واضح آرشیو وب فارسی:الف: توصیه حبیب احمدزاده برای صحبت درباره هولوکاست
بخش فرهنگی الف، 4 تیر 96
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
حبیب احمدزاده نویسنده سرشناس که آثار مطرحی در حوزه ادبیات دفاع مقدس در کارنامه دارد با نگارش متنی و یادآوری خاطرهای اهمیت رعایت برخی جزئیات را در جریان صحبت درباره هولوکاست و اشغال فلسطین مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین٬ در یادداشتی که احمدزاده نوشته٬ آمده است: چند سال پیش بود که حدود پانزده خاخام بسیار جوان از آمریکا به ایران آمده و در محل انجمن سینمای دفاع مقدس با آنان به بحث و گفتگو نشستم .اولین سوال آنان از من درباره هولوکاست بود .جواب من به انان چنین بود: همین الان به خیابان رفته و از هر ایرانی بپرسید که نظرشان درباره تفکر نازی ها چیست ؟ اکثریت قریب به اتفاق ملت ما نظر مثبتی به رفتار ضد انسانی نازی ها ندارند پس بحث تایید رفتار نازی ها و اس اس های جنایتکار در جنگ اصلا در بحث هولو کاست در ایران و بین مسلمانان مد نظر نبوده و موضوعیت ندارد ، کشته شدن حتی یک انسان بیگناه، با هر آیین و مسلک در نزد ما نابخشودنی است، چه روس باشد، چه یهودی و یا هر خلقت دیگر خدا، پس در بحث انسانی همگی مشترکیم . ولی دعوا از انجا شروع میشود که اگر چنین جنایتی با چنین ابعادی صورت گرفته و یازده میلیون یهودی به دست اروپاییان آلمانی تبار کشته شده اند ، چرا بجای عبرت، این ماجرا خود توجیه جنایتی بس بزرگتر یعنی اخراج و نسل کشی ملتی بیگناه شده و تقاصش را مردمان خاورمیانه در حال پس دادن هستند، بقول مثل ما ایرانی ها گنه کرد در بلخ اهنگری ، به شوشتر زنند سر مسگری ( مترجم برای ترجمه چه میکشید ) ...و اگر چنین جنایتی رخ نداده پس چرا دولتمردان غرب با مردمی در نقطه ای دور و بیگناه چنین میکند؟خاخام روزن از من پرسید که دولت شما میگوید اصل واقعه اطاق های گاز و کشتار یهودیان دروغ است . جوابم این بود که من از سوی خودم و نه دیگران سوالاتی در این قسمت از تاریخ دارم، آیا میدانید که هیتلر در جنگ جهانی اول گروهبان بود و لحظه ای که قبول قرارداد خفت بار ورسای و شکست المان به او داده میشود در بیمارستان به خاطر اسیب دیدگی از گاز های شیمیایی میدان نبرد نابینای موقت است؟ ایا میدانید که برخلاف جنگ اول جهانی که صدها هزار مجروح شیمیایی داشت در جنگ دوم جهانی حتی یک گلوله شیمیایی در جبهه ها شلیک نشد ؟ چرا وقتی چنین گازی را هیتلر در جبهه های جنگ بکارگیری نمیکند ، ان را در اردوگاههای اسرا بکارگیری کند که استفاده از فشنگ مقرون بصرفه و کم خطرتراست و ادامه دادم : در تبلیغات ضد المان نازی غربی ها میگویند از روغن بدن این اسرا صابون و از موی بدنشان متکا برای سربازان المانی جبهه ها می ساختند. سوال این است سرباز نازی که خود را نژاد برتر دانسته و یهودیان را نجس ،چطور حاضر میشده که از صابونی اینچنین برای نظافت استفاده کند؟ و ایا استفاده از موهای پر از شپش و میکروب برای ساخت متکا ، عامل شیوع بیماریهای مسری در جبهه ها ی المان نمیشده ؟ و ایا اصلا از لحاظ اقتصادی مگر گلیسرین تا ان موقع اختراع نشده بوده تا کسی بخواهد از چربی بدن اسرایی اینچنین لاغر و استخوانی که در تمام عکس ها و فیلم های ان روزگار میبینیم ، روغن گیری با بازده اقتصادی کند ؟ و اگر صهیونیستها حق دارند با فرض قبول آمار کشتگان یازده میلیون یهودی کشور فلسطین را اشغال کنند پس روسها با بیست وسه میلیون قربانی در جنگ نیز حق دارند دوباره الاسکا را از امریکا پس بگیرند ، و همچنین اگر ملتی که چهار تا شش هزار سال پیش از جایی رانده شده برگشت را حق مسلم خود میداند پس همین نسل فلسطین که تنها پنجاه سال است که از خانه اخراج شده و هنوز کلید منازلشان در دستانشان است با همان استدلال بالا بدین حق اولی ترند ... بقیه بحث با این خاخام های جوان بماند تا بعد ...... ولی بحثی با خودمانی ها هم دارم آیا بهتر نیست که در تبلیغات و سخنرانی ها ، بجای نفی مطلق و ناقص هولوکاست ،از استدلال دوگانه ای سود ببریم که در هر دو وجه ( اتفاق و اغراق) و یا (عدم اتفاق) این ماجرا ، بهر شکل محکوم کننده کلی سواستفاده امروزین از از واقعه هولوکاست باشیم ؟ چرا که با ناقص وارد شدن در واقعه ای که به اروپاییان ربط مستقیم دارد ، زمینه را برای سواستفاده تبلیغاتی و قیافه انسان مظلوم بخود گرفتن صهیونیست ها و بعکس، بی رحم و شریک جنایت نازی ها بودن در وجه ما مسلمانان را باز میکنیم. آیا بزرگترین ضربه به جنایتکاران اسراییلی ان نیست که نه تنها در بین طرفداران مظلومین فلسطین و میان مسلمانان جهان بلکه حتی به تفکر ان فرد یهودی سرگردان آماده مهاجرت و اسیر ذهنیت غلط در امریکا و اروپا نیز به شیوه ای انسانی و اقناعی و صحیح وارد شویم که او بدینگونه هرگز بخود اجازه پروراندن رویای ارض موعود و مهاجرت به اسراییل را ندهد ؟ ایا واقعا تبلیغات امروز ما در باره فلسطین و موضوع هولوکاست در همه ابعاد و برای همه وجوه ماجراست ؟ بنظر تفکر بازنگرانه و آسیب شناسی در شناخت بهتر این درد تاریخی و نیز جستن راههای جدید تبلیغی برای رسوخ صحیح در افکار حداقل در کرسی های آزاد اندیشی و اذهان متفکران دلسوز و آزاده این کشور و جهان ، هزینه و خرج چندانی نخواهد داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]