تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك عالم برتر از هزار عابد و هزار زاهد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816095599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاجيك:لحظه‌ی قائم به فرد شدن جریان اصلاحات، لحظه‌ی مرگ آن است/اگر می‌توانستیم منش خاتمی را تکثیر کنیم، جریان بالنده‌تری در اصلاح‌طلبی داشتیم


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



تاجيك:لحظه‌ی قائم به فرد شدن جریان اصلاحات، لحظه‌ی مرگ آن است/اگر می‌توانستیم منش خاتمی را تکثیر کنیم، جریان بالنده‌تری در اصلاح‌طلبی داشتیم
محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اصلاح‌طلبی معتقد است که باید گفتمان اصلاح‌طلبی تدوین شود و از دقایق گفتمانی اصلاح‌طلبی، تعریف واحدی را فهم کنیم و یک تعریف جامع و مانع از مفاهیم اصلاح‌طلبی به دست آوریم.
روز نو : محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اصلاح‌طلبی معتقد است که باید گفتمان اصلاح‌طلبی تدوین شود و از دقایق گفتمانی اصلاح‌طلبی، تعریف واحدی را فهم کنیم و یک تعریف جامع و مانع از مفاهیم اصلاح‌طلبی به دست آوریم.
تاجیک در گفت‌وگو با «شفقنا» افزود:  کماکان ما در یک فضای گیج گفتمانی به سر می‌بریم. کسانی که حاملین و عاملین چنین گفتمانی محسوب می‌شوند، درک واحدی از مفاهیم اصلاح‌طلبی و خود اصلاح‌طلبی ندارند که وقتی ما مفهوم اصلاح‌طلبی را به کار می‌بریم، چه مراد می‌کنیم و منظورمان چیست؟ تفاوت این جریان با سایر جریان‌ها چیست و کجا تداخل دارد؟ کجا فاصله می‌گیرد؟ هنوز این مرزها مشخص نشده و دلایل تعریف نشده است و تا وقتی این فضا گنگ و گیج است، به افراد گوناگون اجازه می‌دهیم که به نام نامی او سخن بگویند و مفاهیم را به دلخواه تعریف و تفسیر کنند. وی با بیان اینکه اولین گام تدوین و تئوریزه کردن گفتمان اصلاح‌طلبی است، افزود: دومین گام که بسیار جدی است، آن است که بر فرض این گفتمان را تدوین کردیم، آیا کفایت می‌کند یا خیر! این گفتمان باید در بطن و متن کنش‌های فردی و جمعی ما بنشیند یعنی اصلاح‌طلبی را زندگی کنیم. اصلاح‌طلبی، سبک زندگی ما شود، نه اینکه ما اصلاح‌طلبی بیان کنیم و نه اینکه در مورد اصلاح‌طلبی سخنرانی کنیم، انشا بنویسیم و دیکته بگوییم. ما باید اصلاح‌طلبی را زندگی کنیم بنابراین ما در مرحله‌ دوم، احتیاج داریم که این گفتمان را به حالات و رفتار انسان‌ها نشر دهیم و انسان اصلاح‌طلب با تمامی حال و احوالش انسان اصلاح‌طلبی باشد، نه اینکه هر لحظه به رنگ بت عیار درآید.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم ملاک‌های تشخیص اصلاح‌طلب را هم تدوین کنیم و بتوانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم. باید بتوانیم یک زمان غربال کنیم کسانی که به نام اصلاح‌طلبی وارد فضا شدند و از جریان اصلاح‌طلبی، بزرگان اصلاح‌طلبی و گفتمان اصلاح‌طلبی به شکل ابزاری استفاده می‌کنند اما جز منافع خود و قدرت خود چیز  دیگری را طلب نمی‌کنند.
تاجیک گفت:  سومین مرحله آن است که ما باید تلاش کنیم و یک فضای نظری بومی را با توجه به شرایط تاریخی، تمدنی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه‌ ایرانی و پیرامون دموکراسی ایجاد کنیم. آیا ما می‌توانیم یک نوع دموکراسی ایرانی داشته باشیم یا خیر! دموکراسی همان است که انسان غربی تعریف کرده است؟ اگر انسان غربی تعریف کرده است و  ما می‌خواهیم آن را به عاریه بگیریم و وامدار انسان ایرانی باشیم پس باید منتظر باشیم تا صبح  سحرمان بدمد؛ باید منتظر باشیم تا جامعه‌ ما هم به لحاظ بافت و فُرماسیون اجتماعی خود، شبیه جامعه‌ غربی شود تا پذیرای چنین دموکراسی‌ای که انسان غربی تجربه کرده است، شود. در غیر این صورت باید تلاش کنیم که با توجه به شرایط  و ذائقه‌ جامعه‌ خودمان و طلب کانتکست و زمینه، یک نوع متنی را در عرصه‌‌ دموکراسی تهیه و تدوین کنیم که با این زمینه دیالکتیک داشته باشد و همدیگر را فهم و تکمیل کنند، نه اینکه نافی و متضاد همدیگر باشند.
به گفته وی، دموکراسی و فضایی نظری که نتواند در پراتیک اجتماعی، نقش کلید را بازی کند، به طور فزاینده‌ای در هیبت قفل ظاهر می‌شود و خود، درد بی‌درمان می‌شود و یک تأخیر تاریخی ایجاد می‌کند، انسان‌ها را به یک بازی مفهومی صغیر پیچیده‌ نامربوطی مشغول می‌کند که تا می‌آید از این فضای  پیچیده خارج شوند، تاریخ‌شان اقتضای دیگری دارد. تاریخ‌شان بی اذن و بی حضور آنها ورق خورده و به قول شاملو، همواره گناه به گردن کسانی است که در لحظات تغییر تاریخی خود غایبند و در بزنگاه‌های تاریخی و هنگامه‌های تغییر تاریخی، حضور نظری و عملی ندارند.
تاجیک تأکید کرد: باید تلاش کنیم که این فضا ایجاد شود و رابطه‌ معناداری میان اصلاح‌طلبی و نوعی برداشت ایرانی شکل بگیرد. اگر نگویم لزوماً و کاملاً بومی اما یک برداشتی که می‌تواند هم دانش و تجربه‌ تمام بشری را همراه خود داشته باشد و هم مقتضیات جامعه‌ ایرانی را لحاظ کند. باید تلاش کنیم بتوانیم چنین فضایی را ایجاد کنیم که ان‌شاءالله آینده‌ بهتری را رقم بزنیم.
تاجیک درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالیون، با بیان اینکه نمی‌خواهم ناقد جریانی به نام اعتدال باشم، گفت: جریان اصلاح‌طلبی از غنایی برخوردار است که بتواند با کارت‌های درونی و شخصیت‌ها و نخبگان درونی خود بازی کند و با تمامیت گفتمان خویش وارد صحنه‌ها و عرصه‌ها شود یا حتی بتواند دقایق گفتمانی خود را بر هر آلترناتیو دیگری در جامعه تحمیل کند. وی ادامه داد: ما وارد نوعی ائتلاف با جریان‌های خاص دیگری (بجز اعتدال)  شدیم که تمام هدف‌شان این بود که موج جریان اصلاح‌طلبی را به نفع خود مصادره کنند و تا حدودی هم موفق بودند.
ما (اصلاح‌طلبان) باید حدی را قائل شویم و همگان را دعوت کنیم که این حدود را محترم و به رسمیت بشناسند چون فراسوی آن حدود، هرچه باشد دیگر اصلاح‌طلبی نیست.






تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن