تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842200691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بعیدی نژاد:نهضت فرهنگی دفاع از مردم در برابر سیاست‌های دولت آمریکا را قدر بدانیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در یادداشتی به مناسبت کسب جایزه اسکار توسط فرهادی؛ بعیدی نژاد:نهضت فرهنگی دفاع از مردم در برابر سیاست‌های دولت آمریکا را قدر بدانیم لندن - ایرنا - حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز دوشنبه در یادداشتی با تبریک به اصغر فرهادی به دلیل کسب جایزه اسکار برای فیلم فروشنده، بیان داشت: ما باید این نهضت فرهنگی دفاع از مردم در برابر سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت آمریکا از جمله توسط هالیوود را قدر بدانیم .


به گزارش ایرنا در یادداشت بعیدی نژاد که در صفحه تلگرامش منتشر شده، آمده است: امشب اصغر فرهادی با فیلم فروشنده رکوردهای بی‌سابقه‌ای از خود بر جای گذاشت. او نه‌ تنها با گرفتن دومین جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره اسکار در رده‌ی تعداد معدودی از بزرگترین سینماگران جهان چون برگمن، فلینی و دسیکا قرار گرفت بلکه حتی قبل از آنکه جایزه خود را از جامعه هنری اسکار بگیرد، جایزه خود را از مردم گرفت. دیشب در اتفاقی نادر در تاریخ سینما به ابتکار صادق خان شهردار لندن فیلم فروشنده در میدان بزرگ ترافالگار ( لندن)به نمایش عمومی در آمد، مراسمی که با حمایت وسیع مردمی پیامی بسیار آشکار برای دولتمردان آمریکا داشت. فرهادی با عدم حضور خود در مراسم پایانی اسکار پیام مهم مخالفت با افراطی‌گری و توسل به سیاست تبعیض و جدایی انسان‌ها را به زبانی رسا به جهانیان اعلام کرد و مردم سراسر جهان ازجمله در لندن حمایت خود را از او اعلام کردند. ما باید این نهضت فرهنگی دفاع از مردم در برابر سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت آمریکا ازجمله توسط هالیوود را قدر بدانیم. یادمان نمی‌رود که بیش از یک دهه پیش همین هالیوود در فضایی متفاوت و تلخ با حمایت از فیلم "آرگو" که تم ضد ایرانی داشت یکپارچه به حمایت از سیاست‌های وقت دولت آمریکا در محکومیت ایران روی آورده بود. این را مدیون فضای جدید بین‌المللی و هنر فرهادی هستیم.فیلم فروشنده یک اثر هنری و در سطح بالای سینمایی است. فیلمنانه و بازی عالی بازیگران آن از همان آغاز تا پایان فیلم، بیننده را میخکوب می‌کند. یک صحنه اضافی هم در فیلم نیست و همه صحنه‌ها با قصد و اراده طراحی‌شده و به‌خوبی در خدمت هدف غایی فیلم هستند. کمال هنری و فنی این فیلم مدیون کارگردانی حرفه‌ای شخص آقای فرهادی است که با نگاهی نقادانه با یافتن و رفع عیب‌های کار خود، درواقع خود بزرگترین نقاد فیلم خود بوده است. و این در حالی است که باوجود تمامی دقت‌های وسواس گونه کارگردان، فرهادی متواضعانه در هیچ کجای فیلم حضور خود را به رخ بیننده نمی‌کشد. فروشنده همچنین برای ستایش از پیوند ناگسستنی میان هنر سینما و ادبیات و تئاتر، مسیر فیلم را با اجرای تئاتر معروف فروشنده اثر آرتور میلر که دو قهرمان بازیگر فیلم یعنی عماد و رعنا از بازیگر آن هستند همگام نموده است. همچنین عماد قهرمان اصلی فیلم که شهاب حسینی به زیبایی تمام نقش او را بازی می‌کند به‌عنوان معلم ادبیات ضمن تدریس داستان گاو اثر ساعدی به بچه‌های دبیرستان، فیلم گاو اثر مهرجویی را که از آثار فاخر سینمایی ایران است را هم برای آنها به نمایش می‌گذارد. فیلم فروشنده برخلاف تصور عده‌ای که به علت عدم دقت کافی در مضامین فیلم به وجود آمده، به‌غایت و با تمامی وجود فیلمی اخلاقی است، چراکه دغدغه آن یافتن پاسخ به یک مسئله اخلاقی است. پیام غایی فیلم فروشنده تکریم حفظ آبرو و اهمیت حریم خصوصی است، امری که حفظ و احترام به آن برای تمامی اعضای جامعه چه بزرگ و کوچک و چه زن و مرد باید اصلی محوری باشد. و یادآوری این پیام برای جامعه ایران که حفظ حرمت‌ها و آبروی افراد همواره از نقاط برجسته فرهنگی آن بوده است، چقدر می‌تواند جذاب و الهام‌بخش باشد.شروع فیلم با خراب شدن خانه خانواده قهرمان فیلم که به علت گودبرداری خانه مجاور برای ساخت‌وساز آغاز می‌شود بسیار کوبنده است، و این خود تمثیلی از این است که روند و مسیر حرکت زندگی همه‌جا در دست ما نیست بلکه به‌یک‌باره وقایع خارجی می‌تواند عمیقاً مسیر زندگی ما را تغییر دهد، کما اینکه برای این خانواده پیش می‌آید. فیلم به‌خوبی نشان می‌دهد که آرامش خانوادگی رعنا و عماد که زندگی خوب و محبت‌آمیزی باهم دارند به‌یک‌باره با ورود یک غریبه به خانه اجاره‌ای جدید آنها بهنگام نبودن عماد در خانه و مضروب شدن رعنا در حمام از بین می‌رود. چنانچه بیننده با دقت در مضامین فیلم در انتهای ماجرا متوجه خواهد شد، مردِ مهاجم رعنا را با زن دیگری که قبلا در این خانه سکونت داشته است اشتباه گرفته و رعنا هم قبل از آنکه مورد تعرض او قرار گیرد با پرت کردن خود در شیشه از خود دفاع می کند و مرد فرار می‌کند اما این حادثه و حدس و گمانه‌ای متفاوت مردم از حادثه این زن و شوهر را رنج می‌دهد و منجر به از بین رفتن آبرو و حریم شخصی این خانواده در چشم همسایگان و همکاران می‌رود. اما ادامه این ماجرا باعث می‌گردد که این زن و مرد که تابه‌حال زندگی خوبی را در تفاهم با یکدیگر داشته‌اند، حالا در خصوص نحوه مواجهه و برخورد با این موضوع دچار اختلاف شوند. رعنا از طرح و پیگیری این حادثه حسی منفی دارد چون یادآوری صحنه‌های تعرض به منزل امن و حریم خصوصی او، آثار مخربی در آرامش روح و جسم او پدید می‌آورد. بعلاوه باهر بار طرح موضوع، آبرو و حریم شخصی خود را بار دیگر در برابر غریبه‌ها درخطر و تهدید می‌بیند. ولی عماد حس دیگری دارد. او از بی‌آبرو شدن نزد مردم به‌شدت ناراحت است و به دنبال کشف حقیقت ماجرا و به فکر انتقام است. عماد کنجکاوانه درنهایت به شیوه‌ای کارآگاهی و جذاب مرد مهاجم را پیداکرده و با صحنه‌سازی او را به خانه خلوت خود می‌کشاند و تصمیم می‌گیرد از آن مرد انتقام بگیرد و آبروی او را نزد خانواده‌اش بریزد و او را بی‌حیثیت کند. و در این راه آن‌قدر پیش می‌رود که تنها با تهدید زن متوقف می‌رود. این دقیقاً چیزی است که زن نمی‌تواند بپذیرد و اصرار دارد که مرد بر حس انتقام خود غلبه کند و آبروی آن مرد را نزد خانواده‌اش از بین نبرد. این نه به این دلیل است که رعنا از آن مرد ناراحت نیست و یا او را بخشیده است، نه. چنانچه در فیلم می‌بینیم، زندگی برای رعنا بعد از تهاجم این مرد به خانه‌ی او و شکسته شدن حریم شخصی او دیگر هیچ‌وقت به شرایط عادی برنگشت. رعنا دیگر از آن خانه وحشت دارد و نمی‌تواند دیگر در آن خانه تنها بماند، چنانچه حاضر است زمانی که عماد به کلاس تدریس می‌رود تمام‌وقت در ماشین همسرش منتظر او بماند ولی در خانه نماند. او دیگر حتی وحشت دارد که بار دیگر از حمام آن خانه استفاده کند. زندگی روحی و خانواده‌ای او همه به‌یک‌باره دچار تغییرات شگرفی شده است، نزد دروهمسایه به او نگاه دیگری می‌رود که برای او بسیار دردناک است. خواب و خوراک از او گرفته‌شده است. اما وقتی می‌بیند که با رفتن آبروی مرد مهاجم حالا همین اتفاقات می‌خواهد برای شخص دیگری بیفتد، اینجا بر روی حس انتقام پای می‌گذارد و خواستار بخشش آن مرد می‌رود. می‌داند که انتقام، حس جریحه‌دار شده او را بر‌نمی‌گرداند ولی با بردن آبروی آن مرد، نه‌تنها زندگی خود آن مرد بلکه آبروی همسر و دختر و داماد جوان بی‌گناه او که با هزاران امید قصد ازدواج دارند نیز از میان خواهد رفت و زندگی آنها به خطر خواهد افتاد. او به‌صراحت می‌بیند که انتقام و از بین بردن آبروی مرد به از دست رفتن تمامی زندگی و حیثیت او منجر می‌شود، مردی که با این سن و سال چنان چهره‌ای ظاهر الصلاح از خود در خانواده ساخته است که همه او را فردی اخلاقی، شایسته و فداکار برای همسر و خانواده اش می دانند و از پستی‌های او در بیرون از خانه بی‌خبرند. در این مرحله برای رعنا حفظ آبروی مرد و خانواده‌اش آن‌قدر ارزشمند است که حاضر است برای حفظ آن از زندگی خود هم مایه بگذارد. در اینجاست که فیلم با نفی انتقام که به از بین بردن آبروی انسانی دیگر منجر شود به هدف خود می‌رسد و به آن وفادار می‌ماند. و بدین ترتیب است که اینجا اقتضا می‌کند برعکس شروع مهیج خود، فیلم پایانی آرام داشته باشد تا بعد از یک‌رشته جریان وقایع سریع و تند، بیننده نیز در کنار رعنا و عماد که در بازگشت به زندگی خود در تاتر به فکری عمیق فرو رفته اند، چند دقیقه ای در آرامش کامل بهتر به این موضوع فکر کند که انتقام مشکلی را حل نمی کند بلکه چرخه ی نا امنی و بی ثباتی روحی و مادی جامعه را بر هم می‌ریزد. و در انتها آنکه البته هر کس می‌تواند با پیام فیلم مخالف باشد و یا نتیجه‌گیری آن را نپسندد، اما این قضاوت متفاوت، این نتیجه را تغییر نمی‌دهد که فروشنده فیلمی به‌غایت اخلاقی و تلاشی صادقانه برای نشان دادن راهی برای حل برخی از مشکلات اجتماعی عصر ما می‌باشد.اروپام**5**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی



09/12/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن