تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798292150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشدید تنش ها میان روحانی و تندروها در ماه های آینده/چرايي طرح شبيه سازي روحاني به بني صدر


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


نشریه «استار» ترکیه پيش بيني كرد
تشدید تنش ها میان روحانی و تندروها در ماه های آینده/چرايي طرح شبيه سازي روحاني به بني صدر
روحانی و رای دهندگان او خواستار همکاری در مسائل امینت جهانی و مطنقه ای هستند چیزی که برخی از نهادهای خاص و غیر منتخب با آن مخالفت می کنند. این موضوع به طور فزاینده ای ممکن است به یک چالش اساسي از سوی نهادهای غیر منتخب علیه دولت منجر شود.
روز نو : روحانی و رای دهندگان او خواستار همکاری در مسائل امینت جهانی و مطنقه ای هستند چیزی که برخی از نهادهای خاص و غیر منتخب با آن مخالفت می کنند. این موضوع به طور فزاینده ای ممکن است به یک چالش اساسي از سوی نهادهای غیر منتخب علیه دولت منجر شود. 

تشدید تنش ها میان روحانی و تندروها در ماه های آینده/چرايي طرح شبيه سازي روحاني به بني صدر

به گزارش روزنو، دکتر «مهمت کوچ» کارشناس مرکز سیاستگذاری و تحقیقات ایران در یادداشتی تحلیلی در روزنامه «استار» آن کشور اشاره می کند که بحران های فزاینده همه جانبه بر تمام کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تاثیرگذار بوده است. او می نویسد:«علاوه بر این بحران ها مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای ایران با غرب سبب شد تا مذاکرات هسته ای چند سال پیش به نتیجه برسد و در نهایت توافق حاصل شود. 
با امضای توافق هسته ای منازعه میان دیدگاه های متضاد دولت با نهادهای غیر منتخب در ایران افزایش یافته است. دولت معتقد است که توافق هسته ای امکان جنگ میان ایران و امریکا را از میان برداشت و مانع از تبدیل شدن ایران به ونزوئلا و وضعیت وخیم مشابه آن شده است. 
طرف مقابل اما رییس جمهوری را به کذب گویی متهم می کند و معتقد است توافق هسته ای بازدارنده جنگ نبوده است. محافظه کاران می ترسند که توافق هسته ای زمینه نفوذ خارجی ها را در ایران فراهم کند. منازعه بر سر توافق هسته ای با ریاست جمهوری ترامپ و پیروزی او در انتخابات امریکا تشدید شده است چرا که او موضع ضد ایرانی در پیش گرفته و مخالف برجام است. این بحث ها در هفته های اخیر به دلیل پیروزی دوباره روحانی در انتخابات با افزایش ارای او در ۱۹ ماه مه به میزان ۸ درصد بیش از دور اول نیز تشدید شده است». 
این تحلیلگر مسائل ایران معتقد است که نهادهای خاص و غیر منتخب می خواهند جلوی ایفای نقش بیش تر روحانی و فعالیت بیش تر او را در سیاستگذاری ها بگیرند. او می نویسد:«برای دستیابی به تغییرات اساسی روحانی نیازمند اصلاح قانون اساسی است. قانون اساسی فعلی نمی تواند انتظارات روحانی را براورده کند چرا که اختیارات رییس جمهوری به قدر کافی قابل توجه نیست. 
خواسته های طرفداران روحانی،‌سنت گرایان و محافظه کاران در ایران را عصبانی کرده است. به همین خاطر است که آنان موضوع بنی صدر را پیش کشیده اند و به نوعی به روحانی درباره تکرار وضعیت ایجاد شده برای بنی صدر برای او هشدار می دهند». 
این پژوهشگر ترک در ادامه اشاره می کند که بحثی که روحانی درباره اتکای امام اول شیعیان بر خواست و اراده مردم برای حکومت مطرح کرده است نشان می دهد که از دید او مشروعیت  حکومت باید برآمده از خواست و نظر مردم باشد. 
او معتقد است که مشکل اصلی از نظر ساختاری و قانونی است و این که رییس جمهوری در ایران قدرت تعیین سیاست های کلی داخلی و خارجی کشور در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را ندارد. در این زمینه مشکل پیش می اید برای مثال، روحانی موافق اقتصاد بازار ازاد و خصوصی سازی و ادغام اقتصاد ایران در بازار جهانی است. در حوزه اجتماعی او مدافع کاهش مداخله دولت در امور و زندگی مردم و حوزه خصوصی آنان است و در زمینه سیاست های امنیتی و دفاعی او بر مشارکت فرقه ها و اقوام ایران در اداره کشور تاکید دارد و معتقد است که وجود اقوام مختلف نه تهدید بلکه یک فرصت است و از همکاری ها در مسائل امنیتی جهانی و منطقه ای نیز استقبال می کند. تمام این موارد نشان دهنده دیدگاه مخالف روحانی با آن رویکردی است که محافظه کاران در ایران دارند». 
این تحلیلگر در ادامه می نویسد:«احتمال بروز چالش اساسي علیه روحانی در صورت تداوم تنش و منازعه میان دولت با نهادهای غیر منتخب و خاص وجود خواهد داشت. احتمال آن زیاد است که طرح عدم کفایت رییس جمهوری مطرح شود. به نظرمی  رسد دولت سايه در ایران  که نهادهای خاص کنترل آن را در اختیار دارند متوجه شده اند در حال از دست دادن منافع و امتیازات شان هستند در نتیجه احتمال وقوع تنش علیه دولت روحانی وجود دارد». 
این تحلیلگر می نیوسد:«علیرغم تلاش مقام های ارشد نظام كشور، ایران در حال رو به افزایشی قطبی تر شدن فضا را تجربه می کند و این موضوع تعمیق می یابد. از سویی دولت و هواداران آن هستند که معتقدند که مشکلات ساختاریی کشور تنها با تحولات اساسی در سیاست های داخلی و خارجی می تواند برطرف شود و از سویی طرف مقابل که در برابر این خواست مقاومت می کند». 






تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن