تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798590532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمان آشتی عربستان و ایران فرا رسیده؟ چه کسی میانجی می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


کارشناسان مسائل منطقه‌ای در گفت‌و‌گو با «الجزیره» بررسی کردند؛
زمان آشتی عربستان و ایران فرا رسیده؟ چه کسی میانجی می‌شود؟
پس از سه سال جنگ پرهزینه و سخت عربستان سعودی در یمن، گزارش‌هایی از میانجی‌گری بالقوه عراق میان ایران و عربستان سعودی به گوش می‌رسد. تحلیلگران می‌گویند که بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی می‌تواند موجب کاهش فشار سیاسی و اقتصادی بر روی هر دو کشور شود.
روز نو : پس از سه سال جنگ پرهزینه و سخت عربستان سعودی در یمن، گزارش‌هایی از میانجی‌گری بالقوه عراق میان ایران و عربستان سعودی به گوش می‌رسد. تحلیلگران می‌گویند که بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی می‌تواند موجب کاهش فشار سیاسی و اقتصادی بر روی هر دو کشور شود.
شبکه خبری «الجزیره» با انشار گزارشی اشاره می‌کند که تحلیلگران مسائل منطقه‌ای معتقدند که عراق می‌تواند برای بهبود روابط میان تهران و ریاض میانجی‌گری کند و این موضوع به نفع هر دو کشور از نظر سیاسی و اقتصادی خواهد بود. 


به گزارش روز نو ، این شبکه خبری می‌نویسد: پس از سه سال جنگ پرهزینه و سخت عربستان سعودی در یمن، گزارش‌هایی از میانجی‌گری بالقوه عراق میان ایران و عربستان سعودی به گوش می‌رسد. تحلیلگران می‌گویند که بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی دو رقیب در سوریه و یمن که هر یک از طرفین مخالف یکدیگر در آن کشور حمایت می‌کنند، می‌تواند موجب کاهش فشار سیاسی و اقتصادی بر روی هر دو کشور شود. 


زمان آشتی عربستان و ایران فرا رسیده؟ چه کسی میانجی می‌شود؟


«محجوب زویری» پژوهشگر تاریخ خاورمیانه در دانشگاه قطر می‌گوید: «یک معضل سیاسی وجود دارد و آن این که سعودی‌ها نقش مهمی در سوریه و یمن ایفا می‌کنند. این مسئله از نظر سیاسی و اقتصادی سبب شده تا ایران نیز حضور رو به گسترشی داشته باشد. او خاطر‌نشان می‌سازد که نفت نیز یک عامل مهم دیگر است و می‌افزاید: «هر دو کشور تولید‌کننده نفت هستند و تلاش‌های میانجی‌گرانه میان آنان اگر به نتیحه برسد به تاثیر مثبتی بر روی قیمت نفت و میزان تولید خواهد گذاشت..


این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که اوایل این هفته رسانه‌های عراقی گزارش دادند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی از حیدر البعادی نخست‌وزیر عراق خواستار میانجی‌گری میان تهران و ریاض شده است و وزیر کشور عراق نیز گفته که ایران به این درخواست پاسخ مثبت داده است و پس از آن روز شنبه ایمیلی فاش شد که در آن محمد بن سلمان به مقام‌های سابق امریکایی گفته بود که خواستار خروج از جنگ یمن است. این ایمیل نشان می‌داد که او مخالف بهبود روابط امریکا و ایران نیست. تقاضای گزارش شده برای میانجی‌گری عراق تنها چند روز پس از آن فاش شد که مقتدی صدر رهبر شیعه عراقی به عربستان سعودی سفر کرد تا با محمد بن سلمان و سایر مقام‌های سعودی دیدار کند. 


«سعد جواد» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق اما می‌گوید با فرض این که اخبار متشر شده درست باشند باید به میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان با دیده شک و تردید نگریست. او می‌گوید اگر عراق در این زمینه موفق باشد می‌تواند جایگاه خوبی به عنوان یک نیروی معتدل‌، میانجی‌گر و بی‌طرف در منطقه برای خود کسب کند و این موضوع به افزایش اعتبارش منجر خواهد شد. 


جواد در ادامه اشاره می‌کند که نسبت به امکان بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی خوشبین نیست. او می‌افزاید: تشدید اختلافات به مراتب فراتر از سطح سیاسی رفته و وارد فاز نظامی و مبارزه مسلحانه شده است. من فکر نمی‌کنم ایران و عربستان سعودی بتوانند به این‌زودی مشکلات شان را با یکدیگر حل کنند. 


او این پرسش را مطرح می‌کند که درخواست عربستان از آن نظر عجیب است که سعودی‌ها از قطر خواسته‌اند که روابط خود را با ایران را قطع کند و این یک پیش‌شرط از سوی آنان بوده است. او می‌گوید: چطور می‌شود همزمان سعودی‌ها خواستار قطع روابط قطر با ایران باشند و در همان حال از طرف دیگری بخواهند که برای بهبود روابط میان تهران و ریاض میانجی‌گری کند؟‌


زویری اما می‌گوید که تقاضا از قطر علیرغم تناقض به میانجی‌گری عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان گرچه در ظاهر تناقض‌آمیز است اما نشان می‌دهد که سعودی‌ها بین مسائل امنیتی در خلیج فارس که باعث ایجاد بحران شده‌اند و ایده میانجی‌گری سیاسی با ایران تمایز قائل شده‌اند. 


این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که از دیدگاه ایران بهبود روابط با عربستان سعودی می‌تواند سبب تقویت موضع روحانی در داخل شود؛ آن هم در زمانی که او با چالش‌های داخلی مواجه است. زویری می‌گوید: اگر ایران به این تلاش میانجی‌گرانه عراق پاسخ مثبت دهد و واقعا تصمیم بگیرد که به بهبود روابط با عربستان سعودی بپردازد این نشان می‌دهد که اختلافات میان دو کشور صرفا سیاسی و‌ به مذهب و یا فرقه‌گرایی ربطی ندارند. اگر ایران شرایطی را برای مثال درباره وضعیت شرق عربستان سعودی مطرح کند این بدان معناست که اولویت ایران مسائل مذهبی است. من اما خود باور دارم که مسئله اصلی برای ایران سیاسی است. من فکر می‌کنم آنان تمایل به بهبود روابط با ریاض دارند. و مسئله عوامیه و نقاط شیعه‌نشین عربستان سعوی در اولویت‌های بعدی و در آخرین موارد در دستور کار قرار خواهند داشت.


آفتاب نيوز




تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن