تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798294818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیگارورزی علیه دانشجویان | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در روزهای اخیر دانشجویان در فضای مجازی با هشتگ «بیگارروزی» به استقبال شرایط عجیب طرح کارورزی دولت رفتند. این موج موافق و مخالف در روزهای تعطیلی دانشگاه باعث نشد در شبکه‌های اجتماعی دانشجویی و کانال‌های منتسب به شوراهای صنفی کمرنگ شود و این کانال‌ها، تحلیل‌ها و میزگردهای مجازی دانشجویی برای نظرخواهی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به راه انداختند.

به گزارش تراز ،اول تیرماه جاری بود که طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در سراسر کشور آغاز شد. در این طرح افراد و فارغ‌التحصیلانی که در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند پس از شرکت در دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های لازم بر اساس نیاز و تقاضای کارفرمایان بنگاه‌ها به خدمت گرفته می‌شوند.در طرح جدید دولت در صورت جذب کارورزان در این طرح، کارفرمایان به مدت دو سال از معافیت بیمه‌ای برخوردار می‌شوند. کارورزان نیز یک سوم حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار را بابت کمک هزینه آموزشی دریافت می‌کنند. سامانه ثبت نام karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و پذیرندگان کارورزان فعال است که می‌توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان از طریق ثبت نام در این سامانه اعلام کنند.
از جمله شرایط متقاضیان کارورزی، داشتن حداکثر ۲۷ سال سن برای مقطع تحصیلی کاردانی، ۳۰ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی، ۳۳ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۳۷ سال برای مقطع تحصیلی دکتر است. طول دوره کارورزی حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱۲ ماه برای هر کارورز بر اساس استانداردهای مصوب آموزشی مهارت تعیین می‌شود. مدت آموزش در هر ماه ۱۴۰ ساعت، ساعات آموزش در هر روز حداقل ۶ و حداکثر ۸ ساعت تعیین می‌شود.
در هفته‌های اخیر جزئیات طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی اعلام شد. آقای علاءالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار در گفت وگو با مهر، با تشریح جزئیات اجرای طرح کارورزی که به تازگی با هدف جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری از سوی وزارت کار اجرایی شده، گفت: جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ ساله تا ۳۲ ساله (با احتساب ۲سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و تعاونی‌اند.
وی با بیان اینکه طرح کارورزی ذیل طرح کاج (کارآفرینی و اشتغال برای جوانان) در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: این طرح در سال گذشته در ۸ استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شد و امسال به سراسر کشور تعمیم داده شده که در این زمینه اخیراً و بعد از آغاز اجرای طرح، طی جلساتی تلاش کردیم تا نقاط ضعف طرح را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار با اشاره به اینکه علاوه بر دانش آموختگان دانشگاهی، «کارفرمایان» و «واحدهای متقاضی جذب کارورز» نیز مخاطبان اجرای طرح کارورزند، گفت: در حال حاضر سامانه ثبت نام به نشانی karvarzi.mcls.gov.ir برای کارورزان و واحدهای پذیرنده کارورزان فعال است که می‌توانند آمادگی خود را برای اشتغال یا جذب متقاضیان اعلام کنند.
ازوجی، دوره کارورزی را حداقل ۴ ماه و حداکثر ۶ ماه برای هر کارورز عنوان کرد و درباره نحوه جذب متقاضیان بیکار مشمول این طرح گفت: پس از گزارش‌گیری از اطلاعات ثبت شده در سامانه باید بر اساس یکسری شاخص‌ها، افراد حائز شرایط با در نظر گرفتن اولویت‌ها شناسایی و به میزان ظرفیت بنگاه‌ها و با در نظر گرفتن رشته تحصیلی فرد متقاضی از طریق وزارت کار به بنگاه اقتصادی مربوطه معرفی شوند.
وی با بیان اینکه در قالب اجرای طرح کارورزی اشتغال سالانه ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل بیکار هدف‌گذاری شده است، درباره حقوق کارورزان گفت: دستمزد این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق مصوب سال ۹۶ از سوی دولت پرداخت می‌شود که حدود ۳۱۰ هزار تومان برای هر فرد است.
وی با بیان اینکه واحدهای پذیرنده کارورزان هیچ تعهدی در قبال جذب قطعی کارورز در واحد مربوطه ندارند گفت: البته بر اساس گزارش‌های دریافتی ما از اجرای آزمایشی این طرح در سال گذشته، ۷۰ درصد کارورزان از سوی کارفرمایان جذب واحد مربوطه شدند.
این موافق‌ها و مخالفت‌ها در روزهای تعطیلی دانشگاه باعث نشد در شبکه‌های اجتماعی این موضوع بدون واکنش بماند. یکی از دانشجویان دانشگاه تهران دراین باره می‌گوید: «نخست اینکه دستمزد کسب شده از مشاغل ایجاد شده تا چه میزان جوابگوی فارغ‌التحصیلانی است که پا را از مرزهای دانشگاه فراتر گذاشته و قصد زندگی مستقل از خانواده را دارند؟ جواب را می‌توان در گزارش منتشره در خبرگزاری تسنیم مورخ مهرماه ۹۳ یافت: ۴۰۰ هزار تومان. مبلغی که تنها و تنها یک هفتم خط فقر را پوشش می‌دهد و مشخص نیست که قرار است کفاف کدام بخش از هزینه‌های جوانی که دهه سوم عمرش را می‌گذراند بدهد!»
یکی از کاربران توئیت در مورد امنیت شغلی خبرنگاران می‌نویسد: «مثلاً یک دانشجوی خبرنگاری و ارتباطات می‌تواند به سهولت جایگزین افرادی شود که در دفاتر رسانه‌ها فعال هستند! دوست رسانه‌ای عزیز.»
یکی دیگر از کاربران هم به حقوق ناچیز این طرح اشاره می‌کند: «کارورزا تو این طرح ماهی ۳۰۰ می گیرن کارگرای عادی نزدیک یه تومن. سرمایه دارم از خداشه قیمت نیروی کار بیاد پائین!»
یکی دیگر از کاربارن توئیتر که در کمپین شرکت کرده بر این باور است که «همه با #بیگارورزی مخالف نیستن چون بعضیا نونشون تو روغنه، دولت دیگه مسوولیتی در قبال کارگر نداره، کارفرما هم بیشتر سود می بره.»
برخی هم به موضوع ممنوعیت تحصیل در حین کارورزی اشاره می‌کنند که بدین معنی است، اگر با مدرک کارشناسی در طرح شرکت کنید و در کارشناسی‌ارشد قبول شوید، از ادامه دوره کارورزی محروم خواهید شد.
البته برخی‌ها بدبین‌ترند و معتقدند که بعدها این کارورزی به یک موضوع اجباری تبدیل خواهد شد: «وقتی کارفرمایان، چه دولتی وچه خصوصی، گذراندن کارورزی را هم جزو شروط استخدام و قرارداد آوردند، مشخص می‌شود.» 

زمانبندی انتشار: 13 تير 1396 - 14:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن