تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843248823




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ولیعهدی محمد بن سلمان از نظر سیاست داخلی


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ولیعهدی محمد بن سلمان از نظر سیاست داخلی

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۵
جامعه عربستان را می‌توان جامعه‌ای در حال گذار به سمت مدرنیسم توصیف کرد که البته مصادیق این مدرنیسم با آنچه در دیگر کشورها شاهد هستیم تفاوت بسیار دارد و از مهمترین شاخصه‌های آن تغییر ساختارهای فکری روشنفکران سعودی بر اساس تغییر پارامترهای حال حاضر منطقه و جهان اما همچنان مبتنی بر سلفی‌گرایی و با هدفم تثبیت جایگاه برادر بزرگ اعراب و حتی کسب جایگاه رهبری مسلمین جهان می‌باشد.   خبرآنلاین:جامعه عربستان برخلاف گذشته تاکید زیادی بر تعامل با غرب و بهره مندی از پتانسیل‌های بالقوه غرب‌گرایی دارد که در این مسیر برخلاف دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، به سلفیزه کردن این عوامل پرداخته است. از این روی حکام سیاسی سعودی در پی اصلاحات داخلی و هماهنگ سازی حکومت و جامعه بر اساس تغییرات اخیر جامعه عربستان بر آمده‌اند. نسل اول پادشاهان سعودی که شامل فرزندان بزرگ عبدالعزیز بودند، بر اساس شاخصه‌های کلاسیک جامعه عرب یعنی فقر، خشونت، کمبود منابع و عواملی از این قبیل رشد کرده و حکومت متبوع‌شان نیز در اداره کشور این شاخصه‌ها را مد نظر داشتند، نسل دوم که شامل فرزندان کوچک‌تر عبدالعزیز یعنی فهد، عبدالله و سلمان بودند دقیقا بر خلاف نسل گذشته، کاملا در شرایط رفاه، ثروت و سرازیری دلارهای نفتی رشد کرد که همین عوامل به تغییر در سبک زندگی و اداره کشور توسط آنها ختم شد و با ولیعهدی محمد بن سلمان، دایره تصمیم سازان سعودی وارد نسل سوم خود شده است که تحصیل در غرب، بهره‌مندی از مشاوران غربی و آشنایی کامل با زندگی بر اساس شاخصه‌های غیر عرب را تجربه کرده‌اند، از این روی بروز اصلاحات در ساختار سیاسی اجتماعی عربستان و همراهی با عام مردم در این اصلاحات امری قطعی‌ست اما باید توجه داشت اصلاحات فوق به هیچ عنوان به شباهت این کشور به دیگر کشورهای عربی همسایه مانند امارات متحده عربی، قطر یا کویت ختم نخواهد شد زیرا اصلاحات آتی عربستان فعلا صرفا معطوف به بهره مندی از ابزارهای کنونی در جهت همان تفکر قبلی و همچنان مبتنی بر سلفی گرایی و تعریف فعلی این کشور از حقوق بشر و دیگر عوامل اداره کشور می‌باشد.   اما نکته بسیار مهم در باب سیستم اداره حکومت در عربستان وجود دو رکن قدرت تقریبا مستقل در این کشور است، رکن سیاسی و رکن دینی که توسط حکامی مجزا اداره می‌شوند. این دو رکن تا حدود بسیار زیادی مکمل قدرت یکدیگر هستند اما این به معنای عدم وجود تضاد میان آنها نیست. از این روی اگر گرایش بیش از حد به غرب از جانب حکام سعودی منجر به کمرنگ شدن نقش وهابیت به عنوان ایدئولوژی حاکم بر این کشور شود قطعا به بروز واکنش از سوی حکام دینی ختم و دوگانگی ارکان قدرت در عربستان را در پی خواهد داشت.   البته نباید فراموش کرد نسل سوم پادشاهان سعودی نیز مانند نسل دوم قطعا دارای اهداف مشترک زیادی با حاکمیت دینی این کشور است که به عنوان نمونه می‌توان به ضدیت حداکثری با ایران و جبهه تشیع در منطقه، تفکرات تمامیت خواهانه در معادلات منطقه‌ای، تضاد شدید منافع با دگرگونی‌های سیاسی دیگر کشورها مانند آنچه در بهار عربی شاهد بودیم و نهایتا وجود بحران در کشورهای غیرهمسو و استفاده از پتانسیل آن در جهت تشویق به جنگ مذهبی مانند آنچه که در سوریه شاهد آن هستیم اشاره کرد.   اما تصمیم سازان نسل سوم سعودی باید میان گرایش به سمت اصلاحات و غرب‌گرایی حتی به شکل حداقلی، و گرایش به سمت حکام دینی در جهت بهره‌مندی از پشتیبانی آنها یکی را انتخاب کنند که البته هر کدام از این دو انتخاب به اضمحلال قدرت حکام سیاسی عربستان ختم خواهد شد، مگر آنکه تئوری سومی میان این دو انتخاب تدوین شود که در شرایط کنونی، وجود آن دور از ذهن می‌نماید.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن