تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832559778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش کیهان علیه سیاوش کسرایی و غلامحسین ساعدی


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گزارش کیهان علیه سیاوش کسرایی و غلامحسین ساعدی
کیهان نوشت:در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی – سال 57- سرودی شنیده شد به نام: «در روز جمهوری»!شعر این سرود، از آنِ سیاوش کسرایی بود.


می گویند در همان روزها، با نظر به ضرورت تهیه سرودی ملی، ابتدا قرار شد اثر یاد شده، به عنوان سرود ملی معرفی شود. برای گرفتن تایید هم، برخی، به محضر یکی از شخصیت‌های انقلابی مراجعه کردند و او هم نظر مثبت خود را اعلام کرد. اما سرود یاد شده، در نهایت به عنوان سرود ملی انتخاب نشد. شاید چون کلام اثر، تصویری کامل و روشن از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ارائه نمی‌دهد.


آنچه‌اشاره شد؛ شاید روایتی غیرواقعی از ماجرای تهیه یک اثر موسیقایی است. اما، غرض از بیان آن و اساسا ‌اشاره به نام سرود و سراینده آن، بهانه‌ای برای بیان یک واقعیت است:


 در سال‌های دهه نخست انقلاب اسلامی، نامهایی را در عرصه ادبیات ایران می‌بینیم:


احمد شاملو، سیاوش کسرایی، غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری، نادر نادرپور، سیمین بهبهانی، محمود دولت آبادی و...!


این نامها در همان سالها، به عنوان مبارزان علیه رژیم ستمشاهی معرفی می‌شدند. برای اثبات این ادعا، به کارنامه کانون نویسندگان ایران و تقابل ساواک با این تشکل ‌اشاره می‌شد.
یا شاعری مانند احمد شاملو را فرد هدف خشم حکومت طاغوت معرفی می‌کردند که در راستای ستم‌ستیزی، رنج زندان را هم متحمل شد!


 باید گفت؛ تا به امروز هم، تاکید بر وجه سیاسی و ماهیت و سوابق مبارزاتی عناصر یاد شده صورت می‌گیرد.


اما چرا؟ و چرا پر رنگتر از گذشته؟!


بدانیم که؛ رویکرد مداوم به عناصر فوق، با چهار هدف اساسی صورت می‌گرفت و می‌گیرد:
یک: الگوسازی یا بهتر گوییم «بت‌سازی» از نمایندگان جریانِ - نه غیر دینی صرف- ضد دینی در صحنه ادبیات ایران،


دو: ترویج گفتمان «ادبی – دین ستیز» در سطح اذهان عمومی،


سه: مترادف وانمودن ادبیات انقلابی با ادبیات ضد دینی،


چهار: به انزوا کشاندن ادبیات انقلابی که در قلم و قامت عناصری چون «حمید سبزواری»، «مهرداد اوستا»، «مشفق کاشانی»، «شهریار تبریزی»، «محمود شاهرخی»و «مهدی آذر یزدی»، «امیر حسین فردی» و «محمدرضا سرشار» و...شناخته می‌شود.


این در حالی است که، قاطعانه می‌توان گفت؛ عناصر دین ستیز ادبیات، نه تنها سابقه مبارزه علیه رژیم طاغوت را نداشتند بلکه، اسناد ساواک نشان می‌دهد، بسیاری از آنان و خاصه اعضای کانون نویسندگان ایران؛ کاملا در جهت اهداف اسلام ستیز پهلوی فعالیت می‌کردند و گاه با رژیم همکاری هشیارانه و نزدیکی داشتند.


اول به همان سیاوش کسرایی - سراینده کلام سرود «روز جمهوری»- ‌اشاره کنیم!


وی اگر چه ژست ضد طاغوتی داشت اما ساواک او را اساسا از حیث سیاسی «خطر»ارزیابی نمی‌کرد.


کسرایی عضو حزب توده بود. او را به نام «رفیق کسرایی» و یا «فرهاد ره‌آور» می‌شناختند. با این حال ساواک با ‌اشاره به نقطه ضعف‌های وی، بعد از گزارشی رسمی، از وی سلب تعقیب می‌کند!
 همین کسرایی، در دهه 60 دشمنی خود را با انقلابِ ضدطاغوت، عیان می‌کند و به اروپا پناه می‌برد! او در شعر «والا پیامدار؛ محمد(ص)» نیز اگر چه در مقام توصیف و تحسین پیامبر گرامی اسلام ظاهر شده، اما کلام وی دربرگیرنده رسالت الهی پیامبری الهی نیست.


در شعر «روز جمهوری» انقلابی توصیف می‌شود که کاملا رنگ سکولار دارد. و مگر می‌توان درباره پیروزی انقلاب اسلامی گفت اما، نه از بن مایه دینی آن سخنی آورد و نه از آرمانها و اهداف دینی آن و رهبری الهی آن ‌اشارتی کرد؟!


مثال دیگر؛ احمد شاملو است که روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی، علاقه‌ای مفرط به طرح نام و شعر وی دارند.


شاملو در دوران نوجوانی- بله! در دوران نوجوانی – به عنوان جاسوس نازی‌ها ایفای نقش می‌کند. تظاهرات چپی او، موجب به زندان رفتنش می‌گردد و در نهایت با حمایت دربار پهلوی است که به عنوان جیره‌خوار در جایی مثل «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» مشغول فعالیت می‌شود.
مثال دیگر، هوشنگ گلشیری است.


وی در سال 1352 زمانی که به عنوان نویسنده سیاسی در دادگاه محاکمه می‌شود، رو به قاضی می‌گوید: «... با عنایت به اینکه بنده هیچ علاقه‌ای به هیچ مکتب یا نحله سیاسی... ندارم و از اینکه به هر نحو و هر صورت به عنوان نویسنده سیاسی قلمداد شوم، سخت هراسانم، تقاضای برائت از اتهامات منتسبه را دارم. جاوید شاه!...»


رژیم پهلوی چنان به او اعتماد می‌کند که زمینه برای سردرآوردن گلشیری در «مرکز توسعه صنایع سینمای ایران» با گردانندگی مهدی بوشهری‌پور- همسر‌اشرف پهلوی- فراهم می‌شود. 


ارتباط این نویسنده هتاک به ساحت دین مقدس اسلام، با انجمن ایران و انگلیس و نقش‌آفرینی دختری انگلیسی به نام باربرا در زندگی وی نیز از ابهامات کارنامه اوست!


غلامحسین ساعدی هم از جمله نویسندگانی است که برخی نشریات دوم خردادی‌گریبان چاک نام وی هستند!


هنوز به یاد داریم که در سال 94 همزمان، چهار رسانه داخلی و از جمله خبرگزاری دولتی ایسنا و رادیو فرانسه، همزمان به بزرگداشت «نام و یاد» او پرداختند.


ساعدی کمونیستی بود که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب، عضو «کمیته مهار انقلاب» شد. در دهه  60 از ایران فرار کرد. به عضویت شورای - به اصطلاح- ملی مقاومت ایران یا همان منافقین در آمد. در نهایت، یک روز بدلیل افراط در شرب خمر، در پاریس مرد.


در کدام رسانه داخلی و خارجی سوابق گفته شده، بیان می‌شود؟


آیا این سوابق پوشیده و از دسترس یک خبرنگار به دور است؟


قطعا ماهیت عناصر معاند منتسب به اردوگاه ادبیات موجود است. اما چهار هدف اصلی گفته شده، لاجرم باید تعقیب شود. در همین مسیر، بی‌اعتنایی به ماهیت‌ها و کارنامه‌ها و چه‌بسا انکار «گذشته» برخی قلم بدستان معاند، ضروری به نظر می‌رسد.
این طور نیست؟!


تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 06 August 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن