واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: حجتالاسلام ایازی در همایش دیدبان اعتدال: برخی با چند سال تحقیق خود را «آیتالله» مینامند
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز کسانی را داریم که با چند سال تحقیق خود را آیتالله مینامند. به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام سیدمحمدعلی ایازی در همایش دیدبان اعتدال طی سخنانی با موضوع جایگاه قرآن در اندیشه آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: کسانی که با آیتالله هاشمی آشنا هستند، کمتر شخصیت دینی و فقهی و قرآنی ایشان را میشناسند و این بعد از شخصیت ایشان مغفول مانده است. او با بیان اینکه هاشمی سالها در حوزه قم تحصیل کرده و شاگرد امام بود، اظهار داشت: آیتالله هاشمی با وجود دغدغههای سیاسی و اجتماعی، در حوزه علم و قرآن نیز تحقیقات و تالیفاتی داشته و مجله مکتب تشییع را با سه نفر از همراهانش در میآورد. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز کسانی را داریم که با چند سال تحقیق خود را آیتالله مینامند، تصریح کرد: آیتالله هاشمی با وجود سالها تحقیق و تالیف علمیت خود را نشان الله ولی تفاخری هم نمیورزیدند که میتوان به تفسیر راهنما در ۲۰ جلد و تفسیر موضوعی در ۳۳ جلد اشاره کرد. ایشان این کار را قبل از انقلاب و در آستانه پیروزی انقلاب انجام دادند یعنی در زمان تئوریزه کردن انقلاب این کار را انجام دادند. ایازی افزود: ایشان در آخرین زندان خود پیش از انقلاب به این فکر افتاد که تفسیر راهنما را بنویسد. آنچه که امروز به صورت دستنویس شاهدش هستیم ۲۲ دفتر دستنویسی است که ایشان پس از نماز صبح مینوشتند. این ۲۲ دفتر بعدها به شکل کنونی تدوین شد و براساس آن کار، کارهای دیگری هم صورت گرفت. او با بیان اینکه تفاسیر آیتالله هاشمی برخواسته از اندیشهای بود که متفکران ما به عنوان بازگشت به قرآن آن را مطرح میکردند، خاطرنشان کرد: درباره اندیشه بازگشت به قرآن ۲ تلقی وجود دارد؛ در تلقی اول، بازگشت به مسائل صوری قرآن مانند حفظ و قرائت قرآن، مسابقه قرآن و چاپ رنگارنگ قرآن باز میگردد که ربطی به شناخت و عمل پیدا نمیکند. تلقی دوم، معرفی آموزههای قرآن به جامعه و مانوس کردن مردم با قرآن است تا دستورالعملهای قرآن را به شکل قانون اساسی درآورد. این مساله متفکران ما درخصوص بازگشت به قرآن بوده است. این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهمترین ویژگی تفسیر هاشمی بعد اجتماعی این تفسیر است، ابراز داشت: آیت الله هاشمی در کنار تفسیر مسائل اعتقادی به مساله حقوق و کرامت انسان و عدالت اجتماعی هم توجه داشت. ایازی یادآور شد: قرآن دستوراتی مانند عدالت و کرامت انسان را مطرح میکند و مساله مهمتر که میتواند پایه عدالت و کرامت باشد،آزادی است چون تا آزادی نباشد عدالت و کرامتی هم در کار نیست. این آموزههایی است خداوند در قرآن مطرح کرده است. او با یادآوری اینکه برجسته بودن ابعاد اجتماعی تفسیر هاشمی نشان از دغدغههای ایشان است، بیان کرد: متاسفانه درخصوص تفسیر راهنمای ایشان کم کار شده است و این در حالی است که این تفسیر با زبان معیار و ساده نوشته شده است.
۱۳۹۶/۰۱/۲۴ ۱۱:۴۹:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]