تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816914591
تنفروشی مساله همه دورانهاست/زنگ خطر برای تئاتر ایران به صدا درآمده/اقتباس و ترجمه بیداد میکند
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تنفروشی مساله همه دورانهاست/زنگ خطر برای تئاتر ایران به صدا درآمده/اقتباس و ترجمه بیداد میکند
حسین کیانی (نویسنده و کارگردان) گفت: تنها هنری که میتواند تاریخنویسی را نجات بدهد نوشتن نمایشنامههای تاریخی است. تاریخنویسی چه در تلویزیون و چه در شبکههای خانگی به ابتذال کشیده شده؛ چه در لحن و محتوا، چه در دکور، و چه در طراحی لباس. شما همان زندگیهای آپارتمانی را میبینید با همان شخصیتهای لوس و لوث. مخاطبان هم چون اهل کتاب نیستند، اینها را میپسندند. اینها به صحنه تاریخ پناه میبرند تا از تیغ ممیزی نجات پیدا کنند.
آفتابنیوز : به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نمایش «روز عقیم» در تماشاخانه باران روز شنبه 31 تیرماه برگزار شد. در این نشست حسین کیانی (نویسنده و کارگردان)، شایسته ایرانی، الهه شهپرست و فهمیه امنزاده (بازیگران نمایش) حضور داشتند. رؤیا میرعلمی نیز از بازیگران این نمایش است که به دلیل مشغله کاری به این نشست نیامده بود.
در ابتدای این نشست حسین کیانی، نویسنده و کارگردان این نمایشنامه گفت: این متن جدا از دغدغهها و مسائل ذهنیام نیست. همان دغدغهمندی و همان پرسشهایی که قبلتر هم وجود داشت درا ین نمایشنامه هم وجود دارد. این پرسشها به یکی از مهمترین دورههای تاریخ ایران که مبداء تغییر رژیم گذشته است، برمیگردد. خلاصه داستان به این صورت است که در شرایط بحرانی سقوط رژیم پهلوی محله قلعه زاهدی مورد هجوم و تخریب قرار میگیرد. سه زن که از چنگ هجومآوران میگریزند و به زیرزمین خانهای بزرگ در مرکز شهر پناه میبرند. زیرزمینی که چند مرد درطبقه بالای آن مشغول سلاخی کردن هستند. این سه زن مجبور به فرار میشوند و اتفاقات خاصی برایشان رخ میدهد.
وی در رابطه با سوژهی این نمایش گفت: مسئله تنفروشی یکی از مسائل جدی جوامع است که از حیث اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بروز میکند. این مسئله را نمیتوان کتمان کرد. در قدیم محلههایی وجود داشته که این معضل به صورت آشکار در آن رواج داشت اما امروزه این مسئله به صورت پنهان در جامعه وجود دارد و نه تنها کم نشده بلکه به شکل عجیبی زیاد هم شده است. حل این معضل با کسانی است که در زمینه جامعهشناسی فعالیت دارند و همچنین دولتمردانی که میتوانند با دستگاههایی که در اختیار دارند این معضلات را ریشهکن کند، ولی مسئله هنر نشان دادن گوشهای ازجامعه است. سابقاً نیز هنرمندانی روی این سوژه کار کرده بودند. کارهایی از قبیل مستند کوتاه قلعه اثر کامران شیردل، رمان طوطی زکریا هاشمی، رمان بادها خبر از تغییر فصل میدهند جمال میرصادقی، همچنین آثاری از بهرام بیضائی و چندین مقاله تحقیقی و پژوهشی در همین زمینه که هریک به نحوی ارزشمند هستند. اما در این یکی دو دهه اخیر شاهد آثار قابلی در این زمینه نبودهایم و جای خالی آن به شدت احساس میشود.
کیانی افزود: ما بسیاری از معضلات حال حاضرمان را در رژیم گذشته میبینیم. نمیشود ریشهها را فقط در گذشته دید. این مسئله، مسئله همه دورانهاست. ابتدا باید زمینهها را پیدا کرد و بعد به طرح داستان پرداخت. اما طبیعتاً هنر نمایش فرصت پرداختن عمیق به ریشههای معضلات را به صورت یک پروژه تحقیقاتی ندارد و نمایشنامهی من هم یک اثر هنری است. هر اثر هنری اگر اصل را بر صداقت بگذارد میتواند سرشاخههای باور مخاطب را به سمت خود بکشاند.
کیانی در پاسخ به این سوال که آیا در نوشتن این نمایشنامه با جامعهشناسان هم صحبت کرده یا خیر گفت: به شکل میدانی با جامعهشناسان صحبتی نداشتهام اما در این زمینه مطالعاتی داشتهام.
این کارگردان گفت: قبلاً نمایشنامهای نوشته بودم به عنوان روز عقیم که راجع به زندگی سه زن گورخواب بود که به یک مرکز درمانی برده میشدند تا عقیم شوند. به دلایلی اجرای این نمایشنامه را به زمان دیگری موکول کردم اما اسم آن را برای این نمایشنامه وام گرفتم.
حسین کیانی در اشاره به ممیزیهای این نمایش اظهار داشت: این نمایشنامه زیر 10 ممیزی خورد و آن هم در حد اسم کاراکترها و عدم استفاده از مشروبات الکلی و سیگار روی صحنه بود، و به همین خاطر هم متن دو بار بازبینی شد. از تحقیقات دکتر محمود زندمقدم بسیار استفاده کردم. شرح مطالعات ایشان بینظیر است. در زمینه لحن و اکت بازیگران تحقیقات ایشان راهگشا بود. اگر از ابتدا بگوییم که به دلیل اینکه نمیشود آیینه تمامنمای این افراد شد، پس اصلاً نمیشود هم به سراغ این نوع سورژهها رفت.
وی درباره بازیگرهای این نمایش گفت: شایسته ایرانی نقش پری را بازی میکند. فهیمه امنزاده نقش اکرم و نقش لیلی را مشترکاً الهه شهپرست و رویا میرعلمی ایفا میکنند. این سه زن در تاریخ گمنام هستند و برای شخصیتپردازیشان از کاراکترهای تاریخی استفاده نشده است.
وی دربارهی عنوان نمایش توضیح داد: روز عقیم یک عبارت قرآنی است: یومالعقیم؛ به معنای روز قیامت. روز بیخیر و برکتی که دعاها دیگر مستجاب نمیشود و هرگونه فرصتی از بین رفته. روزی که شب ندارد، روزی که هیچ دستاویزی برای رستگار شدن نیست. من این اسم را خیلی دوست داشتم و نتوانستم از آن بگذرم.
حسین کیانی در ادامه، در خصوص افولِ تئاترهای ایرانی در سالهای اخیر گفت: دیگر زنگ خطر تئاتر ایران به صدا درآمده است. این از مسائل بسیار جدی تئاتر امروز ایران است. عموماً کارهای تئاتری به سمت اقتباس و ترجمه کشیده شده و تنها با تبلیغات و اسامی مختلف سعی میکنند مردم را به سمت سالنها بکشانند. ما اگر درامهای ایرانی را تقویت کنیم میتوانیم شناسنامه جدی برای آیندگانمان به جای بگذاریم. امروزه تنها هنری که میتواند تاریخ نویسی را نجات بدهد نوشتن نمایشنامههای تاریخی است. تاریخنویسی چه در تلویزیون و چه در شبکههای خانگی به سمت ابتذال کشیده شده؛ چه در لحن و محتوا، چه در دکور، و چه در طراحی لباس. شما همان زندگیهای آپارتمانی را میبینید با همان شخصیتهای لوس و لوث. مخاطبان هم چون اهل کتاب نیستند، اینها را میپسندند. اینها به صحنه تاریخ پناه میبرند تا از تیغ ممیزی نجات پیدا کنند.
جواد مجابی در یکجا گفته بود اینها تاریخپنداری میکنند تا تاریخ نگاری. من فکر میکنم تنها راه نجات تاریخنویسی ما تاریخنویسی در نمایشنامه است. نمایشنامه «روز عقیم» هم به نوعی یک نمایش تاریخی محسوب میشود.
در ادامه این نشست، شایسته ایرانی بازیگر این نمایش اظهار داشت: این اولین تجربه کاری من با آقای کیانی است. من فکر میکنم همه نقشهای این نمایش سخت است و اینکه از نظر تاریخی داستان در زمانی میگذرد که تازه ما به دنیا آمده بودیم. من از دهم تیرماه به این گروه اضافه شدم و در یک زمان کوتاه سعی کردیم به ایدهآلهای نمایش نزدیک شویم. من نقش پری را بازی میکنم که دختری است که از دِه خودشان با پسرعمویش فرار کرده و به تهران آمده است. پسر عموی پری، او را به قلعه زاهدی میفروشد.
سپس الهه شهپرست گفت: من و خانم میرعلمی مشترکاً نقش لیلی را بازی میکنیم. کاراکتر طوری بود که نمیشود گفت من آن را خلق کردهام چون ما به ازای بیرونی داشت. در آوردن این کاراکترها بسیار سخت است.
چون یک حالت کلی از آنها همیشه در ذهن مخاطب وجود دارد. لیلی کاراکتری است که به لحاظ طبقه اجتماعی در کنار دو کاراکتر دیگر قرار میگیرد. پدرش به دلیل فقر مالی او را در سنین پایین به مردی میدهد که لیلی شوهر چهارم اوست. این مرد لیلی را در یک قمار میبازد و پای لیلی به قلعه باز میشود. این کاراکترها از کاری که انجام میدهند راضی نیستند. در قلعه زاهدی نیز آدمها از کارشان خوشحال نیستند.
کامران شیردل در ابتدای مستندش مینویسد: تقدیم به معصومیتهایی که سوختند. چقدر خوب است که به جای دراز کردن انگشت اتهام، این معضلات آسیبشناسی شوند.
سپس، فهیمه امنزاده گفت: خیلی سال است که آقای کیانی و رؤیا میرعلمی را میشناسم و در کارهای قبلی آقای کیانی هم با ایشان همکاری داشتهام. در این دوره جسارت میخواهد بازی کردن چنین نمایشنامهای. در دورهای که هدف کشاندن مخاطب به سالنها است و این موضوع همچنان ادامه دارد.
۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
زنگ خطر برای فیلمهای غیرسینمایی کودک به صدا درآمده/نکوداشت کیارستمی و معلم دراصفهان
در نشست خبری سی امین جشنواره فیلم کودک مطرح شد زنگ خطر برای فیلمهای غیرسینمایی کودک به صدا درآمده نکوداشت کیارستمی و معلم دراصفهان علیرضا رضاداد از برگزاری نکوداشت عباس کیارستمی و علی معلم و همچنین بزرگداشت رسول صدرعاملی و مرضیه محبوب در اصفهان خبر داد به گزارش خبرنگار ایلناکاوه رضایی، نخستین جدا شده استقلال/ زنگ خطر برای رحمتی هم به صدا درآمد
استقلال برنامه های زیادی برای فصل نقل و انتقالات دارد به گزارش جام جم آنلاین جدایی کاوه رضایی شماره 9 استقلالی ها اتفاقی است که روز به روز بیشتر رنگ واقعیت به خود می گیرد گفته می شود که این بازیکن مقصد خاصی هم برای خود در نظرگرفته مقصدی که چندان جذاب نیست اما تقریبا همه بازیزنگ انتخابات ریاست جمهوری ایران، در پاکستان به صدا درآمد
زنگ انتخابات ریاست جمهوری ایران در پاکستان به صدا درآمد اسلام آباد - ایرنا - همزمان با گرم تر شدن تنور دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز ضمن پیگیری مستمر اخبار انتخاباتی خود را برای مشارکت هرچه پرشورتر در این دوره از انتخابات و ایفای نزنگ خطری که علی کریمی برای حاجصفی به صدا درآورد/ حاج صفی به اروپا می رود؟
زنگ خطری که علی کریمی برای حاجصفی به صدا درآورد حاج صفی به اروپا می رود روز نو این احتمال وجود دارد که حاجصفی به دلیل بازی در تیمملی دوباره به اروپا ترانسفر شود به گزارش روز نو احسان حاج صفی هافبک دفاعی تیم ملی در بازی با ازبکستان نیمکت نشین بود کی روش تصمیم گرفت ارئیس اسبق سازمان توسعه تجارت خبر داد کاهش واردات مواد اولیه به کشور/ زنگ خطر تعطیلی کارخانجات به صدا درآمد
رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت خبر دادکاهش واردات مواد اولیه به کشور زنگ خطر تعطیلی کارخانجات به صدا درآمد افقهی گفت بهتر است گمرک آمار صادرات غیر نفتی با میعانات گازی را هم منتشر کند زیرا مشخص میشود که جهش در صادرات غیر نفتی و مثبت شدن تراز تجاری با احتساب میعانات گازی بوده اسنماینده ولی فقیه در استان زنجان: آژیر خطر کمبود آب به صدا درآمده است/ صرفهجویی در مصرف آب و برق نیازمند فرهنگ
نماینده ولی فقیه در استان زنجان آژیر خطر کمبود آب به صدا درآمده است صرفهجویی در مصرف آب و برق نیازمند فرهنگسازی است نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه صرفهجویی در مصرف و آب برق نیازمند فرهنگسازی است گفت آژیر خطر کمبود آب به صدا درآمده است به گزارش خبرگزاری فارسآتش سوزی شبانگاهی در زیرزمین تئاتر شهر مهار شد - صدای ایران
آتش سوزی مختصری که در زیرزمین ساختمان تئاتر شهر رخ داده بود اطفا شد به گزارش مهر در حالی که دقایقی پیش منابع غیررسمی از وقوع آتش سوزی در ساختمان مجموعه تئاتر شهر خبر می دادند طبق پیگیری ها مشخص شد که در زیرزمین مجموعه حریقی رخ داده است که با حضور نیروهای آتش نشانی این مشکل برطپای ناوگان حمل و نقل لب گور است!/ زنگ خطر نوسازی به صدا درآمد
پای ناوگان حمل و نقل لب گور است زنگ خطر نوسازی به صدا درآمدتاریخ انتشار شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۵ ۵۹ معضلات انبارداری خدمات و بسته بندی به فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شده که باید سریعا نوسازی اساسی در این زمینه آغاز شود به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان &nbsبحران آب؛ زنگ خطر خشکسالی در ایتالیا نواخته شد
بحران آب زنگ خطر خشکسالی در ایتالیا نواخته شدتاریخ انتشار جمعه ۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵ ۳۵ گرمای شدید و عدم بارندگی در ایتالیا منجر به بحران آب و خشکسالی در سراسر ایتالیا شده است که دولت این کشور را مجبور به اعلام وضعیت اضطراری کرد به گزارش روز جمعه ایرنا در پی خشکسالی ناشی از عدماتهامات جدید دونالد ترامپ به اوباما بر اساس چه مستنداتی است؟ - صدای ایران
دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا باراک اوباما و افراد وی را متهم به سازماندهی اعتراضات گسترده ای که در طی یک هفته ابتدایی ریاست جمهوری وی در ایالات متحده صورت گرفته و همچنین دست داشتن در درز اطلاعات محرمانه کاخ سفید کرده است این برای اولین بار است که دونالد ترامپ از حزب دموکر-
گوناگون
پربازدیدترینها