واضح آرشیو وب فارسی:الف: پاسخی به زیبا کلام/ پیشنهاد شما حاوی نوعی تبعیض بین اقلیتهاست /تقیسم جامعه یهودی اسرائیل به صهیونیست و غیرصهیونیست درست نیست
سید هادی برهانی/4 تیر 96
دکترسید هادی برهانی استاد دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران که بخشی از تحصیل خود را در دانشگاه تهران وسپس فوق لیسانس خودر را در رشته حقوق بشر بین المللی از دانشگاه ملی ایرلند گذرانده و در رشته مطالعات خاورمیانه , اسراییل شناسی از دانشگاه اکستر انگلستان دکتری گرفته است،در نقد آخرین موضع گیری دکترصادق زیبا کلام درباره استفاده رییس جمهور از یک مشاور یهودی نامه ای به وی نوشته است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۹
به گزارش الف متن کامل نامه از این قرار است: استاد ارجمند جناب آقای دکتر صادق زیباکلام با سلام و عرض ارادت با یادآوری خاطره شیرین کلاسهای جنابعالی در دانشگاه که به معنای واقعی کلمه عرصه تبادل آزادانه نظرات و احترام جنابعالی به دانشجویان بود، مایل هستم در خصوص نامه اخیر جنابعالی به رئیس جمهور محترم در خصوص تشکیل کابینه ملاحظاتی را مطرح نمایم: توجه قدیمی جنابعالی به حضور و حقوق اقلیتها در کشور از مواضع اصولی و دیرینه شما بوده و هست. توجه شما به ضرورت حضور آنها در کابینه آتی جناب آقای دکتر روحانی از همین زاویه قابل ارزیابی است. حضور اقلیتهای پرتعداد جامعه ایران چونان اکراد و اهل سنت مزایا و محسناتی دارد که به خوبی به آن اشاره داشته اید. در چارچوب این پیشنهاد شما به اقلیت محترم یهودی هم توجه نموده اید و خواستار مشارکت آنها در کابینه رئیس جمهور شده اید. در این رابطه به واسطه حوزه مطالعاتی و تدریس، مایلم چند نکته را مطرح نمایم: متاسفانه یکی از چالشهای مبارزه موجود با صهیونیسم فرو غلتیدن در مواضع یهودی ستیزانه است که اساسا پدیده ای مسیحی و دور از ارزشهای اسلامی و سنت پرافتخار مسلمانان در تعامل مسالمت آمیز و محترمانه با اهل کتاب می باشد. تجاوز صهیونیسم و اسرائیل به کشورهای اسلامی و اشغال و جنایات این رژیم نامشروع علیه مسلمانان احساسات و هیجاناتی آفریده است که یک مسیر آن یهودی ستیزی و منتسب کردن همه این جنایات و ظلمها به یهودیان و یهودیت است. ترجمه ادبیات یهودی ستیزانه کشورهای مسیحی و غربی نقش بزرگی در این وضعیت ایجاد کرده است. تاریخ اسلام هیچگاه یهودی ستیز نبوده و همواره یهودیان از ظلم کشورهای مسیحی به امنیت کشورهای اسلامی می گریخته اند. دوران طلایی یهودیها در تاریخ در سرزمینهای اسلامی چون اندلس رقم خورده است. شایسته است جوامع اسلامی ضمن مقاومت مستحکم در برابر تجاوز و دشمنی صهیونیسم و اسرائیل از افتخارات خود در پاسداشت و رعایت حقوق اقلیتهای دینی حمایت نموده و مانع از تغییر مسیر تاریخ مسلمانان در این عرصه شوند. آنچه در این زمینه اهمیت دارد رعایت حقوق اقلیت کلیمی و رعایت انصاف و عدالت است. جمعیت یهودی ایران امروزه چیزی حدود ده هزار نفر ارزیابی می شود. داشتن یک نماینده کلیمی در مجلس، که محصول توجه قانون اساسی جمهوری اسلامی به اقلیتهای مذهبی است، از چشم انداز دموگرافیک و ظرفیت اجتماعی امری فراتر از ظرفیتهای این اقلیت به شمار می آید. بعید است در ایران اقلیتی و جمعیتی را بیابید که با چنین جمعیتی صاحب یک نماینده مستقل در مجلس باشند. بنابراین اعطای کرسی دیگری به آنها در کابینه از منظر حقوق، انصاف و عدالت شاید تلقی موجهی نداشته باشد. این در حالی است که اقلیتهای دیگری چون بلوچها، ترکمنها، مسیحیان و زرتشتی ها در کشور وجود دارند که براساس واقعیتهای دموگرافیک حق بیشتری برای حضور در کابینه دارند. توجه به یهودیها به بهای نادیده گرفتن حقوق سایر اقلیتها میتواند بی توجهی بزرگتری به بار آورد. اضافه بر بعد حقوقی و انسانی موضوع، آثار سیاسی این مسئله نیز مهم و خطیر است. با توجه به شرایط روز منطقه ای و رویارویی و اختلاف ایران و برخی کشورهای سنی مذهب منطقه و تبادل سنگین اتهامات طرفین علیه یکدیگر که یکی از موارد مهم آن ارتباط با اسرائیل و صهیونیسم است، اعطای چنین امتیاز غیرعادی به یهودیان میتواند زمینه بدبینی و یا حداقل هجوم تبلیغاتی رقبای ایران در منطقه را فراهم نماید. این امر دولت را نه تنها در سطح منطقه بلکه در داخل نیز آسیب پذیر خواهد کرد. اگر هدف از چنین پیشنهادی جلب رضایت و تاثیر بر جوامع غربی است حضور یک مسیحی در کابینه میتواند منطقی تر به نظر برسد. به هر حال همه کشورهای غربی کشورهایی مسیحی هستند. اما اگر هدف جلب رضایت و حمایت یهودیان غیرصهیونیست در اسرائیل است اجازه دهید به عنوان کارشناس مسائل اسرائیل عرض نمایم جمعیت و قدرت گروههای یهودی غیرصهیونیست در اسرائیل کمتر از آن است که به حساب آید. از آغاز تاسیس اسرائیل تاکنون قدرت و اکثریت در دست یهودیان صهیونیست باقی مانده است. تقریبا همه احزاب یهودی تاریخ اسرائیل صهیونیست یا همکار احزاب صهیونیستی بوده اند. بنابراین تقیسم جامعه یهودی اسرائیل به صهیونیست و غیرصهیونیست نه تنها کمکی به فهم اسرائیل نمی کند بلکه شناخت آن را دچار مشکل می سازد. تاسیس اسرائیل و بقای آن براساس ایدئولوژی صهیونیسم به دست آمده است. تقریبا تمامی یهودیانی که به اسرائیل مهاجرت کرده اند متاثر از این ایدئولوژی استعمارگرانه بوده اند. بخش بزرگی از یهودیانی که با دیدن جنایات صهیونیسم به آن پشت کرده اند، ترجیح داده اند این کشور را ترک کرده و در جنگی که این کشور علیه حقوق مسلمانان و فلسطینی ها به راه انداخته است، مشارکت ننمایند. سید هادی برهانی گروه مطالعات فلسطین اشغالی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]