را به ساختار تجربه ما از بازی وارد میکرد.
بازی در نگاه نخست الحق که بهبودهای بسیاری یافته، از رنگ بندی و اصلاحات بسیاری که به دیزاین 16 بیتی نسخه قبلی وارد شده که به نوعی آن حالت مرده قبلی را کاملا از میان برداشته تا اینکه اینبار سناریوها صرفا به فرار کردن از زندان محدود نیستند و راههای فرار هم به شدت متنوعتر از سابق هستند. با تمام این اوصاف ایراد اصلی The Escapists همچنان پا بر جاست و حتی میشود گفت که اوضاع در آن تا حدی هم بدتر شده، اول اینکه رویکرد بازی هنوز هم میان شبیه سازی و آرکید بودن شدیدا در نوسان است و این تناقض از همان ابتدا مخاطبان را به شدت گیج میکند، مثلا هوش مصنوعی زندان و زندانبانها شاید بشود گفت که حتی نسبت به نسخه قبل هم به شدت بدتر و بیخاصیتتر شده و حتی تا حدی که تخطی از قوانین بنیادین زندان را هم در بسیاری مواقع با بیتوجهی نادیده میگیرند و و اواضاع انقدر بد میشود که میتوانید وسط سالن غذاخوری 3 تن از نگهبانان را در مقابل جمع شل و پل کرده و سپس با خیال راحت به صرف باقی مانده غذایتان مشغول شوید و انگار هم نه انگار.
نکات مثبت بهبودهای فراوان نسبت به نسخه پیشین استایل گرافیکی جذاب و دوست داشتنی تنوع بسیار بالا نکات منفی مشوش و سردرگم و بی برنامه طراحی مراحل بعضا مشکلدار سخن آخر The Escapists 2 هنوز هم مشوش است، به مخاطب تا جایی که توان دارد باج میدهد و در خود، خود را نقض میکند. اما با این حال با وجود بهبودهای فراوان نسبت به نسخه پیشین تجربه بهتری را ما تدارک میبیند، پس اگر از هواداران این مجموعه هستید و کلا به مقوله فرار از زندان خیلی علاقه دارید تجربه این عنوان را حتی در حد یکی دو مرحله صرف از دست ندهید. Verdict The Escapists 2 is still disturbed and chaotic, it blackmails thyself by benefiting the players as far as possible and violates itself at the core, though it has many improvements compared to the first title thus, offering an enhanced experience. So if you"re a fan of the series and love the concept of escaping a prison, do not miss The Escapists 2. Score: 6.5 - PS4 Version
2 ساعت پيش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]