تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798573685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از سلفی‌های نماینده‌ها با موگرینی چرا تعجب می‌کنید؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: از سلفی‌های نماینده‌ها با موگرینی چرا تعجب می‌کنید؟
ر بحبوحه واکنش‌ها به سلفی‌اندازی، در همین ساعات، سربازی در شورآبادِ کهریزک، چندین هم‌خدمتی خود را به گلوله بسته است.همین!
آفتاب‌‌نیوز : شکر خدا بی‌سوژه نمی‌ماند این ملتِ بیدار ِ همیشه در صحنۀ تلگرام! هزار نکتۀ باریک‌تر ز موی تحلیف و سوگند و سخنرانی و مهمانان را رها می‌کنیم برود در صندوقچۀ تاریخ و ژیمناستیکِ چند نماینده را می‌چسبیم که از تحلیف، سلفی‌اندازی‌اش را چسبیده‌اند.ایرادی هم ندارد.شاید همه جای دنیا اینگونه است و ما بی‌خبریم. قبول.ما از همه جای دنيا بی‌خبر، ولی از کشور خودمان و جامعۀ خودمان و مردم خودمان و فرهنگ خودمان که بی‌خبر نیستیم.اگر سلفی چند نماینده مجلس با "فدریکا موگرینی" تعجب نداشته باشد -که دارد- واکنش‌ها به این حرکت، حتما تعجب دارد. به میزان فریادهای وافرهنگا و وااخلاقا و واشأن‌نماینده‌ها و واتمدنا دقت کنید.انگار این نمایندگان، وکلای ساکنان سماوات هستند و با رأی ملائکۀ آسمان به پارلمان راه پیدا کرده‌اند. انگار نه انگار نمایندۀ مردم همین جامعه‌اند.


 ■ همین جامعه‌ای که حتی اگر مجبور نباشی "روزانه" در آن دروغ بگویی، حتما "ساعتی" دروغ می‌شنوی.


■ همین جامعه‌ای که هفتگی در آن، یا حق‌ات را می‌خورند یا حق‌ات را می‌کُشند.


■ همین جامعه‌ای که به راحتی آب‌خوردن،  در آن تهمت می‌خوری.


■ همین جامعه‌ای که از رانندگی بگیر تا آب‌دهان‌انداختن و آشغال‌پرت‌کردن در آن، تابع هیچ قاعدۀ اخلاقی و متمدّنانه نیست.لطفا نگویید آنها اقلیت‌اند و اکثریت به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند."چیزکی"های فرهنگی، "چیز"های پیشانی‌نوشت همان فرهنگ در کلان‌روایت می‌شوند.                         


■■■


می‌گویند خدا انسان را آفرید و انسان، توجیه را.از لحظۀ جوششِ سونامی‌وار سلفی نمایندگان و واکنش‌های از پی آن، توجیه پشت توضیح است که دارد منتشر می‌شود.


■ اینکه این خانم، یک مقام عالی دیپلماسی است و وجهه‌ای بین‌المللی دارد؛ خب از بیش از صد کشور دیگر هم مقامات عالی دیپلماتیک در مراسم بودند.


■ اینکه ما ایرانی‌ها مهمان‌نوازیم و روبه‌روی خارجی‌ها هیجان‌زده می‌شویم؛ خب رفتار و برخوردمان با افاغنه حاضر در ایران که هر روز پیش چشم‌مان است.


■ اینکه رد‌صلاحیت‌های شورای نگهبان باعث شده افرادی درجه‌چندم به مجلس برسند که آداب نمایندگی را نمی‌دانند؛ خب بالاخره نماینده، نماینده است و مردم به او رای داده‌اند.درجه مالِ دماسنج است.


■ اینکه سوابق و گرایش سیاسی سلفی‌اندازان، مرتبط با فلان حزب و بهمان جناح است؛ خب کار خطاکردن به لیست "امید" یا فهرست "ناامید" ربطی پیدا نمی‌کند.             


 ■■■




شگفتیِ شگفت‌زدگان، جای شگفتی دارد.شگفت‌زدگان محترم خود را و همۀ شهروندان این جامعه را افراد کدام جغرافیا و کدام جامعه می‌پندارند که می‌اندیشند تافتۀ‌جدابافته از این چند نمایندۀ سلفی‌انداز هستند؟! کجای رفتارهای اجتماعی ما به تمامی و از صفر تا صد،  بَری و مُبَرّا از خطا و پَلَشتی و بی‌فرهنگی است که الان نمایندگان آن کلونی اجتماعی باید مُبَرّا از رفتاری دور از فرهنگ عالی باشند؟! این "کلاه‌خود‌را‌قاضی‌کردن"، نعمتی است خاصه در خلوتِ خودمان باشد. آدمی در خلوت خودش با خودش، صادق‌ترین است.چه "دایی‌جان‌ناپلئونی" بنگریم و بگوییم ما را به لحاظ فرهنگی عقب نگه داشته‌اند و چه واقع‌گرايانه بیندیشیم و بپذیریم که به لحاظ فرهنگی دچار درجازدن و پسرفت بوده‌ایم، در هر دو حالت خودمان مقصریم. و تا در قضاوت و مرور خودمان، تعارف را کنار نگذاریم، از اصلاح، خبری نیست.


■■■ 


 بیخود نبوده که حکیم توس، هزار سال پیش نهیب‌مان می‌زند که:"به یزدان که گر ما خرد داشتیم/کجا این سرانجام بد داشتیم".ما آنجایی عقب افتادیم یا عقب انداختندمان که گوهر "خرد" در سپهر فرهنگی‌مان،  کم‌فروغ و خاموش شد.از آنجا به بعد، سطحی دیدیم و سطحی اندیشیدیم و سطحی تصمیم گرفتیم و سطحی عمل کردیم. تا دست به بازیابی، باور و درونی و نهادینه‌کردن گوهر خرد نزنیم، پلشتی‌های فرهنگی‌مان، گاهی از روبه‌روی پلاسکو سردرمی‌آورد، گاهی از صحن سبز بهارستان.راستی مثل آن روز که چسبیده بودیم به روسری افتاده در پارک سوئیس و همزمان، کلاهبردار اعظم بیت‌المال داشت با پول‌های دزدیده از ما، میز قمار کازینویی در کانادا را می‌خواند و ما عین خیال‌مان نبود، در بحبوحه واکنش‌ها به سلفی‌اندازی، در همین ساعات، سربازی در شورآبادِ کهریزک، چندین هم‌خدمتی خود را به گلوله بسته است.همین! 


منبع: خبرآنلاین/محمدرضا یزدان‌پرست






۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن