تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860922417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از امیرکبیر تا آیت الله هاشمی رفسنجانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فعالیت های پژوهشی در یک نگاه از امیرکبیر تا آیت الله هاشمی رفسنجانی تهران- ایرنا- «مروری بر مبارزه بی امان میرزا تقی خان با فساد»، «پیدا و پنهان مواد مخدر در ایران»، «رسانه و بحران»، «تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب» و «ایران و میراث هاشمی؛ تأملی آکادمیک بر کارنامه سیاسی آیت الله» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.


** مروری بر مبارزه بی امان میرزا تقی خان با فساددومین نشست گفتمان علمی - پژوهشی مبارزه با فساد اداری، رویکردی تاریخی – جامعه شناختی با عنوان «مروری بر مبارزه بی امان میرزا تقی خان با فساد» با همکاری وزارت علوم و شورای عالی آموزش و پرورش در محل مدرسه تاریخی و فرهنگی دارالفنون برگزار شد. «محمد امین قانعی راد» عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه اهمیت شخصیت امیر کبیر در این است که اقدام های خود را هنگامی آغاز کرد که فاقد الگوی مناسب برای مبارزه با فساد بود، اظهار داشت: امروزه ما با سطح وسیعی از ادبیات علمی مواجه هستیم و در این زمینه مطالعه می کنیم. به شیوه مکتبی با ادبیات نظری قضیه آشنایی داریم و در سطح جهانی گزارش هایی منتشر می شود که برای بسیاری شناخته شده است و در حوزه های گوناگون مانند آموزش عالی که برای خود ادبیات خاصی دارد، آشنا هستیم. اما در زمان امیرکبیر نه تنها چنین دیدگاه و علمی نبود بلکه فردی نیز وجود نداشت که بتوان به عنوان الگوی امیرکبیر معرفی کرد. خزانه خالی، اشراف پر توقع و دولتی بدون درآمد چیزی بود که تحویل گرفت و همه را سامان داد اما مهم ترین اقدامی که صورت گرفت این بود که برای مردم حقوقی قایل شد و به همه مسوولان گفت تصمیم های شما نباید به 2 چیز که دولت و رعیت هستند زیان برساند.«قباد منصوربخت» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه بهشتی دیگر سخنران این نشست یادآور شد: مدت ها است که زمان آن رسیده تا به مباحث نظری و عملی بپردازیم، در شرایط کنونی عقلانیت به عقل معاش تعدیل یافته است. بحث من مربوط به لزوم تصحیح تصویر جایگاه امیرکبیر در تاریخ معاصر ما می شود. ما تصویری که از امیرکبیر داریم تصویری درست نیست. امیرکبیری که ما باید بشناسیم این است که امیرکبیر تمدن غرب را به مثابه یک کلیت درک کرد و به دنبال این بود که تمدن جدید را به مثابه یک کلیت درک کند. سنت با مدرنیزم قابل جمع نیست مدرنیسم یک کلیت است که باید آن را دریافت کرد. دیگر اینکه او به دنبال تمدن سازی بود و تفاوت امیرکبیر با رضاخان در همین است چراکه رضاخان به دنبال خریدن تمدن بود. امیرکبیر در صدر دوران جدید ایستاده و آغازگر راهی نو است و مادامی که ما به دنبال خرید تمدن هستیم، مشکل های کشور از جمله فساد رفع نمی شود.«داریوش رحمانیان» عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه مخالف قهرمان سازی است، اظهار داشت: چنین عقیده ای مانع از این نیست که از قهرمانان حقیقی تقدیر نکنیم. بیماری در میان اهالی قدرت رایج و آن هم فساد مالی است. این افراد با استفاده از قدرت سیاسی سوء استفاده مالی می کنند این موضوع در تاریخ رایج است البته استثناهایی هم در این میان وجود دارد که یکی از این موارد استثنایی امیرکبیر است. از روزگاری به بعد وزیر کشی تبدیل به یک سنت شد چرا که نهاد وزرات در تقابل نهاد سلطنت قرار گرفت. برای تحلیل این ماجراها یک مفهوم نظریه ساخته ام که تاریخ خاندانی و تاریخ قبایلی است. مشکل ایران که از زمان سلجوقیان ایجاد شد این است که از یک دوره ای به بعد پدیده ای هم به نام ابوالمشاغل به وجود آمد. این موضوع از پیامدهای چیرگی نظام قبایلی بود چون در قبیله وحدت کل اصل است و فرد به دلیل عضویت در قبیله اعتبار پیدا می کند.** پیدا و پنهان مواد مخدر در ایرانانجمن «اندیشه و قلم» نشست «پیدا و پنهان مواد مخدر در ایران» را در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد. «علی هاشمی» رییس کمیته مبارزه با مواد مخدرِ مجمع تشخیص مصلحت نظام نخستین سخنران این نشست بود. وی مقوله مواد مخدر در کنار تجارت اسلحه، توریسم و نفت را یکی از مهمترین تجارت های پرسود در دنیای کنونی دانست و گفت: بر پایه آمارهای جهانی میزان درآمد این مواد در دنیا معادل یک هزار و 500 تا 2 هزار میلیارد تومان است. اگرچه بسیاری از کشورها از تجارت آن بهره می برند اما باید گفت آسیب های گسترش مواد مخدر در دنیا بیش از درآمد آن است. برای تحلیل معضل اعتیاد و مصرف مواد مخدر به نظر من بهترین راهکار شناخت زمینه های کلان رواج این مواد در جامعه است. «محمد بینازاده» روانپزشک به عنوان دومین سخنران این نشست، با بیان اینکه پیشگیری در هر زمینه ای نیازمند سیاستگذاری و تعریف مفهومی از موضوع است، گفت: پس از چند سده مصرف مواد مخدر و تهدیدهای قهریِ حکمرانان و مسوولان وقت، هنوز به سیاست کلی دست نیافته ایم. مصرف مواد مخدر از دوره صفویه در شیره کش خانه ها وجود داشته و سپس برخورد با معتادان و مصرف کنندگان این مواد در دستور کار قرار گرفته اما این برخوردها با فراز و نشیب هایی همراه بود. «مصطفی مهرآیین» جامعه ‌شناس نیز در ادامه با طرح نگاهی انتقادی درباره اعتیاد اظهار داشت: اعتیاد یک سازه اجتماعی است که در زبان و برخوردهای اجتماعی خلق می شود و برخلاف برخی نظریه ها که باور دارند تکامل آن خطی است، هیچگاه نمی توان برای آن روندی خطی فرض کرد. اگر بخواهیم این سازه زبانی را بررسی کنیم، نباید از روش دستور از بالا استفاده کنیم بلکه باید از محدوده قدرت بیرون رفته و وارد جمعیت شویم. به زبان «میشل فوکو» اندیشمند فرانسوی باید از قدرت بیرون رفته و با جمعیتِ درگیر در یک مساله زندگی کرد؛ یعنی به افرادی که اعتیاد دارند اجازه حرف زدن داده شود.** رسانه و بحراننشست «رسانه و بحران» در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. «محمد سلطانی فر» مدیر تحقیقات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این نشست به نشر اخبار و آمار ضد و نقیض رسانه های مختلف کشور درباره حادثه ساختمان پلاسکو تهران اشاره کرد و این امر را یک بحران بزرگ در حوزه رسانه دانست. وی معتقد است که بحران های مختلفی کشور ایران را تهدید می کند اما تا کنون ستاد بحرانی که بتواند در چنین مواقعی به ساماندهی حوزه خبررسانی بپردازد شکل نگرفته است و هیچ نهاد یا سازمانی وجود ندارد که مسوولیت صفر تا 100 اطلاع رسانی در چنین زمان هایی را به عهده بگیرد.«اسماعیل دوستی» عضو شورای شهر تهران سخنان خود را اینگونه آغاز کرد «امیدوارم بتوانم صادقانه جریان پلاسکو را بازگو کنم» و در ادامه گفت: در بررسی حادثه پلاسکو تلاش بسیاری از مسوولان بر این امر بود که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به دنبال مقصر نباشیم و با تمام قوا به نجات، امداد و آواربرداری بپردازیم. وی سپس به تشریح وضعیت ساختمان پلاسکو پرداخت و اظهار داشت: بر پایه بررسی های انجام شده آتش نشانی 6 ماه پیش به بررسی ساختمان پلاسکو پرداخته است و تنها ایراد آنها بر ساختمان نامناسب بودن فضای پله های فرار یا اضطراری برای هنگام بروز آتش سوزی عنوان شد و علاوه بر آن به جز نیاز به تعویض چند کپسول آتش نشانی(که به این کار اقدام شد) مشکلی درباره وضعیت ساختمان به مالکان آن اعلام نشد.«اکبر نصراللهی» استاد ارتباطات و مدیریت رسانه نیز یکی از حاضران در این نشست بود که درباره وقوع شرایط بحرانی پلاسکو گفت: امکان بروز بحران در هر مکان و زمانی وجود دارد اما مهم آن است که هر جا که امکان و احتمال وقوع حادثه ای وجود داشته باشد، ابزارهای مختلف برای مدیریت آن نظر گرفته شود. یکی از ارزانترین و مهمترین ابزارهای بحران، رسانه است که البته باید گفت که در کشور به درستی به آن توجه نشده است. این رسانه ها هستند که باید با بررسی شرایط موجود از سازمان ها و نهادها درخواست راهکار داشته باشند و به اموری مانند احتمال ریزش ساختمان های صنفی و یا هر بحران دیگری توجه و آن را واکاوی کنند.«رضا کیمیایی» استاد دانشگاه در ابتدای سخنان خود به نقش رسانه های اجتماعی در انعکاس اخبار اشاره کرد و اظهار داشت: پیش از 10 تا 15 سال گذشته افکار عمومی اطلاعات خبری که نیاز داشتند، از رسانه های مکتوب، رادیو و تلویزیون دریافت می کردند اما گسترش تکنولوژی و توان دستیابی راحت و ارزان به تلفن های هوشمند و اینترنت موجب شده است که رسانه های اجتماعی فعالیت بسیار گسترده ای را آغاز کنند و هر روز بر میزان کاربران این شبکه ها در کشور افزوده شود. این رخدادها همچنین سبب شده که بسیاری از مردم اطلاعاتی که نیاز دارند، به دلیل بی پرده گویی شهروند خبرنگاران و ضعف رسانه های خبری رسمی در کشور از چنین منابعی دریافت کنند و خود نیز به انتشار آنها بپردازند. ** تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاببیست‌ وچهارمین دوره «تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب» در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.«مجید غلامی‌جلیسه» مدیرعامل موسسه خانه کتاب در این آیین در سخنانی گفت: کتاب های حوزه تاریخ نشر ما متاسفانه به تعداد انگشتان 2 دست است و این موضوع یک ضعف اساسی پیش آورده که اگر فکری به حال این حوزه نکنیم تاریخ نشر ما سرنوشتی مبهم خواهد داشت. تنها فردی که سراغ داریم نسبت به ثبت و انتشار تجربه ها و خاطره های خود در حوزه نشر اقدام موثری انجام داده «عبدالرحیم جعفری» بنیانگذار انتشارات امیرکبیر بوده که کتاب ارزشمندی با عنوان «در جستجوی صبح» منتشر کرده است.«احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران در این آیین با گرامیداشت یاد آتش ‌نشانانی که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند، گفت: پیشنهاد می‌دهم فعالان عرصه نشر کار ثبت و تدوین خاطره های آتش‌نشانان را در دستور کار خود قرار دهند. در میان آتش نشانان، به ویژه در تیم عملیاتی آنها، افرادی هستند که خاطره های بسیار جذابی دارند و فکر می‌کنم چنین تلاشی برای ثبت خاطره های آتش‌نشانان نوعی قدردانی معنوی از فعالیت این عزیزان باشد.«نصرالله حدادی» پژوهشگر حوزه کتاب با اشاره به نحوه گزینش ناشران برای دعوت به نشست تاریخ شفاهی کتاب و ثبت خاطره ها و تجربه های آنها، توضیح داد: ملاک من برای انتخاب فعالان حوزه کتاب، افرادی بود که تا پیش از 22 بهمن 1357 خورشیدی در حوزه فعالیت موثری داشتند و دلیل آن هم کهولت سن این افراد بود. امروز نیز بسیار حسرت می‌خورم که بعضی از بزرگان این حوزه را در حالی از دست دادیم که نتوانستیم تجربه های آنها را به نسل بعد منتقل کنیم. ** ایران و میراث هاشمی؛ تأملی آکادمیک بر کارنامه سیاسی آیت اللهنشست «ایران و میراث هاشمی؛ تأملی آکادمیک بر کارنامه سیاسی آیت الله» در سالن همایش خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.«محمد رضا دهشیری» مدرس دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه دست اندرکاران سیاست خارجی کشورها، با توجه به شرایط، منطقه گرایی یا فرامنطقه گرایی را در دستور کار خود قرار می دهند، در زمینه دیدگاه آیت الله هاشمی به این موضوع اظهار کرد: دیدگاه وی در این باره در سیر زمان متحول شد. هاشمی در ابتدا به «منطقه گرایی» معتقد بود، سپس به «نومنطقه گرایی» و بعد از آن هم «میان منطقه گرایی» را در نظر داشت. پس از مدتی او علاوه بر منطقه گرایی به ارتقای روابط با دیگر بخش های جهان همچون اروپا علاقه مند شد و برای جلب سرمایه خارجی و مشارکت فعال در سازمان های بین المللی همت گماشت. در رویکرد سوم نیز هاشمی تلاش کرد تا همکاری نهادی با دیگر مناطق را گسترش دهد، به همین منظور همکاری «اکو» در غرب آسیا را با «سارک» در شرق آسیا را گسترش داد. هدف از این رویکرد گسترش نفوذ در منطقه اقیانوس هند برای تقویت روابط و تعامل خارجی بود.«داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از آغاز انقلاب در سیاست خارجی ایران تاثیر گذار بود افزود: نقش آفرینی های هاشمی رفسنجانی در سیاست خارجی باعث شد که باوجود حمایت کشورهای عربی از صدام در طول جنگ با ایران، اما سرانجام روابط ایران با کشورهای عربی رو به بهبود نهاد. یکی از مهمترین سیاست هایی که او در این چارچوب اتخاذ کرد بی طرفی در موضوع حمله عراق به کویت بود. پس از آنکه در دوره ریاست جمهوری هاشمی کشور از فضای جنگی خارج شد، او برای ارتقای اقتصاد، سیاست خارجی را به طرف تعامل بین المللی حرکت داد. «امیرمحمد حاجی یوسفی» استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در ادامه اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی توانست چند تغییر را در روندهای سیاست خارجی ایران ایجاد کند. تاثیرگذاری ملاحظه های داخلی بر سیاست خارجی، توجه به توانایی های داخلی در کنار داشتن رویکرد مصلحت محور و منفعت محور در سیاست خارجی از جمله آن ها بود؛ همچنین تلاش کرد با رویه تعاملی، ایران را از انزوا خارج کند.«سیدجلال دهقانی فیروزآبادی» استاد روابط بین الملل در دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست یادآور شد: سیاست خارجی توسعه گرای هاشمی به مفهوم پیگیری توسعه و رفاه اقتصادی برای تامین سایر اهداف بود. در این چارچوب توسعه اقتصادی در سیاست خارجی اولویت پیدا کرد. حاکمیت گفتمان واقع گرایی در سیاست خارجی و پایان جنگ از مولفه های مهم در شکل گیری این نوع نگاه بود اما شخصیت هاشمی از جمله دلایل مهم در اتخاذ آن بود. او شخصیتی توسعه گرا و اقتصادی داشت. «کیومرث اشتریان» عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که از حیث تئوریک چهار دسته نظریه می تواند به ما در شناخت هاشمی کمک کند، اظهار کرد: نخست از منظر تئوری های نخبه گرایی می توانیم رفتار و کردار هاشمی را بررسی کنیم. تئوری دوم تدریجی است که می گوید سیاست گذاری عمومی در فضای دایمی صورت می گیرد. نظریه سوم تئوری نهادی است که می توان برای شناخت هاشمی از آن استفاده کرد. تئوری چهارم رویکرد همراه با نوعی عقلانیت است که می توان در رفتارهای هاشمی در عرصه های داخلی و خارجی مشاهده کرد.«حسین راغفر» عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) ضمن اشاره به این موضوع که جهت گیری های هاشمی رفسنجانی به چند دوره تقسیم می شود، گفت: دوره نخست مقارن با دهه نخست انقلاب، آشوب ها و توطئه هایی داخلی و خارجی، تحریم های اقتصادی و هشت سال جنگ بود. همچنین در عرصه جهانی نیز مدیریت اقتصادی از مدیریت دولتی به سازوکار بازار حرکت کرده بود و این نگرش به عنوان گزاره های مسلط در علم اقتصاد معرفی می شدند. همزمان در این دوره شاهد خطبه های عدالت اجتماعی از طرف هاشمی هستیم.«هادی خانیکی» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای سخنانش گفت هاشمی را باید با امیرکبیر مقایسه کنیم او حتی در شب شهادت امیرکبیر از دنیا رفت. نسل من هاشمی را با 2 اثر سرگذشت فلسطین و امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار شناختند. هاشمی در کتاب امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار معتقد است که امیر کبیر درک درستی از استعمار داشت، از این رو دارای نسخه و برنامه بود.وی افزود: اگر بخواهیم تاثیرگذاری هاشمی را پیگیری کنیم باید تغییر و تحول های هاشمی در سیاست های اقتصادی و سیاسی اش را در چارچوب دغدغه برای توسعه ایران ببینیم. او عرصه سیاست مدرن را می فهمید و تلاشش این بود که دست به یک مصالحه بین جناح های سیاسی و همچنین میان خواسته های اجتماعی و قدرت سیاسی بزند.«مجتبی مقصودی» عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کارنامه هاشمی را از منظر رویکرد مصالحه و آشتی ملی به 2 دوره تقسیم کرد؛ دوره نخست از 1340 تا 1368 خورشیدی که دوره انقلابی گری و آرمانگرایی بود و دوره دوم از 1369 تا 1395 خورشیدی را شامل می شود که در این دوره هاشمی سعی کرد با اتخاذ رویکردی فراتر از اختلاف های جناحی عمل کند.*گروه اطلاع رسانی خبرنگار: مهدی احمدی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه **پژوهشم**9370**9131*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها - پژوهشکده ها - دانشکده ها - مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان* Irnaarticle@



13/11/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن