تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799068483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه شهید بهشتی نزدیک‌ترین مکتب به اسلام بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: محجوب: راه شهید بهشتی نزدیک‌ترین مکتب به اسلام بود
راه شهید بهشتی نزدیک‌ترین مکتب به اسلام بود

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه شهید بهشتی اصولاً سرمایه داری را بنیاداً قبول نداشت، گفت:‌ اقتصاد بهشتی، اقتصاد پویا و اقتصاد تعریف دار و رهایی بخش بود. رهایی از استثمار، بر پیشانی این اقتصاد نوشته بود. به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «به یاد شهید بهشتی» شهید مظلوم دکتر بهشتی آنطور که امام (ره) فرمود اگر بخواهیم یادش کنیم، باید بنویسیم بهشتی یک ملت بود. اینکه چرا این تعبیر را در مورد او بکار گرفته است، به این بر می‌گردد که او کارکرد یک ملت را داشت؛ هرگز به موضوعی «فردی» نگاه نمی‌کرد و «یکه وتن‌ها» برای حلش قدم بر نمی‌داشت. از ابتدا مشی او بر این پایه استوار بود که اصل بر جماعت است. اصل بر اینست که هر چه بیشتر باشی، بهتر می‌توانی فکر کنی، کار انجام دهی و کار را پیش ببری. در اقتصاد هم اینگونه می‌اندیشید. بهشتی با اینکه یک فیلسوف بود، اما اقتصاد را خوب می‌شناخت و موازین آنرا خوب می‌دانست. اساسا ً در این مورد به سبک و مکتب اعتقاد داشت. قانون اساسی ج. ا. ا در بخش اقتصادی تقریباً بلکه تحقیقاً سیاق و روش شهید بهشتی است. باز هم وقتی نگرش و روش او را ببینیم، درمی یابیم که بهشتی اقتصاد را برای یک ملت تعبیر و تفسیر می‌کند. خودش را جای دارا و ندار، کارگر و کشاورز و سایر عوامل اقتصادی می‌گذارد. بعد از او مکتب «اقتصاد مختلط» را چه در کتاب مواضع ما حزب جمهوری اسلامی تفسیرش را می‌بینیم و چه در قانون اساسی که به اختصار در اصول ۴۳ و ۴۴ بدان پرداخته است، مشاهده می‌کنیم. آنروز که بهشتی براین مکتب بود، اقتصاددانان چپ (مارکسیستی) این اندیشه را التقاطی و غیر عملیاتی می‌دانستند و حتی آنرا نوعی نگاه سرمایه داری می‌خواندند و طرفداران سرمایه داری آنرا التقاط با سوسیالیسم می‌دانستند و اصولاً آنرا مکتب نمی‌دانستند و حتی آنرا به سبک و سیاق مکتب نیز نمی‌پنداشتند. امروز که بیش از ۳۷ سال از آن تاریخ می‌گذرد، در دنیا جز اقتصاد مختلط، نسخه‌ای وجود ندارد. از ماورای سوسیالیسم تا ماورای سرمایه داری؛ همه و همه شده اند اقتصاد مختلط با ده‌ها شعبه و گرایش! چرا بهشتی چنین فکر می‌کرد؟ چون او فقط یک ملت نبود، بلکه به ملت می‌اندیشید، خصوصاً ضعیف‌ترین آن‌ها. او به کارگران و کشاورزان و فقیران توجه خاص داشت. او اصولاً سرمایه داری را بنیاداً قبول نداشت. با سرمایه دار مخالف نبود، اما بطور سیستمی و نظام‌مند سرمایه‌داری را به رسمیت نمی‌شناخت. برای همین طرفدار راه سوم بود. راهی که همه جهان امروز طرفدار آنست و غیر از آن راهی وجود ندارد. چه خوب می‌شد همه این نسخه را دنبال می‌کردند. امروز ایران هم دولت ثروتمند و قدرتمندتری داشت و هم عدالت در آن صورت عمیق‌تر و قوی‌تر بود. آنچنان که چند شرکت بی‌بته بنیادهای اقتصادی ما را نمی‌توانستند تهدید کنند. هنوز هم به همه می‌گوییم:  بازگردید به قانون اساسی. بازگردید به اندیشه‌های بهشتی در کتاب مواضع ما حزب جمهوری و کتاب اقتصاد اسلامی. نگاه کنیم و راه را بشناسیم و عمل کنیم.  به هیچ طرف نغلطیم. راه او نه فقط عملی‌ترین راه بود، بلکه نزدیک‌ترین سبک و مکتب به اسلام بود و او عین اقتصاد اسلام را براین اساس تعریف و بیان کرد. اقتصاد بهشتی، اقتصاد پویا و اقتصاد تعریف دار و رهایی بخش بود. رهایی از استثمار، بر پیشانی این اقتصاد نوشته بود و هزاران مزیت که باید در موردش گفت و نوشت و گفت.

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ ۱۹:۴۹:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن