تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798911556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«حقوق کیفری در قرآن» راهی بازار نشر شد | پایگاه خبری تراز


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: کتاب «حقوق کیفری در قرآن؛ بررسی و نقد شبهات» به قلم سعید داودی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهی بازار نشر شد.

به گزارش تراز ،قوانین مطرح شده در قرآن به‌ویژه در حوزه حقوق کیفری، همواره مورد شبهه و پرسش قرار داشته و در عصر حاضر نیز این مساله شدت یافته است. کتاب «حقوق کیفری در قرآن؛ بررسی و نقد شبهات» تالیف سعید داودی، استادیار گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در قالب چهار فصل با عنوان‌های «کلیات»، «جرم‌انگاری»، «مجازات‌ها» و «شیوه اجرای مجازات» به دنبال تبیین صحیح حقوق کیفری قرآن در بخش جرم‌انگاری‌ها و مجازات‌ها و پاسخ روشن به شبهات در این‌باره است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «یکی از شاخه‌های حقوق، حقوق کیفری است که برگرفته از کتاب و سنت و آموزه‌های اسلامی است. در عصر حاضر که حقوق کیفری یا به تعبیر دیگر حقوق جزا، جایگاه ویژه‌ای در مراکز تحقیقی و دانشگاهی و در مراکز قانون‌گذاری کشورها دارد و حتی در ابعاد بین‌المللی به آن توجه می‌شود، حقوق کیفری اسلام نیز در کانون توجهات قرار گرفته و گاه با انتقادات تند مواجه شده، ناکارآمد و غیرانسانی دانسته شده است؛ به‌ویژه پس از طرح جهانی حقوق بشر و منشور ملل متحد و گزارش‌های سالیانه سازمان حقوق بشر از دیگر کشورها، فشارها بر کشورهایی که حقوق کیفری خود را برمبنای اسلام قرار داده‌اند، هرساله بیشتر می‌شود و در پی آن شبهاتی نیز در مراکز علمی و تحقیقاتی درباره حقوق کیفری قرآن به‌صورت گسترده مطرح شده است تا آنجا که برخی مسلمانان نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و محترمانه آن قوانین را زمانمند می‌دانند؛ بدین‌معنی که این قوانین در عصر حاضر، خشن و تنفرآمیز است و نفرت جامعه جهانی را در پی دارد؛ از این‌رو معتقدند باید از کیفرهای جایگزین بهره برد. گستردگی این شبهات و طرح رسانه‌ای آن به شیوه‌های گوناگون و تلاش برای تغییر قوانین آن در کشورهای اسلامی، ضرورت پاسخگویی به این شبهات را آشکار می‌کند.»
«شرب خمر» یکی از موضوعاتی است که در این کتاب از منظر قرآن و سنت و فقه و موارد حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در صفحه 221 در این‌باره می‌خوانیم: «قرآن کریم، شرب خمر را جرم دانسته و در روایات (حر عاملی؛ وسائل‌الشیعه؛ ج28، ص 220-223) و فقه اسلامی (محقق حلی؛ شرائع‌الاسلام؛ ج4، ص 156/ محمدحسن نجفی؛ جواهرالکلام؛ ج41، ص 457) برای شارب خمر، هشتاد تازیانه حد مقرر شده است. صاحب جواهر بر این کیفر، ادعای عدم خلاف، بلکه ادعای اجماع کرده است. فقهای امامیه معتقدند خمر نه تنها در شریعت اسلام، بلکه در همه شرایع الهی حرام بوده و هرگز در هیچ شریعتی مجاز نبوده است (فاضل مقداد؛ کنزالعرفان؛ ج2، ص304/ سید عبدالاغلی سبزواری؛ مواهب‌الرحمان؛ ج8، ص 240). از امام رضا (ع)  نیز نقل شده است که فرمود: «خداوند هیچ پیامبری را نفرستاد جز آنکه خمر را حرام کرد»... بنابراین، آنچه در عهدین از جواز شرب خمر آمده است، از نظر ما صحت ندارد. سید مرتضی تصریح می‌کند که مطابق اعتقاد امامیه، خمر از سوی همه انبیا و در همه کتاب‌هایی که از سوی خدا نازل شده است، حرام شمرده شده و تحریم آن چیز تازه‌ای نبوده است، بنابراین نسبت حلیت خمر که یهود و نصارا به انبیای خود داده‌اند، دروغی است که به پیامبران خود بسته‌اند. (سیدمرتضی؛ الانتصار؛ ص 421-422).»
نخستین چاپ کتاب «حقوق کیفری در قرآن؛ بررسی و نقد شبهات» در 448 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 35 هزار تومان منتشر شده است.



اخبار اقتصادی


اخبار تراز خبرگزاری اقتصاد ایران بازارمالی fatf






زمانبندی انتشار: 10 تير 1396 - 13:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن