واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نماینده ولیفقیه در سپاه:آیا معیار عزتمندی خریدن نفت ماست؟/ عقبه جریان غربگرایی در ایران به دولت سازندگی برمیگردد
نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتقاد از اینکه میگویند چون نفت ما را میخرند ما عزتمند شدهایم، گفت: اگر معیار عزتمندی خریدن نفت ما باشد، عربستان تحت سلطه آمریکا باید از ما بهمراتب عزتمند تر باشد!
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجتالاسلاموالمسلمین علی سعیدی در سومین روز از ششمین همایش بسیج نخبگان حوزه علمیه قم و خراسان که ظهر امروز در مجتمع آموزشی امامت مشهد برگزار شد، بابیان اینکه بحث درباره معیارهای روحانیت و حوزههای علمیه انقلابی است، اظهار داشت: فراوانی یک موضوع در قرآن حاکی از اهمیت آن موضوع است و بیش از هزار و 500 آیه درباره دشمنشناسی در قرآن وجود دارد که از این تعداد 300 آیه درباره نفاق است. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر مسأله بازسازی درونی قدرت و استحکام درونی نظام که در طول یک سال 280 بار از این واژه استفاده کردهاند، بحث نفوذ و انقلابی گری را نیز از همین موارد دانست و گفت: جایگاه علما در کلام پیامبر نشان از اهمیت والای آنها دارد اما نگرانی حضرت آقا درباره روحانیت این است که روحانیت در چند دهه اخیر پیشتاز بوده و آیا میتواند در آینده نیز پیشتاز باشد؛ چراکه پیشتازی قراردادی نیست، جوهره میخواهد. نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: گفتمانها دورانی دارند و تابعی هستند از جوهره صاحبان گفتمان و اگر نتوانند گفتمان را روزآمد کنند و متناسب با اصول و مبانی و نیاز جامعه آن را اصلاح کنند، به گفتمان دیگری تبدیل میشوند و نمیتواند آن نقش اصلی را ایفا کنند. وظایف روحانیت در پنج مقوله خلاصه میشود سعیدی بابیان اینکه وظیفه روحانیت و حوزههای علمیه را میتوان در پنج عنوان آگاهسازی، هوشیار سازی، همراه سازی، بصیرت افزایی و مصونسازی خلاصه کرد به قرائت بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره وظیفه حوزهها نسبت به انقلابی بودن حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: اولین معیار انقلابی بودن حوزه اتکا و درک درست از استانداردهای دینی است. وی استاندارد را رعایت محاسبات در ساخت یک کالا توصیف کرد و با طرح این سؤال که آیا اسلام برای انسان استاندارد تعیین کرده است، افزود: اسلام در چارچوب یک منظومه مهندسیشده برای انسان استاندارد تعیین کرده است و این استانداردها عبارتاند از انسان کامل، حدود و معیارها و بایدونبایدهای انسان کامل و ارائه مدل و نمونه که هیچ مکتبی نتوانسته این کار را انجام دهد. نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران بابیان اینکه دو رکن اساسی رهبری و قانون مطلوب در استانداردهای دینی وجود دارد و در سه سطح نبوت، امامت و فقاهت مطرح میشود، تصریح کرد: استاندارد در دو سطح نبوت و امامت عصمت و علم غیب است که با رأی مردم قابلتغییر نیست؛ همچنین اصل اجتهاد و عدالت جانشین امام معصوم در دوران غیبت با رأی مردم قابلتغییر نیست و در شریعت هم حلال و حرام با رأی مردم تغییر نمیکند. اومانیسم و ماتریالیسم خیانت به مسیحیت و نتیجه بدفهمی از دین بود سعیدی بابیان اینکه در دین میتوان دست برد، اومانیسم و ماتریالیسم را خیانت به مسیحیت و نتیجه بد فهمیدن مسیحیت و بد معرفی کردن آن دانست و بر لزوم صیانت از نرمافزار بعثت تأکید کرد. وی با قرائت بیانات امام خمینی(ره) درباره متحجران دینی گفت: رسالت امروز ما این است که به مبانی اسلام ناب و مرجعیت تشخیص در امور حکومت دینی که دومین معیار انقلابی بودن حوزههای علمیه است، پایبند باشیم. نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران بابیان اینکه سه عصر نبوت، امامت و فقاهت در برخی اصول مشترک هستند، افزود: این سه عصر در حجیت حکم، تبعیت، نصب، اختیارات در اداره حکومت و رسالت مشترک هستند و در اصل رسالت وظیفه تبیین، ساختار و سازمان سازی، صیانت از اسلام و شریعت و حکومت دینی را بر عهده دارند. سعیدی سومین معیار انقلابیگری را درک درست از مقتضیات زمان دانست و تأکید کرد: این مقتضیات ازجمله حکومت دینی، تحول در عرصه جنگ، تحول در اهل سنت، تحول در عزاداری و تحول در تهدیدات هزار سال پیش وجود نداشته و اساتید حوزه باید شناخت درستی نسبت به این مقتضیات داشته باشند. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر چهار نوع اهل سنت داریم، گفت: برخی از اهل سنت انقلابی و همراه ما هستند و همچون رمضان عبدالله اهل جهاد و حماسه؛ برخی دیگر اهل سنت سنتی هستند که در مالزی و اندونزی و پاکستان و افغانستان زندگی میکنند و نسبت به ما بغض ندارند؛ دسته سوم اهل سنت ترکیه هستند که از آنها بهعنوان اسلام سکولار یاد میشوند و دسته چهارم اهل سنت وهابی هستند. مبنای تفکر رئیسجمهور در کنار آمدن با آمریکا سکولاریسمی است نماینده ولیفقیه در سپاه بابیان اینکه نوع تهدیدات نسبت به گذشته عوضشده است به کتاب «جهانیسازی و تحولات و چالشها» تألیف محمود سریع القلم اشاره کرد و افزود: این کتاب که حاصل 10 سال مطالعه است راهکار تعامل توسعهگرا را برای حل مشکلات واجب میداند و معتقد است برای حل مشکلات چارهای جز جذب شدن در جامعه جهانی نداریم. سعیدی با انتقاد از اظهارات رئیسجمهور مبنی بر اینکه ناچاریم با آمریکا کنار بیاییم، تصریح کرد: این تفکر از حاصل همان 10 سال مطالعه است و رسیدن به آن نتیجه اصولی دارد و سکولاریسم یکی از آن اصول است. وی بابیان اینکه سریع القلم معتقد است «دینداری با جامعه جهانی پارادوکسیکال است و نمیتوان هم دیندار بود هم در جامعه جهانی حضور داشت و الزاماً باید حوزه تخصصی حکومت از دین جدا شود» تأکید کرد: این همان نسخه مارتین لوتر است که دارند برای ما میپیچند و میگویند استقلال به زمان آپارتاید تعلق دارد و امروز معنا ندارد؛ کرامت انسان بر دین و منافع بر اصول تقدم دارد. امامجمعه باید تهدیدات نظام را رصد و بیانش متناسب با آن تغییر کند نماینده ولیفقیه در سپاه با تأکید بر اینکه استاد حوزه باید این اقتضائات و گفتمانها را بشناسد، چهارمین اصل انقلابیگری را درک درست از دشمنان آشکار و پنهان و سختافزاری و نرمافزاری عنوان کرد و با طرح این سؤال که آیا استراتژی، هدف یا تاکتیک آمریکا تغییر کرده است، گفت: مقام معظم رهبری با همه محکماتی که ارائه میکنند معتقدند آمریکا همان هدف براندازی را در سر دارد و با استراتژیهای مختلف سختافزاری یا جنگ نرم یا تحریم و تعامل جلو میآید و در راستای همان هدف گام برمیدارد اما برخی نمیخواهند اینرا درک کنند. سعیدی بابیان اینکه سه اشتباه تغییر محاسبات خروسچف، تغییر دوما و تغییر افکار عمومی انقلاب عظیم روسیه را از کار انداخت تصریح کرد: امروز میخواهند ما را نیز به همین مسأله دچار کنند؛ اینکه مقام معظم رهبری درباره این مسأله نگرانند و بر انقلابیگری تأکید میکنند و معتقدند نماز جمعه باید قرارگاه باشد به این معنی است که قرارگاه اطلاعات و عملیات میخواهد و امامجمعه باید پیوسته تهدیدات نظام را رصد کند و وقتی رصد کرد نوع بیانش همتغییر میکند. وی شجاعت در جرأت در موضعگیری را یکی دیگر از اصول انقلابیگری در حوزه توصیف کرد و بابیان اینکه روحانیت موظف است در حمایت از مواضع رهبری، در برابر دشمنان و بیگانگان، در برابر مواضع انحرافی مسؤولان و در برابر انحرافات احزاب سیاسی موضعگیری کند، گفت: علت عدم موضعگیری افراد را میتوان در چهار نکته خلاصه کرد. وی جریان شناسی را یکی دیگر از اصول انقلابی گری دانست و بابیان اینکه باید شاخصههای جریان را شناخت، افزود: جریان عقبه، پشتصحنه و روی صحنه، پیچیدگی، تکرارپذیری و شناسایی زمانبر دارد. عقبه جریان غربگرایی در ایران به دولت سازندگی برمیگردد نماینده ولیفقیه در سپاه پاسداران به جریان لیبرالیسم و عقبه آن در ایران اشاره کرد و گفت: لیبرالیسم در ایران با بازرگان و بنیصدر شروع شد؛ جریان غربگرایی در ایران نیز به سال 68 و زمانی برمیگردد که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک توسط آقای هاشمی به موسویخوئینیها داده شد و سعید حجاریان بهعنوان معاون سیاسی انتخاب شد، حجاریان نیز 9 نفر ازجمله علوی تبار، عمادالدین باقی، تاجزاده و آغاجری را در این مرکز روی کار آورد و آنها به اقرار خودشان یک پروژه بیشتر نداشتند و آن تغییر سیاسی نظام به سمت تمدن غربی بود. سعیدی حلقه کیان و سروش و بشیریه را پیشگامان اصلاحطلبی عنوان کرد و با انتقاد از اینکه گفتمان اصولگرایی پس از اصلاحطلبی بهخوبی جا نیفتاد و بهتدریج تخریب شد، تصریح کرد: امروز با گفتمانی روبرو هستیم که غلیظتر از گذشتههاست و آن توسعه تعاملگرا با غرب است؛ بنابراین باید عقبهها را ببینیم. وی توجه به نیازها و ترجیح آن بر خواستهها را بااهمیت دانست و گفت: مقام معظم رهبری بر نیازها تأکید دارند درحالیکه بسیاری از مسؤولین بر خواستهها متمرکزند و خواست سطحی و دنیایی و مقطعی را بر نیاز واقعی ترجیح میدهند. حوزه علمیه نیازهای واقعی مردم را احیا کند/ آیا معیار عزتمندی خرید نفت از ماست؟ نماینده ولیفقیه در سپاه با تأکید بر اینکه حوزه باید نیازها را احیا کند، رعایت تولی و تبری نسبت به جریانات خودی و غیرخودی را یکی دیگر از اصول انقلابی گری در حوزه برشمرد و با طرح چندین سؤال درباره رابطه معیارها و اعتدال و اینکه آیا میتوان بدون توجه به معیارها و اصول فراجناحی عمل کرد، افزود: متأسفانه با تحریف واژهها روبرو هستیم؛ میگویند چون نفت ما را میخرند ما عزتمند شدهایم! اگر معیار عزتمندی خریدن نفت ما باشد عربستان تحت سلطه آمریکا باید از ما بهمراتب عزتمند تر باشد! اینکه میگویند تفکر مستقل و بیطرف معنی ندارد یعنی چه! سعیدی به پیامدهای بیتفاوتی حوزههای علمیه و روحانیت نسبت به انقلاب اشاره کرد و گفت: فاصله گرفتن از محور ولایت الهی، عقب ماندن از مرجعیت هدایت جامعه، جایگزینی دیگران بهعنوان رهبری فکری، ظهور و بروز بدعتها در دین، تنها ماندن محور ولایت و حکومت دین و افزایش تهدید دشمن، عدم امکان پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام، اختلاف، بیتفاوتی و تحیر در نیروهای سنتی و فاصله گرفتن نیروهای انقلاب از روحانیت و حوزهها ثمره این بیتفاوتی خواهد بود. وی تصریح کرد: کعبه ثابت تمرین ولایتمداری است یعنی وقتی شانه انسان باید تراز با کعبه باشد یعنی درحرکت سیاسی شانه تو تراز رهبری جامعه باشد؛ آنجا تمرین کن که در منش سیاسی با رهبری زاویه نگیری. انتهای پیام/3268/ج/
95/05/19 :: 19:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]