واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: گروه گزارش: همایش علمی «محیط زیست در اسلام و مسیحیت» در پایتخت کشور صربستان با استقبال چشم گیر محققان و دانشجویان برگزار شد. به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، سخنرانان این همایش، دکتر «سعید خلیلویچ»، دانش آموخته المصطفی و عضو هیئت مؤسسان مرکز علوم دینی «قم»، دکتر «یوان بلاگویویچ» رئیس مرکز صربستانی مطالعات انجیل و آقای «سرگی بئوک» مدیر برنامه های علمی و فرهنگی سازمان دولتی «خانه ی جوانان بلگراد» بودند. آقای خلیلویچ در ابتدای سخنان خود، حفظ محیط زیست را از وظایف مهم دینی مسلمانان دانسته و رابطه میان انسان و محیط زیست را به رابطه ی نفس و بدن تشبیه کرد. وی خاطرنشان کرد: همچنان که نشاط و ترقی نفس و روان انسان در بدنِ سالم محقق می شود، لازم است در سالم نگاه داشتن محیط زیست نیز کوشا باشیم. دانش آموخته المصطفی سپس یادآور شد: زیبایی ها و نظم عالم طبیعت، آیینه جمال و کمال عوالم برتر هستی است و لذا هر انسان متدین به سنگ و درخت عشق می ورزد به این دلیل که در آن ها جمال حضرت حق را مشاهده می کند. عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد بیان نمود: اعمال انسان لازم است از منظر چنین معرفت متافیزیکی مورد ارزیابی قرار گیرد، چه این که اعمال خوب ما می توانند موجب رشد و تکامل محیط زیست و اعمال پلید موجب انحطاط طبیعت شوند. وی اضافه کرد: علم محیط زیست را نباید علمی صرفاً تجربی دانست، چرا که در این صورت از آموزه های ناب اسلام در باب محیط زیست غفلت خواهیم کرد. خلیلویچ در جمع شرکت کنندگان در این همایش علمی بیان داشت: معرفت فاخر اسلامی، همه ی ابعاد و ساحت های وجودی عالم و انسان، از جمله مسأله محیط زیست را شامل می شود و باید در پژوهش ها و تحلیل های ما مدّنظر قرار گیرد. عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» انسان را، بر پایه ی نگاه توحیدی اسلام، امین طبیعت و نه مالک طبیعت معرفی کرد و افزود: البته اسلام مالکیت خصوصی را می پذیرد، با این توضیح که انسان در ارتباط با دیگر انسان ها مالک اموال خود است، اما نسبت به خداوند مالک نیست، بلکه امین و خلیفه ی خدا در طبیعت است. خلیلویچ سپس ضمن بیان و تفسیر آیات متعدد قرآنی به تحلیل برخی از آموزه های بنیادین اسلام در باب محیط زیست همچون ضرورت بهره برداری بهینه از منابع طبیعی، تأثیر ایمان در آباد کردن زمین و نقش طهارت در تداوم رزق پرداخت و بی توجهی به سلامت محیط زیست را، به استناد بعضی از احادیث، موجب دوری از رحمت الهی دانست. رییس گروه اندیشه ی معاصر دینی مرکز علوم دینی «قم» همچنین به نقل و تفسیر آیات قرآنی پرداخت که بر رابطه ی بین اعمال نیک و حوادث طبیعی گوارا دلالت دارد و از سوی دیگر، بلایای طبیعی را، بر اساس فرهنگ قرآنی، یا مظهر قهر الاهی و یا امتحان الاهی برای تکامل صابران و شاکران حقیقی دانست. وی در این رابطه، صبر به هنگام ابتلاء به مصائب و شکر در حین امتحان به شرایط رفاه را از کمالات عالی انسان معرفی کرد که بدون آزمون های گوناگون به فعلیت نخواهد رسید. دانش آموخته المصطفی در پایان با اشاره به این مطلب که در نظام ارزشی اسلام، احیای محیط زیست در زمره اعمال جاودانه و ماندنی قرار می گیرد، یادآور شد: دستور اسلام به توسعه فضای سبز، مطابق برخی از احادیث، در صورتی که هیچ امیدی به بهره مندی شخصی از آن فضای سبز نداشته باشیم نیز محفوظ است. شایان ذکر است که مسأله حفظ محیط زیست در کشور صربستان، به عنوان موضوع یکی از فصول جدید در مذاکرات این کشور برای الحاق به اتحادیه ی اروپا، اهمیت رسانه ای زیادی پیدا کرده و این امر زمینه را برای برگزاری هرچه مؤثرتر همایش علمی فوق در پایتخت صربستان فراهم نمود.
جمعه ، ۲تیر۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]