تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817778361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبدیل ولیعهدی شاهزاده جوان در عربستان به دغدغه ای جدی برای ایران/ چرا ایران از ولیعهدی محمد بن سلمان نگران است؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


«المانیتور» به نقل از مقام ارشد ناشناس ایرانی مطرح کرد
تبدیل ولیعهدی شاهزاده جوان در عربستان به دغدغه ای جدی برای ایران/ چرا ایران از ولیعهدی محمد بن سلمان نگران است؟
یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود به المانیتور می گوید که تغییرات اخیر در رهبری عربستان سعودی ایران را شگفت زده نکرد. او افزوده است که همه ما می دانستیم که این اتفاق می افتد تنها مسئله درباره زمان آن بود.
روز نو : یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود به المانیتور می گوید که تغییرات اخیر در رهبری عربستان سعودی ایران را شگفت زده نکرد. او افزوده است که همه ما می دانستیم که این اتفاق می افتد تنها مسئله درباره زمان آن بود.
به گزارش روزنو، این سایت اما اشاره می کند که هرچند که ارتقای مقام محمد بن سلمان ناظران مسائل سیاسی منطقه در تهران را شگفت زده نکرد اما به نوعی حکومت دوفاکتو او و باز شدن دستانش برای اعمال نفوذ بیش تر در تصمیم گیری های سیاسی عربستان سعودی سبب افزایش نگرانی ها در ایران شده است.
«علی هاشم» خبرنگار المانیتور در ادامه با اشاره به این که در ماه اکتبر گذشته قبل از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد تازه عربستان سعودی سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس گفت که محمد بن سلمان نائب ولیعهد عربستان سعودی عجله دارد و می خواهد شاهزاده محمد بن نایف (ولیعهد وقت) را کنار بگذارد و حتی ممکن است پدرش را نیز بکشد. 
این ژنرال ارشد ایرانی به صحبتی که میان محمد بن سلمان و یک مقام سوری در روسیه در سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفته بود اشاره می کند. او می افزاید که محمد بن سلمان پرسیده بود که بشار اسد چگونه فردی است و خانواده او چگونه هستند. سردار سلیمانی ادامه می دهد که مقام سوری می گوید که به محمد بن سلمان در شرایطی که دید فضا مثبت است گفت که داعش تهدید مشترک علیه همه ماست بیایید برای مبارزه با ان با یکدیگر متحد شویم در آن زمان بن سلمان پاسخ داد این چیزی نیست ما داعش و جبهه النصره را در نهایت شکست خواهیم داد نگران آن نباشید شما اکنون تنها یک مشکل دارید و آن ارتباطی است که با ایران دارید. به روابط خود با تهران پایان دهید و علیه آن موضع گیری کنید پس از آن همه این مسائل تمام خواهد شد».
المانیتور در ادامه اشاره می کند که از دید محمد بن سلمان ایران مشکل اصلی در منطقه است. این سایت می افزاید:«ولیعهد کنونی عربستان سعودی از واژگان تندی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده و به طور علنی آن کشور را در ماه مه گذشته تهدید کرد و گفت که ریاض نبرد را به داخل خاک ایران می کشاند. 
یک مقام دیگر رسمی ایران که نخواسته نامش فاش شود به المانیتور می گوید که عربستان سعودی اکنون وارد بدترین مرحله شده است. او می گوید شاید برای اولین بار در ده های گذشته است که این پادشاهی در معرض تهدید فروپاشی از درون قرا گرفته و به طور جدی با بحران رهبری مواجه است. او می افزاید:«ملت ها نمی توانند توسط ماجراجویان بی تجربه اداره شوند و این مصداق شاهزاده جدید عربستان سعودی است. برای منافع فوری ایران تمام کارهایی که بن سلمان انجام می دهد ممکن است تاثیر مثبتی داشته باشند فقط به اخرین ماجراجویی او در قبال قطر نگاه کنید. او با تحمیل دیدگاه خود بر همسایگان اتحاد کشورهای منطقه را به خطر انداخته است؟ و بعد از آن چه خواهد شد؟ او خود نمی داند که چه کاری انجام می دهد و این بدترین چیز است».
این مقام ایرانی می افزاید:«در یمن، انصارالله خیلی به ایران نزدیک نبود اما با بمباران های عربستان سعودی سران آن گروه به ایران نزدیک شده اند و به دوستی عمیقی میان ما و آنان ایجاد شده است چرا که ایران تنها کشوری است که به طور اشکار با مردم یمن همدردی می کند. ایران در همه جا خواستار دوستی است حتی در عربستان سعودی با این حال. اکنون سعودی ها در ایجاد دشمنان تازه خوب عمل کرده اند».
این مقام ایرانی در ادامه با اشاره به این که سیاست های محمد بن سلمان در قبال جمهروی اسلامی ایران کاملا خصمانه است می افزاید:«تهدیدهای مستمر این شاهزاده وزیر امور خارجه عربستان علیه ایران پیامی روشن می دهد. ضربه زدن به باورهای مذهبی بی فایده است. نظرات بن سلمان درباره امام مهدی موضع گیری سیاسی نیست. اوهر مومنی را را تهدید می کند حتی کسانی که مخالف جمهوری اسلامی هستند را نیز مورد توهین قرار می دهد».
این سایت می نویسد:«اشاره این مقام ایرانی به مصاحبه ای تلویزیونی است که در تاریخ ۲ مه توسط محمد بن سلمان انجام شد او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان گفت و گو با ایران وجود دارد گفت که با قدرتی که برای بازگشت امام زمان برنامه ریزی کرده در نتیجه امکان گفت و گو وجود ندارد. 
المانیتور البته اشاره می کند که تنش در روابط ایران و عربستان سعودی بی سابقه نبوده است. برای مثال،‌این دو کشور در ماه ژوئن ۱۹۸۴ میلادی وارد منازعه با یکدیگر شدند زمانی که جنگنده های سعودی دو جنگنده اف-۴ ایران را ساقط کردند زمانی که آن جنگنده ها وارد حریم هوایی عربستان سعودی شده بودند. پیش از آن در اوریل و مه همان سال چندین تانکر نفتی سعودی و کویتی اسیب دیدند و مورد حمله واقع شدند.
 این حوادث در طول جنگ بین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ روی دادند زمانی که کشورهای عربی حوزه خلیج  فارس از صدام حسین علیه ایران حمایت می کردند. در اگوست ۱۹۸۷ میلادی بدترین روابط و بحران بین دو کشور ایجاد شد: زائران ایرانی در ۳۱ ژوئیه در مراسم شعاردهی علیه اسرائیل و امرکیا در حج را برگزار کردند و حدود ۴۰۰ تن از آنان توسط پلیس ضد شورش در مکه کشته شدند. در واکنش، ایرانیان پس از اعدام یک روحانی شیعه در عربستان به سوی سفارت آن کشور حمله کردند».
این سایت در پایان اشاره می کند که دلیل اصلی نگرانی ایران آن است که ولیعهد تازه را فرد فاقد خرد قلمداد می کند و معتقد است که او فردی است که در توهم برتری است که ممکن است کل منطقه را در اتش بسوزاند.
این سایت اشاره می کند که انتشار گزارش هایی درباره نزدیکی این شاهزاده جوان به اسرائیل نیز بیش از پیش ایرانی ها را در زمینه امنیت ملی نگران کرده است.






تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن