تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817537561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه سال


واضح آرشیو وب فارسی:الف: جزئیات رشد اقتصادی ۹ ماهه سال

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۸
در ۹ ماهه امسال رشد بخش کشاورزی ۵.۷ درصد، نفت ۸۵.۴ درصد، معدن منفی ۴.۱ درصد، صنعت ۴.۶ درصد، ساختمان منفی ۱۱ درصد، خدمات ۶.۶ درصد و رشد کل اقتصاد ۷.۲ درصد بوده و به دلیل کمبود تقاضا موجودی انبار ۳۵.۶ درصد افزایش یافته است.  

به گزارش فارس، مرکز آمار ایران جزئیات رشد اقتصادی سه ماهه سوم را در قالب 8 جدول آماری منتشر کرد. براساس این ارقام، در 9 ماهه اول امسال رشد بخش کشاورزی 5.7 درصد، صنعت 4.6 درصد، معدن (بدون نفت) منفی 4.1 درصد، استخراج نفت و گاز طبیعی (85.4) ساختمان منفی 11 درصد و خدمات 5.4 درصد بوده است.   عنوان نرخ رشد فصل پاییز نرخ رشد 9 ماهه گروه کشاورزی 5.4 5.7 کشاورزی 5.3 5.8 ماهیگیری 6.7 1.8 گروه صنعت 14 10.5 استخراج نفت و گاز طبیعی 109.1 85.4 معدن 3.1- 4.1- صنعت 6.8 4.6 تامین آب، برق و گاز طبیعی 13.1 8.9 ساختمان 10.9- 11- گروه خدمات 6.6 5.4 عمده و خرده فروشی، هتل و رستوران 4.2 3.4 حمل و نقل و ابنارداری 12.1 8.6 واسطه‌گری مالی 18.6 13.5 مستغلات، کرایه و خدمات کسب و کار 4.9 3.9 امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری 5.5 5.6 خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی 9.2 10.6 تغییر در موجودی انبار 47.9 35.6 تولید ناخالص داخلی  8.9 7.2 تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت 6.4 5 به گزارش فارس، افزایش 47.9 درصد تغییر در موجودی انبار در فصل پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل و رشد 35.9 درصدی همین متغیر در بازه زمانی 9 ماهه اول امسال، نکته بسیار عجیب و قابل تامل این جداول است. در شرایطی که تولید در بخش‌های مختلف رشد داشته است موجودی انبار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. البته رشد در موجودی انبار در سال 94 هم 33.4 درصد بوده است.

این گزارش حاکی است در جدول بالا که از ارقام مرکز آمار ایران استفاده شده است، رابطه معکوس و با تاخیری بین نرخ رشد اقتصادی و تغییر در موجودی انبار وجود دارد به طوری که کاهش 25.3 درصدی موجودی انبار در سال 85، افزایش رشد اقتصادی به 7.8 درصد در سال 86 را به دنبال داشته و رشد 102.2 درصد موجودی انبار در سال 86 بر کاهش رشد اقتصادی به 0.8 درصد تاثیر گذار بوده است. در واقع موجودی انبار ارتباط مستقیمی با تقاضای اقتصاد برای کالاهای تولید شده دارد، عاملی که هم اکنون اصلی ترین عامل رکود اقتصادی کشور به شمار می‌رود و تولیدکنندگان نیز تحریک تقاضا را مهمترین مطالبه خود از دولت برای خروج بنگاه‌ها از رکود عنوان می‌کنند. البته علل و عوامل مختلفی موجب افزایش موجودی انبار و تغییر رشد اقتصادی می‌شود اما رشد موجودی انبار تصمیم تولید کننده به کاهش تولید را در پی خواهد داشت که معمولا اثرات آن با وقفه‌ای چند ماهه پدیدار می‌شود. این نسبت در سال‌های مورد بررسی در جدول بالا به استثنای سال‌های 91 و 92 که مولفه تحریم تاثیر بسیار زیادی بر رشد اقتصادی داشت، برقرار است. بنابراین، به نظر می‌رسد در صورتی که مولفه خاصی در سال آینده در فضای کسب و کار کشور بروز نکند، رشد اقتصادی کشور در سال آینده کاهش قابل توجهی خواهد داشت چرا که در دو سال پی در پی موجود انبار رشد زیادی کرده است. نبود بازار فروش به ویژه در بخش صنعت، موجودی انبار را افزایش می‌دهد که این مساله در دو سال اخیر همواره مورد انتقاد فعالان اقتصادی و صنعتگران بوده است.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن